Toppbilden, visa:    


Smått och gott från VWJ

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

De små bodarna i hamnen har fått lite markvegetation och i samma stund jag ställde ut en bänk samlades gubbarna för att dra sina bästa fiskehistorier.
Ett TACK till SWB-56 för dina värmande ord på Bankalaset om mitt modellerande. Jag blev lite överraskad av omdömet och kom av mig lite...
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av jogra »

Se, gubbarna fick till och med fin soffan. Snyggt! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av PeO »

Här behövs inte ens pilsner för att känna historiernas atmosfär.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Lasse M »

Som vanligt grymt snyggt och stämningsfullt. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Jag har på känn att de diskuterar det stora valfisket i Vättern år 1910! 8-)

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av modeljernbane »

fin sceneri, gott om tid, en god historie her mott livet kväll, ser fin ud.
Mvh Kurt

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Lasse M »

Passar på att ställa en fråga, har för mig att du gärna ville ha lite diskussion och frågor och inte enbart "ryggdunk" i dina trådar Göran.

Var kommer den snygga bänken ifrån? Hemsnickrad eller köpt? Påminner om äldre SJ plattformsbänkar.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Lasse M skrev:Passar på att ställa en fråga, har för mig att du gärna ville ha lite diskussion och frågor och inte enbart "ryggdunk" i dina trådar Göran.
Var kommer den snygga bänken ifrån? Hemsnickrad eller köpt? Påminner om äldre SJ plattformsbänkar.
Det är riktigt Lasse, diskussion är tillåtet i tråden, liksom frågor. Men visst blir jag, precis som alla människor, berörd av vänliga ord, klappar på axeln och en och annan ryggdunk, det erkänner jag. Så tack för de vänliga orden kamrater!
SJ-bänken kommer från Tekno-Bygg men enligt Göran Eriksson så finns den inte längre (hoppas dock att de återkommer då de är mycket snygga och lätta att få ihop). Jag beställde nog bland de sista han hade kvar och dessa var inte kompletta utan det vara bara de snirkliga gavlarna. Brädorna får jag således pilla dit själv. Småningom kommer det att hamna soffor av denna typ på stationen i Rödesund. Några finns också på ångaren TRAFIK.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Just nu är det lite av byggboom vid VWJ och byggnader planteras och permanentas både i Rödesund och Snärtan. Jag tror faktiskt att det är den nyuppförda dansbanan i Snärtan som är samtalsämnet bland gubbarna på bänken i Rödesunds hamn. Kanske skall de "dra åstad" och ta sig en svängom och se om de gamla benen håller, som i fornastora dagar.
Detta påminner mig om en kväll för några år sedan då coverbandet jag sjunger i genomförde en spelning tillsammans med "Idolerna" (alltså, Svenne Hedlund från Hep Stars, Tommy Blom från Tages och Lennart Grahn från Shanes). När kvällen var över hade ambulanser vid tre olika tillfällen hämtat tre personer som samtliga fördes till sjukhus. Tommy Blom kommenterade det så här: "När vi lirade på 1960-talet svimmade tjejerna, idag ramlar de och bryter lårbenshalsen".
Riktigt så hett går det nog inte till vid dansbanan i Snärtan.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Koster »

Här händer mycket vill jag säga. Dansbanan blir ett trevligt inslag och gubbarna ser säkert fram mot att besöka stället. Men som sagt så får dom vara försiktiga med dansandet på ålderns höst. ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Wow!!! [JC_doubleup.gif]
Göran T skrev:... Tommy Blom kommenterade det så här: "När vi lirade på 1960-talet svimmade tjejerna, idag ramlar de och bryter lårbenshalsen".
Riktigt så hett går det nog inte till vid dansbanan i Snärtan.
Säg inte det, säg inte det ... Du får väl engagera Matz-Sturez mä Vierundvierzig - då blir det allt från "gammtjo" och "Bruvestaforsens As" på Jularbomaskin, progg med ostämd gitarr och sprucken stämma till "tröskverksblues" in 12 bars på sex-å-fån - då får plåsterdroskorna stå på rad för att transportera damerna till lämpliga vårdinrättningar! :mrgreen:
Bild

