Toppbilden, visa:    


UGJ Eamos/Ibr

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av BoIS:aren »

Några bilder på UGJ:s Ibr vagnar. Lastade med rostiga svarvspånor och med metallhjul blir det både tyngd och bra gångegenskaper.
/Janne


Bild


Bild

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av loktok »

Snyggt !
UGJ plastgjutningar var kanonfina.Lite vädring o dessa vagnar blir toppen !

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av magnus63 »

De där gick med koks ner till Oxelösund ibland, och jag skulle säga att de snarare behöver massor av vädring, för skitigare vagnar har man nog sällan skådat.
Dock inte säkert att alla gått som koksvagnar och då behöver de ju inte vara i det miserabla skick som koksvagnarna var. Dessa gick det knappt att se ett spår SJ-rödbrunt på...

BJ och SJ blev stående med ett antal av dessa vagnar nångång i slutet av 30-talet. De skulle exporteras till Kina, men där blev det inbördeskrig, japansk invasion, världskrig och revolution så de kom aldrig iväg.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av Svante Andersson »

magnus63 skrev:De där gick med koks ner till Oxelösund ibland...
De borde väl ha gått tomma till Oxelösund? Det var ju där koksverket fanns...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vill slå ett slag för en föreningstidskrift som i flera artiklar nyligen beskrivit vagnstypen, dess konstruktion och historia. Det är medlemstidningen för Malmbanans Vänner "Karven" som nyligen i ett antal nummer behandlade vagnstypen ingående - rekomenderas.

/Ola

tågtyckarn

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av tågtyckarn »

Jag har alltid undrat vad de ursprungliga färgerna på den vagnen var. På norrbottens jvmuseum har de en vagn som verkar vara målad i BJ färgerna, men detta är ju inte säkert att det var originalmålningen. :)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av magnus63 »

Jag trodde de gick med koks från Domnarvet till Oxelösund, men det kan ju iofs. ha varit tvärtom. Det stod en del Eamo i Oxelösund ibland, på 70-talet. Färgen var väl närmast gråsvart, men det berodde nog inte på målningen utan på lasten... Jag kommer ihåg dem för de såg rätt udda ut..

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av hakang »

Mina Ibr-vagnar har hittills gått i stort sett ovädrade i väntan på nåt snyggt exempel på hur det ska se ut. Tack vare BoIS:aren har jag ingen ursäkt längre, mycket snyggt.

Vad jag gjort istället är att montera bromsarplattform från Perl och fotsteg av ms-tråd. (Jag är inte helt säker på att det där med fotstegen var så smart egentligen, blir de inte raka och snygga ser det gärna lite leksaksaktigt ut).

Bild

De här vagnarna kom förresten ut i tre (eller fyra?) varianter har jag för mig. Nån som minns/vet? Jag har den ovan utan sidoluckor, den nedan med sidoluckor, dessutom en utan träpåbyggnaden som jag TROR köptes sån från UGJ.

Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av PeO »

Denna tråd har jag inte sett förr, tror jag, blev medlem på sommaren -12.
Om någon, liksom jag, har "planerade byggen" liggande, finns en guldgruva av bilder på nätet. http://s25.photobucket.com/user/bengts/ ... t=9&page=1 , 3 sidor detaljbilder (i svart-vitt)
Bengt = Bengt Dahlberg, ett namn jag absolut inte borde glömt bland generösa fotodonatorer :oops:

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av LYR »

Bild
Det finns nog många varianter av dessa Ibr/Eamo-vagnar ur UGJs produktion.
Denna bild visar en modell-utgåva av de första vagnarna som sattes i trafik av SJ med märkning från 1943.
Jag har en anteckning som hänvisar till en artikel i Järnvägsmuseui vänners årsbok 1992....- men har inte boken själv.

Vagnarna blev med tiden rätt buckliga och hårt åtgångna, men reparerade med påsvetsade plåtar...
jag har (någonstans) försökt efterlikna detta utseende med att försiktigt närma mig vagnskorgens plast med varm lödkolv...
och också lappade med folie för att ge illusionen av påsvetsat material....tyckte själv att resultatet blev acceptabelt,
tyvärr har de modellerna inte kunnat hittas för tillfället.
De påbyggda träskroven blev också skadade. En del vagnar användes i trafiken till Värtan i Stockholm lastade med koks.

Här är också sprängskissen med den centralt placerade balk i underredet, som inte var med på de första modellerna från UGJ.
Dessutom anvisning om var märkningen/dekalerna skulle vara placerade.

Se även inlägg och bilder på jvghist. forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=169268
/LYR

Bild



Bild

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av lars t »

Om man vänder en UGJ Eamos/Ibr upp och ner finner man på boggierna initialerna C-E N. Appropå detta: Vem var C-E N och vad var han känd för inom tidig svensk mj?

