Toppbilden, visa:    


Ryktet går - en Dm i skala HO?

Har hört att Roco ska tillverka en DEVA-motorvagn från Mjöllby-Hästholmens Järnväg, eller något lika uppseendeväckande ...
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det har sedan flera år gått ett rykte om att ROCO skulle komma med en Dm i skala HO. Nu har jag, från flera oberoende källor, hört att vi kommer att få en Dm i leveransutförande, alltså med "stor lyktor", våren 2013 - kan vi hoppas att ryktet stämmer?

/Ola

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av loktok »

Trevligt....då lär det dyka upp byggsatser på tradera snart ;)

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av HJP »

Lihkströmsverken skrev:Det har sedan flera år gått ett rykte om att ROCO skulle komma med en Dm i skala HO. Nu har jag, från flera oberoende källor, hört att vi kommer att få en Dm i leveransutförande, alltså med "stor lyktor", våren 2013 - kan vi hoppas att ryktet stämmer?

/Ola
****
Jag tror att man kan lita på ryktet.
Om jag inte tar fel, så var både IORE och Dm3 succéer för Roco. Att inte göra en Dm, vore nästan korkat, med tanke på den större användbarheten på H0-banan. Det är ju bara att "ta bort" mellandelen (själva Dm3:an), så är saken klar.
Om man kostar på att göra om verktygen för leveransutförande, är kanske mer osäkert, även om det vore önskvärt. Det innebär ju flyttning av sidodörrar, och ändra lyktor.
Hoppas gör vi, men än så länge är det ett rykte....

HJP

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av alsum »

Jaha Dm från Roco. Synd lokstallet bli inte sälja mycket. Beror på om man kan göra själv eller köpa färdigt Dm lok. Vet ej om ska bli Dm eller bara rykte. Får se framöver.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av TuveB »

Detta sa Rutger Friberg redan 2004 eller 06 på Ängelholms Järnvägsmuseum. Formarna är modulära så fronten eller del av fronten byts bara ut för att få stora lyktor och dörrarna på "rätt" ställe.
#JB17

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av HJP »

TuveB skrev:Detta sa Rutger Friberg redan 2004 eller 06 på Ängelholms Järnvägsmuseum. Formarna är modulära så fronten eller del av fronten byts bara ut för att få stora lyktor och dörrarna på "rätt" ställe.
****
Förutseende av Roco, om dom gjort verktygen på det sättet. Bara att vänta och hoppas på Dm med ursrungligt utseende då - och Dm3 :?: ;)

HJP

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av Beeblebrox »

En dm med stora lyktor hade varit en mycket trevlig modell och för min del ett givet inköp.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av lokf »

En Dm i ursprungsutförande, alltså stora lyktor och ekerhjul öppnar ju även den norska marknaden med deras gröna variant. Så jag tror benhårt på denna satsning och många i vårt land vill nog ha minst en av varje vilket skulle bädda för en bra försäljning. Egentligen märkligt att dom inte gjorde det från första början före Dm3.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av LYR »

Bild

Här ser vi de ursprungliaga loken i leveransutförande, så vi får hoppas att Roco inser att det borde vara en mycket god idé,
som lokf också anser i inlägget ovan, vilket jag också håller med om och loket blev mer mångsidigt i allmän godstrafik över hela Sverige än Dm3 som endast var begränsad till den tyngsta malmtrafiken - och mera Mas-vagnar ..också om inte UGJs produktion räcker till.....vad tycker våra norska mj-vänner...?

Bild

/ LYR

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Ryktet går - en Dm i skala HO?

Inlägg av alsum »

Det ser ut Roco sälja först Dm3 och sen kom Dm. Om först Dm sen kom Dm3 och inga köpa. Vet man inte. Nån som sagt vid Malmbanan, då första Dm3 sälja.

Skriv svar

Återgå till "Rykten"