Ibland så snubblar man över udda saker när man shoppar i Västberga:
S1 5514:
5514 är mer känd som en A7, någon som vet om S1 varianten endast var en provmålning, eller?
S4MR 5483:
I vilket fall så är de snygga ihop och ett kul komplement till samlingen!
Toppbilden, visa:
Konferensvagn och kontorsvagn
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
Ser jättefina ut! Däremot kan jag inte säga att jag har sett dessa vagnar, vare sig irl eller på bild förut! Vet du själv något mer om dem?
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
Lite feedback har jag fått av några mj-bröder på nätet:
S4:orna 5579 och 5483 har gått "kontorsmärkta", 5482 var däremot märkt ASEA-pendeln, senare ABB-pendeln.
I SPM 1989 finns en bild på 5514 i provmålning som A7, kan tänkas att den även testades som konferensmärkt
vagn. Notera att 5514 har den SJ-loggan som Opel stoppade!
Däremot har S1 5577 haft konferensmärkningen som på modellen märkt 5514, dock med "rätt" logga.
Bilder finns här:
http://www.jarnvag.net/index.php/vagngu ... cialvagnar
S4:orna 5579 och 5483 har gått "kontorsmärkta", 5482 var däremot märkt ASEA-pendeln, senare ABB-pendeln.
I SPM 1989 finns en bild på 5514 i provmålning som A7, kan tänkas att den även testades som konferensmärkt
vagn. Notera att 5514 har den SJ-loggan som Opel stoppade!
Däremot har S1 5577 haft konferensmärkningen som på modellen märkt 5514, dock med "rätt" logga.
Bilder finns här:
http://www.jarnvag.net/index.php/vagngu ... cialvagnar
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
Visst har vagnarna funnits i verkligheten!
Den första ”80-talsvagnen” som konferensvagn var ju S1 5248 vilken Roco avbildade i brunt utförande. 1990 levererades ytterligare 2 konferensvagnar, från KVAB till Malmö underhållsverkstad, som gjorde slutmonteringen.
Dessa fick littera S1RT och nummer 5577 ”Pegelows vagn” & 5578 ”Granholms vagn” och levererades målade i det utförande din modell har.
S1 5248 littrerades senare om till S1RT och målades om i grå/blå färgsättning (efter att 5577 & 5578 levererats). Jag har för mig att jag sett alla tre samtidigt på Malmö C och då var 5248 fortfarande brunmålad.
När det gäller kontorsvagnar är den mest kända förmodligen ASEA-Pendeln (senare ABB-Pendeln). Det var vagn S4 5482 som var vitmålad med orangeröda dörrar och Orangeröd text över hela sidan ”ASEAPENDELN” (senare ”ABB+PENDELN”) som levererades 1986.
Den var inredd med flera kontorsplatser med telefoner mm (modernt på den tiden).
Gick i ordinarie morgon & eftermiddagståg mellan Stockholm och Västerås (rätta mig om detaljerna inte stämmer). Tänkt för ASEA-medarbetare boende i Stockholm kunde åka till jobbet samtidigt som de kunde jobba. (Finns artikel i tidningen ”Järnvägar!” nr. 5.86).
Det levererades åtminstone ytterligare en kontorsvagn 1989 som målades grå/blå, den hade nummer 5579 och hyrdes en tid av Husqvarna.
Kontorsvagnarna blev nog ingen långvarig hit för de byggdes senare om.
Konferensvagnarna hade MD-boggier med skivbroms och kontorsvagnarna hade ASEA-boggier (M84S).
När det gäller dina modeller så ska man vara petig så är det fel boggier på konferensvagnen, troligen är det några burkar, lådor och detaljer på underredet som inte stämmer och så var det ju märkningen på den ena med fel nummer samt inredningen som inte är korrekt.
Men visst är det snygga modeller som platsar i ett tåg!
Jag vurmade för dessa ”80-tals personvagnar” på 90-talet och skaffade mig en bra laddning Roco-vagnar och en bunt RimboGrande-plåtar för att bygga alla varianter av vagnarna.
Jag fotade underreden, gavlar, sidor och tak allt vad jag kom åt.
Fick faktiskt byggt några stycken. Det blev en S1RT, R4R, B4 (senare BF4) och en B2.
Alla i blå (eller röd) färgsättning. Jag började på en WL4, men den ligger tyvärr i omålat ej färdigt skick…
Får man mycket tid någon gång så kanske det blir fler.
/Mats
Den första ”80-talsvagnen” som konferensvagn var ju S1 5248 vilken Roco avbildade i brunt utförande. 1990 levererades ytterligare 2 konferensvagnar, från KVAB till Malmö underhållsverkstad, som gjorde slutmonteringen.
Dessa fick littera S1RT och nummer 5577 ”Pegelows vagn” & 5578 ”Granholms vagn” och levererades målade i det utförande din modell har.
S1 5248 littrerades senare om till S1RT och målades om i grå/blå färgsättning (efter att 5577 & 5578 levererats). Jag har för mig att jag sett alla tre samtidigt på Malmö C och då var 5248 fortfarande brunmålad.
