Toppbilden, visa:    


DALA-träffen i Gräfsnäs...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av PeO »

Har nu varit fler gånger i Gräfsnäs än i Dala. Om tidigare års träffar finns en del under Inspirationskällor på http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 631#p47631
Bara två veckor kvar idag, några anmälningar från stammisar har kommit in. Andra får gärna anmäla sig under veckan till 0705593216 eller po.helgesson (at) gmail.com, så vi vet hur mycket mat som kan gå åt.
Hur många som kommer för att se tåg i fullskala och modell, respektive för Em-Ons mat vill jag kanske inte veta.
Bra att veta om vilka som vill ha plats för moduler på bord eller egna ben, och eventuell matallergi. Glutenfri mat finns, kan dock inte lova glutenfria kakor eller tårta.
Senast redigerad av PeO den 20 feb 2015, 23:12, redigerad totalt 1 gånger.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

Skulle jag skrivit att det är den 19:e? Traditionsenligt tredje lördagen i juli, d.v.s. nu på lördag.
De sista matinköpen gör vi på torsdag, så någon eftersläntare till kan få vara med och äta.
Tre moduler i nollan av olika slag utlovade, liksom pågående båtbyggen, utöver "vanliga" modeller.

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av lars t »

Jag lovade ifjol att jag skulle komma i år, men av alla skäl, måste jag delta på årsmötet för vår vatten och avloppsförening!!!

Sorry, mest för min själv! Hälsa!

Lars

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

Jag ska, Peter Falk, som smög med sin 50-årsdag för ett par år sedan, hade också dubbelbokning. Han ska spela dragspel på ett bröllop. När han kom hem, efter att ha lovat, frågade Carina: var det inte den dagen du skulle till gräfsnäs och titts på tåg? :o
Nåja, när han fick en artikel om gubbmålning, behövde han 10 000 timmar på sig att öva. Det tar vi som ett löfte att han visar tekniker för gubbmålning nästa år :!:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

Arbetsveckan har gått, jag har hunnit plocka ur bilen för att ge plats för det som ska med i morgon, Em-On ska strax komma hem från sitt jobb.
Några sena anmälningar, (som väntat ;) ) gör att vi , liksom förra året har 36 anmälda svenskar och norrmän. Från Malmö i sydväst, till Oslo i nordväst och Västerås i öster, (har jag missat någon?)
Vi får dela fikadisken med språkkaféet (med inriktning på flyktingförläggningen i närheten) första timman, så det kommer att sitta en del folk från olika världsdelar utanför och prata, när ni kommer. Få pratar svenska, men nästan alla engelska.
Vad det gäller vädret, har vi beställt solsken, liksom förra året. Måttlig morgontemperatur, men ordentligt varmt framåt eftermiddagen. Det finns svalka i det inre rummet bland försäljarna. Nu kommer Em-on hem, slut på rasten. Ses i morgon.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

Salen ommöblerad, runda bord ut, rektangulära in, efter att tonåringarna dragit ihop sig i soffgruppen. Under tiden ar Em-On lagat mat, så vi ska kara av att digga hela dagen i morgon. Förlåt, senare idag. Gonatt så länge.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

Middagsträffen avverkad, borden tillbakaburna, golvet skurat, medhavda kökstillbehör tillbaka hemma.
Hoppas någon som hade kamera igång kan visa lite bilder under följetongen i Inspirationskällor nedan.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av HLS »

Hej PeO

Ett väldigt väl genomfört evenemang!
Någon sa så här "vi kan dra ned på modellerna, vi kommer för den goda matens skull".
Ja, det var ju rätt kul att träffa allesamman också, men kommentaren om maten är välförtjänt!
Fina modeller visades upp. Det blev tid att sitta ned o snacka lite. Toppen!

Tack och bock,
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av Göran T »

Trevligt sällskap, god mat, vackert väder och en hel del modeller att titta på. Dala-träffen i Gräfsnäs var än en gång en mycket njutbar tillställning.
Tack för det!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av H0n3 »

Tack för ett återigen mycket trevligt arrangemang PeO och lika mycket tack till Emon för riktigt god mat!