Men i avvaktan på det så kör vi väl lite fler idolbilder, Svenne och Lennart "fångade" jag i samband med ett nostalgi-gig i Avesta Folkers Park för cirka 3 år sedan:
Bild

Bild

Jag borde även ha haft en bild på Tommy, vet att jag "knäppt" ett antal på honom här i Mölle by the sea när han och the Cadillac Band (med bl a Janne Lucas, Little Gerhard och Bill Perkins) lirade på anrika Hotel Kullaberg (krögaren Tomas Dreilick där har ett förflutet i musiksvängen och verkar känna "alla", han var själv Norges svar på Jerry Williams en gång i världen under artistnamnet Tom Rocker) - men tyvärr verkar de ha förkommit i någon hårddiskkrasch ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Lasse M »

Tack för infon Göran. Ja Tekno-Bygg hade mycket kul och användbart i sitt sortiment, tyvärr ska väl Göran E upphöra med verksamheten förstog jag och numera verkar det inte gå att beställa längre. :-(

Fantastiskt snygg dansbana, jag förmodar att den som brukligt på VWJ har en verklig förebild. Det är nog första gången jag ser en klassisk svensk dansbana på en modelljärnväg.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Mölle-Mats skrev: Säg inte det, säg inte det ... Du får väl engagera Matz-Sturez mä Vierundvierzig - då blir det allt från "gammtjo" och "Bruvestaforsens As" på Jularbomaskin, progg med ostämd gitarr och sprucken stämma till "tröskverksblues" in 12 bars på sex-å-fån - då får plåsterdroskorna stå på rad för att transportera damerna till lämpliga vårdinrättningar! :mrgreen:
Och det är väl vid ett sådant tillfälle en något överförfriskad herre kravlandes på golvet med sin dam, efter att ekipaget gått omkull, ställer den berättigade frågan: "Hur F_N spelar ni egentligen?" ;)
Mölle-Mats skrev: Jag borde även ha haft en bild på Tommy, vet att jag "knäppt" ett antal på honom här i Mölle by the sea när han och the Cadillac Band (med bl a Janne Lucas, Little Gerhard och Bill Perkins) lirade på anrika Hotel Kullaberg (krögaren Tomas Dreilick där har ett förflutet i musiksvängen och verkar känna "alla", han var själv Norges svar på Jerry Williams en gång i världen under artistnamnet Tom Rocker) - men tyvärr verkar de ha förkommit i någon hårddiskkrasch ... :evil:
Då kommer en bild på Tommy Blom här, tagen vid en gemensam spelning i Skara 2012 då det hölls en jubileumskonsert med anledning av att det var 50 år sedan som Tio-i-Topp startade. Vårt band framförde ett 10-tal låtar från de första tio åren och och Tommy Blom presenterade dem. Tillsammans med honom gjorde vi Tages första riktiga hit "Sleep little girl". Idag är inte Tommy Blom i livet längre. Han dog för drygt ett år sedan. Det känns roligt att ha sjungit tillsammans med en av Sveriges popikoner.
Bild
Bild
Hela bandet med Tommy Blom längst till höger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Lasse M skrev:Fantastiskt snygg dansbana, jag förmodar att den som brukligt på VWJ har en verklig förebild. Det är nog första gången jag ser en klassisk svensk dansbana på en modelljärnväg.
Här kommer några bilder på originalet. Som så ofta har jag anpassat min modell något så den ser inte helt ut som originalet.
Bild
Det var när jag såg de här "vändkorsen" som jag ställde mig på bromsen och genast backade tillbaka för att se om det fanns något mer...
Bild
...och det gjorde det! Något tiotal meter in i skogen stod den här. Tillsammans med den lilla entrén utgör de en "modellbyggares våta dröm". I varje fall min. Så nu vet ni vad jag går igång på.
Bild
Alldeles invid Västra Stambanan ligger den kvar, fullt synlig från tåget.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Snärtans festplats börjar bli färdig och snart börjar Lymmeltågen gå på lördagskvällarna.
Men visst är det några som redan invigt dansbanan?
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av P Falk »

Ser ju väldigt fint ut nu när allt börjar komma på plats. Kan ana en liten plunta som är instoppad under granen så inte vakten ser, o några som tjuvtränar innan kvällens trio är på plats och spelar upp. [JC_doubleup.gif]
Är det kirurgtape både på dansbanan o på entretaken?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Det står någon och kissar på baksidan också tror jag bestämt ... 8-)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

