Toppbilden, visa:    


Ängelholm igen!

Sture Bylén

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:E giovedi, e piove ...
E sabato anche : fa freddo e tira vento. "La regione meravigliosa" :=f

tågtyckarn

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av tågtyckarn »

Man ska aldrig prata Italienska nykter. :=S

Tar nog bort den här kommentaren om en timme.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Då skriver jag om min kommentar. Så får du välja själv om du föredrar amerikansk eller brittisk engelska.

Amerikansk: Tis thursday and it's rainin' like hell.

Brittisk: It is thursday and it is slightly humid today ...

För övrigt:
Man ska aldrig prata Italienska nykter.

Tar nog bort den här kommentaren om en timme.
Menar du att dina förutsättningar att prata italienska är bättre då? :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

Fick just lite uppgifter från "Huggis" som anordnar festivalen i Ängelholm på lördag kväll. Inträde 100 kr, kaffe och läsk finns till försäljning. Om man vill ha något att äta eller något annat att dricka så får man ta med sig det själv (så Sture, ta med en dunk ner ... :-CO ).
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av tågtyckarn »

Jag skrev

Man ska aldrig prata Italienska nykter. :=S
Johan skrev

Menar du att dina förutsättningar att prata italienska är bättre då? :-CO
Eftersom jag inte kan Italienska så är förutsättningarna definitivt bättre då- [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Tar nog bort den här kommentaren om en timme.
Jag menade snarast, att det verkade på din kommentar som att förutsättningarna skulle vara bättre en timme senare! 8-)

tågtyckarn

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av tågtyckarn »

Jag kan inte lära mej Italienska på en timme Johan. :-CO :=Koko

(Gjorde jag rätt Sture. (MMM))

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Nej men du hinner skapa bättre förutsättningar att prata det på en timme! ...

E venerdi, e piove ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Äntelien tebauga i Inglaholm!

Inlägg av Mölle-Mats »

Så börjar det då dra ihop sig till Le Grande Finale för årets modellutsällning på Järnvägens Muséum i Ängelholm helgen 29-30 Aug 2015, och kvällen innan så anlände en långväga utställare från andra sidan garnridån för att bevista evenemanget och plocka hem de under säsongen deponerade dioramorna.

Bild
Här ses han med blandade känslor konstatera att det omtalade varma skånska vädret påbjöd "blazer på" (dock inte Luuudviiika-varianten, kallt var det inte!) men också att kunna utbrista i ett förnöjt "vad var det jag sade"! :=nee

Bild
Passande skylt för en liten man som just tågat ner från de djuuupa garnskogarna! :-JJ

Bild
Resdammet sköljdes ned. Här ser vi även att broder Sture inte lydde min uppmaning att ta med dunken ner till Ängelholm, han nöjde sig med en plunta fiiinsprit mä knasterkörk från butiken med den gröna skylten! :=Koko

Bild
Sture dristade sig till att våga beställa en pizza med det välklingande namnet Skåne, som trots detta dock befanns vara god! :-CO

Bild
Och efter besöket på pizzerian så plaskade Sture glatt ned i en regnvattenpöl och fick vatten på - tja, om inte sin kvarn så i alla fall sina sandaler - och kunde glatt åter utbrista "vad var det jag sade?". :=S

Bild
Och de digitala disastrarna förföljde Sture även till Ängelholm, inte sjutton lyckades han koppla upp sig på stadens fria wifi-nätverk! "Men bortsett från att det inte fungerar, hur tycker du det verkar?" :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av cgn1954 »

Ha det gott... :D
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av loktok »

Tack för trevlig pratstund Sture,Johan,Thomas , Stig,Stefan,Anders,Mats mfl. Jag fick hastigt och olustigt bege mig iväg så jag hann inte med planerad lunch.

Mvh Lasse

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Synd! Trevligt att ses i alla fall, alla, Ola och Tobbe inte att förglömma!

Bild
Här har Sture visat framfötterna, ståendes vid sin monter, för övrigt med Jogras fina skapelser på nedre plan ...

Bild
--- värre blev det när jag bad honom vända sig om. Nu förstår jag varför Sture aldrig avporträtterar några baksidor.

Har man inga avigsidor så vet man förstås inte hur en sådan ska se ut! :-CO

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av arcego »

Tack för en trevlig samvaro under förmiddag, lunch och tidig eftermiddag.
Alltid förnöjsam stämning när vi träffas!

