Toppbilden, visa:    


En modell om dagen - igen?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av H0n3 »

Imponerande på min ära!

Vilken produktionstakt! Å snyggt blir det också! Väntar med spänning på presstoppet ;-)

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av MatsN »

Lihkströmsverken skrev:De senaste dagarna har ägnats åt fönsterkarmsmålning och märkning av BCo2 1036;

/Ola
Imponerande Ola!
Jag är imponerad både över ditt bygge av modellen samt målningen och märkningen av den.
Mycket kul modell av en "underlig" förebild.

/Mats

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Imponerande för att Ola ger sig på en "omöjlig" modell, med allt vad det innebär av research, kitbashing och jag vet inte vad. Precis om kungavagnen och den tidiga sovvagnen. Med stor bravur presenterar han tolkningar som jag vet är väl diskuterade med de främsta kunnare vårt land står att uppbringa. Tyvärr har ju hans alster blivit ifrågasatta på rent charlatanskt sätt på grannlandsfora. Jag tror knappast risken är så stor att det händer här.

Detta är tredimensionell kulturhistoria av hög klass. Den som vill ägna sig åt bakdanteri här måste minst sagt ha bra på fötter.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:allt vad det innebär av research,
När Ola frågar på Järnvägshistoriskt forum, vet han ofta allt som är känt om det aktuella fordonet. Otroligt att någon ibland kan tillföra något.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Vet precis vad du menar. Känns rentav lite som den ropandes röst i öknen, då det är få som kan tillföra något till hans kunskap!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

H0n3 skrev: Vilken produktionstakt!
/Peter
Nja, med statistik borde jag om jag skulle få ihop fler vagnar än 2014 redan nu haft tre vagnar färdiga. Till dags datum har jag inte ens fått ihop en!

Dock börjar sofvagnen bli klar och om vädrets makter är med mig kommer jag att mattlacka vagnen i morgon och därefter få glas och gardiner på plats.

Bild

Därmed skulle vagn nr 1 för 2015 kunna bockas av....

Bild

men bara nästan.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Kronprinsessans vagn, fortfarande blanklackad, har nu fått sina fönsterkarmar och tak målat....

Bild

nu återstår endast (?) lite penselmålning av handräcken och så ett mattlacklager följt av fönsterglas och gardiner. Tycks som om två vagnar ur 2015 års produktion närmar sig färdigställandet.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets första vagn klar! Sofvagnen littera A1 nr 690 från 1883 blev nr 1 för 2015, nu återstår bara 12 vagnar för att tangera 2014 års produktion ...

Bild

Bild

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 10 apr 2015, 23:49, redigerad totalt 1 gånger.

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av MatsN »

Tjusigt!
Årets först färdiga vagn blev ju en riktig klenod.
Ser mycket "snobbig" ut precis som förebilden förmodligen också gjorde.
Trist att inte moderna järnvägsvagnar har den här stilen.

Ang. årets produktion så är det väl som vanligt?
Bara man kommit igång och är över den första tröskeln så går det väl av bara farten sedan? :roll:

/Mats

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

cgn1954 skrev:Ge oss en bild före och en efter mattlacken så får vi kolla...
Så blev årets andra vagn klar, Statsvagn nr VI Kronprinsessans vagn.

Bild

Och så var det det där med "före" bilden;

Bild

/Ola

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av H0n3 »

Åhh så läckert det blir. En helt annan "glans" över det hela jämfört med hur det får vara idag.

Skulle vara kul att få se bilder över "kungatåget" för varje vagn som tillkommer.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Sture Bylén

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Sture Bylén »

Vikken höjdare!! :o [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av cgn1954 »

Stort tack för "före - efter". [JC_doubleup.gif]

Återigen avundsjuk...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nästan på dagen en månad senare och årets tredje vagn till sist klar;

Bild

Lite smolk i bägaren men detta förklaras med att kameralinsen är dåligt rengjord, inte "kladd på lacken".

Bild

BCo2 nr 1036, ett kul bygge och en viss utmaning. Är en aning kittlad att bygga "halvssystern", Kronprinsessans boggivagn nr III, men - nä det får vara. Nu står lite "Skånevagnar" på byggbordet .....

