Toppbilden, visa:    


Tråkigt besked från Vagnverkstaden

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Tråkigt besked från Vagnverkstaden

Inlägg av Lihkströmsverken »

Fick för några dagar sedan ett nytt Veckobrev från Vagnverkstaden. I detta framgick det dessvärre att intresset varit ljumt för en planerad modell, i detta fall en av mina absoluta favoriter, nämligen 1:a klassvagnen littera Ao1 i leveransutförande från 1908. Så ljumt att den dessvärre strukits ur planerna.

Förebilden byggdes i 10 exemplar av Kockums, Södertälje verkstäder och Vagnfabriken i Södertälje med nummer 1715-1724. En teakklädd sofvagn med öppna plattformar avsedd för inhemsk trafik (möjligen även till Köpenhamn och Oslo) som senare moderniserades i två omgångar. Versionen med inbyggda plattformar och versionen med ny vagnskorg finns uppenbart fortfarande med i projektplanerna men även de riskerar att strykas på grund av lågt intresse vilket framgår av Veckobrevet.

Jag har svårt att se att dessa spännande modeller verkligen skulle vara så ointressanta för andra modellbyggare men tvingas väl inse fakta, tråkigt. Jag skulle verkligen sett fram emot en HO-modell av en teakkorgad Ao1 i leveransskick från 1908.

/Ola

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Tråkigt besked från Vagnverkstaden

Inlägg av loktok »

Här har du en till som verkligen sett fram mot just den vagnen .

Bild

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Tråkigt besked från Vagnverkstaden

Inlägg av HLS »

Har någon frågat Göran hur många intresserade köpare som saknas?
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Tråkigt besked från Vagnverkstaden

Inlägg av loktok »

Jag har inte frågat. Om Göran läser detta får han gärna kommentera.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Tråkigt besked från Vagnverkstaden

Inlägg av LYR »

Bild

Visst är det en vacker vagn, som många skulle vilja ha - men samtidigt kan man känna sig begränsad av att kunna hantera modellbygget
och slutföra det.
/LYR

Vagnverkstaden
Inlägg: 65
Blev medlem: 31 mar 2015, 16:36

Re: Tråkigt besked från Vagnverkstaden

Inlägg av Vagnverkstaden »

Visst är det en VACKER vagn, och det var just därför jag tog upp den som en möjlig modell!
Men endast ett halvdussin har visat intresse, och med det underlaget finns det ingen möjlighet att gå vidare.
Personligen tror jag att ett av problemen med denna modell, är att samtliga vagnar byggdes om relativt tidigt, och kan alltså bara köras under en kortare epok.
Jag går vidare med andra vagnar - och för byggarna finns ju ett stort antal andra vackra vagnar att välja bland.

I detta sammanhang kan jag också notera att resingjutningar, även med modern teknik, inte är vad svensk MJ-kundkrets önskar sig. Detta med tanke på AB5 och AB9…..

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Tråkigt besked från Vagnverkstaden

Inlägg av loktok »

Man kan inte få allt Göran ;)
Jag glädjs mycket om Fo3 kommer att bli av tex.

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Tråkigt besked från Vagnverkstaden

Inlägg av MatsN »

Helt klart en mycket vacker förebild som kunde bli en väldans fin modell...
Har inte tänkt på detta förut, men vilka klumpiga fotsteg den här vagnen har till plattformarna!
Inte alls så smäckra som "1891"-års vagnarna.

Inte så konstigt att modellen inte blir av om intresset är såå lågt!
Har vi tur så kanske intresset ökar eller någon annan etsar upp vagnen?
/Mats

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"