Toppbilden, visa:    


Kinnared

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Kinnared

Inlägg av Johan Molin »

Janne Sandgren på Järnvägshistoriskt forum brukar ofta presentera bilder från alla de flygfoton som togs förr och f n finns samlade här:

http://www.flygfotohistoria.se

Bland de fotona hittade jag ikväll följande:

Bild
Detta är Kinnareds gård, som min mormors föräldrar (hennes pappa hette Johan August Pettersson [det är nog från honom jag fått mitt förnamn], hon själv hade det i dag exotiska namnet Svea Zenobia) ägde på 1910-talet. Här bodde hon och växte upp med en syster som fick difteri, och sedan blev innesittande med ett "växande hjärta" som det hette på den tiden, för att till slut duka under i en hjärtsvikt. Systern satt i ett gavelfönster åt ekonomibyggnaderna till och gjorde helt fantastiska teckningar av livet och arbetet på gården, från sin begränsade horisont.

Sedan skulle familjen flytta till Värnamo 1918 och hade förberett flyttkalas och allt. Dagen innan detta skulle gå av stapeln var min mormors andra syster ute med väninnor, och gick bl a på järnvägsbron över Nissan. Vilket inte bar sig bättre än att hon slant mellan syllarna och störtade ner i ån, där hon påföljande morgon återfanns död. Så man fick packa upp hela flyttmöblemanget igen och ordna begravningskaffe istället, bokstavligen med förutsättningarna att "liket har själv bakat kakorna".

Märkligast är att det gjordes en gravsten som i varje fall för 20 år sedan fanns kvar på Kinnareds kyrkogård, där den ena systerns namn stod på ena sidan, och den andra på den andra sidan stenen ...

Jag försökte för många år sedan, med ledning av enbart de foton av gården jag har, göra en modell. Tyvärr fick aldrig kära mormor Svea få se den, då hade hon kunnat rätta mig när det gäller baksidan. Men ändå. Troligen går den att hyfsa till; om så är fallet är jag nästan benägen att ersätta Mistelås med denna byggnad som har betydligt större "proveniens" i familjen ...

Bild

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Kinnared

Inlägg av Pennstativ »

Därmed är kopplingen mellan Johan och HNJ, inkl. förfädernas passage av reftele (mot Värnamo) bekräftad! Kan det inte möjligen vara så att huset finns kvar i Kinnared?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Kinnared

Inlägg av Pennstativ »

Tänkte väl det! Byggnaden är till salu just i dag :-)!
http://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum ... -1-8022158
514 kvm boyta fördelat på 12 rum. Måste vara perfekt för MJ-entusiaster! Samtliga ekonomibyggnader finns kvar. Synd att tornet på baksidan är rivet.

Det hela går naturligtvis att, med hjälp av en rejäl portmonnä, återställa i det skick det en gång var.
Här dagens interiör: http://bostad.skandiamaklarna.se/till-s ... NFL57CV351
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Kinnared

Inlägg av Graffen »

Tror detta är huset?
Bild

Bild
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kinnared

Inlägg av Johan Molin »

Helt rätt! Exakt som miljön såg ut när jag passerade, senast för 4 – 5 år sedan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kinnared

Inlägg av Johan Molin »

Oj så vandaliserat inomhus!

Som min förre gamle svärfar brukade skandera:

Naar skidt kommer till aere
hved de ikke hvordan de skall vaere

Jag vet att det är rysligt elitistiskt :oops: . Men somliga av bilderna hos fastighetsmäklaren ser bara ryyyysliga ut ...

Om jag hade min utkomst säkrad för framtiden skulle jag kunna byta min lilla pytte-insatslägenhet i Malmö rakt av mot detta jätte-chateaux.
Men sedan börjar det orimligt jobbiga. Med andra ord helt orealistiskt, tyvärr ...

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"