Toppbilden, visa:
Spårtyp
Spårtyp
Har nu suttit på nätet en stund för att försöka utröna möjligheterna att köra tåg på olika spårtyper.
Utgångsläge:
material för 3 räls, lok och vagnar
önskemål om ett trovärdigt utseende avseende banvall mm
önskemål om att kunna kombinera befintligt material gjort för Märklins räls med nya material gjort av andra fabrikanter
t ex RP25 lok (svårare att byta hjulen mm)
önskemål om att kunna använda Märklins digitala system
efterfrågar råd och tips för en framkomlig väg
SNÄLLA HJÄLP!
Utgångsläge:
material för 3 räls, lok och vagnar
önskemål om ett trovärdigt utseende avseende banvall mm
önskemål om att kunna kombinera befintligt material gjort för Märklins räls med nya material gjort av andra fabrikanter
t ex RP25 lok (svårare att byta hjulen mm)
önskemål om att kunna använda Märklins digitala system
efterfrågar råd och tips för en framkomlig väg
SNÄLLA HJÄLP!
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Spårtyp
Peco code 100 med inlagda punktkontaktremsor är väl nästan det enda säkra.
Sök i det tyska forumet Stummiforum på detta.
http://www.stummiforum.de/
Det har även visats något på svenska forum för sådär fem-sex år sedan. Tror denna byggaren numera är i USMS.
SA
Sök i det tyska forumet Stummiforum på detta.
http://www.stummiforum.de/
Det har även visats något på svenska forum för sådär fem-sex år sedan. Tror denna byggaren numera är i USMS.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Spårtyp
Ehhh... hur mycket tid finns, hur mycket pengar? Hur mycket tålamod?
Ska man fundera på nån strategi så ere väl att börja med K-räls, det finns ju flex 90 cm och de plus växlar funkar ju och det går fort att fixa/lägga. Banvall med kork och strö och ballast måste väl till, likaså rostmålningen.
Sen kan man väl med gott om tid satsa på Peco eller Fast Track. Det blir väldigt snyggt med det tar väldig tid särskilt om man ska komplettera med Heris punktband. "Fast" = snabb är lite överdrivet....
Här är länkar ggr 2, men du kanske redan kollat dessa:
Från 2008 och på SvMJJF:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=2661.0
Fast Track, intressant. . . .
http://www.handlaidtrack.com/
Ska man fundera på nån strategi så ere väl att börja med K-räls, det finns ju flex 90 cm och de plus växlar funkar ju och det går fort att fixa/lägga. Banvall med kork och strö och ballast måste väl till, likaså rostmålningen.
Sen kan man väl med gott om tid satsa på Peco eller Fast Track. Det blir väldigt snyggt med det tar väldig tid särskilt om man ska komplettera med Heris punktband. "Fast" = snabb är lite överdrivet....
Här är länkar ggr 2, men du kanske redan kollat dessa:
Från 2008 och på SvMJJF:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=2661.0
Fast Track, intressant. . . .
http://www.handlaidtrack.com/
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Spårtyp
Jooo, tid - tyvärr vet man ju inte hur mycket tid man får, och pengar, kommer och går.
Den första serien bilder gav vid handen att fet blir ett farligt pill, nästa länk ännu mera pill.
Kan man leja bort det till.....MM kanske.
Har fått rådet av Svante att titta på Peco code 100 och litet annat.
Tar dock gärna emot fler tankar och råd.
Den första serien bilder gav vid handen att fet blir ett farligt pill, nästa länk ännu mera pill.
Kan man leja bort det till.....MM kanske.
Har fått rådet av Svante att titta på Peco code 100 och litet annat.
Tar dock gärna emot fler tankar och råd.
Re: Spårtyp
Avser du att köra märklinprofil-hjul på Peco C/100 spår?
Undrar
Hans
Undrar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Spårtyp
Min tanke var att om möjligt hitta spår som jag kan köra så många hjultyper som möjligt på.
Eftersom diskussionen började med rp25 hjul så är dessa viktigast plus naturligtvis märklinhjul.
Vet ej om detta ens är möjligt. Mina kunskaper är otillräckliga i detta fall.
Eftersom diskussionen började med rp25 hjul så är dessa viktigast plus naturligtvis märklinhjul.
Vet ej om detta ens är möjligt. Mina kunskaper är otillräckliga i detta fall.