/Ola

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av loktok »

Snyggt jobbat Ola !

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

loktok skrev:Snyggt jobbat Ola !
Nä! Fort men fel .....

Noterarade själv att vagnen inte alls var klar! Inga deklaler på långbalken, ingen färg på fotstegen och ingen svart färg på övergångsbryggorna. Alltså, tillbaka till byggbordet ......

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av 1956 »

Bagateller, i mina ögon är den färdig och dessutom fantastiskt charmig! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl en helt underbar modell. Kitbashing som allra bäst!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ett dygn senare får så BCo2 nr 1036 anses som färdig efter att fått bland annat de bortglömda dekaler på plats;

Bild

Bild

Och kan därmed spom årets tredje byggda modell bockas av .....

Bild

Nu var det några "Skånevagnar" som gällde ......

/Ola

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av MickeC »

Lihkströmsverken skrev:Ett dygn senare får så BCo2 nr 1036 anses som färdig efter att fått bland annat de bortglömda dekaler på plats;

Bild
...

Nu var det några "Skånevagnar" som gällde ......

/Ola
Otroligt snyggt, och vi ser ju fram mot vidare rapporter :)
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag är oförbätterlig. Efter att berättat att det nu skulle vara Skånevagnar som gällde, alltså färdigställande av redan påbörjade modeller, så blev det tre helt nya byggen som istället påbörjades;

Bild

Jag ursäktar mig med att det behövdes några "bättre bilder" av en C1b vagn till min kommande artikel, dels att jag behöver bilder på byggda BJ täckta godsvagnar till en helt annan artikel. Började därför med de "enklare", alltså obromsade G-vagnar. Två bromsade bör nog även de byggas, men först de här.

Och så var det "Skånevagnarna" .....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Maj månad närmar sig sitt slut och inga ytterligare färdiga (?) vagnar denna månad. Däremot har jag kommet en bit på de fyra BJ G-vagnarna;

Bild

Bland annat denna korta obromsade....

Bild

men största och roligaste utmaningen var den långa bromsade....

Bild

främst på grund av bromsutrustningen som skiljer sig från de flesta vagnar genom att bromsutrustningens stag inte är upphångda i vagnsgolvet utan istället i en "balk" som sammanbinder lagergafflarna. Titta man under vagnen så ser det ut så här...

Bild

just denna egendomliga konstruktion har hållt mig ifrån byggsatserna men nu när jag satt lödkolven i dem inser jag vilken genial lösning som modellkonstruktören fått till.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget av de fyra BJ G-vagnarna pågår och härromdagen inträffade det jag fasat över och just då tänkte på ....

Bild

jag höll på att löda konsollerna till fotstegen och tänkte just - "vad synd att det inte finns extra för om jag skulle bli av med en så blir det jobbigt" - när plötsligt konsollen flög iväg från pincetten. Jag tyckte jag hörde hur den "stutsade" på byxorna och föll ner på mattan, katastrof! Fort ner på golvet och ett förtvivlat försök att hitta den förlorade byggdelen. Gav givetvis upp efter en stund och satte mig vid byggbordet för att fundera om jag skulle "slakta" en ej påbörjad byggsats eller försöka göra en scratchbyggd konsoll, när mina ögon föll på "konsollen" en bit in på byggbordet. Jag hade hört spöken och detaljen hade istället stutsat bort på bordet - lyckan var fullständig och nu kan bygget fortsätta.

/Ola

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ErikB »

Den där situationen känner jag igen Ola! Senast igår inträffade den åtminstone två gånger för mig. Och till skillnad från Din relaterade flygtur hamnade mina grejor verkligen på golvet. Det skulle väl varit OK om det inte funnits försvårande faktorer; ffa att jag för att inte frysa om fötterna lagt en matta under arbetsbord och -stol. En mörk, mönstrad matta! :shock:

Räddningen är en rejäl ficklampa. Om man bara lyckas ta sig ned på golvet med lampan ger släpljus längs med golvet finfina skuggor av det minsta föremål. Mycket kan man hitta därnere och hittills har jag lyckats återfinna allt jag tappat dit ned. Jag har till och med hittat saker jag inte visste att jag förlorat! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Åkes
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 okt 2012, 12:44

