Toppbilden, visa:    


Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Sture Bylén

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Sture Bylén »

Tja, inte så illa för att vara av en rookie....(Önskar jag kunde backa bandet och svälja det där ordet. :oops: )

Det där blev ju kanon! [JC_doubleup.gif] Succén är given på julafton!
StefanChrister skrev:Nu skall jag sätta på någon form av skyddshölje i form av monter (jag är ju i museibranschen )
Klokt! Både ur damm- och klåfingerhänseende.
StefanChrister skrev:jag kanske lägger upp något roligt foto i Karlskrona där man ser både modell och förebild.
Det ser vi fram emot.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:Tja, inte så illa för att vara av en rookie....(Önskar jag kunde backa bandet och svälja det där ordet. :oops: )

Det där blev ju kanon! [JC_doubleup.gif] Succén är given på julafton!
StefanChrister skrev:Nu skall jag sätta på någon form av skyddshölje i form av monter (jag är ju i museibranschen )
Klokt! Både ur damm- och klåfingerhänseende.
StefanChrister skrev:jag kanske lägger upp något roligt foto i Karlskrona där man ser både modell och förebild.
Det ser vi fram emot.
Rätt skönt att bra rookie ett tag.... Inte lika höga krav då. :D

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av modeljernbane »

Hej StefanChrista
Jeg håber du kan forstå Dansk. Jeg byggede sidste jul Morhyttan station, efter tegninger fra Sture, ja også mig har hen hjælpet igang med modelbyggeriet, siden har jeg bygget flere huse og fabriker. Dit hus ser jo fint ud tillykke( gratis) med et godt resultat. Næste bliver meget beder, nu hvor du kender alle de steder hvor man kan gøre fejl.
Mvh Kurt

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av jogra »

Här är en till som ställer sig i gratulations kön! Verkligt bra blev det! :-T
StefanChrister skrev: Rätt skönt att bra rookie ett tag....
Aaa, du ser, den tiden är förbi nu.... :-CO Den var kort, å intensiv... :-J :lol:

Du, Stefan, orkar du faktiskt vänta till efter jul innan du tar dej an de nya projekten? :shock:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

modeljernbane skrev:Hej StefanChrista
Jeg håber du kan forstå Dansk. Jeg byggede sidste jul Morhyttan station, efter tegninger fra Sture, ja også mig har hen hjælpet igang med modelbyggeriet, siden har jeg bygget flere huse og fabriker. Dit hus ser jo fint ud tillykke( gratis) med et godt resultat. Næste bliver meget beder, nu hvor du kender alle de steder hvor man kan gøre fejl.
Mvh Kurt
Tack Kurt! Vad roligt att du bygger vidare! Jag tror också jag blir bättre och bättre! :)
jogra skrev:Här är en till som ställer sig i gratulations kön! Verkligt bra blev det! :-T
StefanChrister skrev: Rätt skönt att bra rookie ett tag....
Aaa, du ser, den tiden är förbi nu.... :-CO Den var kort, å intensiv... :-J :lol:

Du, Stefan, orkar du faktiskt vänta till efter jul innan du tar dej an de nya projekten? :shock:
Tack Jogra!! Jag vet inte, kan jag hålla mig till efter jul!? Vi får se. :-T

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Går i väntans tider! Väntar på att julen skall komma och gå så jag får börja bygga igen... Denna gång kommer jag att sätta tänderna i ett verk från min hemstad... Har varit ute och fotat och mätt. Mätt på detta blir jag dock aldrig!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av thorpe »

Ett mycket vackert hus och tomt! Det ser hemtrevligt ut, skulle nästan kunna tänka mig att bo där själv.
Men om katten är 1:87 avstår jag! :-BS What next? [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

thorpe skrev:Ett mycket vackert hus och tomt! Det ser hemtrevligt ut, skulle nästan kunna tänka mig att bo där själv.
Men om katten är 1:87 avstår jag! :-BS What next? [JC_doubleup.gif]
Haha, tack snälla Thorpe! Katten är tack och lov 1:1.
Nästa projekt har med Strindberg att göra....

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av jogra »

StefanChrister skrev: Väntar på att julen skall komma och gå
Ämen, så petig kan du väl inte utge dej till att vara.... :o
Sk-t i såna bagateller å kör till med en gång, vett ja! :-CO
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

GoD JuL alla glada! Nu skall klappen delas ut och denna tråd få sitt slut! Jag har fotat förebild och modell men har inte tillgång till dator här i Karlskrona. Bilderna kommer därför upp strax innan nyår.

Fantastiskt kul bygge, fick dock panikbygga en flaggstång (!) så både jag och min fru (mest min fru) glömt att den såklart står på tomten. Haha.
:mrgreen:

Återigen, GOD JUL.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av S Johansson »

Väldigt fint alltsammans! Jag gillar särskilt, att man ser fint gestaltat gråberg i dagen. Och riktiga modellbyggare har katt, förstår jag!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Hej hopp alla forumkamrater! Efter att ha tillbringat julhelgen i datorskugga i Karlskrona och Kungsbacka har jag nu återvänt hem till 08-land. Jag har saknat mötesspåret då jag bara kunnat logga in sporadiskt. Därför känns det extra skönt att på årets sista dag kunna logga in här.