Nu ser vi fram emot Älvsjö och att vi åter kan samla en stor del av forumkamraterna i trappan för grpbild?

B t w - pizza Skåne? Det jag kan urskilja är bl a banan!
Saknar sill, potäter, äpplen o päron för visst ska väl en pizza med röttgul namn ha lokala råvaror?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Visst! Pizza med stekt sill måste vara en riktig höjdare, "Skånes svar på sardeller" ... :-JJ

Bild
Evenemangets stora gåta var för övrigt denna. Tobbe hade inga förklaringar att ge. Det ryktas att det hade något att göra med "Fossie" station på modulanläggningen i N-skala som var granne med banan "i stor skala" ... :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

CAPUT MORTUM (eller CAPUT MORTUUM som det väl borde heta???) har ställt till åtskilligt rabalder i mj-världen.

Det är alldeles tydligt att Tobbe et consortes INTE har besökt färgaffären i Malmö som med all säkerhet blivit alldeles ofrivilligt berömd ...

Bild
Bild
Bild
Den ena rödfärgen är inte den andra lik. Märk särskilt på den sista bilden, hur godsfinkans färg skär sig betänkligt mot stationshuset.

Det känns nästan som om våra duktiga smalspårsbyggare från tassemarkerna försökt avbilda verkligheten ... :-CO

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av arcego »

Kompletterar med litet bilder från dagens besök

Dr Molin, Loktok, Stig och Hr Bylen i allvarligt samtal

Bild

"Lokdoktorn" Claes i samtal med blivande kund?

Bild

Förnyat samtal till kaffet, nu har Likströmsverken anslutit

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Vi hade många gapskratt som sig bör mellan allvarsamma män, som också dryftade allt från Luther (nåja, det var broder Stig och jag som hade ett intressant samtal om "treenighetens" Martin Luther, Gud och Krister Brandt) till livets förgänglighet och dikeskörningar i forumet, och byggnadslov för "förrådsbyggnader". Virkeslaster och bokstavsdiagnoser hörde också till de givna ämnena, liksom skillnaden mellan gärdesgårdar i Kalmar och annorstädes. Däremot nämndes gatstenar enbart helt flyktigt ... :-J

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av 1956 »

Vad synd att man inte var med där, det ser verkligen ut som att Mötesspårarna har haft en givande dag!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Om man bara skulle tillfredsställa sina köpmässiga lustar hade man återvänt hem åtskilligt fattigare!

Själv letar jag nu efter Eisenbahn Journals utgåvor med "Hoch-Schwartzwald-bahn" som vi redan stiftat bekantskap med på forumet. Frank Stenwall hade dock inget med till Ängelholm. Å andra sidan finns ju Franks butik bara 100 m från min trappuppgång, så det blir till att botanisera! Så får man chansen att klappa hans vovve också!

Apropå vovvar har jag nu sett att den ärevördiga Josef Brandls skrifter i samma serie, och han är tydligen en riktig hundmänniska med sin fyrfota partner Marla. Min sorts kompis med andra ord.

I brist på detta fick jag med mig följande aktstycke hem:

Bild

Ett annat spår (!) från dagen handlar om the very british way to arrange a fiddle yard, alltså det som jag fortfarande envisas med att kalla fippelbangård (min Agneta blev förfärad när hon konfronterades med uttrycket "fummelbangård"; "Vadå, tappar de loken i golvet där eller vad?".

Bild

Vad jag inte visste om var att det var ett viktigt tankningsställe för alla entusiaster för stora skalor. Broder Sture försvann en lång stund ur sikte för oss som roade oss med "framsidan" tillsammans med Tobbe. Till slut var jag tvungen att se vad som hade hänt, och jo, mycket riktigt återfann jag en synnerligen nöjd herr Bylén som hade fipplat alldeles på egen hand med sin medhavda fippel- förlåt, fickplunta ... :=u

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Den vi saknade i gänget var broder Pennstativ som hade aviserat sin ankomst! Men det är kanske morgondagen som gäller?
Hade varit kul att träffas irl hursomhaver ...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av S Johansson »

Trevligt att få träffa både Mötesspårare och övriga i Ängelholm. Ett fint museum som alltid är värt ett besök!

