Toppbilden, visa:
UGJ Eamos/Ibr
UGJ Eamos/Ibr
Några bilder på UGJ:s Ibr vagnar. Lastade med rostiga svarvspånor och med metallhjul blir det både tyngd och bra gångegenskaper.
/Janne
/Janne
Re: UGJ Eamos/Ibr
Snyggt !
UGJ plastgjutningar var kanonfina.Lite vädring o dessa vagnar blir toppen !
UGJ plastgjutningar var kanonfina.Lite vädring o dessa vagnar blir toppen !
Re: UGJ Eamos/Ibr
De där gick med koks ner till Oxelösund ibland, och jag skulle säga att de snarare behöver massor av vädring, för skitigare vagnar har man nog sällan skådat.
Dock inte säkert att alla gått som koksvagnar och då behöver de ju inte vara i det miserabla skick som koksvagnarna var. Dessa gick det knappt att se ett spår SJ-rödbrunt på...
BJ och SJ blev stående med ett antal av dessa vagnar nångång i slutet av 30-talet. De skulle exporteras till Kina, men där blev det inbördeskrig, japansk invasion, världskrig och revolution så de kom aldrig iväg.
Dock inte säkert att alla gått som koksvagnar och då behöver de ju inte vara i det miserabla skick som koksvagnarna var. Dessa gick det knappt att se ett spår SJ-rödbrunt på...
BJ och SJ blev stående med ett antal av dessa vagnar nångång i slutet av 30-talet. De skulle exporteras till Kina, men där blev det inbördeskrig, japansk invasion, världskrig och revolution så de kom aldrig iväg.
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: UGJ Eamos/Ibr
De borde väl ha gått tomma till Oxelösund? Det var ju där koksverket fanns...magnus63 skrev:De där gick med koks ner till Oxelösund ibland...
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: UGJ Eamos/Ibr
Vill slå ett slag för en föreningstidskrift som i flera artiklar nyligen beskrivit vagnstypen, dess konstruktion och historia. Det är medlemstidningen för Malmbanans Vänner "Karven" som nyligen i ett antal nummer behandlade vagnstypen ingående - rekomenderas.
/Ola
/Ola
Re: UGJ Eamos/Ibr
Jag har alltid undrat vad de ursprungliga färgerna på den vagnen var. På norrbottens jvmuseum har de en vagn som verkar vara målad i BJ färgerna, men detta är ju inte säkert att det var originalmålningen.
Re: UGJ Eamos/Ibr
Jag trodde de gick med koks från Domnarvet till Oxelösund, men det kan ju iofs. ha varit tvärtom. Det stod en del Eamo i Oxelösund ibland, på 70-talet. Färgen var väl närmast gråsvart, men det berodde nog inte på målningen utan på lasten... Jag kommer ihåg dem för de såg rätt udda ut..
Re: UGJ Eamos/Ibr
Mina Ibr-vagnar har hittills gått i stort sett ovädrade i väntan på nåt snyggt exempel på hur det ska se ut. Tack vare BoIS:aren har jag ingen ursäkt längre, mycket snyggt.
Vad jag gjort istället är att montera bromsarplattform från Perl och fotsteg av ms-tråd. (Jag är inte helt säker på att det där med fotstegen var så smart egentligen, blir de inte raka och snygga ser det gärna lite leksaksaktigt ut).
De här vagnarna kom förresten ut i tre (eller fyra?) varianter har jag för mig. Nån som minns/vet? Jag har den ovan utan sidoluckor, den nedan med sidoluckor, dessutom en utan träpåbyggnaden som jag TROR köptes sån från UGJ.
Vad jag gjort istället är att montera bromsarplattform från Perl och fotsteg av ms-tråd. (Jag är inte helt säker på att det där med fotstegen var så smart egentligen, blir de inte raka och snygga ser det gärna lite leksaksaktigt ut).
De här vagnarna kom förresten ut i tre (eller fyra?) varianter har jag för mig. Nån som minns/vet? Jag har den ovan utan sidoluckor, den nedan med sidoluckor, dessutom en utan träpåbyggnaden som jag TROR köptes sån från UGJ.