Jag vet svaret, men för andra kanske det är en quisfråga.

lars t

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av ErikB »

Vågar mig på en gissning:

Bild

Boken är utgiven 1944 och som synes är den väl använd. Många kloka ord ryms i den lilla skriften; mycket av det användbart än i dag!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av LYR »

lars t skrev:Om man vänder en UGJ Eamos/Ibr upp och ner finner man på boggierna initialerna C-E N. Appropå detta: Vem var C-E N och vad var han känd för inom tidig svensk mj?

Jag vet svaret, men för andra kanske det är en quisfråga.

lars t
Om du syftar på Carl-Erik Nordstrand - författare till "Modelljärnvägen", så blir jag något förvånad om just hans signatur skulle finnas på UGJs producerade boggier.
Jag har ett flertal av dessa boggier ännu på gjutstammar, men inget spår av "C-E N".
Carl-Erik Nordstrand var med och startade Teknik för Allas hobbytjänst med försäljning på Olofsgatan i Stockholm.
/LYR

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av PeO »

Både CEN och BD kan väl sägas vara pionjärer på vart sitt sätt, som betytt mycket för MJ-hobbyns utveckling i Sverige.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av Kjedlund »

Så här såg Eamo 20-74-598 0 233-7 ut i mitten av 1980-talet när jag var i Kalmar och skulle försöka fotografera KJ 17 som då tyvärr var täckt med presenningar och skymtar fram till höger.

Bild

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av lars t »

Trevligt att så många tycks ha roats av mitt quis!

Nu var det inte C-E N:s bokutgivning eller engagemang i Tfas Hobbytjänst jag tänkte på, utan hans försök att lansera den nya mj-skalan 1:100 omkring krigsslutet 1945. Tänk på att då var knappast halvnollan etablerad och N-skalan ännu mindre, om den ens fanns!

Hur det kom sig att en UGJ-vagn fick boggier märkta C-E N får väl BD själv berätta!

Ännu ett appropå:

Tfas hobbytjänst sålde några svenska vagnar, som jag inte sett varken in natura eller på bild. Vilka littera avbildade de och vad var de de tillverkade av?
Detsamma gäller för de personvagnar som Wentzels gav ut!
Den första riktigt svenska vagn jag känner till är Perls C3d, som jag förresten "synade" i AoH.

lars t

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av ErikB »

Lars t skrev:
Tfas hobbytjänst sålde några svenska vagnar, som jag inte sett varken in natura eller på bild. Vilka littera avbildade de och vad var de de tillverkade av? Detsamma gäller för de personvagnar som Wentzels gav ut!
Vet inte riktigt vilken tidsperiod Du avser men i mina gömmor finns resterna av vad en förhoppningsfull grabb på 10-12 år knåpade ihop i början av 50-talet. Dessa och ett par godsvagnar jag har kvar kommer från Wentzels; tror inte jag hade några från Tfa:s Hobbytjänst. Bottenplatta och tak i hårdträ, sidor och gavlar i tryckt papp. Det känns som om detta var rätt primitivt även för denna tidiga period!

Bild

Bild

/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av PeO »

ErikB skrev: ..... i mina gömmor finns resterna av vad en förhoppningsfull grabb på 10-12 år knåpade ihop i början av 50-talet. ........ Det känns som om detta var rätt primitivt även för denna tidiga period!
/Erik
Frågan är väl om så många 10-åringar skulle få till det bättre idag utan datorhjälp.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av Lihkströmsverken »

I min bokhylla finns en katalog från just TfA:s Hobbytjänst 1954-55 tillsammans med en del kompletterande reklamblad. Härav kan man utläsa att bland annat tillverkades flera olika personvagnar och godsvagnar som litt Co, BCo9, CDo14, Gsh, tankvgagn Q12 och kylvagn litt H.

Bild

I tilläggsblad visas följande;

Bild

Ibland mina samlingar (?) finns två av dessa vagnar, personvagn litt Co och tankvagnen, men var? Personvagnen har pressgjutna vagnssidor och boggier av metall medan såväl underrede som tal är av trä.

Återkommer med bilder när modellerna kan lokaliseras.

/Ola

ArneL
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:47

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av ArneL »

Lihkströmsverken skrev:...

I tilläggsblad visas följande;

Bild
...
/Ola
I beskrivningen av CDo14 står: "... I övrigt otrolig detaljrikedom.".

Jag byggde själv denna i slutet av 60-talet och har vagnen kvar, men kan inte med bästa vilja i världen stämma in i påståendet ovanför.

Jag fick då också tag i en icke komplett Gsh-sats, som ännu inte är färdigbyggd. Bl.a. saknades tak o dörrar.

/A

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av lars t »

Jag byggde för så där 15 år sedan CDo 14 vagnen, som avbildar en SDJ vagn, i styrén och hade bl a en byggbeskrivning på Tfa modellen, varifrån jag nu fått den, som underlag. Har den publicerats av någon. VVA?

lars t

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av Lihkströmsverken »

Svensk Mj-historia är intressant. Förutom TfA:s Hobbytjänst fanns vid tiden två andra svenska mj-producenter. En var Wentzels (deras katalog har jag nog oxså någonstans), den andra var Skandia-Modeller. Tittar man närmre på deras katalog från 1944 fanns ett ganska stort sortiment av person- och godsvagnar som "kompletta byggsatser med ritning. Innehålla ej lim eller färg."

