Toppbilden, visa:    


Gå över ån efter vatten ....

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Gå över ån efter vatten ....

Inlägg av Lihkströmsverken »

I Sverige har vi en tradition med etsplåtar som så vitt jag förstått sträcker sig tillbaka till tidigt 70-tal. Ett flertal olika tillverkare har kommit och gått under åren och vi har blivit tillgodosedda med ett så stort urval att "det mesta" numera kan byggas. Ett så stort utbud av etsplåtar har jag bara funnit i England som har en längre traditon än vad vi har med etsade byggsatser.

Nu är det inte bara i Sverige och England som etsplåtar till lok och vagnar tagits fram och jag har då och då köpt på mig "plåtar" från olika länder främst för att jag varit nyfiken på om dessa skiljer sig i konstruktion mot "våra svenska". För ögonblicket har jag plockat fram några Norska plåtar men igår blev det även dags att titta närmre på en Dansk.

Bild

En del av "plåtarna" jag skaffat från utlandet kan byggas och trafikera "klubbanan" då dessa vagnar faktiskt trafikerade Sverige men denna danska post/resgodsvagn är ett undantag. Vagnstypen ifråga, tillsammans med en "halvyster" från tidigt 1900-tal lämnade aldrig Danmark men känns ändå som ett charmigt bygge och passar på så sätt in att jämföras med mina svenska vagnar från 1880-talet. Just nu läser jag in mig på vagnarnas historia och djupstuderar byggbeskrivningen. Förhoppningsvis kommer tråden att fortsätta sporadiskt med bilder från bygget.

/Ola

Återgå till "Utländska Vagnar"