Den här sortens "diggarträff" är mycket inspirerande och puffar på bygglusten högst betydligt.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av Koster »

Återigen ett mycket lyckat arrangemang. Trevligt att träffa alla och kunna flyta omkring mellan borden för att beskåda skapelser som dukats upp. Där till serveras en mycket god lunch med tårta och kaffe som avslut. Tack PeO och Em-On.
/ Tomas

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av BAn »

Tack Em-On med assistenter och PeO för en mycket fin dag!

Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av Erik R. »

Finns det några bilder att ta del av?
En som inte hade möjlighet att närvara.

Erik R.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

Stig Johansson har skickat mig några bilder från igår. Han hittade inte den nya hemliga vägen till bildadress efter Flickr:s senaste "uppdatering" . jag lyckades förra gången, efter mycket experimenterande, vi försöker igen.
först två av Stig Bergströms lok i nollan
Bild
Bild
Läs mer på http://www.lokputsaren.se/
MS Dåsa från varvet i Dåseberga har beskrivits i byggtråd http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=35&t=2125
Bild
Konduktörsvogna kom fra Steinars stora bangård
Bild
Snickare var Mårten Mårtensson, tror jag
Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Vad hände egentligen i Gräfsnäs

Inlägg av PeO »

Jag hade med kameran, men hann inte med någon nämvärd fotografering. Lite om vad som försiggick dock.
Några gäster gick direkt på väsentligheterna.
Bild
I det inre rummet, där det var svalast.
Christer Ritterberg og Steinar Snøtun hade kommit ner fra Norge. Steinar hämtar just mera kakor
MikaTh och Göran Eriksson i bakgrunden.
Bild
När kakorna tagit slut tittade man lite på varandras modeller
Bild
Bild
Matkön var formerad i god tid innan maten kom fram. Här har faten dock börjat komma fram.
Bild
Ute i skuggan åt man bekvämt
Bild
Bild
Matrasten flöt ihop med eftermiddagskaffet, tårtorna försvann innan jag fick upp kameran.
När sista ångtåget skulle gå, stod några extra värmetåliga besökare ute beredda. Lok 24 skymtar på stationen, men dödskallen blinkar ännu. Ytterligare några bilar hinner passera på Kungsallen, innan ångvisslan hörs.
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av mikath »

Det har varit en helt fantastisk dag idag i Gräfsnäs.
Mycket trevlig träff med goa rallare och så Em-On som skall ha en bamsekram gör den gudomligt goda maten och doggiebag:en.

Göran Tholin och jag tog oss lite tid och passade på att mäta för lite nya grejor i vanlig ordning igen...

Tack till Magnus Carlsson för inbjudan upp i hytten på VGJ 24 och att jag fick möjlighet till att göra en inspelning av visslan så jag kan förbättra mitt ångloksljud ytterligare.
Väntar med spänning på ritningar...
Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

mikath skrev: Tack till Magnus Carlsson för inbjudan upp i hytten på VGJ 24 och att jag fick möjlighet till att göra en inspelning av visslan så jag kan förbättra mitt ångloksljud ytterligare.
Väntar med spänning på ritningar...
Aha, det förklarar den omotiverade signalen en stund före avgång, vid tiden för bilden ovan.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av mikath »

PeO skrev:
mikath skrev: Tack till Magnus Carlsson för inbjudan upp i hytten på VGJ 24 och att jag fick möjlighet till att göra en inspelning av visslan så jag kan förbättra mitt ångloksljud ytterligare.
Väntar med spänning på ritningar...
Aha, det förklarar den omotiverade signalen en stund före avgång, vid tiden för bilden ovan.
PeO skrev:
mikath skrev: Tack till Magnus Carlsson för inbjudan upp i hytten på VGJ 24 och att jag fick möjlighet till att göra en inspelning av visslan så jag kan förbättra mitt ångloksljud ytterligare.
Väntar med spänning på ritningar...
Aha, det förklarar den omotiverade signalen en stund före avgång, vid tiden för bilden ovan.
Yuuuuuuuuup! :lol:

/Mika
Bild

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av Erik R. »

Det ser ut som om ni hade riktigt trevligt.
Tack för bilderna, de uppskattar jag.

