Toppbilden, visa:    


Ub-loket från Märklin/Trix?

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lokbygge är inte riktigt min grej och när det kommer till "digitalt" blir det inte mycket bättre. I min garderob finns ett Trix Ub-lok, ett Märklin och så en El10 från Trix. Blandningen av lok beror på att jag jag skaffade både ett Trix och ett Märklin Ub-lok för att kunna ha två lok med olika individnummer. Väl medveten om att Märklinloket knappast skulle byggas om till likström skaffade jag ett Trix El10 för att kunna använda det chassiet till mitt Märklinlok. När jag nu plockar fram loken uppstår några frågor grundade på min totala okunskap om Märklin/Trix;

1. Jag har läst någonstans att Trix-lok kräver en särskild dekoder, eller?

2. Kan jag bara byta korgarna "rakt av" mellan Trix El10 och Märklin Ub, eller finns det konstruktionsmässiga hinder?

För att förtydliga frågeställningen så handlar det om de först utgivna modellerna, bruna Ub-lok och grönt El10.

Tacksam för "utbildning".

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av cgn1954 »

Lihkströmsverken skrev: 1. Jag har läst någonstans att Trix-lok kräver en särskild dekoder, eller?

2. Kan jag bara byta korgarna "rakt av" mellan Trix El10 och Märklin Ub, eller finns det konstruktionsmässiga hinder?
Som varande amatör men lte extra intresserad av det digitala eländet(!):

1 - Hmmm.... om vi bortser från frågor som protokoll, plats i loket och kontakter/lödning så finns det vad jag fattar en brasklapp: Om Trix-maskinen har en SDS (Soft Drive Sinus) motor så blir det ofta problem. En ESU-dekoder av version 3.5 eller högre ska visst fungera. Hur det är med Zimo och andra fabrikat - vet inte... (håller på och läsa på lite mer om DIGITALT ... men det tar några år).

2. Vet inte, men en så skicklig byggare som frågeställaren löser det nog galant. Det tror jag definitivt.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av PeO »

re fråga 2: Om jag inte missat "det finstilta" i en artikel i MJ-magasinet, ska det gå att byta "rakt av".

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av Svante Andersson »

Ingen speciell dekoder behövs till Trix Ub. Jag kör Zimo standard 21P.

Byte av korg är en raktavfixning... men även delen med gångbord och buffertplankor behöver bytas... finns ju loknummer på buffertplankorna. Detta innebär att tråden från strömupptagningen måste lödas loss och lödas tillbaka i den nya konfigureringen. Försiktighet med sandbehållare/sandrör anbefalles. Egentligen är ju denna konvertering mer ett byta av motor/drivpaket mellan loken än ett korgbyte.

Jag har gjort denna konvertering två gånger. Första gången med en "Märklinkompis" och andra gången sålde jag de två resulterande loken.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av Svante Andersson »

Svante Andersson skrev:
Ingen speciell dekoder behövs till Trix Ub. Jag kör Zimo standard 21P.

Byte av korg är en raktavfixning... men även delen med gångbord och buffertplankor behöver bytas... finns ju loknummer på buffertplankorna. Detta innebär att tråden från strömupptagningen måste lödas loss och lödas tillbaka i den nya konfigureringen. Försiktighet med sandbehållare/sandrör anbefalles. Egentligen är ju denna konvertering mer ett byte av motor/drivpaket mellan loken än ett korgbyte.

Jag har gjort denna konvertering två gånger. Första gången med en "Märklinkompis" och andra gången sålde jag de två resulterande loken.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Svante Andersson skrev:Ingen speciell dekoder behövs till Trix Ub. Jag kör Zimo standard 21P.
SA
Ok, tack Svante. Innebär det att Trix Ub-lok inte har den där "besvärliga" motorn?

/Ola

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av Magnus P3 »

Lihkströmsverken skrev:
Svante Andersson skrev:Ingen speciell dekoder behövs till Trix Ub. Jag kör Zimo standard 21P.
SA
Ok, tack Svante. Innebär det att Trix Ub-lok inte har den där "besvärliga" motorn?

/Ola
Jag lystrar visserligen inte till namnet Svante, men tar mig friheten att svara ändå. ;) Ub är försedd med en "normal" motor som ej tycks skapa problem för DCC-rallare. Trix T44 däremot har en annan motor som i vissa fall ger problem när den körs med DCC.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Magnus P3 skrev: .... Ub är försedd med en "normal" motor som ej tycks skapa problem för DCC-rallare. Trix T44 däremot har en annan motor som i vissa fall ger problem när den körs med DCC.
Tack Magnus (och andra). Plockade innan jag somnade i natt fram loket och noterade en beskrivning i kartogen som sa;
"Endast den Trix-dekodern får stickas in i den 21-poliga kontakten"
och
"Detta lok har utrustats med Trix gränssnitt och kan efteråt förses med Trix fordonsdekoder 66839"
Låter bestämt men är väl ett marknadsföringsknep av typen "endast orginaldelar"?

/Ola

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av Magnus P3 »

Ja, nog är det ett (uselt översatt) marknadsföringsknep.

Jag kör med en 21-polig ESU Lokpilot och Svante som synes med en dito Zimo. Dessa dekodrar är säkerligen mer prisvärda alternativ än Trix orginal.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så är mina två frågor utredda och jag tackar för svaren.

Avslutningsvis ytterligare några frågor som anknyter till ämnet;

1. Märklin/Trix har gjort flera SJ och NSB varianter av Ub och El10. Om vi bortser från blå, orange osv och nöjer oss med de äldre målningar, vilka individer har gjorts?
- Märklin 36355 Ub 648 (brun)
- Trix 22349 Ub 717 (brun)
- Trix 22351 El10 2507 (grön)
- ????? El10 ???? (röd)

2. En av våra första producenter av chassien var RK-modeller. Jag har ett driv till en Ub liggande som jag överväger att använda vid ett Ua-bygge (VVA). Har någon annan testat denna kombination? Kan annars ett Trix Ub vara en lämplig donator vid ett Ua-bygge?

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Ub-loket från Märklin/Trix?

Inlägg av HLS »

Hej Ola,

Jag har byggt Ua och Ub baserade på Roco Ee3/3.
Rocoloket finns ofta att köpa sönderlekt, på tyska ebay för några hundra. Eftersom korg och strömavtagare ändå skall åka i bingen kan man ta vilket lok som helst som har hjul, koppelstänger och snäckväxel intakt. Helst ska det vara ett lok med gul snäcka. Gynnsammare utväxling.
Hör av dig ifall du vill ha detaljer om konverteringen.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"