Toppbilden, visa:    


SJ G10

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

SJ G10

Inlägg av Vierundvierzig »

Jag har en HNJ-verkstad sats liggande för ombyggnad av TRIX/Märklin Ga till SJ G10. Finns det några byggare som har koll på om det går att använda Märklin Preussisk G8/BR 55 som underrede istället, och i så´na fall om det är möjligt att använda Delta versionen istället för den digitala? Tänkte mest på platsen i G10:ans mindre tender.

Har i o f s en Ga liggande och en fransk version också, men jag vill nog inte slakta dessa, utan tänkte istället köpa en "dussinmaskin" och offra. Bygget kommer att lejas bort till ett riktigt proffs, har konstaterat efter en närmare titt på prylarna, att jag själv varken har tålamod eller stadig hand nog för att gå iland med det.

//44

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: SJ G10

Inlägg av Mölle-Mats »

Vierundvierzig skrev: ... Bygget kommer att lejas bort till ett riktigt proffs, har konstaterat efter en närmare titt på prylarna, att jag själv varken har tålamod eller stadig hand nog för att gå iland med det.
Äss, läs de goda råden jag fick i "Dodge-tråden" av våra goda bröder - byggbeskrivningen är enkel:

1. Ta fram vinkelslipen
2. Skriv en faktura

[JC_doubleup.gif] :lol:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: SJ G10

Inlägg av Svante Andersson »

Oavsett tillgången på vinkelslip och huggmejsel så är nog även en Br55 en lika bra utgångspunkt... förutom en massa röd plast som måste målas svart.

Och så förfärligt liten är inte G10:ans tender. Borde utan problem få plats med en ganska stor högtalare med dekodern uppe i kolboxen. Så satsa på digitalt... du kommer att ångra dig om du inte gör det.

SA (Jag vet vilken byggare som skulle få göra ett sådant jobb åt mig om det var aktuellt... börjar på M)

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: SJ G10

Inlägg av pareng »

Vierundvierzig skrev:Jag har en HNJ-verkstad sats liggande för ombyggnad av TRIX/Märklin Ga till SJ G10. Finns det några byggare som har koll på om det går att använda Märklin Preussisk G8/BR 55 som underrede istället, och i så´na fall om det är möjligt att använda Delta versionen istället för den digitala? Tänkte mest på platsen i G10:ans mindre tender.

Har i o f s en Ga liggande och en fransk version också, men jag vill nog inte slakta dessa, utan tänkte istället köpa en "dussinmaskin" och offra. Bygget kommer att lejas bort till ett riktigt proffs, har konstaterat efter en närmare titt på prylarna, att jag själv varken har tålamod eller stadig hand nog för att gå iland med det.

//44

Puten Tag

Broder larsess utgick ifrån en Br55'a, Bild

Glück
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

hemi392
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2013, 13:31

Re: SJ G10

Inlägg av hemi392 »

G 10 1845 från hnj verkstad snart klar att kämpa med västgärdebacken på utby rallares bana på bilderna är loket ej riktigt hopsatt o detaljerat och i första målningen utan dekaler o skyltar BildBild[/img]

hemi392
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2013, 13:31

Re: SJ G10

Inlägg av hemi392 »

BildBild[/img]

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"