Toppbilden, visa:    


Lynetter!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Lynetter!

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Tydligen är äntligen Heljan på gång att tillverka den danskaste av danska motorvagnar. Tack Ola som satte mig på spåret!

Bild

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: Lynetter!

Inlägg av Anders Johansson »

Stopp och belägg. Nog för att jag ser fram emot en Lynett i modell men det är inte det danskaste av Danska.
Motorvagnen är tysktillverkad på en ideritning från Hilding Carlsson!

Det danskaste av danska motorvagnar är för mig Triangelmotorvagnarna, med IC3 i tät följd...

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Lynetter!

Inlägg av Lasse M »

Blir det bara tre-vagnars varianten?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lynetter!

Inlägg av Johan Molin »

Nej, vad jag förstår kommer det att bli en mängd olika varianter. Problemet är väl att varje privatbana hade sina egna varianter på design, så gissningsvis kommer det att vara DSB:s Lynetter som blir dominerande. Men vi får väl se.

Och Anders: OK, mitt påstående var uttryck för ett personligt tyckande och kanske inte så vetenskapligt stringent! Jag har inga egna minnen av "Triangler" utom i Olsen-bandens fösta film, medan Lynetterna tycker jag mig ha sett överallt, åtminstone på Själland. 8-)

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Lynetter!

Inlägg av Lasse M »

Johan Molin skrev:Nej, vad jag förstår kommer det att bli en mängd olika varianter. Problemet är väl att varje privatbana hade sina egna varianter på design, så gissningsvis kommer det att vara DSB:s Lynetter som blir dominerande. Men vi får väl se.
Nu hänger jag inte med, vad du förstår kommer det en mängd olika varianter och sen gissar du att DSB:s Lynetter blir dominerande. DSB hade ju knappt några Lynetter, man skaffade några tågset för Lille Nord banen, det var allt. Dessa bestog enbart av motorvagnar Ym och mellanvagnar Yp, alltså inga styrevogner Ys.
Nu visar ju bilden förvisso även Ys så då är ju frågan om det kommer både med och utan buffertar, Ys vagnen ser ut att vara utan buffertar så då kommer det kanske både och.
Men, det har ju funnit även tvåriktnings Ym och Ys och även dessa både med och utan buffertar. Dessa gissar jag inte kommer då, eller? Tyvärr är det tvåriktningsvarianterna jag är mest intresserad av.

Någon som förresten vet om det finns några tvåriktningsvagnar kvar? HHGB Ym 53 såldes väl utomlands, LNJ hade några stycken också som väl aldrig heller byggdes om, inte av LNJ iallafall men kan ju ha sålts till annan bana och där byggts om. Övriga tvåriktnings Ym och Ys byggdes ju om till enkelriktade har jag för mig.

Hittade en stämmningsfull bild på ett Lynett möte 1974 i Tranbjerg på HHJ. Klart inspirerande till större diorama eller modul.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lynetter!

Inlägg av Johan Molin »

Det var det lite underliga jag läste på något danskt forum. Man hade problem med att de olika privatbanornas lynetter såg inte likadana ut, och därför kanske inte var och en fick den vartiant han/hon önskade (Skagenbanen t ex). Det var då någon som hävdade att sannolikt kommer ett par varianter som var allmänt spridda att tillverkas, och i det sammanhanget nämndes DSB. Men du har ju rätt, de flesta gick väl till privata bibanor av olika slag.

Det verkar ju hursomhaver som de kommer i tvåvagns- och trevagnsutförande. Sorry om jag bluddrade till det i mina spekulationer. Vi kan ju inte göra så mycket mer än att vänta och se hur Heljan tacklar detta projekt.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Lynetter!

Inlägg av Lasse M »

Ok, då är jag med lite bättre i hur du menar. Vilket danskt forum är det du läst om Heljans Lynetter på? Sökte lite på nätet men hittade bara "gamla" trådar.

Synd som sagt att det inte blev några enkelvagnar/tvåriktnings som färdigmodell från Heljan. Funderat på byggsatserna från Tiköb, men så ska den ju bli byggd också nångång, när tiden räcker till.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lynetter!

Inlägg av Johan Molin »

Någon som vet något nytt? Under tiden tycks ju Heljan ha putsat upp sina Mo- vagnar, vika ju också, i varje fall för mig (!) känns klassiskt danska. Men kanske lie svårmotiverade på hästholmenbanan ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lynetter!

Inlägg av Johan Molin »

Sanningens minut närmar sig!

http://www.heljan.dk/shop/ohj-htj-ym56-ys256-1607p.html

Sedan får man hoppas att de snart kommer hos Danske Loksounds som säljer bl a Heljans modeller färdiga med ljuddekoder programmerad med äkta live-inspelningar av förlagan. Min Triangel är sådan, t ex. Vilket får en att undra hur man hittar något motsvarande på svensk botten. Det verkar pysslas mycket här och var i stugorna, men av vem man kan få tag på t ex en komplett ljuddekoder till mitt T21-lok, det kan jag omöjligen hålla reda på (i just det ärendet ska jag be att få återkomma).

Erlind
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jan 2016, 17:19

Re: Lynetter!

Inlägg av Erlind »

Så finns det åter gott nytt kring Y-tågen på ett av de danska forumen:
http://rundremisen.dk/showthread.php?tid=1175

Tydligen kommer ett par förhandlare med egna varianter - bl.a Skagensbanan i både ursprunglig och senaste design :-T
Mvh Erik

Skriv svar

Återgå till "Utländska Lok"