Re: Spårtyp
Utan att på något sätt utge mig för att vara expert så tror jag att spännvidden mellan märklin- och rp25-hjul blir svår att tillfredsställa. Det är i växlarna som problemen uppstår. Jag misstänker att rp25-hjul kommer att falla ner i spårkorsen om de samtidigt ska tillåta märklinhjul att passera. Mitt förslag är att testa grundligt innan du bestämmer dig för vilken räls och vilka hjulstandards du ska köra på anläggningen.
Re: Spårtyp
Jag kan inte släppa tanken på NMJ s modell av E/E2 och detta lok levereras med rp 25 hjul.
Vagnar är ej aktuella med dessa hjul utan byte sker.
Mitt dilemma är ju att Knut på NMJ via mejlsvar talat om att hjulbyte inte kan ske på loket men att montage av släpsko är möjligt.
Så frågan är om ett stelt lokchassie med rp25 hjul kan rulla på samma spår som ac hjul av olika slag och fabrikat.
Vagnar är ej aktuella med dessa hjul utan byte sker.
Mitt dilemma är ju att Knut på NMJ via mejlsvar talat om att hjulbyte inte kan ske på loket men att montage av släpsko är möjligt.
Så frågan är om ett stelt lokchassie med rp25 hjul kan rulla på samma spår som ac hjul av olika slag och fabrikat.
Re: Spårtyp
Du kommer att få problem med Märklinhjulen i Pecos växlar. Flänsen är för fet för att passera fritt bakom tungorna och i spårkorsen.arcego skrev:Min tanke var att om möjligt hitta spår som jag kan köra så många hjultyper som möjligt på.
Eftersom diskussionen började med rp25 hjul så är dessa viktigast plus naturligtvis märklinhjul.
Vet ej om detta ens är möjligt. Mina kunskaper är otillräckliga i detta fall.
Det går rätt skapligt att svarva om Märklinhjul så att dom klarar Peco Code 100. Fast sen går dom inte lika säkert på Märklinräls förstås.
Standarderna finns ju tillgängliga på nätet tillsammans med en massa annat matnyttigt
http://www.morop.eu/de/normes/
(kika på NEM 310, NEM 311)
http://www.nmra.org/index-nmra-standard ... -practices
(Här finns standarden för spår Code 100 och hjul enligt RP25 )
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_ ... ables.aspx
http://www.modelbaneteknik.dk/model/stnd/afsp-e.htm
Här finns ersättningshjul för alla märken i marknaden:
http://www.feinmechanik-luck.de/
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Spårtyp
Tack alla vänliga för råd, tips och stöttning.
Får lägga nattduksbordslitteraturen åt sidan och läsa in mig på spår och hjul.
Får lägga nattduksbordslitteraturen åt sidan och läsa in mig på spår och hjul.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Spårtyp
"Ständigt denne ..."!arcego skrev:... det blir ett farligt pill, nästa länk ännu mera pill.
Kan man leja bort det till.....MM kanske.
Har fått rådet av Svante att titta på Peco code 100 och litet annat.
Men lite behjälplig kan jag kanske vara i just detta fallet - jag förfogar över 14 st 93-cm bitar Peco code 100 flexräls och en växel (men här är en liten varning är på sin plats, den kommer från Mortorp ... ) - alltsamman nytt - och dessutom en låda med en bröte hjuaxlar till vagnar av 2R-modell. Däremot så finns inga kuggstänger som kan appliceras mellan rälerna, men det kan kanske vara en början till en liten testbana måhända?
Pilljobb däremot, nej det ska jag nog inte bistå med - inte min grej liksom!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Spårtyp
Vad tror du om C-räls? Rälsspikarna i Helsingborg kör 2R och 3R med C-räls och möjligen K-räls.
#JB17
Re: Spårtyp
På samma spår frågas? Inte samtidigt troligen men efter en liten omkoppling av STORA reläet så...TuveB skrev:Vad tror du om C-räls? Rälsspikarna i Helsingborg kör 2R och 3R med C-räls och möjligen K-räls.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Spårtyp
De kör på samma spår men inte samtidigt. De har en speciell box där man byglar banan på olika driftsätt.
#JB17
Re: Spårtyp
Tack för detta tips!TuveB skrev:Vad tror du om C-räls? Rälsspikarna i Helsingborg kör 2R och 3R med C-räls och möjligen K-räls.
En kontakt kommer att tas för att utröna utfallet av detta val av räls, vilka hjul som trafiken rullar på.
Thomas