Bild
Ysnefors rallare, lokförare och växlare i arbete. Katten fick inte följa med.

Bild
Så här byggs mj snabbt och enkelt. (Men det var inga nybörjare som demonstrerade).

Bild
Hemvägen gick över Åsen, där tågen kämpar sig uppför ännu några månader.

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Erik R. »

Ett stort tack till alla er som bidragit med bilder m.m. från detta evenemang.

Erik R.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:Den vi saknade i gänget var broder Pennstativ som hade aviserat sin ankomst! Men det är kanske morgondagen som gäller?
Hade varit kul att träffas irl hursomhaver ...
Tack för omtanken! Dessvärre ville gudarna annat för undertecknads del denna helg, vilket jag å det djupaste beklagar! Med både hustru, barn, barnbarn och barnens hundar så kör det ibland ihop sig så till den milda grad att man får göra avkall på sina egna nöjen! MEN -

Mitt i bedrövelsen lyckades jag att få en hel del gjort i fullskalakåken vilket innebär att MJ-bygget kom ännu lite närmare. Dock hann jag och ett av mina barnbarm med att montera upp en slinga av Rocoline på finrumsbordet. Det blev rundkörning med en nydigitaliserad Lima T43 och hela 34 Piko flakvagnar i kopplet. Döm om min enorma förvåning i det att loket inte ens slirade! Dessutom gick det riktigt hyfsat med dekoder och lite programmering av bl.a. acceleration/retardation. Naturligtvis har jag ordnat lite extravikt i det, men ändå! Nu är åtminstone en T43 i röd/blå/vit fixad till banan. Vädring, tätning av plogarna, lite slangar/skalakoppel, små LED till belysningen och TB-koppel återstår dock, men ändå!

Jag ser verkligen fram emot att träffa Er alla, och väntar med spänning på när nästa tillfälle kan dyka upp!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Full förståelse! Next year in Jerusalem, eller hur det är man säger ...

PS. Jag har hört från annat håll också att man kan göra mycket roligt med Limas T43-lok, och eftersom jag har två stycken får jag ju prova framöver!

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av krillodil »

Har själv två Lima T43 och visst kan man fixa till dom. Nu har jag bara gjort i ordning den ena, ska snart ta hand om den andra också. Jag har gått lite längre än att bara sätta in en dekoder, jag har använt Rocos T94 som donator till chassit och anpassat det så det ryms i Lima skalet. En hel del filande innan delarna passar i varandra. Ett relativt billigt sätt att fixa till Lima-loket, man kan få en Roco T94 med dekoder på Tradera för ca. 300-400 kr.
/Christer

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

Det har varit en händelserik helg för undertecknad med säsongsavslutningen på modellutställningen på Järnvägens muséum i Ängelholm, musikfestival i samma stad kvällen/natten emellan finaldagarna samt en rekognoceringssväng på Hallandsåsen inför Krokodilbesöket om en vecka (mer om detta senare i en egen tråd) – vilket resulterat i sprängfyllda minneskort i kameran med bilder och videon som kräver efterbehandling innan publicering).
Men här kommer i alla fall min redovisning av finalen på modellutställningen – jag börjar med de ”sociala bitarna”.

Bild
På slaget kl 13 samlades enligt överenskommelse ett antal herrar för att förtära en gemensam lunch, fr v Thomas ”arcego”, Johan Molin, Stig Johansson och Sture Bylén (åsså undertecknad förstås, men någon måste ju hålla i kameran …)

Bild
Min namne från SkåNska N passerade det illustra sällskapet, och fällde någon rolig kommentar till allmän förnöjelse.

Bild
Sture och Johan lät sig väl smaka av lunchen …

Bild
… liksom Thomas och Stig.

Bild
En stund efter lunchen tyckte broder Johan att det var dags för ett stopp och därefter avfärd!

Bild
Efter stängningsdags vid muséet på lördagsaftonen, så avtågade ett sällskap in till Ängelholms centrala delar för en gemensam middag, som avåts på en trevlig uteservering på Stortorget. De här två gentlemännen känner jag tyvärr inte till namnen på.

Bild
Anders Bondesson

Bild
Sture och Tobbe.

Bild
Så kom vi då till den stora finaldagen, som tyvärr inte var särskilt välbesökt – men herrar Bylén och ”jogra” Johan Grägg såg inte ledsna ut för det!