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Åkes »

Gammalt rallartips (såg det första gången i ett nummer av ModelRailroader för länge sedan):
Använd ett stort bra förkläde och häkta fast nederdelen (gör öglor) i krokar under bordet. Allt samlas i knäet, filspån och annat skräp men samtidigt det där man inte vill förlora. OBS! Vi äldre slipper gå ner på knä för att leta!
Hälsar / Åke

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av krillodil »

Det låter som en riktigt bra idé. [JC_doubleup.gif] Det är ju nånting som händer ganska ofta att saker man jobbar med tar en flygtur och landar på golvet.
Ett annat sätt när något litet som är svårt att hitta hamnar på golvet kan vara använda dammsugaren och ha en nylonstrumpa eller liknande i röret som en extra påse för att lätt kunna sortera ut det man letar efter ibland det övriga som också kom med.
/Christer

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vad som förmodligen blir årets fjärde modell, en obromsad BJ G-finka, är nu på balkongen för målning...

Bild

lite av ett parallellbygge med dessa fyra finkor, och de övriga tre ligger lite efter i produktionsserien ....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Snart halva 2015 passerat och årets fjärde, borde varit fler för att överträffa tidigare års byggtakt, är klar. Det blev BJ G 993 i "leveransutförande" med äldre märkning;

Bild

Bild

Tre halvsystrar på på tur att färdigställas.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Inte en vagn till, det dröjer några dagar, däremot två nya, egentligen tre, som jag skall sätta lödkolven i. Just nu byggs det G-vagnar med stående panel och nästa projekt blir en SWB G2 och två NSB G2:or.

Bild

En konsekvens av modellbygget är att jag dokumenterar dem genom att ta bilder samt att jag tvingas "forska" för att få modellerna i tidsperioder som intresserar mig. Möjligen kan det bli en artikel i likhet med den som publicerades i Modelljärnvägsmagasinet (och då om personvagnar av Norrlandsmodellen) men nu om äldre svenska och norska täckta godsvagnar med stående panel. Ganska mycket underlag är i alla fall ihopsamlat.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nu har jag fått upp farten .....

Av de fyra BJ G-vagnarna är en sedan några dagar klar, en har ikväll fått sina dekaler, en tredje (se bilden nedan) är klar för målning och den fjärde saknar bara några detaljer.....

Bild

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets femte vagn klar!

Bild

En obromsad BJ G-vagn nämligen nummer 982. Den tredje BJ G-vagnen klar för att få sina dekaler och den fjärde på väg att målas.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ingen modell idag däremot något som kunde blivit ett bakslag.

Jag har fram till något år sedan använt mig av vanligt kontorstejp när jag maskerade mina modeller. Detta kunde ibland resultera i att färgen, primern, lossnade och mässing lyste igenom. Jag bytte därför på inrådan från plastbyggarna till Tamiya tejp;

Bild

Detta var ett klart lyft. Tejpen var mer "böjlig" och underliggande färg förblev intakt. En ytterligare anledning till att maskning/målning gick bättre var nog att jag lät färgen torka minst ett dygn, klarlackade så med ännu ett dygns torktid och först därefter maskerade för ny målning.

Nu hände detta ikväll;

Bild

Tur i oturen lossnade bara färg inne i korgen, yttre maskering höll. Har funderat på vad som kan ha hänt;

1. Dåligt rengjorda ytor innan målning. Nä, jag rengjorde som vanligt.

2. För kort torktid. Nä det gick två dygn innan jag maskade.

3. Ytan var inte klarlackad. Troligen, jag blanklackade bara korgens utsida, men så brukar jag göra.

4. För aggresiv tejp. Knappast, det har fungerat klanderfritt tidigare.

Efter en stunds funderingar utgår jag från att det troligen var en kombination av "för stor tejpbit" och avsaknad av klarlack. Man lär sig av sina misstag.