Bild

Fyra sidor vagnsmodeller;

Bild

Och redan här fanns B6:an (Co6) och Ro3 som byggsatser.

Bild

Och så, för att återknyta till trådens rubrik - Ibr vagnen, på bilden nedan.

Bild

Jo, SkandiaModell katalogen innehåller oxså lite lok och motorvagnar men här var det "Ritningar" och hänvisningar till sidor med byggdelar.

Nu skall vi se om jag kan hitta Wentzelskatalogen.

/Ola

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av lars t »

PeO har alldeles rätt, när han skriver att BD och C-E N betytt mycket för mj-hobbyn i Sverige. BD:s betydelse kan inte nog påpekas, för vad vore vår hobby utan alla UGJ-modeller! Tack BD, men du fick väl AoH:s hobbymedalj ?

En annan mera "doldis" är den då unge Claes Farne, som på 70-talet med sitt företag MJ-Specialisten i Norrköping lyckades förmå Liliput att måla ett antal tyska och österrikiska vagnar till "svenskliknande" och sälja dem till humana priser. Du fick ingen medalj, men var kanske värd en?

Förresten verkar han ha återstartat sitt företag och finns nu i Vimmerby, om jag inte helt har misstagit mig!

Tyvärr kom satsningen från Rosengren & Riis på svenska Pocher modeller av sig!

lars t

Användarens profilbild
Fraz
Inlägg: 134
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:00
Kontakt:

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av Fraz »

Bild

Här passerar Tfa:s Co:a mellan två Pochervagnar. Stort lyft jämfört med dåtidens pappsidor.
Visserligen skymd av fackverket. Men också kompletterad med tidsenliga plastgranar.
Senast redigerad av Fraz den 12 okt 2015, 21:39, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av Johan Molin »

Det låter jättespännande att se, men tyvärr är faktum att i varje fall jag kan inte se bilden! Hoppas att det är något lättåtgärdat ...

:-T

Användarens profilbild
Fraz
Inlägg: 134
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:00
Kontakt:

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av Fraz »

Nu då!
Tillägg: Jag har några sådana gjutna vagnsidor i en låda. Någon som vill ha dem för ett äkta retroprojekt? "Proveniens": Olle Sjöholm
Senast redigerad av Fraz den 13 okt 2015, 20:55, redigerad totalt 1 gånger.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av d680ae »

Men jag kan ...
Fraz skrev: Bild

Här passerar Tfa:s Co:a mellan två Pochervagnar. Stort lyft jämfört med dåtidens pappsidor.
... när länken är korrigerad att leda till en bild, inte en kodsnutt som genererar en websida

Användarens profilbild
Fraz
Inlägg: 134
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:00
Kontakt:

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av Fraz »

Tack för hjälpen! Men jag kunde också som du ser, efter att ha flyttat mig från iPaden till datorn som jag behärskar bättre. :)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: UGJ Eamos/Ibr

Inlägg av magnus63 »

Jag kollade upp Ibr/Eamo-vagnarnas senare historia. Så här var det.

Domnarvet, Luleå och Oxelösund ingick i krislösningen SSAB som bildades 1978 i och med att järn- och stålpriserna sjönk och den svenska
stålindustrin gick på knäna. I princip slog man ihop statliga NJA (Luleå), Gränges (Oxelösund) och Stora Kopparberg (Domnarvet), alla tre problembolag till SSAB.

Domnarvet hade kvar sina masugnar i drift till 27/2 1981, då de blåstes ner för gott.
Innan Domnarvet ingick i SSAB, utan var en del av Stora Kopparberg-gruppen, och hade då importerat sitt koks via Gävle (Fredriksskans).
1978 fick man plötsligt, internt inom SSAB, tillgång till överproduktionen av koks i Oxelösund och framför allt Luleå. Inget mer importkoks alltså. Under 1978-1981 kördes två dagliga heltåg med 22 oerhört sunkiga Eamo-vagnar med koks från Luleå till Domnarvet.
Behövdes mer koks hämtade man även från Oxelösund.

Eamo-vagnarna hade tidigare använts för bl.a. att köra malm i, och det tålde de inte utan böjde sig som bananer. Därför kan man se
deformerade Eamo koksvagnar. De fick normalt gå 70 km/h (tar ett tag från Luleå till Borlänge!) och man försökte förbättra dem så att de
skulle få gå 90 km/h men det gick väl sådär. Efter 27 feb 1981 behövdes ingen koks på Domnarvet längre och de flesta Eamo skrotades.

Några få byggdes om genom att man skar bort sidorna, och körde sligburkar på dem (SJ litt Slp-x)

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"