P Falk skrev:Ser ju väldigt fint ut nu när allt börjar komma på plats. Kan ana en liten plunta som är instoppad under granen så inte vakten ser, o några som tjuvtränar innan kvällens trio är på plats och spelar upp. [JC_doubleup.gif]
Är det kirurgtape både på dansbanan o på entretaken?
Under granarna och i stengrunden finns både det ena och de andra undanstoppat; allt från Skogsblomma till jazztobak.
Kirurgtape är det på dansbanan men inte på entrekioskerna. Där är det bara plasticard. På förebilden är det plåttak nämligen.
Johan Molin skrev:Det står någon och kissar på baksidan också tror jag bestämt ... 8-)
Och inte bara på baksidan Johan...
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Det borde jag begripit; att det är riktigt folkligt får man ju räkna med när någon från Eddie Meduzas landskap ägnar sig åt modellbygge! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:Det borde jag begripit; att det är riktigt folkligt får man ju räkna med när någon från Eddie Meduzas landskap ägnar sig åt modellbygge! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Eddie Meduza var nog inte den förste jag hade i huvudet vid byggandet av festplatsen i Snärtan. Det är väl snarare signaturen Ink (Ingvar Kjörck) som inspirerat mig. Med träffsäker stil och med sinne för västgötska klurigheter deklarerar Kjörck sin kärlek till "sin ungdoms gröna festplatser". I kåserisamlingen "Medföljer ej tåget" finns kåseriet Spelet och skrattet har förklingat. Hittas på antikvariat ibland. Köp den! Det finns f ö fler kåserisamlingar av denne utmärkte kåsör, mångårig
medarbetare på Göteborgs-Posten men i sina kåserier alltid trogen sitt Skaraborg och ofta med berättelser från trakterna kring sitt Lidköping.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av S Johansson »

Här kommer några bilder på originalet. Som så ofta har jag anpassat min modell något så den ser inte helt ut som originalet.
Bild
Det var när jag såg de här "vändkorsen" som jag ställde mig på bromsen och genast backade tillbaka för att se om det fanns något mer...
Bild
...och det gjorde det! Något tiotal meter in i skogen stod den här. Tillsammans med den lilla entrén utgör de en "modellbyggares våta dröm". I varje fall min. Så nu vet ni vad jag går igång på.
Bild
Alldeles invid Västra Stambanan ligger den kvar, fullt synlig från tåget.

Har du skrivit vad platsen heter? Kan det vara Gårdsjö? Vill minnas att man sett något sådant skymta förbli från X2000. F ö som vanligt en mycket fin modell! /SJ

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

S Johansson skrev:Har du skrivit vad platsen heter? Kan det vara Gårdsjö? Vill minnas att man sett något sådant skymta förbli från X2000. F ö som vanligt en mycket fin modell! /SJ
Visst är det Gårdsjö Stig! Du visar på prov på god linjekännedom. [JC_doubleup.gif]
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Sitter just nu och pillar med en ny etsplåt från Skultorps Vagn & Lokverkstad. En liten lättbygd kiosk med förebild från Tidaholm. Lödes med fördel ihop men går givetvis att limma för den som önskar det. Denna kommer att ingå i stationsmiljön i Rödesund.
Bild
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Koster »

Den blev fin Göran. Jag köpte denna plåt i helgen och ska löda ihop den under semestern./Tomas

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Oj, den där skulle lika väl kunna tjänstgöra som entrékur till en dansbana/folkpark - min spontana reaktion när jag ser den är kuren som sure "farbror Edvin" satt i när man skulle pynta in sig på Club Cool i Avesta Folkets Park i min ungdom! :D

