Toppbilden, visa:    


Metropolitan Electric från Heljan

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Metropolitan Electric från Heljan

Inlägg av Lihkströmsverken »

I tisdags beställde jag två modeller av Heljans nya brittiska Metropolitan Electric i skala OO från Hattons och idag levererades ett paket.

Bild

Bortsett att jag alltid haft ett gott förtroende för, och viss insyn i Heljans produktion, var det nu mitt intresse för London Transport och inte minst recensionerna jag läst som fick mig att placera en order. Två dygn efter beställningen packade jag så upp två fantastiska modeller. Detta obskyra lok är en loktyp som anskaffades för förortstrafiken i London på 1920-talet i tjugo exemplar och var i drift in på 60-talet, några som växellok vid depåer in på 70-talet. Så vitt jag förstår finns två lok kvar, ett i drift och ett på museum.

Heljan har tillverkat loket i fem versioner, två som Metropolitan, alltså som förkrigslok, ett som grått "krigslok" och så två som London transport, alltså efterkrigslok. Annonser och hemsidor är något förvillande avseende nummer och märkning.

Jag anskaffade de två "förkrigsloken" nämligen nr 20;

Bild

och nummer 9 "John Milton";

Bild

Det är viss skillnad i målning och märkning på dessa två lok och jag vill uppfatta det som att då nr 20 saknar "namn" är denna målning/märkning den äldsta. Hur som helst har modellen fått idel lovord i brittisk mj-press och man påpekar gärna att Heljan gått från lokmodeller med vissa extriöra missar via sämre chassien till nu helt perfekta modeller. Detta låter lovande och jag kan inte låta bli att fundera på hur ett Mg-lok från Heljan skulle uppfattats om vi skött våra kort bättre.

Oavsett Heljans positiva utveckling konstaterar jag att det kan uppstå problem. I samband med att jag tog bilderna "trillade" ett lok ner på bordet (helt och hållet mitt fel) varvid två "konsoller" bröts av. Dessa bröts av från sina fästnabbar och måste nu limmas tillbaka, dock kan Heljan inte beskyllas för detta utan jag kan bara konstatera att väldetaljerade modeller är ömtåliga. Gratulerar Heljan till en trevlig och spännande modell - undrar om det inte blir till att beställa några "modernare" lok oxså ....

/Ola

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Metropolitan Electric från Heljan

Inlägg av skånelängan »

Det är något helt speciellt med brittisk järnvägsmateriell!
Har du inte kul, så gör du fel....

Skriv svar

Återgå till "Utländska Lok"