Toppbilden, visa:    


Senaste nytt från Brimalm

Ihopsamlade rykten om vad som händer bland tillverkare och bland andra hobbyister!
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av 1956 »


Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av loktok »

Trevlig att läsa som kund(som förhandsbetalt D-lok) [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av 1956 »

loktok skrev:Trevlig att läsa som kund(som förhandsbetalt D-lok) [JC_doubleup.gif]
Håll de tummar för dig som egentligen borde gett dig regeln att aldrig betala något i förskott!

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av mikath »

Vet inte vad det är för information ni läser, men jag får upp följande:

Bild

/Mika
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av 1956 »

Det här:


2013-01-24

Brimalm Engineering och överlevnaden

Väl medveten om bristen på information från oss under 2012, kommer här en redogörelse för vad som hänt och en del om framtiden.

Vi beklagar djupt att ni kunder fått vänta på både förklaringar och produkter. Ni som kontaktat oss har fått information om läget och visat oss stor empati. Omständigheter har lett till personlig utmattning och inaktivitet men också fokus på nya saker:

Efter att inför vår styrelse och andra ha höjt en småländsk underleverantör av formsprutningsverktyg till skyarna, stod det klart att den firman inte levde upp till sina löften. Ett otal möten med ursäkter och bortförklaringar till utebliven leverans resulterade i en direkt försening på ett och ett halvt år. Trots att vi med företaget i fråga hade överenskommit om priser och fortlöpande har betalat, har de till dags dato ännu inte levererat allt de lovat. Företaget i fråga råkade även ut för en kunds konkurs varvid de obekymrat höjde våra priser från överenskomna belopp till det tredubbla. I ett litet företag som vårt drabbade detta i första hand D-loksprojektet men även arbeten till vår kund Rolls-Royce. Vi har frenetiskt fått hitta på nya saker för att överleva då stora summor finns bundna i lagerhållning av diverse andra ingående artiklar.

Parallellt med nämnda bekymmer hade vi en ny aktieägare som skulle tillföra nödvändigt kapital samt erfarenheter och kunskaper inför den trevliga expansionsfas vi kommit in i. Erfarenhet fanns hos vår nye ägare, men tyvärr inte från småföretagande och tillverkningsindustri. Kunskaper fanns också, men inte om teknik och hobby. För att kunna göra en bra investering krävs dessutom intresse, engagemang och viss uthållighet. Intresse fanns hos vår nye delägare, men tyvärr mest för att tjäna pengar. Engagemang fanns, men mest för att pressa fram resultat ur en minimal budget. Uthållighet borde ha funnits, framför allt ekonomiskt, om en förståelse för våra affärsmöjligheter hade visats.

Bristande likviditet är således det samlade resultatet och den konkreta anledningen till vårt stillestånd i affärerna. Verksamheten har dock inte stått stilla. Vi har metodiskt utvecklat en förnämlig teknologikedja inom 3D och experimenterat fram nya metoder för precisionsgjutning genom så kallad ”lost wax”. Dessutom har vi jobbat fram flera projekt till en status av serietillverkning och lanserar just nu den första färdigtillverkade produkten; en monteringssats av en fungerande ångmaskin i miniatyr samt en rad spännande tillbehör.

D-loksprojektets status är att serietillverkade delar till 400 lok finns färdiga, vi har organiserat allt från lackering till slutmontering och paketering och väntar nu på att kunna trycka på startknappen. Våra övriga produkter kommer mycket snart ge oss det ringa ekonomiska utrymme som krävs för att avsluta och leverera ut D-loksmodeller på marknaden.

Vår situation ser mycket ljus ut: vi har ett flertal färdiga projekt, vi har kompetent och trevlig personal, vi har en modern och anpassad maskinpark och, framför allt, vi har uthålliga, trogna kunder och en väldigt stor orderstock.

Positiva hälsningar,

Stellan Brimalm
VD



Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av mikath »

I mina Apple-prylar ser jag texten, men inte i Pyttemjuk.
Tack i alla fall Rikard.

Jag hoppas grabbarna all lycka till med sina modeller.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av Koster »

Det var trevlig läsning trots allt. Hoppas på en bra fortsättning.
Man behöver inte ha pyttemjuk i datorn för att få fram en tom sida på Brimalms hemsida(bulletinen).
Så något fel finns nog för tillfället.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av Johan Molin »

Konstigt! Jag hade inga problem alls, och har försökt igen nu ikväll. Klockrent med bild av blivande D-lok och allt ...
Jag kanske har för gammal MacOS-version för att det ska krångla? 8-)

Ser ju väldigt lovande ut, frågan är bara om jag vill betala omkring 4500 kronor för ett underbart vackert lok som endast kommer att kunna tjänstgöra som statist på min "fippelbangård" (just det! :twisted: ) kallad "Mjölby" ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av 1956 »

Har den senaste versionen av operativsystem på min MacBook Pro hemma och ser bulletinen där men på min nya PC med Windows 7 här på jobbet är det svart som natten! :?

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av Koster »

Min pc har en xp som har varit säkerheten själv men bulletinen lika svart där. Skulle vara inressant att få en förklaring på detta datagissel. :?:

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av ubjs »

Det funkar inte i Internet explorer men i Firefox ser man texten även på en Windowsdator. :)

Mvh UB

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av hakang »

Syns för mig både hemma och på jobbet. Firefox i båda fallen. Lycklig för stunden m.a.o. men sånt här är vansinnigt frustrerande, oavsett om det drabbar Stinsen eller Brimalm.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av kilowatt »

Vore det inte bättre att fokusera på Brimalms problem, som måhända är på väg att få en "happy end" Istället för var o ens personliga inställningar på sina klösbrädor!?

Åtminstonde jag tycker att ett par D-häckar IRL på banan är mer tillfredställande än både explorer eller frierfoks tilsammans.

torsten
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 apr 2012, 03:54
Ort: Reykjavik, Island

Re: Senaste nytt från Brimalm

Inlägg av torsten »

Ny hemsida och bulltein (14.2.2014), som borde synas på alla plattformar http://brimalm.se/bulletinen/ :!:

Väntande Du-köpare erbjuds tom att teckna aktier i företaget, vilket borde påskynda den eftertrådda modellens leverans :roll:


Skriv svar

Återgå till "Andra förvaltningar"