Påminner mig om att min ex-svåger berättade en (nog sann) skröna om ett smart sätt att planka in i Parken på från hans ungdom. En av grabbarna kröp under vändkorset men reste sig sedan lite för tidigt så Edvin fick syn på honom, varefter han kutade allt vad han förmådde in i Parken - och Edvin förstås kastade sig ut genom den lilla sidodörren för att springa ikapp den fräcke gynnaren och kasta ut honom. Under tiden så kunde ju resten av gänget fritt, enkelt och bekvämt kliva över det nu obevakade vändkorset utan att behöva betala! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Koster skrev:Den blev fin Göran. Jag köpte denna plåt i helgen och ska löda ihop den under semestern./Tomas
Har du bara två timmars semester Tomas??? :lol:
Mölle-Mats skrev:Oj, den där skulle lika väl kunna tjänstgöra som entrékur till en dansbana/folkpark - min spontana reaktion när jag ser den är kuren som sure "farbror Edvin" satt i när man skulle pynta in sig på Club Cool i Avesta Folkets Park i min ungdom! :D

Påminner mig om att min ex-svåger berättade en (nog sann) skröna om ett smart sätt att planka in i Parken på från hans ungdom. En av grabbarna kröp under vändkorset men reste sig sedan lite för tidigt så Edvin fick syn på honom, varefter han kutade allt vad han förmådde in i Parken - och Edvin förstås kastade sig ut genom den lilla sidodörren för att springa ikapp den fräcke gynnaren och kasta ut honom. Under tiden så kunde ju resten av gänget fritt, enkelt och bekvämt kliva över det nu obevakade vändkorset utan att behöva betala! :mrgreen:
Kiosken är användbar till mycket Mats. Tar man bort spröjsen och sätter en fällucka framför så har man ett perfekt litet hus för Tombola, bollkastning, fiskdamm, luftgevärsskytte m m.
Detta påminner mig om en historia som min salige far betättade. På 1950-talet arrangerade fler idrottsföreningar Karneval i Falköping. På dagen var det Karnevalståg genom staden där de styrande och allehanda aktuella lokala händelser häcklades från lastbilsflak av utklädda idrottsprofiler. På kvällen dans i Folkets Park med allt vad som därtill hör. Givetvis olika kringaktiviteter såsom lotterier, bollkastning och luftgevärsskytte. De båda idrottsprofiler som förestod luftgevärsskyttet tillhörde den s k begåvningsreserven och var väl inte sena att mellan luftgevärsskyttarna styrka sig med ett glas eller två och hade nog fullt upp att ta vara på sig själva när kvällen led mot sitt slut. Detta gjorde att växelkassan på 25 kr vid redovisningen till Falköpings AIK:s nitiske kassör, kamrer Gladh på Sparbanken, efter tre dagars karnevalsyra endast bestod av 23:50. Gladh undrade hur det kom sig att de redovisade 23:50? Då svarar en av de båda ansvariga: "- Ja, men det är inte så konstigt, di har f_n ente skötet möe heller."
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Det bedrövliga sommarvädret manar till kreativa insatser i verkstaden istället. Idag har kiosken fått lite färg och småningom skall den glasas och lite inredning skall monteras. För några dagar sedan påbörjade jag även bygget av ett garage från Hjo. Detta byggs som halvkuliss och skall stå ganska långt in på anläggningen. Testade att jobba med ett självhäftande murpapper inköpt vid en MJ-utställning i York i fjol. Det ser ganska bra ut tycker jag. Förutom blänket i papperet men det tror jag försvinner med lite mattlack. Om inte så blir det torrpasteller. Det mesta jobbet ligger dock i att tillverka dörrarna.
Bild
Bild
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej allihop!
Det var ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden men nu är det dags....
Långt innan Sture Bylén och MJ-inspektionen gjorde sitt besök vid VWJ hade jag satt ihop ett litet bildspel från min bana. Det är blandade bilder - somligt visat, en del hyfsat nytt. Nu ligger det drygt 5 minuter långa klippet på YouTube. Bakgrundsmusiken är Esbjörn Svenssons Trio, ett av mina absoluta favoritband inom modern jazz. Musiken passar som hand i handske. Titta och lyssna.... https://youtu.be/w-8gWTDV-ew
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Koster »

Jag såg den tidigare idag och ger som vanligt mersmak. Du har fått ihop massa fina vyer i från din anläggning som tillsammans med musiken ger en nostalgitripp av stora mått. /Tomas

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av FredrikÅ »

Hej Göran,
Vad ska man säga - fantastiska bilder. Helt fantastiskt.
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Ja, vad ska man säga? För mig har du länge varit en av mj-hobbyns viktigaste inspirationskällor, och det här bildspelet förtar ju inte precis det! T o m ditt sätt att måla de små H0-figurerna kan göra en grön av avund!