Erik R.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av P Falk »

Ser fantastiskt trevligt ut även denna gång! [JC_doubleup.gif].
Blandningen av hus, rullande materiel och flytetyg verkar vara en vinnande kombination!
Tack för att ni delar med er!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av SWJ »

Tack för denna rapport från året evenemang.
Verkar vara en riktigt trevlig tillställning. :D
Allt gott /Tommy

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

Mårten Mårtensson från Halmstad har skickat några bilder.
Först en selfie, Anders Tilly, Johny Bengtsson och Mårten. I bakgrunden i lilla rummet mässingproducerande norrmän och skulltorpare.
Bild
inseglad från Rödesund
Bild
en modul av flera nollor
Bild
närbild på sommarvagnspåbygget
Bild
Hans Rydervalls modell av BJ stationshus, här med avlyft tak för att visa inredningen, borde få godkänt t.o.m. av D:r Molins argusögon. Varenda tegelsten fräst på rätt plats. Skulle någon sitta fel, skyller vi på muraren som byggde förebilden. Fräsen fick jobba många timmar, ett "visst" slitage uppstod. Styrén är inte snällt att fräsa i, trots att det är så lätt att handbearbeta.
Bild
Läs mer i Hans byggtråd.

HansR

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av HansR »

Liten film från CJ filmproduktion:
https://www.youtube.com/watch?v=FjUTCnG ... e=youtu.be

//Hans

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av 1956 »

Mycket trevlig film med fantastiska byggen, tack för den! Vi får bara hoppas att JämO inte får syn på den. ;)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

Ammi både hördes och syntes, ett par andra tjejer bara syntes, fast visst ser vi gärna att fler tjejer tar med sina byggen.
Å andra sidan var tavlorna på väggarna gjorda av en ren tjejgrupp.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av BAn »

1956 skrev:Mycket trevlig film med fantastiska byggen, tack för den! Vi får bara hoppas att JämO inte får syn på den. ;)
PeO skrev:Ammi både hördes och syntes, ett par andra tjejer bara syntes, fast visst ser vi gärna att fler tjejer tar med sina byggen.
Å andra sidan var tavlorna på väggarna gjorda av en ren tjejgrupp.
... och de många fartygen är ju hon allihop! :roll:

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av 1956 »

"Tänkte inte på det!" Annars är väl kanske ordet "hen" lösningen som kan göra JämO arbetslös.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av Johan Molin »

Bild

I Norra Sandby är det inte "hen" som gäller utan "goose"!

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av MatsN »

Johan Molin skrev:I Norra Sandby är det inte "hen" som gäller utan "goose"!
Ahhh... det är såå gose-djur ser ut! :mrgreen:
/Mats

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gäfsnäs...

Inlägg av PeO »

MatsN skrev:*Ahhh... det är såå gose-djur ser ut! :mrgreen:
/Mats
Nja, nog tyckte jag den här morrhårige kompisen, som kom över till vår sida vägen, såg gosigare ut.
Bild
Dala-träffen i Dala blev sig inte riktigt lik, sedan prästen flyttade från prästgården. Hans katt tog varje tillfälle att komma in och få sällskap.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av PeO »

Jag tog vägen om kyrkan hem från jobbet ikväll och passade på att skriva in smalspårsträffen 3:e lördagen i juli, den 18:e i år.
Fredrik och Fritz har namnsdag, fruntimmersveckan inleds och vi hoppas som vanligt på fint sommarväder.
Tonåringarna hade f. ö. bildvisning ikväll, Kalle och Karin berättade hur de tog sig till Beijing via Transsibiriska järnvägen.
Den resan gick med boggibyte från bredspår till normalspår vid mongol-kinesiska gränsen, ångtågen utanför fönstret i Gräfsnäs går som bekant på smalspår.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av PeO »

18:e juli närmar sig snabbt, Em-On börjar fråga hur mycket mat hon ska laga. Hör av er till po.helgesson at gmail punkt com eller 0705593216 om ni tänker dyka upp. Vi finns på plats kl 10, men räknar 11 som starttid, sedan håller vi på tills framåt eftermiddagen.
Ett och annat smalspårståg beräknas som vanligt passera utanför fönstren under tiden.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av S Johansson »

Bild
Tack PeO för denna generösa inbjudan!
Dalaträffen i Gräfnäs är mycket trevlig och inspirerande för alla oss mj-byggare. Och god mat och fika brukar det också vara...
Jag anmäler mig härmed!
Stig (KGJ)

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av lars t »

Jag hoppas kunna dyka upp på träffen detta år.

