Toppbilden, visa:    


En entré från kanten…

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

En entré från kanten…

Inlägg av Coppas »

Hej!

Gör det här inlägget lite som ett test då jag har haft småstrul med tekniken. Jag är nyreggad på Mötesspåret, men är nog ändå känd under mitt nick av ganska många. Jag har av och till deltagit på olika mj-forum under åren även om jag på senare år deltagit mera sporadiskt. Jag ska inte heller sticka under stol med att jag stångats över gärsgårn med en del av er på olika håll, men i enlighet med det som sagts i tråden om fredspipan så tog jag även tillfället i akt att bli medlem här. Hoppas därmed även att vi kan dra ett streck över gammalt groll om sådant finns.

För egen del så slog jag upp mina vindtyriga för omkring 45 år sedan i Solna och har i alla fall bostadsmässigt förblivit Stockholms västra sida trogen genom åren. Kom i unga år i kontakt med mj och på den vägen har det fortsatt, om än med inriktning på 2R. Har däremot inga direkta fokusområden utan gillar mer modeller för dess egen skull. Det innebär att min fatabur innehåller en blandning av sådant som tilltalar mig. Allt från ånglok från Luxemburg vidare till jugoslaviska diesellok och Pennsys GG1. Har även mer och mer kommit att inrikta mig på vägfordonsmodeller… Även det grundlades dock i unga år. Hade en moster som bodde på Styrmansgatan, ett stenkast från Eskader på Gumshornsgatan. Jag blev en dag förevisad deras lilla skyltfönster och efter det har det blivit ganska många Wikingbilar och annat som fått följa med hem.

Rent professionellt så är jag visserligen i grund statsvetare, men har mestadels pysslat med yrkesmässig trafik i olika former. För stunden arbetar jag med trafikteknik inom SL:s busstrafik vilket innebär att jag både på kort såväl som på lång sikt primärt jobbar med olika framkomlighetsfrågor för bussar inom hela Storstockholm, främst då mot kommunerna samt mot Trafikverket. Genom arbetet så har jag även mycket med bussar att göra i sig och är även medlem i SvOf. Emellanåt tar jag mig ändå friheten att åka ut och köra lite även om det mest är för nöjes skull. Leveranshämtade t.ex. en sprillans ny dubbeldäckare för Swebus Express häromdagen.

Vad gäller övriga fritidsaktiviteter så är jag även medlem i Svenska Pipklubben (vilket kanske kan förstås av bilden nedan). Har sedan ganska välfyllda bokhyllor med diverse vanlig litteratur, men en annan stor frestelse för mig är serier i olika former. Har omkring 7 hyllmeter med enbart seriealbum med allt från äldre amerikansk dagspress vidare söndagssidor och sedan även mera allmänt populära alster från Europa. Mitt favoritområde är då framförallt den fransk-belgiska sfären med allt från den s.k. Marcinelleskolan vidare till la ligne claire även om jag oxå har en viss svaghet för lite mer udda grejer som det som kom från italienska EsseGesse mm.

Bild


// Niclas

Sture Bylén

Re: En entré från kanten…

Inlägg av Sture Bylén »

Kul! [JC_doubleup.gif]
Välkommen till Mötesspåret!
/Sture

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En entré från kanten…

Inlägg av Johan Molin »

Se där Niclas, nu fick vi se hela dig! Välkommen hit! Som du vet är vi några pip-entusiaster på forumet. Det där med smaker kan man förstås diskutera; det vore givetvis förmätet av mig att påstå vad "som är bäst" då det bara är ett litet urval av utbudet jag mågonsin kommer att hinna prova mig igenom. Personligen gillar jag dansk piptobak, och då allra främst My Own Blend som har en fantastisk butik ett stenkast bort från Magazin du Nord i Köpenhamn. Givetvis livsfarlig; där finns inte bara egentillverkad piptobak i långa banor, pipor och cigarrer, men även exklusiva sorters whisky, rom och cognac för den som är hugad.

Hursomhaver; visst har vi tampats genom åren ( jag minns vagt något om katter och bandybollar; ni andra kan ju förstå på vilken nivå sådana dumheter kan utveckla sig ), men it's old history now. Du får gärna komma med starka egna åsikter, att tycka olika är enbart berikande egentligen!

Sedan vet jag ju att du, jag och Anders Östlund hör till en trojka som kan sväva ut i långa noveller ibland när vi blir ivriga; ni andra får väl försöka acceptera detta!

Javisst ja; My Own Blend:

http://www.paul-olsen.dk/

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: En entré från kanten…

Inlägg av 1956 »

Röker inte pipa i egentlig mening, däremot gärna fredspipa vilket jag har gjort med dig för ett tag sedan. Välkommen hit till Mötesspåret, Det kamratliga modelljärnvägsforumet!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: En entré från kanten…

Inlägg av jogra »

Trevligt med fler gummihjulsrallare här! Välkommen! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En entré från kanten…

Inlägg av Arne Lindgren »

Kul att ses!