Det är bara att bita ihop och försöka fortsätta bygga, även om du alltid kommer att vara "ein Stroh Wasser", som min gamle professor i Malmö uttryckte det en gång till belgiska gästforskare ...
(Och det gör ingenting! Man behöver sina inspirationskällor!!!)

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av FredrikÅ »

Väl formulerat Johan.
Jag instämmer till fullo!
/Fredrik

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av 1956 »

Så bra och så finstämt. Less is more, det visas med besked här.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Jan »

Vilka fantastiska bilder. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

swede
Inlägg: 58
Blev medlem: 15 feb 2013, 19:48

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av swede »

Tack. Underbart! Fint att titta på dessa underbara bilder och filmer. Vilken inspirationskälla för mig.
Tack mina mj vänner för att ni dela så mycket gott med oss andra.
Ha det
Seth
SSM/USMS

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Trots vår knivskarpa konkurrens i mediebranschen kan jag inte ge annat än full pott för detta bildspel! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Tack för alla rosor!
Bildspelet och de bilder jag lägger ut är tänkt att tjäna som inspiration och kanske också ögongodis. Just så som jag själv blir inspirerad av att se andras bilder. Stures inspektionsfilmer får fortfarande klick och första avsnittet av VWJ-filmen är nu upp i 1400 visningar (vad var det vi sa om eventuella reklamintäkter Sture?). Mitt bildspel om VWJ med bakgrundsmusik av Esbjörn Svenssons Trio ligger fortfarande kvar och har idag 400 visningar. Kul!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

En bild från Rödesunds hamn med den uppnosiga stäven på S/s Trafik mitt i bild. På hamnspåret växlar SJ:s lokomotor litt Z43 nr 270. Lokomotorn var stationerad här och skötte all växling på spår som normalt inte var elektrifierade. Hamnspåret var ett av dem. I bakgrunden syns godsmagasinet som tillhörde VWJ och huset hitom är Juhlins café, ett välfrekventerat ställe där daglönarna satt och väntade på anlöp som kunde ge några kronor i fickan. De intjänade slantarna omsattes ganska snabbt efter den sista stuven, på lite husmanskost nersköljt med den mycket populära Oldenburger Export från Ebbetorps Nya Bryggeri AB. Produkter från den lokala tillverkaren Rödesunds Ångbryggeri AB ratades av gubbarna med motivering att samtliga innehöll för mycket Vättervatten och för lite öl.
Bild
/Göran /
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Koster »

En mycket härlig bild där spegling i vattnet ger en fin effekt. Får nu lust att komma vidare med mitt eget bygge som under hela sommaren stått stilla. Som sagt inspiration är viktigt för oss alla som bygger./Tomas

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

En känd bild från Rödesunds hamn. Men lite väl suddig och oskarp tycker ni kanske? Visst är det så, men ta fram era anaglyfglasögon (vänster glas rött, höger blått) så kommer det att bli en helt annan bild. Har ni inga liggande så finns det enkla glasögon på bl a Teknikmagasinet för 30:-.
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:ta fram era anaglyfglasögon (vänster glas rött, höger blått) så kommer det att bli en helt annan bild.
Otroligt effektfullt!!! :o
Huuur har du gjort detta??

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Sture Bylén skrev:
Göran T skrev:ta fram era anaglyfglasögon (vänster glas rött, höger blått) så kommer det att bli en helt annan bild.
Otroligt effektfullt!!! :o
Huuur har du gjort detta??
Ett par tre bilder tas med kameran parallellflyttad några millimeter. Två bilder väljs sedan ut och behandlas i ett program som heter Stereo photo creator (laddas ned från nätet). Simsalabim!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:Ett par tre bilder tas med kameran parallellflyttad några millimeter. Två bilder väljs sedan ut och behandlas i ett program som heter Stereo photo creator
Tack för det - det måste jag prova!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av BAn »

Göran T skrev:[...] ett program som heter Stereo photo creator (laddas ned från nätet). Simsalabim!
/Göran T
Menar du StereoPhoto Maker, eller är det ett annat?