Bild
Utanför syntes Tobbe och Anders i samspråk med en tredje gentleman, undras om det var spårläget som diskuterades?

Bild
Men sedan var det nog snackat – dags att packa de omfångsrika lådorna innehållande delar av den fina modelljärnvägen i den för ändamålet speciellt avpassade husvagnen.

Bild
Hos SkåNska N tycktes det dock ha utbrutit polsk riksdag inför planeringen av nedmontering och packning av modulbanan! Här gällde det väl att med omsorg välja ut de delar som ska packas för transport till Prag, där nästa förevisningshow ska avhållas inom en snar framtid!

Bild
Inne i modelluställningshallen så packades det Hedemora-dioramor för glatta livet! Här kommer det väl en video vad det lider (som jag misstänker kommer att resultera i betyget ”ännu en Mölle-Mats-video som går på tomgång” av min främste belackare).

På lördagen – medan modellutställningen fortfarande var intakt - så ”pissade jag på tallfället” att dokumentera den ännu en gång med kameran. För säkerhets skull så valde jag dock stillbildsformat den här gången för att undvika att jag kommenterade modellerna samtidigt som jag läste på ”fel” skylt – men den här gången var det även betydligt bättre och klarare skyltat än under säsongsinvigningen. Då timmen är sen och det tar en rätt god stund att ”jaga upp” alla bilder via TinyPic för publicering här på forumet, så får redovisningen av dem anstå lite. Dock – för alla som inte är ”sociala medie-konservativa” så finns de redan nu att beskåda på Facebook (där det är betydligt snabbare, enklare och smidigare att publicera bilder)
https://www.facebook.com/runestextil.no ... 309&type=1

Men även om nu sommarens modellutställning är avslutad vid Järnvägens Muséum, så är ju inte det roliga slut för det! Redan om en vecka (helgen 5-6/9 samt även igen en dryg vecka senare) får ju muséet celebert besök av den verkliga förebilden till den här modellen (ur LOK´s samlingar):
Bild

Och så – känn historiens vingslag – så kommer det allra sista ångloksdragna tåget att köras över Hallandsåsen i slutet av oktober. Missa inte denna historiska händelse (själv har jag redan köpt biljetter till den allra sista turen). Än så länge finns det gott om biljetter, så kontakta muséet om ni vill åka med på någon av turerna under lör- och söndagarna!
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Sture Bylén »

MJ-inspektionen är aldrig ledig. Tjänstgöring i Ängelholm även på söndagskvällen.


Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Pennstativ »

Hittar inte "gillar-knappen"! Var sitter den???
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av S Johansson »

Går det snälltåg direkt från Ängelholm till Morshyttan?

Alltså redan hemma och klar med ännu en trevlig järnvägsinspektionsfilm. Tack! Man känner igen Hallandsåsens branter med lövskog och små gårdar. Nu väntar vi bara på några hamnspår och skutor i Torekov, men de kommer väl i del II...

/SJ

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av TuveB »

Jag tackar herrar Bylén och "Jogra" för trevligt sällskap under söndagen.

Det var väldigt tunt med besökare på söndagen, blev lite bättre efter kl 14.
#JB17

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av jogra »

Tack själv Tuve, mycket trevligt att råkas! Ja, Sture å Mats å för den delen.
Åsså dök ju mr MM upp bara en kort stund efter att du farit iväg... :|

Mats, hur tror du att Sture å jag skulle ha tillåtit oss att mulna till för en sån sak som stängning... :-CO
Riktigt trevliga bilder annars MM! :-T

Fint Sture att du var på besök till LOK och fick ihop en(eller kanske många) rulle, än att du bara satt å degade i en hel halvvecka som du ändå vågade vara här nere. :mrgreen: Snyggt jobbat! :-T
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Synd bara att vi inte kunde samordna det, broder Johan! Men vi får återkomma, det går ju fler långtradare eller vad det heter nu igen ... :-CO

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av jogra »

Jep, kaimas, det gör det! :-T
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Vackert namn eller hur? :-CO :-JJ

Sture Bylén

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Sture Bylén »

