Toppbilden, visa:    


Apropå toppbild 653 helixar...

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Apropå toppbild 653 helixar...

Inlägg av BAn »

En intressant användning av synliga helixar finns på Schwarzwald-Modellbahn i Hausach, BW, DE.

När banan skall passera entrédörrarna bryts landskapet av en hög inglasad helix som lyfter spåret upp över dörrrarna för att sedan gå ner i en likadan helix och ansluta till landskapet igen som om ingenting hade hänt.
Bild

Mer om banan här:
http://www.modelrailforum.com/forums/in ... opic=28273
http://www.schwarzwald-modell-bahn.de

Väl värd ett besök om man är i trakten. OBS! Stängt vissa veckodagar!
Järnvägsstation tvärs över gatan för tågluffare.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Apropå toppbild 653 helixar...

Inlägg av cgn1954 »

Den var annorlunda! :-T Kul.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Apropå toppbild 653 helixar...

Inlägg av Mölle-Mats »

BAn skrev:En intressant användning av synliga helixar finns på Schwarzwald-Modellbahn i Hausach, BW, DE.

När banan skall passera entrédörrarna bryts landskapet av en hög inglasad helix som lyfter spåret upp över dörrrarna för att sedan gå ner i en likadan helix och ansluta till landskapet igen som om ingenting hade hänt.
Har ett diffust minne av att det fanns ett liknande arrangemang på USA-anläggningen på Miniatur Wunderland i Hamburg. Sökte efter bilder därifrån från mitt besök där i september/oktober 2004 - men fann inga! Antagligen hamnade de i den binära världsrymden i samband med någon av mina otaliga hårddsik-krascher ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Apropå toppbild 653 helixar...

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev:Har ett diffust minne av att det fanns ett liknande arrangemang på USA-anläggningen på Miniatur Wunderland i Hamburg. Sökte efter bilder därifrån från mitt besök där i september/oktober 2004 - men fann inga! Antagligen hamnade de i den binära världsrymden i samband med någon av mina otaliga hårddsik-krascher ... :evil:
Samma här, hårddisken finns kvar, men den gamla laptopen har inte gått att få liv i på några år. Diffust var det kanske för att den helixen gick ner under golvet för att komma över till en annan del av banan och glaset över passagen under golvet var ganska dimmigt.

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"