/Ola

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

Snygga byggen du gör, [JC_doubleup.gif] ,,en liten fundering ang lackering på mässing som i detta fall med att färgen lossnade på insidan,,
nu är jag ingen expert varken som mässingbyggare eller målare,, kan det vara så att ytan var för blank, inte ruggad ordentligt
utsidan av modellen putsar man ju o gnider på under byggets gång ren från tenn o dyligt insidan putsas väl inte lika mycket ?
har läst någon stans att man kan använda någon typ av etsgrund på mässing för att färgen skall fästa bättre

/Roger
Roger(Forden)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

ford1929 skrev:.... har läst någon stans att man kan använda någon typ av etsgrund på mässing för att färgen skall fästa bättre /Roger
Stämmer och jag använder mig av en primer som förutom sin grundning även stämmer bra med "godsvagnsbrun". Vad som inträffat är förmodligen olyckliga omständigheter och då en "för stor bit tejp".

För att illustrera min amatörmetod några bilder, och i detta fall maskning inför målning av taket;

Bild

Bild

Ovan syns Tamiyatejpen och vanligt toa-papper. Och nedan en bild som visar hur det ser ut efter att taket målats. Av erfarenhet har jag lärt mig att noga kontrollera innan sprutmålningen att inga glipor finns i maskningen.

Bild

Det är därefter spännande när tejpen tas bort och målningen inspekteras. Bilderna nedan visar dessutom hur jag inledningsvis lagt en tejpremsa som följer takets form innan den heltäckande maskningen görs.

Bild

Bild

Slutligen en bild som visar resultatet när all tejp och maskning är borta. Nu gäller det att penselmåla eventuella missar och detaljer ...

Bild

Med de fyra BJ-vagnarna snart klara har jag börjat på nästa G-vagn som nu en SWB-vagn.....

Bild

Kan inte undanhålla er en bild där ett av mina favoritverktyg syns , Hold-and-fold verktyget!

/Ola

Sture Bylén

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Sture Bylén »

Kul att se, Ola! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av cgn1954 »

Aha.... dubbel mask! Fiffigt.
För att illustrera min amatörmetod några bilder...
Som en egen, total amatör (idag och än så länge) vill jag vända mig mot att du kallar dig amatör - inte alls rättvist. Proffsen borde vara avundsjuka.

PS Toapappret: Går det att återanvända? 8-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

Jag bytte därför på inrådan från plastbyggarna till Tamiya tejp;

funkar den bra ?? har sneglat på denna vi olika tillfällen men alldrig provat den,,,,



/Roger
Roger(Forden)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

ford1929 skrev: funkar den bra ?? har sneglat på denna vi olika tillfällen men alldrig provat den,,,,
/Roger
Har använt tejpen i ett par år nu och bara en gång råkat ut för att tejpen tog med sig färg när jag tog bort den. Gäller dock att använda den sparsamt och maska så mycket som möjligt med (toa-) papper.
cgn1954 skrev: PS Toapappret: Går det att återanvända? 8-)
Inte att rekommendera men det finns mer i samma härad som går att använda. Jag brukar "spara" de tomma toarullarna och där får jag en "hållare" genom att trä en vagnskorg på rullen när jag skall måla på balkongen. Dessuntom kan rullen med modellen stoppas i ett (tomt) glas för att torka. Tänk vilken nytta man kan ha av en sådan vardagerlig pryl!

Så årets sjätte modell, den tredje G-finkan från BJ, klar. Det blev nr 437 som är en kort bromsad vagn.

Bild

Nu återstår endast en BJ finka för att "serien" skall bli färdig.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dags för, nästan, ett halvårsbokslut. Som sjunde vagn blev BJ G 402 klar;

Bild

Vilket gör att jag kan "kryssa av" fyra BJ-vagnar;

Bild

Men för den skull är jag inte sysslolös. Hela 42 påbörjade modeller ligger och väntar på sin tur;

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och som inte det skulle kunna hålla mig sysselsatt flera år framöver har jag just satt lödkolven i en helt ny modell ...

Bild

nämligen en G-vagn från SWB. Just nu ser det dock ut som en H-vagn men det skall snart vara åtgärdat.