S Johansson skrev:Går det snälltåg direkt från Ängelholm till Morshyttan?Alltså redan hemma och klar med ännu en trevlig järnvägsinspektionsfilm
Tyvärr, fyra byten om man räknar bilfärden från Krylbo. Men jag kunde ju utnyttja restiden till lite "redigering i huvudet" så jag var förberedd när jag satte mig vid datorn.
TuveB skrev:Jag tackar herrar Bylén och "Jogra" för trevligt sällskap under söndagen
Tack själv - det var mycket intressant att se din pappas anteckningsbok från hans sjötid. [JC_doubleup.gif]
jogra skrev: än att du bara satt å degade i en hel halvvecka som du ändå vågade vara här nere.
Halvvecka - ja, faktiskt, om man räknar resdagarna så blev det fyra dagar. Kände mig lite mör när jag kom hem, ungefär som när jag var till Italien och fick anstränga mig för att förstå tungomålet. ;-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

Ah, vau e du får en fubbick? Åulahoue!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:MJ-inspektionen är aldrig ledig. Tjänstgöring i Ängelholm även på söndagskvällen.
Härlig film att skåda! Och massor av små underfundiga detaljer, gruvan i Båstad där man utvinner den ytterst användbara mineralen rocagillium var en klar favorit! [JC_doubleup.gif]

Och en eloge för det ovanligt välljudande och situationsanpassade soundtracket! Sex sex-å-fåner av fem (o)möjliga blir slutbetyget! :=KOMP

Jag får väl visa upp en videorulle från Ängelholm inspelad söndagen den 30 augusti i nådens år 2015 jag med - men här är det väl som vanligt i mina produktioner mest tomgång! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag har ju tidigare rapporterat om den gemensamma middagen uppå stadens torg efter Järnvägens Muséums i Ängelholm stängning på lördagskvällen. Efter denna så valde de övriga herrarna i Brödraskapet MJ att dra vidare till någon av stadens pubar för att "gå in i dimman" - själv så tog jag mig dymedelst das Auto till stadens utkanter i stället och "gick in i dimman" på Landsvägsfestivalen.

Här ett litet smakprov på vad jag fick uppleva där - röjiga Southern Kings från den anrika skånska popmetropolen Klippan rockade verkligen rövven av publiken med sin ösiga punkinfluerade rockmusik (och här kan väl inte ens Sture påstå att videon går på tomgång, trots att det är jag som producerat den!?!).
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Sture Bylén »

Den första av Mats filmer verkar inspirerad av de numera så vanliga Youtube-produktionerna " Unboxing a ......." Men här blir varianten "Inboxing dioramas". Spänningen på topp i sex minuter: "Ska allt få plats i väskan?" :?

Den andra rullen är ju filmiskt helt OK med bra påannons och avslut. Partiet däremellan....Tja, jag hade nog föredragit Edward Persson... :mrgreen:
Johan Molin skrev:Ah, vau e du får en fubbick? Åulahoue
Tur att jag har den här presenten från Arcego:

Bild

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av arcego »

Det var ju tur att det inte var 1 styck Sveasal som skulle med till Änglaholm?
Nåväl, ett trevligt initiativ att visa så mycket fina modeller som kanske bidrar till nya utövare av vår fina hobby?
Trevligt museum som är väl värt många återbesök.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: Den andra rullen är ju filmiskt helt OK med bra påannons och avslut. Partiet däremellan....
Lite svängig reggae då, hade det passat herrn bättre?
Also sprach der Matserschmitt!

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Lasse M »

Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev: Den andra rullen är ju filmiskt helt OK med bra påannons och avslut. Partiet däremellan....
Lite svängig reggae då, hade det passat herrn bättre?
Men det där är ju allt Ska och inte Reggae ;)

När får vi se filmen från i lördags? Tyckte allt att jag från 109:an såg Möllywoods filmteam här och var. :-T

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

Lasse M skrev:
Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev: Den andra rullen är ju filmiskt helt OK med bra påannons och avslut. Partiet däremellan....
Lite svängig reggae då, hade det passat herrn bättre?
Men det där är ju allt Ska och inte Reggae ;)

När får vi se filmen från i lördags? Tyckte allt att jag från 109:an såg Möllywoods filmteam här och var. :-T
OK, jag köper det - är väl inte riktigt klar över var gränsen går mellan de två musikaliska genreerna. Baktakt är det i alla fall.

