Toppbilden, visa:    


Hur får man röda löv att förbli röda?

tågtyckarn

Hur får man röda löv att förbli röda?

Inlägg av tågtyckarn »

Paul Dolkos gjorde en artikel i Model Railroader för några år sedan som hette the November scene. (Jag tror det vari Novembernumret.)

Hans ide där var att samla in höstlöv och köra dom i mixern.

Min fråga är , hur får man röda höstlöv att förbli röda när man har dom i ett diorama?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hur får man röda öv att förbli röda?

Inlägg av PeO »

Metoden såg jag första gången i Railroad Model Craftsman på tidigt 80-tal. Där lärde jag mig också att mala skumgummi. Det har gått åt en och annan mixer sedan dess och många kulörer av "ground foam" har det blivit, allt från gröngräs till blommor, mossa och rallarrosor.
Malda löv som "skogsmark" förekom igen i ett av de allra senaste numren av MR, inte heller här stod något om att behålla färgen, men båda gångerna gällde det torkade löv.

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: Hur får man röda öv att förbli röda?

Inlägg av krillodil »

Jag är inte helt säker men jag har för mig om att man ska använda glycerin för att konservera löv.
Googlade lite och hittade det här.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=93199
/Christer

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hur får man röda öv att förbli röda?

Inlägg av PeO »

Funkar det på mossa så...
Se Modelltåg -90.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hur får man röda öv att förbli röda?

Inlägg av Johan Molin »

Jag har för mig att inte bara Paul Dolkos utan även Lou Sassi pysslade med att mala löv i matberedare, efter att ha förberett marken med sin "ground goop". Men ingen av dem har nämnt glycerin vad jag märkt.

Nu är det väl sällan röda höstlöv som trillar till marken bibehåller sin röda färg någon stund att prata om ...

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Hur får man röda öv att förbli röda?

Inlägg av MickeC »

Sen kan man vara lite skeptisk till att använda organiskt material i landskapet. Risken är att "något" uppfattar det som kosttillskott eller bygger bo i det...
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Hur får man röda öv att förbli röda?

Inlägg av H0n3 »

Det här med röda, bruna och gula löv finns faktiskt att få tag i som små, små pappersflingor, se här:
http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... lorer.html

Har en av de varianterna och det ser riktigt bra ut tillsammans med skumplastfnas t ex.

Testa!?

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Hur får man röda öv att förbli röda?

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:Jag har för mig att inte bara Paul Dolkos utan även Lou Sassi pysslade med att mala löv i matberedare, efter att ha förberett marken med sin "ground goop". Men ingen av dem har nämnt glycerin vad jag märkt.

Nu är det väl sällan röda höstlöv som trillar till marken bibehåller sin röda färg någon stund att prata om ...
Glycerin har nog bara till uppgift att hålla växtdelar mjuka under längre tid... färgen får man tillföra på annat sätt.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Online
ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Hur får man röda öv att förbli röda?

Inlägg av ErikB »

Kanske inte svar på frågan men ett sätt att komma runt den: I senaste Model Railroader (nov 2015) finns en fin artikel "Modeling fall forests" som säkert kan ge Dig många tips.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"