Toppbilden, visa:    


Vädrat svenskt

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

Bara så att inte svenskrallarna lynchar mig snart, så kommer här en svensk vagn. Eftersom jag huserar i malmö så blev ju valet enkelt...dock undrar jag om denna vagnen funnits på riktigt? har inte kunnat hitta något foto på någon cementa vagn som ser ut som denna? För övrigt så jobbade min farsa på Tankmobil och jag undrar om inte de gjorde sådana här kulvagnar eller liknande?

Jag måste jämna till det vita cementspillet på sidorna lite innan den kan kallas färdig men det får duga sålänge.

Hur som helst....en smutsig Anita Ekberg!

Hans

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Har du inte kul, så gör du fel....

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av d680ae »

skånelängan skrev: ...dock undrar jag om denna vagnen funnits på riktigt? har inte kunnat hitta något foto på någon cementa vagn som ser ut som denna?
...
Hur som helst....en smutsig Anita Ekberg!

Hans
...
Huruvida modeller verkligen avbildar något som funnits i verkligheten blir gärna lite av en smaksak som kräver rätt öppna definitioner.
Vilka skepnader Anita Ekberg uppträtt i förutom på filmduk har till och från varit ett populärt forumämne, om just inte här på Mötesspåret så t.ex. här http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg167987
När vagnarna ännu kallades Q14u fanns det i Cementa's flotta ett målningsschema som stark påminde om modellen ovan. Bild återfinns i den länkade diskussionen.

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

Som jag misstänkte då. Det är en nära nog vagn....men det duger aldeles utmärkt för mig! [JC_doubleup.gif]
Har du inte kul, så gör du fel....

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av lokf »

Jag tror att modellen skall efterlikna denna tidigare variant till vänster på övre bilden från Samlingsportalen. Syns bra på den undre bilden som även den är från Samlingsportalen Tar du bort den ena plattformen och rören på sidorna så får du en mycket mer identisk svensk vagn som hängde med långt in på 60-talet.
Björn B

Bild
Bild

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av MickeC »

Snyggt jobbat med vädringen [JC_doubleup.gif]
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av larsess »

Fin vädring av vagnen! Tack för bra inspiration, Hans!
Tack också, lokf. för bilderna du hittade hos Jvm. Jag kan tillägga att den nedre bilden med bara den äldre versionen av Q 14 (kopplat med en Oubhl/storbehållarvagn) är tagen i Liljeholmen, utmed spåret på kajen till Cementas/ Webers fabrik som ännu idag trafikeras av CEMENTA-vagnar då och då, ett av mycket få trafikerade industrispår i Stockholm numera! Det är husen vid Bergsunds strand på Söder som syns i bakgrunden.
/Larsess

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

En liten fråga...sj vagn lbcos var den plåtskodd eller hade den träkorg? Jag har vädrat en som att den var i plåt nämligen. Slog mig sedan att den kanske inte alls är i plåt..så innan jag postar ngn bild och blir till åtlöje tänkte jag att det e bäst att fråga [JC_doubleup.gif]

Hans
Har du inte kul, så gör du fel....

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

Tack björn! Det där var de bästa bilderna jag sett av dessa vagnar...toppen! Tack micke å larsess för de snälla orden!
Har du inte kul, så gör du fel....

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

Mera svenskt ur lådorna. Inte så avancerad vädring kanske, men ibland är lite alldeles lagom.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Har du inte kul, så gör du fel....

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

Här kommer en lite reviderad version av cementa vagnen......

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Har du inte kul, så gör du fel....

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av larsess »

Väldigt "lagom" vädring, Hans!
Kul att se dig använda dina kunskaper på svensk rullande materiel också! Ett tips till komplettering för O-vagnen;
Dessa "strykpojkar" i den svenska godsvagnsflottan fick oftast bara fläckvis ommålning där lämmar mm var som rostigast, varför små och många fläckar av ny rödbrun färg här och där, skulle komplettera din snygga vädring perfekt!
På din fråga om Ibcos-kylvagnen (litt H fram till 1967): Den var helt byggd i stålplåt med släta sidor. Tillverkad på 1940-talet om jag inte tar fel, så att väderbita den som en vagn i metall blir ju helt rätt! Visa gärna några bilder, kul också om du har fotograferat under själva "processen".
Med vänlig hälsning:
/Larsess

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

Åhhh! Perfekt! Jag trodde att jag förstört den men då kan jag andas ut! Bättringsmålning är ju en mycket bra ide. Det ser man ju ofta på amerikanskt med! Det skulle ge ett lite mer arbetat intryck.
Tack Larsess!
Har du inte kul, så gör du fel....