Ja jo, det blev ett par filmsnuttar den gångna helgen på Du 109 - har (väl kanske lite felaktigt) placerat dem i Krokodilen-tråden:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 2&start=20

Var det du som "morsade" med loktutan i Grevie?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Johan Molin »

109 är väl ett passande nummer för en Messerschmitt? :-CO

(Det var t o m så att jag till att börja med missförstod sammanhanget och tänkte "vadå Du? Den heter väl Bf?")

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Lasse M »

Mölle-Mats skrev:
Lasse M skrev:
Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev: Den andra rullen är ju filmiskt helt OK med bra påannons och avslut. Partiet däremellan....
Lite svängig reggae då, hade det passat herrn bättre?
Men det där är ju allt Ska och inte Reggae ;)

När får vi se filmen från i lördags? Tyckte allt att jag från 109:an såg Möllywoods filmteam här och var. :-T
OK, jag köper det - är väl inte riktigt klar över var gränsen går mellan de två musikaliska genreerna. Baktakt är det i alla fall.

Ja jo, det blev ett par filmsnuttar den gångna helgen på Du 109 - har (väl kanske lite felaktigt) placerat dem i Krokodilen-tråden:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 2&start=20

Var det du som "morsade" med loktutan i Grevie?
Enkelt uttryckt är skillnaden att Ska är upptempo, men visst är det baktakt och det är aldrig fel. :) Minns jag inte fel så är The Push ett gammalt skaband som bildades redan när andra skavågen kom runt 1979/1980, dom är väl från Perstorp. Deras debutsingel finns här hemma i skivsamlingen någonstans, kommer dock inte ihåg vad den hette. Tror dom gjorde en LP sen också.

Aha, det hade jag missat, tack för länken. Alltid kul att få se det från "utsidan" så därför som jag var nyfiken om det blivit/blir någon film.

Jag var bara med torsd-lörd så jag vet inte vem som "morsade" i Grevie på söndagen.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Lasse M »

Hittade lite info om The Push ifall någon skulle vara nyfiken/intresserad.
http://www.skawars.nu/archive/read/80/t ... emligheten
http://www.punktjafs.com/ny/push_rip.htm

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

Lasse M skrev: Enkelt uttryckt är skillnaden att Ska är upptempo, men visst är det baktakt och det är aldrig fel. :) Minns jag inte fel så är The Push ett gammalt skaband som bildades redan när andra skavågen kom runt 1979/1980, dom är väl från Perstorp. Deras debutsingel finns här hemma i skivsamlingen någonstans, kommer dock inte ihåg vad den hette. Tror dom gjorde en LP sen också.
Tack - då fick jag utöka min bank av "värdelöst vetande" lite till idag! :-CO Och Perstorp stämmer bra, de kommer därifrån!
Lasse M skrev:Aha, det hade jag missat, tack för länken. Alltid kul att få se det från "utsidan" så därför som jag var nyfiken om det blivit/blir någon film.

Jag var bara med torsd-lörd så jag vet inte vem som "morsade" i Grevie på söndagen.
Morsa tillbaka till din kollega ifall du råkar på honom.

En följdfråga, var det dig jag fick med på videon när du hängde ut genom hyttfönstret vid avgången från Båstad S på lördagsturen?
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

Håller på att städa upp lite bland grejer som blivit liggande under en intensiv period under hösten med Den Stora Krokodiljakten och Åsa-Mazze-projekten, och nu har turen kommit till alla de bilder som jag tog i samband med säsongsavslutningen för utställningen "Verkligheten i miniatyr" vid Järnvägens Muséum i somras.

Har skapat ett album med Facebook, som kan beses här (igen så prioriterar jag bort att "jaga upp" bilderna hit till Mötesspåret via TinyPic, eftersom det är alldeles för tidsödande och tålamodspåfrestande med alla reklamjinglar som man pådyvlas där - hoppas ni har överseende med det).
https://www.facebook.com/saxophone.colo ... 658&type=3
Senast redigerad av Mölle-Mats den 21 okt 2015, 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av PeO »

Det här innehållet är inte tillgängligt just nu
Länken du gick in på kan ha gått ut eller så kan sidan bara visas för personer i en målgrupp som du inte är del av.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ängelholm igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:
Det här innehållet är inte tillgängligt just nu
Länken du gick in på kan ha gått ut eller så kan sidan bara visas för personer i en målgrupp som du inte är del av.
Hmmm ...

Provade att klistra in länken på nytt, och nu fungerade det för mig i alla fall! Så testa igen!
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"