Toppbilden, visa:
SJ litt B
Re: SJ litt B
Det är väl bara att grabba tag i det
Snyggt lok som tusan!
Snyggt lok som tusan!
Re: SJ litt B
Det kan du säga!!!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SJ litt B
Ja vadå? Det ser ju jättelätt ut, det som Graffen gör...
(åtminstone när han gör det...).
(åtminstone när han gör det...).
Re: SJ litt B
Hehe...
En sak som skulle lyfta intrycket rejält förutom en trevlig vädring skulle vara en laddning med "Blacken it" på hjul och koppelstänger.
En sak som skulle lyfta intrycket rejält förutom en trevlig vädring skulle vara en laddning med "Blacken it" på hjul och koppelstänger.
Re: SJ litt B
Ta inte åt dig Rikard.
Jag tror bara att Graffen och övriga "förvaltningar" är
avundsjuka för att dom har så "skitiga" lok och vagnar själva.
Härlig bild som vanligt!
Tommy (SWJ)
Jag tror bara att Graffen och övriga "förvaltningar" är
avundsjuka för att dom har så "skitiga" lok och vagnar själva.
Härlig bild som vanligt!
Tommy (SWJ)
Re: SJ litt B
Baserad på ett Schweiziskt Liliputlok, med tender hopknycklad av en närmast antik mässingsplåt från Hobbyteknik som limmats ihop, här är ett till B-lok.
Re: SJ litt B
Kul att se olika modeller av litt B!
Det är väl ändå den mest efterlängtade loktypen som "storseriemodell" nu?
Jag har, precis som hakang för några år sedan slöjdat till en B-maskin av Liliputs gamla SBB-lokmodell, så det var kul att se andra versioner av samma idé!
Här står SJ B Nr 1318 på vändskivan i vår HO-version av Bollnäs lokstation. Det måste röra sig om något beredskapslok eftersom man kan ana en nylevererad Y1:a i bakgrunden!
Jag valde till skillnad från hakang en treaxlig tender för att den skulle få plats på vändskivan, såsom också SJ gjorde med ett antal lok. (självklart hade det INGET att göra med att jag då kunde utnyttja Liliput-tendern ) Vore kul att se fler hembyggda B-lok på detta forum.
/Larsess
Det är väl ändå den mest efterlängtade loktypen som "storseriemodell" nu?
Jag har, precis som hakang för några år sedan slöjdat till en B-maskin av Liliputs gamla SBB-lokmodell, så det var kul att se andra versioner av samma idé!
Här står SJ B Nr 1318 på vändskivan i vår HO-version av Bollnäs lokstation. Det måste röra sig om något beredskapslok eftersom man kan ana en nylevererad Y1:a i bakgrunden!
Jag valde till skillnad från hakang en treaxlig tender för att den skulle få plats på vändskivan, såsom också SJ gjorde med ett antal lok. (självklart hade det INGET att göra med att jag då kunde utnyttja Liliput-tendern ) Vore kul att se fler hembyggda B-lok på detta forum.
/Larsess
Re: SJ litt B
@larsess
Här är mitt lilla bidrag till ett "hemmabygge" av ett B-lok.
Det är inget bygge från scratch, men en mässingsbyggsats från Brimalm.
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=9&t=1160
/Mika
Här är mitt lilla bidrag till ett "hemmabygge" av ett B-lok.
Det är inget bygge från scratch, men en mässingsbyggsats från Brimalm.
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=9&t=1160
/Mika
Re: SJ litt B
Jag önska pannrör, skorsten, säkerhetsventil, hytten, gångbord till B-ånglok. Vet inte om finns delar kvar
Re: SJ litt B
HEJ HEJ
Om någon möjligen tycker att det är kul jämföra med originalet så bifogar jag en egen bild på B1320 i Trollhättan, alltså precis utanför SAAB-museet och Innovatum (fotot ratat av svenska-lok.se men det finns kanske skäl till det, vad vet jag). Jag tycker: Läckkker!
Det man kan notera är väl mäktigheten, detta är inte några smålok, inte ens jämfört med de stora tyska sakerna. Kan man jämföra med en tysk P8:a?
Längd: ca 20 m
Drivhjulsdiameter: 1,75 m
Kol: 6 ton
Vatten: 20 ton
Tänstevikt: 70 ton, Tender: 21 ton (vilket verkar matematiskt svårt få ihop: Bara kol o vatten = 26 ton!).
Sth (inte Stockholm utan högsta hastighet): 90 km/tim
Antal tillverkade: 99
Om någon möjligen tycker att det är kul jämföra med originalet så bifogar jag en egen bild på B1320 i Trollhättan, alltså precis utanför SAAB-museet och Innovatum (fotot ratat av svenska-lok.se men det finns kanske skäl till det, vad vet jag). Jag tycker: Läckkker!