Serietidningar.. [JC_doubleup.gif] Jag har nog inte 7 meter, men väl 4 varav några årgångar jag bundit in själv. :)

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: En entré från kanten…

Inlägg av Coppas »

Tackar för det allihop. Visst har det flutit en del vatten under broarna, men det där med katter och bandybollar låter vagt bekant. Kommer dock inte riktigt ihåg vad det handlade om. Tre morrhåriga ligister tillhör familjen, men jag brukar försöka att hålla dem borta från hobbyavdelningen då katthår brukar ha en menlig inverkan på lokmotorer och annat. Sen anser krabaterna även ofta att allt är till för dem även om det står Wiking på askarna… och saknar vederbörlig respekt för husses åsikter om varsamhet och att det skulle vara känsliga prylar… Gummihjulsmodellerna tar ju även en del utrymme som vissa då anser bättre tillhör dem. ;)


[Bild


Sen får jag väl, med Johans brasklapp i minne, försöka att inte få med för många bokstäver i texten även om det är svårt. Vad gäller det där med pipor och dito tobak så håller jag dock med om att MOB har en hel del godis att erbjuda. Gjorde en visit i Köpenhamn i vintras och några burkar som följde med hem hade de bokstäverna på sig. Däremot finns det vissa blandningar som kanske inte är helt 100. Provade bl.a. deras lakritsblandning och den var… mja... annorlunda. Å andra sidan är jag inte så begeistrad i s.k. aromater. Min favoritblandare för stunden är annars Cornell & Diehl, sitter med ett stopp Haunted Bookshop på balkongen just nu. Annars finns det ju fler blandningar än vad man kommer att hinna med att prova under en livstid. För den som är intresserad så rekommenderar jag sidan Tobacco Reviews… Där kan man få åsikter och tips om det mesta vad gäller piptobak.

Kul även att det är flera som gillar serier. Det är i många fall en bortglömd konstform samtidigt som många mer ser det som något som hör barnaåren till. Man kan ju inte övertyga alla, men även serier har faktiskt fått en ny renässans i Sverige (på Kontinenten och i USA har det alltid varit stort) med flera mindre och oberoende förlag som Mooz, Albumförlaget, Cobolt m.fl. Även här gäller det tyvärr att det tar utrymme och att det kostar. Jag vågade sedan inte nämna serietidningar där jag oxå har en del i fulla årgångar från 1970-talets mitt och framåt… tror att de mapparna utgör en 6-7 hyllmeter till… får nog flytta till större boende snart. :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En entré från kanten…

Inlägg av Mölle-Mats »

Härligt att få välkomna en nygammal god hobbykamrat till Mötesspåret! Vi delar ju defintivt faiblessen för gummihjulsfordon såväl i fullskala som modell, och du har ju vid ett flertal tillfällen varit mig behjälplig med frågor och ovärderliga tips kring dem. och då i synnerhet om gamla Wikingmodeller som jag definitivt delar din vurm för (även om jag väl upphört med att samla på dem utan i ställe tförsöker avyttra dem - och några av dem har jag ju fått äran att leverera till dig).

Även jag är ju gammal statsvetare, och har ju två beyg från Institutionen för Statskunskap och Vältalighet vid Uppsala Universitet, så jag kan nog hänga med i gänget som skriver inlägg i form av hela uppsatser jag med! 8-) Pipa röker jag väl däremot inte numera, men jag kan väl puffa på mina Livarde om fredsröken behöver förstärkas! :mrgreen:

Så varmt välkommen till Mötesspåret bäste broder Coppas!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: En entré från kanten…

Inlägg av cgn1954 »

Coppas skrev:Bild
Vilken grym! Helcool.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: En entré från kanten…

Inlägg av Svante Andersson »

Tjänare grabben... kul att se dig här.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: En entré från kanten…

Inlägg av Ubbe »

Varmt välkommen, Niclas! :D

//Ubbe
Hur svårt kan det va?!?! ;)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En entré från kanten…

Inlägg av PeO »

Coppas skrev: [Bild
Enligt Krister Brandt är meningsfullt modellbyggande omöjligt utan katt. Sedan kan det ju ta sig olika former.
Titta in på http://www.009.cd2.com/cats_and_modelling.htm Gå ner till "organic grass". Jag mötte John de Frasynet med anläggnig på Intermodellbau i Dortmund för några år sedan och uttryckte mitt gillande. Han sken upp och sade med ett brett leende, "I see you're a cat lover".

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En entré från kanten…

Inlägg av Arne Lindgren »

Måste man inte ha flera. Det finns ju ett bra ammrikanskt verktyg som heter "katter".

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: En entré från kanten…

Inlägg av Coppas »

Visst är katter coola krabater och jovisst är en för lite... Tre ingår som sagt i hushållet och ibland så blir uppbackningen lite för intensiv. De är ju lika envetna som nyfikna och är alltid beredda att delta med en stjälpande tass när tillfälle ges... ;)

Bild


Får sen fortsatt tacka för välkomnandet... finns en och annan tråd (speciellt sådana som rör bilmodeller) som jag tänkte röra lite i när jag får tid.

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"