/Ola

Användarens profilbild
småländska-rallare
Inlägg: 551
Blev medlem: 19 apr 2012, 20:33
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av småländska-rallare »

Vilken typ av bra lödkolv? Vanligt lödkolv till elektronik fungera inte så bra va?

Har någon kvar mässing ska prova men vet inte vilken lödkolv som är bra?

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lasse M »

Först och främst måste jag säga att jag är imponerad av mängden byggen du hinner med, särskilt i kombination med kvalitén på både byggen och målning, förbannat snyggt alltihop helt enkelt. Två nyfikna frågor dök upp när jag tittade på dina bilder.
Lihkströmsverken skrev: Bild
Modellen längst bak till höger, vad är det?
Lihkströmsverken skrev: Bild
Blev lite förvånad när jag såg denna bilden, är det TRJ/BJ (SJ Yo2) motorvagnsplåten som Hans R planerade att ge ut som syns i förgrunden? Kom denna ut trots allt? Jag hade lite planer på att själv rita upp den som etsplåt för eget bruk och beställde ritningar från Riksarkivet men när sen Hans meddelade att han planerade komma med den så anmälde jag mitt intresse för en sådan eftersom Hans X7 byggsatser var så välgjorda.
Men vill minnas att Hans sen aldrig genomförde framtagningen. Fick i a f besked av Hans att den inte skulle komma ut. Eller är det någon annan tillverkare som gett ut den som etsmodell som du inskaffat?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

småländska-rallare skrev:Vilken typ av bra lödkolv? Vanligt lödkolv till elektronik fungera inte så bra va?
Jovisst fungerar det. Själv använder jag en lödstation men avgörande är en mejselspets, lågtemperaturtenn och så mycket "lödvatten".
Lasse M skrev: Modellen längst bak till höger, vad är det?
Modellen "längst bak till höger" är VVA:s DEVA-vagn.
Lasse M skrev: Blev lite förvånad när jag såg denna bilden, är det TRJ/BJ (SJ Yo2) motorvagnsplåten som Hans R planerade att ge ut som syns i förgrunden? Kom denna ut trots allt?
.....
Men vill minnas att Hans sen aldrig genomförde framtagningen. Fick i a f besked av Hans att den inte skulle komma ut. Eller är det någon annan tillverkare som gett ut den som etsmodell som du inskaffat?
Jo, det är mycket riktigt en provplåt från det avvecklade Hans R projekten med TRJ/BJ/SJ motorvagnen som jag fått förmånen att "leka med".

Så en dagsbild av det pågående bygget av SWB G2 vagn.

Bild

Nu har modellen fått sin något komplicerade lösning med skjutdörrar på plats. Kändes lite "svajigt" men som vanligt visade det sig att Rimbo Grandes lösning fungerade. Däremot försvann "kopplarhandtagen" i vasken när jag inatt skurade ren modellen efter gjort lödningsarbete. Nu gör det inte så mycket då jag brukar avstå dessa detaljer då jag aldrig brukar få till dem snyggt när de skall bockas med tråd, men dock likväl förargligt.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget av Rimbo Grandes SWB G2 vagn fortsätter men jag har "fått problem". Antingen beror detta på att jag missuppfattat byggbeskrivningen eller beror det på att man genom att göra det möjligt att bygga såväl en G2 vagn som en H2 vagn gjort för stora kompromisser från tillverkarens sida.

Bild

Mitt "problem" framgår av bilden ovan. Skjutdörrarna består av tre etsbitar varav den yttersta är en genometsad "brädvägg". det är genom denna man ser de hål som uppstått av att två flikar vikts 90 grader in i korgen. Som sagt, antingen har jag missuppfattat byggbeskrivningen eller är det en kompromiss från producentens sida. Frågan är dock, kommer denna att synas efter målningen?


