Toppbilden, visa:    


Att bygga modellhus nästan gratis

tågtyckarn

Att bygga modellhus nästan gratis

Inlägg av tågtyckarn »

Eftersom alla inte har massor av pengar att bygga modelljärnväg med så kommer det en liten tråd om att bygga modellhus billigt.

Jag började med att skriva ut ett gratis pappersark på skrivaren från

http://www.wordsworthmodelrailway.co.uk/brickpaper.html

Det sägs att vissa delar av sortimentet är gratis, men även i sådana fall förväntas man att skänka en mindre summa till den person som har gjort arbetet.

Jag tar mig friheten att kopiera instruktionen från olle frykmo här. Är det någon som vill prova och får bekymmer med detta så fråga direkt i tråden.

Precis som Scalescenes ark laddar man ner dom i PDF-format.
Sen är det tänkt att man skall skriva ut arken och sedan skära ut delar, ibland skall man först klistra dom på olika grov kartong.
Sedan skär man som sagt ut, precis som när man använder styren ark.
Senast redigerad av tågtyckarn den 11 maj 2015, 14:22, redigerad totalt 1 gånger.

tågtyckarn

Re: Att bygga modellhus nästan gratis

Inlägg av tågtyckarn »

Jag fortsätter med en liten bildvisning av bygget. Fram till den tidpunkten om min kmera havererade. Men det är en annan historia.

Förts så har vi arken 2 st A4 sidor utskrivna på kontorsskrivaren och 2 st A4 kartongblad ca 250 till 300 g styck finns i 10 ark på nästan varje bokhandel.

Bild

Jag provade först med att bara klistra lim på baksidan av dom delar som skulle klistras in, det fungerade inte så bra , så nästa försök blev att klistra in med mycket lim över hela arket , försöka släta ut arket efteråt och lägga det i press över natten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter detta så klippte jag ut husen med en vanlig kontorssax. Det kommer att släppa lite i hörnen mellan kartongen och papperet med mönstret. Man får försöka ordna det efterhand med eventuellt starkare lim eller att tejpa ihop fogen inifrån med kontorstejp.

tågtyckarn

Re: Att bygga modellhus nästan gratis

Inlägg av tågtyckarn »

Glömde att säga brytpunkter , alltså hushörn, ristade jag till med en hushållskniv innan jag bockade till dom för att få en skarp kant.

Sedan var det dags att klistra ihop olika delar Jag använde åter limstiftet och lade delarna i press när dom torkade. Förstärkte med hushållstejpbit på baksidan.

Så här långt han jag innan kameran havererade.

Bild

Bild

Om ni försöker detta själv, så bli inte nedstämda om första modellen inte blir bra. SE det som pannkakslagning. Den första blir alltid lite sämre. Det är ju bara att skriva ut ett nytt ark och göra det igen. :D

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Att bygga modellhus nästan gratis

Inlägg av Svante Andersson »

Både hemma konstruerade och Scalesceneshus som jag printat ut limmar jag med 3-M spraylim. Detta är samma limtyp som på dokumenttape och är mycket trevligt att hantera.
För bästa resultat låter jag en kommersiell fotofirma printa mina alster på bra papper.
Visst... för ett test av resultatet kan man köra på kontorspapper men tillskrynklingseffekten är nästan omöjlig att undvika med den metoden. Lite bättre blir det om limmet appliceras på kartongen.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Att bygga modellhus nästan gratis

Inlägg av Johan Molin »

En onöda kanske, men för att lyckas bra med att limma kartong mot papper / kartong bör fiberriktningarna gå åt samma hål på båda arken (om man böjer ett kartongark "vågrätt" och "lodrätt" är fiberriktningen den där man har minst böjningsmotstånd - svårt att avgöra på tunt papper, något mindre svårt på kartongark).

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Att bygga modellhus nästan gratis

Inlägg av ollef »

Hej!
Jag använder, precis som Svante, 3-M spraylim för att montera delarna mot kartongen.

Scalescenes rekommenderar limstift, men jag kommer inte överens med den typen av lim, det är lätt att det blir ojämnt när man lägger på det. Både små klimpar och ytor som får för dåligt med lim.
Med spraylimmet får man en jämn täckning över hela ytan. Har t.o.m fungerat bra på de skisser jag skriver ut på vanligt kontorspapper utan att det skrynklar sig.

Slutlig utskrift har jag gjort på bläckskrivaren med matt fotopapper (170g/m2).

Så som sagt, det är nästan gratis, men både bra lim och bra utskrifter kostar en slant och ibland går det åt många utskrifter innan man är nöjd........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

tågtyckarn

Re: Att bygga modellhus nästan gratis

Inlägg av tågtyckarn »

Tack för era besked. Jag borde avslyta med det lite snöpliga slutet på det här projektet.

Min Kamera gick sönder och det tog nästan två månader innan den blev klar. När jag åter tittade i hylla så hade städerskan monterat ihop taket och väggarna på ett ännu mera amatörmässigt sätt än jag. Så här blev resultatet

Bild

Jag kommer att återkomma med ett nytt projekt så småningom. :=Koko

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"