Jag tänkte visa lite bilder på husen. Förebild och modell. Har tagit av huvan för att det skall se bättre ut. Huset blev en succé och tur var väl det. [JC_doubleup.gif] . Själv fick jag en näshårstrimmer så nu är ungdomens år slut... Tack för det tomten! :evil:

Bild

Bild
Här ser mitt hus mycket gulare ut... Riktigt så var inte skillnaden irl. :-JJ

Bild

Som jag nämnde i inlägget innan juafton så hade jag glömt flaggstången... AHHHHHH! Vad gör man? Inget mtrl med mig, inga hobbyaffärer i närheten. PANIK. Hittade två tandpetare, vitlim, färg och sytråd. Fick bli ett snabbt bygge av flaggstång där jag sammanfogade tandpetarna, målade dem och klickade dit vitlim i toppen. Blev faktiskt toppen. :D
Bild


Jag har nu börjat förarbetet till mitt nästa bygge. Det kommer bli stockholmsbaserat och kopplas till min hustrus stora favorit... dvs inte mig.... Hennes nr 1 är A. Strindberg. Min fru sa på min födelsedag åt mig att "du måste bygga Stindbergs sista bostad!" Då jag i mitt sätt är ganska lik Lille Fridolf blev svaret "Ja, Selma lilla..." Hon blev förstås rasnde...Hon heter nämligen inte Selma. Så nu sitter en nyutexaminerad rookie med att spännande och läskigt projekt framför sig. Har varit i kontakt med stadsarkivet och beställt fram ritningar på hans sista bostad (Drottninggatan 85, Stockholm). Jag har också varit på plats och fotat. Hu, vad läskigt det kommer att bli... Och f-n vad kul det kommer att bli! Jag skall starta en ny tråd för detta ändamål som jag hoppas kommer leda till både skratt, dragstift (spel) och härliga stunder.

Slutligen vill jag tacka för alla glada tillrop, konstruktiv kritik, tips, och motivation ni har gett mig. Jag skulle egentligen ha skrivit till er på juletiketten på klappen.... men man är ju egentligen bra egoistisk, s det sket jag i. :-CO
GOTT NYTT ÅR, kamrater! Och SKÅL!

/Stefan

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av jogra »

Det var ju trevligt att mottagaren förstod att vara nöjd med din prestation. :-J
StefanChrister skrev:Drottninggatan 85, Stockholm
Ja, det är ju ett rätt stort kvarter det där. Det har man ju råkat se då man haft vägarna förbi. :-CO

Gott nytt år själv där i stan, du! :D
Kom ihåg att komma ihåg.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Arne Lindgren »

Gott Nytt År på dig själv ex-rookie.
Och alla andra.

Hmm, bygg bara fasad-segmentet där han verkligen bodde och låt det sväva i luften.

Sture Bylén

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Sture Bylén »

Skönt att höra att projektet är till fullo i hamn.
StefanChrister skrev:(Drottninggatan 85, Stockholm
Det blir spännande!
(Och bered dig på att nu är smekmånaden slut.... :mrgreen: )

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Mölle-Mats »

Kul att se förebild och modell på samma bild! Och mycket glädjande att den fina julklappen blev uppskattad! [JC_doubleup.gif]

Gott Nytt År till dig och Selma lilla! :D
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:(Drottninggatan 85, Stockholm
Det blir spännande!
(Och bered dig på att nu är smekmånaden slut.... :mrgreen: )[/quote]

Jag skakar inför denna hårda behandling! Lika bra att förbereda sig på att bli behandlad som Pattersson blev en viss dag, ett visst år...
Mölle-Mats skrev:Kul att se förebild och modell på samma bild! Och mycket glädjande att den fina julklappen blev uppskattad! [JC_doubleup.gif]

Gott Nytt År till dig och Selma lilla! :D
Gott nytt år, Mats! Selma hälsar.... Ser fram emot att få beskåda härliga duster detta år. Och jag vill också passa på att tacka för en fantastisk Mölle-produktion! Julkalendern var topp! 5 Båstadsstekare av 5 möjliga.
Arne Lindgren skrev:Gott Nytt År på dig själv ex-rookie.
Och alla andra.

Hmm, bygg bara fasad-segmentet där han verkligen bodde och låt det sväva i luften.
Gott nytt Arne!! Och vilket roligt tips!
jogra skrev:Det var ju trevligt att mottagaren förstod att vara nöjd med din prestation. :-J
StefanChrister skrev:Drottninggatan 85, Stockholm
Ja, det är ju ett rätt stort kvarter det där. Det har man ju råkat se då man haft vägarna förbi. :-CO

Gott nytt år själv där i stan, du! :D
Gott nytt år Jogra!! Ja, det är ett stort kvarter, får se hur jag löser det! Du får kika in på min tråd sen. Hoppas du får ett fint 2016.

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"