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av loktok »

Stora tummen upp Hans [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av Johan Molin »

Håller helt med! Mycket snyggt! Sedan håller jag också med Stellan om O-vagnen. Dessa vagnar såg ju oftast otroligt skabbiga ut, med mycket rost och bättringsmålningar som redan hunnit bli gamla och ankomna i sin tur! Så när det gäller just dessa vagnar vågar man nog ta ut svängarna rejält. Det var ju också ett slags allt-i-allo-vagnar. Inte alla användes till virkestransporter ...

Många transporterade ju rostigt skrot där väl inte minst sidolämmarna fick mycket stryk - och stolparna kunde vara sneda och vinda också. I en av LEG:s filmer om ånglok under 1960-talet ser man ett tåg på dala-hälsinglandsbanan med flera vagnar som transporterar kalk - och dessa såg närmast kritvita ut. Osv osv.

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

Tack Johan och loktok!
Har du inte kul, så gör du fel....

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

Med risk för att puritisterna sätter måndagsgroggen i vrångstrupen, så kommer här en kylvagn.

Eftersom jag tycker det roligaste med hobbyn är vädring, och jag ingen bana har så går det inte tilräckligt långsamt att vädra bara lite......jag vill krama ur mer ur varje objekt..så ni får måla upp scenariot gällande denna vagn, att den är avställd och uppställd på någon bangård någonstans i ett fiktivt sverige. :-CO

Jag ska väl erkänna att jag gav upp lite på slutet...detaljerna är inte gjorda, som den vita färgen på alla svarta detaljer och så vidare...men va fasen, den är ju utrangerad i.a.f!

Hans

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Har du inte kul, så gör du fel....

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av ErikB »

Mycket rost blir det Hans! Kanske nästan väl mycket för en svensk vagn (som Du själv skriver) men på en modern amerikansk vagn hade det varit perfekt. Snyggt! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av Beeblebrox »

Hej, mycket kul att se dina vädringar. Precis som du tycke rsäger jag också, vädrandet är bland det roligare i denna hobby. Som du säger så tar det ju en del tid att göra en bra vädring, men det är inspirerande att se dina bilder.
Gällande kylvagnen kan jag se den i detta skick stående på ett spår i närheten av museet i Gävle eller något sådant, i väntan på renovering.
Dels blir jag lite nyfiken på hur du har gjort rostrinningarna på sidan. Jag har gjort lite sådana men inte riktigt fått till det lika bra. Framför allt när du ser en tydlig reva, och sedan olika nivåer av rinnande rostvatten neråt.
Skall jag vara lite "kritisk" så är det möjligen taket: det känns snarare som att det är renare än resten av vagnen. Vad sägs om lite mer mörk wash som får luckor och stegar att framträda lite mer på taket? Sen avsluta med en dusch mattlack blandad med lite ljus nyans eller PS Dust som får allt att se solblekt och gammalt ut.
Mycket snyggt och jag förstår att det var kul!
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av LYR »

Bild

En mycket väl utförd målning med tydliga spår av rinnande rostavlagringar på en kylvagn - imponerande och verklighetstroget avbildat!
Bilden har jag visat tidigare i He/Icps-tråden.
Jag ser fram emot då du ger dig på att angripa de nya kylvagnarna som kommer från Hobbytrade!

/LYR

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Vädrat svenskt

Inlägg av skånelängan »

Haha! Lyr, du är ju räddare i nöden! Härligt att se lite vettiga mängder rost även på svenskt!!

Erik, tack så mycket! Japp lite mycket är det men du vet...ränderna går inte ur! [JC_doubleup.gif]

Beeblebrox, jag håller med om taket. Jag tycker faktiskt inte det är så välgjort på den här modellen, så det var liksom ingen ide att lägga mer jobb på det. Lite 70 tals gjutning kan jag tycka.
Angående rosten finns det ett par sätt att göra det på. Antingen gör man det med acryl, eller så använder man oljefärg och lacknafta. På den här är det mest acryl och lite olja på slutet. Acryl har ju fördelen att det torkar direkt medan oljan tar ett dygn eller så....nackdelen är att acrylen inte har samma djup och lyster som oljan har.
Hemligheten, om man nu kan kalla det så, i båda fallen är transparent färg. Nedan ser du acrylfärgerna jag använt till denna. Flaskan är den genomskinliga färgen jag använder för halo effekten runt fläckar och rinningar.

Bild

När det gäller oljan så brukar jag använda acryl först till att göra rostfläckarna för att sedan köra olja till rinningarna. Mina stora blå GT vagnar som jag visat tidigare är blekta först med acryl, men sedan är det uteslutande olja för rosten. Även här är guldklimpen den genomskinliga färgen!

Bild

Hoppas det kan vara till lite hjälp!

Hans
Har du inte kul, så gör du fel....

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"