Re: UGJ Eamos/Ibr
Denna tråd har jag inte sett förr, tror jag, blev medlem på sommaren -12.
Om någon, liksom jag, har "planerade byggen" liggande, finns en guldgruva av bilder på nätet. http://s25.photobucket.com/user/bengts/ ... t=9&page=1 , 3 sidor detaljbilder (i svart-vitt)
Bengt = Bengt Dahlberg, ett namn jag absolut inte borde glömt bland generösa fotodonatorer
Om någon, liksom jag, har "planerade byggen" liggande, finns en guldgruva av bilder på nätet. http://s25.photobucket.com/user/bengts/ ... t=9&page=1 , 3 sidor detaljbilder (i svart-vitt)
Bengt = Bengt Dahlberg, ett namn jag absolut inte borde glömt bland generösa fotodonatorer
Re: UGJ Eamos/Ibr
Det finns nog många varianter av dessa Ibr/Eamo-vagnar ur UGJs produktion.
Denna bild visar en modell-utgåva av de första vagnarna som sattes i trafik av SJ med märkning från 1943.
Jag har en anteckning som hänvisar till en artikel i Järnvägsmuseui vänners årsbok 1992....- men har inte boken själv.
Vagnarna blev med tiden rätt buckliga och hårt åtgångna, men reparerade med påsvetsade plåtar...
jag har (någonstans) försökt efterlikna detta utseende med att försiktigt närma mig vagnskorgens plast med varm lödkolv...
och också lappade med folie för att ge illusionen av påsvetsat material....tyckte själv att resultatet blev acceptabelt,
tyvärr har de modellerna inte kunnat hittas för tillfället.
De påbyggda träskroven blev också skadade. En del vagnar användes i trafiken till Värtan i Stockholm lastade med koks.
Här är också sprängskissen med den centralt placerade balk i underredet, som inte var med på de första modellerna från UGJ.
Dessutom anvisning om var märkningen/dekalerna skulle vara placerade.
Se även inlägg och bilder på jvghist. forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=169268
/LYR
Re: UGJ Eamos/Ibr
Om man vänder en UGJ Eamos/Ibr upp och ner finner man på boggierna initialerna C-E N. Appropå detta: Vem var C-E N och vad var han känd för inom tidig svensk mj?
Jag vet svaret, men för andra kanske det är en quisfråga.
lars t
Jag vet svaret, men för andra kanske det är en quisfråga.
lars t
Re: UGJ Eamos/Ibr
Vågar mig på en gissning:
Boken är utgiven 1944 och som synes är den väl använd. Många kloka ord ryms i den lilla skriften; mycket av det användbart än i dag!
/Erik
Boken är utgiven 1944 och som synes är den väl använd. Många kloka ord ryms i den lilla skriften; mycket av det användbart än i dag!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: UGJ Eamos/Ibr
Om du syftar på Carl-Erik Nordstrand - författare till "Modelljärnvägen", så blir jag något förvånad om just hans signatur skulle finnas på UGJs producerade boggier.lars t skrev:Om man vänder en UGJ Eamos/Ibr upp och ner finner man på boggierna initialerna C-E N. Appropå detta: Vem var C-E N och vad var han känd för inom tidig svensk mj?
Jag vet svaret, men för andra kanske det är en quisfråga.
lars t
Jag har ett flertal av dessa boggier ännu på gjutstammar, men inget spår av "C-E N".
Carl-Erik Nordstrand var med och startade Teknik för Allas hobbytjänst med försäljning på Olofsgatan i Stockholm.
/LYR
Re: UGJ Eamos/Ibr
Både CEN och BD kan väl sägas vara pionjärer på vart sitt sätt, som betytt mycket för MJ-hobbyns utveckling i Sverige.
Re: UGJ Eamos/Ibr
Så här såg Eamo 20-74-598 0 233-7 ut i mitten av 1980-talet när jag var i Kalmar och skulle försöka fotografera KJ 17 som då tyvärr var täckt med presenningar och skymtar fram till höger.