När det gäller kontorsvagnar är den mest kända förmodligen ASEA-Pendeln (senare ABB-Pendeln). Det var vagn S4 5482 som var vitmålad med orangeröda dörrar och Orangeröd text över hela sidan ”ASEAPENDELN” (senare ”ABB+PENDELN”) som levererades 1986.
Den var inredd med flera kontorsplatser med telefoner mm (modernt på den tiden).
Gick i ordinarie morgon & eftermiddagståg mellan Stockholm och Västerås (rätta mig om detaljerna inte stämmer). Tänkt för ASEA-medarbetare boende i Stockholm kunde åka till jobbet samtidigt som de kunde jobba. (Finns artikel i tidningen ”Järnvägar!” nr. 5.86).
Det levererades åtminstone ytterligare en kontorsvagn 1989 som målades grå/blå, den hade nummer 5579 och hyrdes en tid av Husqvarna.
Kontorsvagnarna blev nog ingen långvarig hit för de byggdes senare om.
Konferensvagnarna hade MD-boggier med skivbroms och kontorsvagnarna hade ASEA-boggier (M84S).
När det gäller dina modeller så ska man vara petig så är det fel boggier på konferensvagnen, troligen är det några burkar, lådor och detaljer på underredet som inte stämmer och så var det ju märkningen på den ena med fel nummer samt inredningen som inte är korrekt.
Men visst är det snygga modeller som platsar i ett tåg!
Jag vurmade för dessa ”80-tals personvagnar” på 90-talet och skaffade mig en bra laddning Roco-vagnar och en bunt RimboGrande-plåtar för att bygga alla varianter av vagnarna.
Jag fotade underreden, gavlar, sidor och tak allt vad jag kom åt.
Fick faktiskt byggt några stycken. Det blev en S1RT, R4R, B4 (senare BF4) och en B2.
Alla i blå (eller röd) färgsättning. Jag började på en WL4, men den ligger tyvärr i omålat ej färdigt skick…
Får man mycket tid någon gång så kanske det blir fler.
/Mats
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
@Da 915
Riktigt snygga vagnar även om de är föööör moderna för mig.
/Mika
Riktigt snygga vagnar även om de är föööör moderna för mig.
/Mika
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
Ja, man blir ju glad när dessa vagnar stod på begagnathyllan hos MJ-Hobbyexperten, det blev ett spontanköp...
Jag gjorde själv två konferensvagnar i senaste utförandet (exteriört) tidigare i år baserat på bilder som
Trainfreak tog åt mig:
SJ S1 50 74 89 - 73 248-1 (5248)
SJ S1 50 74 89 - 73 578-1 (5578)
Jag gjorde själv två konferensvagnar i senaste utförandet (exteriört) tidigare i år baserat på bilder som
Trainfreak tog åt mig:
SJ S1 50 74 89 - 73 248-1 (5248)
SJ S1 50 74 89 - 73 578-1 (5578)
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
Avrundar med bilder på mina två 5248:or av tidigare märkningsgenerationer...
S1T 5248:
Denna kom från Roco i slutet av 80-talet, art nr 44722
S1RT 5248:
Denna togs fram av Mj-Hobbyexperten 1998.
S1T 5248:
Denna kom från Roco i slutet av 80-talet, art nr 44722
S1RT 5248:
Denna togs fram av Mj-Hobbyexperten 1998.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
Dina egendekorerade vagnar kan ju t o m få mig att gilla svarta vagnar — åtminstone i modell!
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
En röd rand lyfter det hela!
Tågabs "nya" B7 5248, fd SJ S1T 5248, men med sittvagnsinredning från två skrotade B7:or:
Konferensvagnen lever vidare....
Tågabs "nya" B7 5248, fd SJ S1T 5248, men med sittvagnsinredning från två skrotade B7:or:
Konferensvagnen lever vidare....
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
Tack för nya fina bilder!
Konferensvagn ... vilket leder mig till funderingen: Vad var det för vagnar som gamla ASEA använde som "personalvagnar" för pendling från Stockholm till Västerås, med sådana mäktiga innovationer som att kunna vara uppkopplad med dator ombord osv osv, så man kunde börja arbeta redan innan man kommit fram?
Konferensvagn ... vilket leder mig till funderingen: Vad var det för vagnar som gamla ASEA använde som "personalvagnar" för pendling från Stockholm till Västerås, med sådana mäktiga innovationer som att kunna vara uppkopplad med dator ombord osv osv, så man kunde börja arbeta redan innan man kommit fram?
Re: Konferensvagn och kontorsvagn
Den har behandlats bl. a. i Postvagnen, med bilder http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=245561
Staffan Sävenfjord skrev om den i Järnvägar, när den var ny
Googla på Asea-pendeln, så finns det lite bilder.
Staffan Sävenfjord skrev om den i Järnvägar, när den var ny
Googla på Asea-pendeln, så finns det lite bilder.