/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Hade hoppats att få till en vagn till innan månadsskiftet men luften har delvis gått ur mig. Bygget av SWB vagnen blev inte vad jag tänkt mig av flera orsaker. Min tidigare kritik (?) av byggsatsen får jag backa från, gliporna bakom skjutdörrana beror på att jag fullständigt feltolkat byggbeskrivningen och jag fick bestämma mig att leva med mitt misstag. Däremot uppstod nästa misstag när jag målade vagnen ....
Bild
av gammal vana blev korgen brunlackad och plötsligt slog det mig - vagnen skall ju vara grå! Nu gäller det att hålla tummarna och se om jag kan få till ett grått färglager över det bruna utan att brunfärgen lyser igenom och att rillorna helt fylls igen. Ytterst tveksam till hur slutresultatet blir. Och att slänga "korgen" i thinnerburken är knappast ett alternativ då jag tror det blir ett alltför stort och tidskrävande jobb att få bort all primer som "etsat" sig fast i riillor och skrymslen. Ett "nytt" bygge är nog att föredra av flera skäl. Nåväl, eftersom ingen skugga skall falla på konstruktören har en ny byggsats beställs och nu skall jag bättra mig .....


/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

I väntan på beslut hur jag skall göra med SWB vagnen, nybeställd byggsats på väg, har jag plockat fram en annan G-vagnsbyggsats som fått ligga till sig;

Bild

Jag har nämligen ett antal byggsatser från "Steinar & Steinar" liggande av såväl person- som post- och godsvagnar. Jag har ännu inte byggt någon av herrarnas byggsatser men nu är det läge för att ge sig på en "gammal G-vagn".

Utseendemässigt påminner vagnarna om svenska G-vagnar men skillnader finns. Främst är det ventilernas utseende men även det faktum att vagnarna har fällbroms. Intressant är även det faktum att vagnstypen som har sitt ursprung ur bland annat leveranser från Atlas i Sverige på 1870-talet, då vagnar som utseendemässigt och konstruktionsmässigt motsvarar SJ G m/1875, och byggdes i Norge en bra bit in på 1900-talet sista vagnen uppenbarligen 1928, och var i tjänst fram till 1970. Det innebär att just en G2/G3 vagn är väl motiverad på en svensk modelljärnväg som vår klubbana.

Bild

Spontana erfarenheter av det första lödningspasset är att det är en välgenomtänkt och spännande modell.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Trots jag haft byggsatsen, och några till, från Steinar & Steinar i några år och då och då tittat på såväl plåt som byggbeskrivning kan jag inte låta bli att nu när jag satt lödkolven i byggsatsen att uttrycka min förtjusning över hur väl den är konstruerad.

En detalj som ibland kan vålla huvudbry är när korgkonsoller skall på plats. Här har man en genialisk lösning som förhoppningsvis syns på bilden nedan;

Bild

Konsollen består av en etsad detalj som bockas dubbel. Nu kommer det genialiska; Konsollen har två tabbar, den ena passas in i ett etsat hål i långbalken och den andra passas in i en slits ytterst på golvenheten. Dessutom är golvet halvt nedetsad där konsollen lödas vilket innebär en "perfekt lödning"!

Enda gruset i maskineriet är att kvällens tredje konsoll "flög iväg", jag hörde den landa på golvet, och går nu inte att finna. Däremot hittade jag två M1,4 skruvar men dessa skulle jag gärna byta mot konsollen. Nu är det dock ingen fara, egentligen bara genant, då herrarna lagt till fyra exrta konsoller förutom de åtta som behövs på etsplåten. Heder åt konstruktörerna!

/Ola

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av TuveB »

Mattmonstret tar - mattmonstret ger! :mrgreen:

Ingen matta, stoppar inte mattmonstret, det finns i alla hobbyrum, såväl permanenta som tillfälliga.
#JB17

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Jag antar att Mattmonstret trivs bäst i en ryamatta, men vet att en korkmönstrad också faller i smaken. För vår del är ett enfärgat målat cementgolv i. o. f. s. obekvämt att krypa på, men lätt att hitta bortsprungna grejer på - om det är nystädat och inte belamrat med sjuttifemton lådor och kartonger, som sväljer allt som kommer flygande.
Påminner igen om kompisen som anser att man borde sitta naken i badkaret och bygga, med proppen i.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Med lödkolv i näven? :shock:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Vet inte hur han hade planerat sådana petitesser.
Ursäkta utvikningen Ola, Dina modeller är ofta sådana vi andra vet väldigt lite om, men vill veta mera.

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"