Re: UGJ Eamos/Ibr
Trevligt att så många tycks ha roats av mitt quis!
Nu var det inte C-E N:s bokutgivning eller engagemang i Tfas Hobbytjänst jag tänkte på, utan hans försök att lansera den nya mj-skalan 1:100 omkring krigsslutet 1945. Tänk på att då var knappast halvnollan etablerad och N-skalan ännu mindre, om den ens fanns!
Hur det kom sig att en UGJ-vagn fick boggier märkta C-E N får väl BD själv berätta!
Ännu ett appropå:
Tfas hobbytjänst sålde några svenska vagnar, som jag inte sett varken in natura eller på bild. Vilka littera avbildade de och vad var de de tillverkade av?
Detsamma gäller för de personvagnar som Wentzels gav ut!
Den första riktigt svenska vagn jag känner till är Perls C3d, som jag förresten "synade" i AoH.
lars t
Nu var det inte C-E N:s bokutgivning eller engagemang i Tfas Hobbytjänst jag tänkte på, utan hans försök att lansera den nya mj-skalan 1:100 omkring krigsslutet 1945. Tänk på att då var knappast halvnollan etablerad och N-skalan ännu mindre, om den ens fanns!
Hur det kom sig att en UGJ-vagn fick boggier märkta C-E N får väl BD själv berätta!
Ännu ett appropå:
Tfas hobbytjänst sålde några svenska vagnar, som jag inte sett varken in natura eller på bild. Vilka littera avbildade de och vad var de de tillverkade av?
Detsamma gäller för de personvagnar som Wentzels gav ut!
Den första riktigt svenska vagn jag känner till är Perls C3d, som jag förresten "synade" i AoH.
lars t
Re: UGJ Eamos/Ibr
Lars t skrev:
/Erik
Vet inte riktigt vilken tidsperiod Du avser men i mina gömmor finns resterna av vad en förhoppningsfull grabb på 10-12 år knåpade ihop i början av 50-talet. Dessa och ett par godsvagnar jag har kvar kommer från Wentzels; tror inte jag hade några från Tfa:s Hobbytjänst. Bottenplatta och tak i hårdträ, sidor och gavlar i tryckt papp. Det känns som om detta var rätt primitivt även för denna tidiga period!Tfas hobbytjänst sålde några svenska vagnar, som jag inte sett varken in natura eller på bild. Vilka littera avbildade de och vad var de de tillverkade av? Detsamma gäller för de personvagnar som Wentzels gav ut!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: UGJ Eamos/Ibr
Frågan är väl om så många 10-åringar skulle få till det bättre idag utan datorhjälp.ErikB skrev: ..... i mina gömmor finns resterna av vad en förhoppningsfull grabb på 10-12 år knåpade ihop i början av 50-talet. ........ Det känns som om detta var rätt primitivt även för denna tidiga period!
/Erik
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: UGJ Eamos/Ibr
I min bokhylla finns en katalog från just TfA:s Hobbytjänst 1954-55 tillsammans med en del kompletterande reklamblad. Härav kan man utläsa att bland annat tillverkades flera olika personvagnar och godsvagnar som litt Co, BCo9, CDo14, Gsh, tankvgagn Q12 och kylvagn litt H.
I tilläggsblad visas följande;
Ibland mina samlingar (?) finns två av dessa vagnar, personvagn litt Co och tankvagnen, men var? Personvagnen har pressgjutna vagnssidor och boggier av metall medan såväl underrede som tal är av trä.
Återkommer med bilder när modellerna kan lokaliseras.
/Ola
I tilläggsblad visas följande;
Ibland mina samlingar (?) finns två av dessa vagnar, personvagn litt Co och tankvagnen, men var? Personvagnen har pressgjutna vagnssidor och boggier av metall medan såväl underrede som tal är av trä.
Återkommer med bilder när modellerna kan lokaliseras.
/Ola
Re: UGJ Eamos/Ibr
I beskrivningen av CDo14 står: "... I övrigt otrolig detaljrikedom.".Lihkströmsverken skrev:...
I tilläggsblad visas följande;
...