Det man kan notera är väl mäktigheten, detta är inte några smålok, inte ens jämfört med de stora tyska sakerna. Kan man jämföra med en tysk P8:a?
Längd: ca 20 m
Drivhjulsdiameter: 1,75 m
Kol: 6 ton
Vatten: 20 ton
Tänstevikt: 70 ton, Tender: 21 ton (vilket verkar matematiskt svårt få ihop: Bara kol o vatten = 26 ton!).
Sth (inte Stockholm utan högsta hastighet): 90 km/tim
Antal tillverkade: 99
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: SJ litt B
Ja ungefär Fleischmann P8 ånglok även Liliput. Vet ej vilken som är närmast.
Re: SJ litt B
HEJ HEJ
Här en bild snodd på Nätet på en P8:a, ganska lik i storlek och prestanda med en B, eller hur? Antagligen hädar man här eller ... uttryck gärna en åsikt.
Här en bild snodd på Nätet på en P8:a, ganska lik i storlek och prestanda med en B, eller hur? Antagligen hädar man här eller ... uttryck gärna en åsikt.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: SJ litt B
@cgn1954
Visst finns det likheter, men allt är relativt...
Jag gillar bilden på B-maskinen i Trollhättan du visade.
/Mika
Visst finns det likheter, men allt är relativt...
Jag gillar bilden på B-maskinen i Trollhättan du visade.
/Mika
Re: SJ litt B
Roligt att gamla ombyggnader med rötter i det tidiga 70-talet håller än idag. Kanske har vi blivit för bortskämda med alla byggsatser och färdigmodeller och glömt bort att det faktiskt går att göra en hel del själv med relativt enkla medel.
Det spelar ingen roll om man använder kartong, VP-rör, gardinstänger, gem mm. Det är färgen som syns...
Det spelar ingen roll om man använder kartong, VP-rör, gardinstänger, gem mm. Det är färgen som syns...
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SJ litt B
Ett av de bästa inläggen oavsett forum jag läst på MYCKET länge! Tack Johan!
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 19 mar 2012, 04:54
Re: SJ litt B
Finns det något artikelnr eller littera på SBB-modellen från Liliput? Nyfiken på att se hur loket såg ut från början...
/Jocke
/Jocke
Re: SJ litt B
Så här såg Liliput-loket ut.
I "Allt om Hobby" 1/79 fanns en synare av byggsatsen och där kan man läsa att Liliput 107 50 ska användas för bygget.
Re: SJ litt B
Amen.Johan Molin skrev:Ett av de bästa inläggen oavsett forum jag läst på MYCKET länge! Tack Johan!
Re: SJ litt B
Anledningen till att man skulle använda just det loket var ju att det redan hade svart underede. Lilliput hade ju en lång serie ånglok med samma chassi, fanns ju t o m USA versioner.....Kjedlund skrev:
Så här såg Liliput-loket ut.
I "Allt om Hobby" 1/79 fanns en synare av byggsatsen och där kan man läsa att Liliput 107 50 ska användas för bygget.
Håller också med att det är kul med dessa äldre ombyggnads satser, i mina ögon ser dom helt ok ut och man behöver inte vara rätt att dom skall falla i bitar om man skulle råka nysa som ju nästan är fallet med de kinesiska "kvalitetsprodukterna" som nu översvämmar marknaden
Stefan
Re: SJ litt B
Var finns köpa B etsplåt delar? Förut var det Kungsbacka eller Eskilstuna. Varför inte fortsätta etsplåt?
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Liten videosnutt på en av förebilderna - B 1038
Hittade lite gamla hittills opublicerade videosnuttar från Luciatåget vid Banverksmuséet (eller hette det Järnvägsmuséet vid denna tid? Minns inte när det bytte namn) i Ängelholm från december 2009. Visste väl inte då hur jag skulle förfara för att publicera dem, så därför har de blivit "liggandes" tills nu ...
Med tanke på att de är filmade på fri hand med en mobilkamera (må vara den som ansågs vara den bästa på marknaden på den tiden - en Nokia N 97), så är väl resultatet fullt godtagbart tycker jag.
Har även några stillbilder från samma evenemang, dem finner den intresserade här (och ett par av dem dyker nog upp som vinjettbild på forumet lite då och då):
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=3 ... 434#p61434
Med tanke på att de är filmade på fri hand med en mobilkamera (må vara den som ansågs vara den bästa på marknaden på den tiden - en Nokia N 97), så är väl resultatet fullt godtagbart tycker jag.
Har även några stillbilder från samma evenemang, dem finner den intresserade här (och ett par av dem dyker nog upp som vinjettbild på forumet lite då och då):
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=3 ... 434#p61434
Also sprach der Matserschmitt!