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av 1956 »

Måste försöka få tag på ett par sådana glasögon snarast möjligt!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av BAn »

Göran T skrev:[...] kameran parallellflyttad några millimeter
Jag har alltid trott att man skall sidoförskjuta ett "ögonavstånd", dvs. cirka 70 - 80 mm, men blir det då 1/87-del av detta när det är en H0-modell?

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av BAn »

Här finns en bild på ett hemmabygge för parallellförskjutning av kamera vid närbildsfotografering:
https://www.fotocommunity.de/photo/ster ... r/14570570

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av PeO »

För att kunna se denna effekt, måste man dessutom ha stereoseende, d. v. s. två friska ögon och får inte ha brytningsfel.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

BAn skrev:Menar du StereoPhoto Maker, eller är det ett annat?
Visst menar jag det programmet Bengt!
Och glasögonen finns bl a här: https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... d-glasogon
/GT
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Det var ett tag sedan jag skrev något i VWJ-tråden men så här i slutet av året kan det vara lämpligt att göra någon sorts bokslut över 2016. Kanske också stanna upp kolla av det verkliga läget mot den imaginära kartan, ta ut kompassriktning och börja gå (jag har slutat springa och upptäckt att jag kommer fram ungefär lika snabbt framåt ändå).
De båda smalspåriga stationerna Ebbetorp och Snärtan är väl hyfsat presentabla och det är oftast från dessa jag visar bilder och filmsnuttar. Ännu återstår dock en hel del att göra med detaljer för att jag skall känna att det börjar bli "färdigt" (Pendonstatusen med Rödhake på spadskaft lär jag nog aldrig uppnå tyvärr. Rödhakar blir så himla små i HO!). De båda inspektionshålen har fått sina "lock" i form av ett skogsparti på den ena och gården Madkvarn på den andra. Madkvarn är dock fortfarande ett pågående bygge och i nuläget pysslas med sådan detaljer som tillhör en bondgård på 1950-talet. Allt för att skapa liv.
Hamnen i Rödesund är också relativt färdig men även här finns mycket att göra för att skapa det ordnade kaos av människor och gods som oftast tillhör en hamn. Verklighetens Rödesund var en parentes men i min tolkning så känns den som något större, kanske t o m väl stort för en insjöhamn i Vättern där båtarnas storlek avgjordes av Göta kanals kapacitet och slusstorlek.
Mitt huvudfokus har under året flyttats till Rödesund och den stadsmiljö som skall växa fram där och som jag funderar mycket kring hur jag skall lösa rent tekniskt - den ligger ju lite illa till. Min tanke är att bygga samtliga kvarter på 5 mm tunna KAPA-skivor som sedan placeras på plats i ett befintligt och förutbestämt gatunät. Staden kommer att växa från bakgrunden och mot stationen och från högra fondväggen in mot mitten för att småningom tunnas ut åt vänster där stadens utkanter kommer att bestå av ett gytter med småkåkar.

Att bygga på detta vis ger många fördelar men kräver extremt noggrann planering och det är där jag befinner mig nu. Jag vet vilka kåkar jag skall ha (samtliga husen på bilderna skall vara med men deras placering är jag inte helt klar över ännu) och för att veta hur mycket plats jag kommer att behöva görs samtliga bottenplattor i kartong och placeras ut på ett stort målarpapper i skala 1:1 av den befintliga ytan. I samband med detta försöker jag också fundera över hur stora tomterna skall vara och hur mycket som skall vara trottoarer och var de skall finnas. När detta är klart kan jag bestämma mig för hur gatunätet skall se ut och bygga detta färdigt. Allt detta görs på KAPA-skiva som på de flesta ställen skall punktlimmas. Inspektionslucka måste dock finnas även här. Ovanpå bottenskivan med gatunätet kommer sedan de vid arbetsbänken färdigställda kvarteren att placeras allt eftersom de blir klara.

Bild
Som synes återstår det en hel del att bygga i "staden". Dock krymper ytan rejält när jag börjar placera ut husen och det som från början verkade vara en ocean av yta har nu krympt till en liten insjö. Jag har fått stryka rejält i mina planer kring det jag tänkte om modellhusbyggande från början.
Bild

Men dessa rader vill jag önska samtliga ett gott slut på 2016 och ett Gott nytt 2017.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"