/Ola
Jag byggde själv denna i slutet av 60-talet och har vagnen kvar, men kan inte med bästa vilja i världen stämma in i påståendet ovanför.
Jag fick då också tag i en icke komplett Gsh-sats, som ännu inte är färdigbyggd. Bl.a. saknades tak o dörrar.
/A
Re: UGJ Eamos/Ibr
Jag byggde för så där 15 år sedan CDo 14 vagnen, som avbildar en SDJ vagn, i styrén och hade bl a en byggbeskrivning på Tfa modellen, varifrån jag nu fått den, som underlag. Har den publicerats av någon. VVA?
lars t
lars t
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: UGJ Eamos/Ibr
Svensk Mj-historia är intressant. Förutom TfA:s Hobbytjänst fanns vid tiden två andra svenska mj-producenter. En var Wentzels (deras katalog har jag nog oxså någonstans), den andra var Skandia-Modeller. Tittar man närmre på deras katalog från 1944 fanns ett ganska stort sortiment av person- och godsvagnar som "kompletta byggsatser med ritning. Innehålla ej lim eller färg."
Fyra sidor vagnsmodeller;
Och redan här fanns B6:an (Co6) och Ro3 som byggsatser.
Och så, för att återknyta till trådens rubrik - Ibr vagnen, på bilden nedan.
Jo, SkandiaModell katalogen innehåller oxså lite lok och motorvagnar men här var det "Ritningar" och hänvisningar till sidor med byggdelar.
Nu skall vi se om jag kan hitta Wentzelskatalogen.
/Ola
Fyra sidor vagnsmodeller;
Och redan här fanns B6:an (Co6) och Ro3 som byggsatser.
Och så, för att återknyta till trådens rubrik - Ibr vagnen, på bilden nedan.
Jo, SkandiaModell katalogen innehåller oxså lite lok och motorvagnar men här var det "Ritningar" och hänvisningar till sidor med byggdelar.
Nu skall vi se om jag kan hitta Wentzelskatalogen.
/Ola
Re: UGJ Eamos/Ibr
PeO har alldeles rätt, när han skriver att BD och C-E N betytt mycket för mj-hobbyn i Sverige. BD:s betydelse kan inte nog påpekas, för vad vore vår hobby utan alla UGJ-modeller! Tack BD, men du fick väl AoH:s hobbymedalj ?
En annan mera "doldis" är den då unge Claes Farne, som på 70-talet med sitt företag MJ-Specialisten i Norrköping lyckades förmå Liliput att måla ett antal tyska och österrikiska vagnar till "svenskliknande" och sälja dem till humana priser. Du fick ingen medalj, men var kanske värd en?
Förresten verkar han ha återstartat sitt företag och finns nu i Vimmerby, om jag inte helt har misstagit mig!
Tyvärr kom satsningen från Rosengren & Riis på svenska Pocher modeller av sig!
lars t
En annan mera "doldis" är den då unge Claes Farne, som på 70-talet med sitt företag MJ-Specialisten i Norrköping lyckades förmå Liliput att måla ett antal tyska och österrikiska vagnar till "svenskliknande" och sälja dem till humana priser. Du fick ingen medalj, men var kanske värd en?
Förresten verkar han ha återstartat sitt företag och finns nu i Vimmerby, om jag inte helt har misstagit mig!
Tyvärr kom satsningen från Rosengren & Riis på svenska Pocher modeller av sig!
lars t
Re: UGJ Eamos/Ibr
Här passerar Tfa:s Co:a mellan två Pochervagnar. Stort lyft jämfört med dåtidens pappsidor.
Visserligen skymd av fackverket. Men också kompletterad med tidsenliga plastgranar.
Senast redigerad av Fraz den 12 okt 2015, 21:39, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: UGJ Eamos/Ibr
Det låter jättespännande att se, men tyvärr är faktum att i varje fall jag kan inte se bilden! Hoppas att det är något lättåtgärdat ...
Re: UGJ Eamos/Ibr
Nu då!