Lars T. Stenson

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av PeO »

Anmälningarna har överlag kommit senare i år än förra året. För eftersläntrare kan vi nämna att vi gör de sista matinköpen för middagen i morgon middag.
Planerade programpunkter så här långt: synpunkter och erfarenheter av gubbmålning och bildvisning från Hilding-resan på Inlandsbanan.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av BAn »

Från annan tråd: PeO skrev:Tillbaka från maten (burp), glufsat i mig (smask) av rester från gårdagen (raaaap).
Blev det över? Så som vi alla åt av den utmärkta maten på smalspårsmötet i Gräfsnäs, som förr var i Dala.

Stort tack till dig PeO, till Em-On med medhjälpare i köket och till alla andra, som ordnade ännu ett bra möte med superb mat!

/Bengt
som blev med tidaholmskiosk
- en rest från sent fyrtiotal

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av S Johansson »

Instämmer med ovanstående! Tack alla och särskilt PeO och hans medhjälpare. Trevlig gemenskap, fina modeller och som alltid god mat!
Peter Falk höll en föreläsning om figurmåleriets mysterier och Anders Johansson berättade och visade foton från körningen med Hildingbussen på Inlandsbanan.
/SJ

Börjar med lite godis från Steinar och Christer, som bl a hade med sig detta från Norge:

Bild
Steinar har konstruerat och byggt NSB litt 21e nr 207. Riktigt filigrandarbete! Förebilden finns på Kröderbanan

Bild
Pensjonat Rittersheim

Bild
Mera husbygge!

Bild
Nog syns det att det är norskt!

Bild
Att segla är nödvändigt! Peter har byggt bogserbåten Isidor (Förebilden tillverkad i Finland) och pråmen Frej. Nog behövs stegen för att rorgängaren ska ha sikt föröver...

Om jag kommer överens med mitt Flickr kan det kanske komma fler bilder!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av S Johansson »

Lite mer:
Bild
Lite TGOJ är aldrig fel, brukar en känd byggare säga.
Byggare: Lars Gunnar? Rätta mig, om jag har fel!
Bild
HNJ beställde snabbmotorvagnen, som levererades till SJ. Anders har byggt modellen!
Spåren, som skymtar med alla växlar och korsningar, är ett bygge av Lars. Detta mästerverk kanske någon fotograferat?
Bild
Hoppas Görans text går att läsa!
Bild
En sådan här motorvagn med manövervagn passerade utanför lokalen. Tyvärr noterade min Nalle Puhhjärna inte byggarens namn.

Många fler modeller visades bl a fr de närbelägna klubbarna GMJS och MRW. Nu hoppas vi att PeO och hans medhjälpare orkar med en upprepning nästa sommar!

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av Erik R. »

Tack Stig för alla fina bilder.
De gör att man nästan känner att man varit där. [JC_doubleup.gif]

Erik R.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av PeO »

Tack för bilderna Stig, jag hann som vanligt inte med att fotografera. Jag fick en bild från Ekman på en av evenemangets huvudpunkter, eftermiddagskaffet med tårta.Bild
Han var med hemma för att fylla på byggmateriellagret efteråt och fick ett foto på vår brådmogna fröken, 4 veckor, tre dagar gammal. Hon öppnade ögonen vid fyra dagars ålder, gick vid två veckor, tog trappan vid tre och en halv, lärde sig att använda lådan i fredags. Bordsskicket kanske ännu lämnar en del att önska.Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av PeO »

S Johansson skrev:Lite mer:
Bild
Lite TGOJ är aldrig fel, brukar en känd byggare säga.
Byggare: Lars Gunnar? Rätta mig, om jag har fel!
Bekräftat. Perl byggsats, Trix underrede, MP hjul.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: "DALA-träffen" i Gräfsnäs...

