Toppbilden, visa:    


Marshalltown, Ia, maj 1973

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Johan Molin »

Jag har tidigare nämnt att jag har några diabilder från denna järnvägsknut mitt bland majsfälten i Iowa från våren 1973. Maj månad närmare bestämt, visar det sig. Persontrafiken har upphört bara något år dessförinnan; stationen finns kvar, och staden har väl troligen fått namn från sin stora "marshalling yard" som en gång i världen måste ha hanterat trafik från Chicago & Great Western, Chicago & Northwestern och Minneapolis & St Louis. Strax utanför stan passerade dessutom Milwaukee Road.

Bild

Bild

Bild
Denna bild borde vara extra intressant för amerikanska järnvägsdyrkare! F7-loken var fortfarande en relativt vanlig syn! På dessa fem bilder kan jag identifiera åtminstone fem stycken!

Bild
Här ser man "the depot" eller åtminstone taket av densamma, samt tornet till stadens rådhus, om vilket en stor strid stod 1973. Modernister ville riva det och bygga nytt; som eruopé förfasade jag mig; järnvägsstationen och rådhuset var praktiskt sett de enda två byggnader i staden som kunde kallas "historiska".
Rådhuset fick så småningom vara kvar. Stationen brann tyvärr upp härom året. Jag grämer mig att jag inte hade vett att ta ett antal kort på själva byggnaden. På den tiden var man ju dock ung och dum, sedan dess har man i allt väsentligt blivit äldre ... :?

Färgfilm var dyr på den tiden; jag köpte film med vilken man gjorde diabilder i "halvformat" — därav storleken på bilderna. Själva kameran var en gammal Agfa från 1950-talet.

Hoppas att liabacken och ErikB förstår varför jag gillar C&NW!

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Magnus P3 »

Intressanta bilder, tycker jag. [JC_doubleup.gif]

Av Chicago & Northwestern har det senare blivit UP, fast jag tvivlar på att det idag är lika stor aktivitetet i Marshalltown som 1973.

Vad hände med Milwaukee Roads linje i dessa trakter? Nedlagd eller övertagen av någon shortline?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Johan Molin »

Vad jag minns gick linjen söder om Marshalltown och svängde sedan upp mot västra infarten till staden. Jag tror linjen är nedlagd.

Jag ska kolla om det finns några bilder från stationsområdet i dag, men du har alldeles säkert rätt i att verksamheten är betydligt blygsammare nu. Och det finns alldeles säkert inga F7:or kvar ...

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av ErikB »

Tack för intressanta bilder Johan! Den här tråden skulle ju lika gärna kunna finnas under "Inspirationskällor". Mycket här som inspirerar en som tyvärr aldrig varit på andra sidan Atlanten. Och nu är det väl sent om man vill se "riktiga" tåg; den mesta trafiken tycks ju nu bestå av tankvagns- och containertåg! Och som sagt, inga F7-or utom på muséer. :(
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Johan Molin »

Så liten verkar inte bangården vara i dag heller ...



Jag tror stationbyggnaden låg under eller bredvid born som tåget passerar vid ungefär 00:30. Det är f ö på den bron jag stod och tog bilderna ovan.

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av MickeC »

Trevliga och intressanta bilder Johan.
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av ErikB »

Det blir dyrt att återskapa det där tåget som passerar under bron på filmen Johan. Vad jag ser vid en snabb koll på nätet skulle varje vagn lastad med 2 containers kosta kring 400 SEK i HO; lite billigare blir det väl i N-skala.

Jag räknade aldrig vagnarna i tåget men nog borde man väl kunna få lite mängdrabatt? :D
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Johan Molin »

[JC_doubleup.gif]
Skulle jag bygga en modell så skulle det vara i N-skala, kanske på den tiden de olika järnvägsbolagen hade persontrafik också!


Bild
Här är stationen "in the good old days". Man skymtar perrongtaket på översta bilden, alltså låg stationen strax före bro nr två som syns på filmen (alltså, återigen brom som tåget passerar under från omkring 00:30 och framåt)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Johan Molin »

ErikB skrev:Det blir dyrt att återskapa det där tåget som passerar under bron på filmen Johan. Vad jag ser vid en snabb koll på nätet skulle varje vagn lastad med 2 containers kosta kring 400 SEK i HO; lite billigare blir det väl i N-skala.

Jag räknade aldrig vagnarna i tåget men nog borde man väl kunna få lite mängdrabatt? :D
/Erik
Jag räknade (med viss felmarginal) till 97 vagnar; låt oss säga 100 st. 40.000 SEK således bara för vagnarna — och det för ett tåg som bara passerar förbi. Det känns trots allt som om jag får hålla mig till hästholmenbanan i modell ...

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Magnus P3 »

Johan Molin skrev: Jag räknade (med viss felmarginal) till 97 vagnar; låt oss säga 100 st. 40.000 SEK således bara för vagnarna — och det för ett tåg som bara passerar förbi. Det känns trots allt som om jag får hålla mig till hästholmenbanan i modell ...
Det är inte bara kostnaden som gör det svårt att efterlikna containertåget. I H0 blir det inklusive de fyra loken ca 19 meter långt :o ....Det är nog tillräckligt för att kunna "bita sig i svansen" på många hemmabanor med möjlighet till rundkörning....

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Johan Molin »

Jomen i N-skala blir det väl bara 10 meter långt? Lätt som en plätt! :?

Sedan tror ju jag att det räcker med en 20 - 25 vagnar för att skapa "känslan", allt enligt Stures devis att det viktiga är inte att det ÄR rätt utan att det KÄNNS rätt! :mrgreen:

Berra
Inlägg: 316
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:00
Ort: Väskinge

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Berra »

Helt missat denna tråd.
Härliga bilder Johan, mera tack [JC_doubleup.gif]
Magnus P3 skrev: Vad hände med Milwaukee Roads linje i dessa trakter? Nedlagd eller övertagen av någon shortline?
Milwaukee Road gick c:a 10 km söder om Marshalltown i öst/västlig riktning. Finns inget kvar idag.

Minneapolis and st. louis railway korsade C&NW i Marshalltown fram till 1960, då C&NW tog över M&StL .
CGW var även de med i bilden till 1968 då de gick ihop med C&NW.
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av Johan Molin »

Tack Berra! Då är min minnesbild av Milwaukee korrekt.
Härliga bilder Johan, mera tack [JC_doubleup.gif]
Tyvärr tror jag inte jag har fler från just Marshalltown, jag ska kolla ...

tågtyckarn

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av tågtyckarn »

Och om du undrar varför linjen till Denison gick till Denison så var anledningen följande. President Lincoln hade jordegendomar i Benson och påverkade järnvägsbolagen att bygga järnväg dit mot statsunderstöd.'

Fast det janske du har berättat om redan. ;)

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Marshalltown, Ia, maj 1973

Inlägg av TuveB »

Union Pacific har låtit måla en SD70ACe i C&NW målning. UP har ett tiotal målade i "Fallen Flags" som tillhör dem. NS har hela 20 st målade i "Fallen Flag" målningar, samt ytterligare 5-10 specialmålningar. Båda bolagen använder loken vid olika tillställningar, nu senast deltog ett NS-lok vid en militärbegravning.

Dessa lok finns i modell, i H0. Jag har en ES44Ac målad i Southerns traditionella grön-vita målning. UP/C&NW finns från Athearn.
#JB17

Skriv svar

Återgå till "Utländska Järnvägar"