Tillägg: Jag har några sådana gjutna vagnsidor i en låda. Någon som vill ha dem för ett äkta retroprojekt? "Proveniens": Olle Sjöholm
Tillägg: Jag har några sådana gjutna vagnsidor i en låda. Någon som vill ha dem för ett äkta retroprojekt? "Proveniens": Olle Sjöholm
Senast redigerad av Fraz den 13 okt 2015, 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
Re: UGJ Eamos/Ibr
Men jag kan ...
... när länken är korrigerad att leda till en bild, inte en kodsnutt som genererar en websidaFraz skrev:
Här passerar Tfa:s Co:a mellan två Pochervagnar. Stort lyft jämfört med dåtidens pappsidor.
Re: UGJ Eamos/Ibr
Tack för hjälpen! Men jag kunde också som du ser, efter att ha flyttat mig från iPaden till datorn som jag behärskar bättre.
Re: UGJ Eamos/Ibr
Jag kollade upp Ibr/Eamo-vagnarnas senare historia. Så här var det.
Domnarvet, Luleå och Oxelösund ingick i krislösningen SSAB som bildades 1978 i och med att järn- och stålpriserna sjönk och den svenska
stålindustrin gick på knäna. I princip slog man ihop statliga NJA (Luleå), Gränges (Oxelösund) och Stora Kopparberg (Domnarvet), alla tre problembolag till SSAB.
Domnarvet hade kvar sina masugnar i drift till 27/2 1981, då de blåstes ner för gott.
Innan Domnarvet ingick i SSAB, utan var en del av Stora Kopparberg-gruppen, och hade då importerat sitt koks via Gävle (Fredriksskans).
1978 fick man plötsligt, internt inom SSAB, tillgång till överproduktionen av koks i Oxelösund och framför allt Luleå. Inget mer importkoks alltså. Under 1978-1981 kördes två dagliga heltåg med 22 oerhört sunkiga Eamo-vagnar med koks från Luleå till Domnarvet.
Behövdes mer koks hämtade man även från Oxelösund.
Eamo-vagnarna hade tidigare använts för bl.a. att köra malm i, och det tålde de inte utan böjde sig som bananer. Därför kan man se
deformerade Eamo koksvagnar. De fick normalt gå 70 km/h (tar ett tag från Luleå till Borlänge!) och man försökte förbättra dem så att de
skulle få gå 90 km/h men det gick väl sådär. Efter 27 feb 1981 behövdes ingen koks på Domnarvet längre och de flesta Eamo skrotades.
Några få byggdes om genom att man skar bort sidorna, och körde sligburkar på dem (SJ litt Slp-x)
Domnarvet, Luleå och Oxelösund ingick i krislösningen SSAB som bildades 1978 i och med att järn- och stålpriserna sjönk och den svenska
stålindustrin gick på knäna. I princip slog man ihop statliga NJA (Luleå), Gränges (Oxelösund) och Stora Kopparberg (Domnarvet), alla tre problembolag till SSAB.
Domnarvet hade kvar sina masugnar i drift till 27/2 1981, då de blåstes ner för gott.
Innan Domnarvet ingick i SSAB, utan var en del av Stora Kopparberg-gruppen, och hade då importerat sitt koks via Gävle (Fredriksskans).
1978 fick man plötsligt, internt inom SSAB, tillgång till överproduktionen av koks i Oxelösund och framför allt Luleå. Inget mer importkoks alltså. Under 1978-1981 kördes två dagliga heltåg med 22 oerhört sunkiga Eamo-vagnar med koks från Luleå till Domnarvet.
Behövdes mer koks hämtade man även från Oxelösund.
Eamo-vagnarna hade tidigare använts för bl.a. att köra malm i, och det tålde de inte utan böjde sig som bananer. Därför kan man se
deformerade Eamo koksvagnar. De fick normalt gå 70 km/h (tar ett tag från Luleå till Borlänge!) och man försökte förbättra dem så att de
skulle få gå 90 km/h men det gick väl sådär. Efter 27 feb 1981 behövdes ingen koks på Domnarvet längre och de flesta Eamo skrotades.
Några få byggdes om genom att man skar bort sidorna, och körde sligburkar på dem (SJ litt Slp-x)