Inlägg av PeO »

Redan Juli, snart den 16:e, Em-On frågar allt oftare hur mycket mat hon ska laga. Hör av er till po.helgesson at gmail punkt com eller 0705593216 om ni tänker dyka upp. Vi finns på plats kl 10, men räknar 11 som starttid, (elvakaffet ska givetvis vara färdigt) sedan håller vi på tills framåt eftermiddagen.
Ett och annat smalspårståg beräknas som vanligt passera utanför fönstren under tiden.
Vi hoppas det regnat färdigt innan dess också.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av PeO »

Hemkommen från kyrkan efter att ha möblerat för träffen, tonåringarna gick ner till sjön för ett kvällsdopp vid 11-tiden, sedan var det fritt fram. Em-On har förberett för maten i eftermiddag/kväll, men sover sött nu. Ses i morgon, eller senare idag förresten.
Det ska bli musik i lokalen senare på kvällen, så det blir en ny snabb ommöblering senare på eftermiddagen.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av S Johansson »

Per-Olof och Emon välkomnade med kaffe och kaka till "Dalaträffen 2016" i Gräfsnäskyrkan. Senare serverades en som vanligt välsmakande Thaibuffé. Många modeller fanns utställda. Här följer ett urval:

Bild
PeO bidrog själv med denna lilla stuga

Bild
Fint som guld. Imponerande produktion!

Bild
BJ Åt 82

Bild
Hemmasnickrad vevaxel

Bild
Amerikanskt smalspår

Bild
Blivande malmtågslok TGOJ M3t

Bild
Tre olika malmvagnar är redan klara. Hur många återstår till tågsättet?

Bild
Egen konstruktion förstås!

Bild
DEVA-vagnen stod med motorn på tomgång.

Bild
Kommande modell av SJ Y1. Svårt att se att tjugo ändringar skall göras före serieproduktionen.

Bild
Provskott kommande SJ-buss

Bild
Landvetters station under rivning. Skala O.

Bild
Också nollan

Bild
SJ YCO4p eller var det YBo4p?

Bild
Träffen avslutades med kaffe och tårta. Stort tack särskilt till Emon!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av 1956 »

Tack för mycket fina bilder på högklassiga modeller! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av cgn1954 »

Nja.... den sista bilden var väl i alla fall i skala 1:1? :-BS
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av Koster »

Tack Emon och Peo för ännu en lyckad Dala-träff./Tomas

tågtyckarn

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av tågtyckarn »

Jag svarar 32. väl medveten om att det alltid retar någon. :-BS

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: DALA-träffen i Gräfsnäs...

Inlägg av HLS »

Tack till PeO och Emon för trevligt arrangemang och god mat! Kul att träffa alla och skåda fina modeller. Ser redan fram emot nästa års Dalaträff! Kanske går det att locka några mer långväga vänner?

Skickar med en bild tagen ca 500 meter norrut på AGJ. 24:an vänds inför avgång 12:15 Gräfsnäs -Anten.

Bild

http://www.agj.net/fordonen/anglok/
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Mat- & tårtträffen i Gräfsnäs

Inlägg av PeO »

Citat från 2014
HLS skrev:Hej PeO
Ett väldigt väl genomfört evenemang!
Någon sa så här "vi kan dra ned på modellerna, vi kommer för den goda matens skull".....
Hans
Jag har förstått att Em-Ons och Pons insatser drar mer än mina :oops:

En kommentar om bilden och stugan: Pinnjocke står staty i Borås av finansiära orsaker, men Gustav Tenggren, som formgav honom växte upp i Borrås, en knapp kilometer från magra kyrka. Lokalt kallades han då Lôttsens Teng, stället heter Lottehagen. Jag åkte till Lottehagen oc fotograferade och mätte och trodde att jag byggde en modell av hans uppväxtplats, men hans farfars hus revs på 1920-talet, det jag byggde var handelsman Axel Nilssons sommarstuga. I o. f. s . bodde man trångt förr, men den här stugan är bara 5,13*3,10 m. Bild
Färgen på dörren :=u stämmer med dagens läge på förebilden och målningsmissen under dörren syns inte , då modellen står på grunden på anläggningen

Det finns fler öreböttlar än jag, någon glömde en jacka vid öppna spisen. Återfås mot beskrivning och hämtning.

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"