Toppbilden, visa:    


Varning.

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Varning.

Inlägg av Stefan S »

En till modell från fd Hobbyshoppen på tradera....

http://www.tradera.com/item/2906/216374 ... iking-line

f ö en riktigt misslyckad modell där propotionerna på överbyggnaden är helt "off"........


Stefan

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så är det den 22:a november 2014 och det är nu tre år sedan jag lovades ersättningschassie och ersättningsboggier till mitt betalda rälsbussläp. Inget chassis eller några boggier har anlänt och jag är nu strax inne på det fjärde årets väntan. Frustrerande att att se att personen bakom firman fortfarnade är aktiv, om än under andra alias, och bedriver affärer. Hemsidan och forumet inaktivt och ingen information, än mindre någon leverans.
http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... asc-0.html

22 Nov 2011;
"Att skicka saker direkt fran Dubai ar tyvarr inte det smidigaste men i vissa fall har det varit tvunget. Nar det galler UDFo3 modellen sa hade vi bara en handfull av dessa till forsaljning, och de som kopt den kommer faktiskt att fa ett nytt forbattrat underrede med boggier i massing efter nyar, i samband med att vi tar fram en helt ny modell av ett boggie-slap (med hog och bred korg) till Yo1s."

29 dec 2012;
"Du har rätt i att det finns intresse för de som inte har fått ersättningsdelar till dessa modeller. den modellen du refererar till stoppades tidigat och jag ska erkänna att ditt ärende tappats mellan stolarna. Jag ska se till att du får ersättningsdelar så att din modell blir komplett. Jag kommer att återkomma via PM efter nyår med beräknat datum eftersom dessa delar måse gjutas respektive etsas fram (istället för de resindelar som du fick). "

24 jan 2013;
"Dina utbytesdelar är beställda från gjuteriet och tillverkas i samband nästa batch tillsammans med andra delar. De bör bli klara i mitten av februari."'

2 mars 2013;
"De utlovade delarna kommer med nästa omgång från gjuteriet. Jag skrev i förra svaret att de bör bli klara i mitten av februari. Något exakt datum vill jag inte ge, men jag hoppas att vi får dem under mars månad. Jag kommer att hålla dig informerad."

17 april 2013;
"Dessa delar ligger för produktion i gjuteriet, men det är inte klart ännu eftersom det måste göras tillsammans med andra delar, samt beroende av ledig kapacitet. Jag lovar att det kommer, men jag kan inte lova exakt när det kommer att bli klart eftersom att det ligger lite utanför min kontroll. Så fort jag får en indikation att de är på väg hör jag av mig."

Därefter ingen fortsatt kontakt eller information....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så var även 1100 dagarsstrecket passerat - still waiting.......

/Ola

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Varning.

Inlägg av arcego »

Vill även Varna för danska
Paa-sporet som säljer begagnade produkter under rubriken Nytt.
Den kartong som kom var mer än lovligt "lagerskadad" och innehållet trasigt.

Fick själv laga vagnen då leverantören inte behagade svara.

Denne försäljare göre sig icke mer något besvär hos mig.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Varning.

Inlägg av Magnus P3 »

arcego skrev:Vill även Varna för danska
Paa-sporet som säljer begagnade produkter under rubriken Nytt.
Den kartong som kom var mer än lovligt "lagerskadad" och innehållet trasigt.

Fick själv laga vagnen då leverantören inte behagade svara.

Denne försäljare göre sig icke mer något besvär hos mig.
Tråkigt! Jag hoppas att du ger säljaren det negativa omdöme han förtjänar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Tråkigt! Jag har handlat tre gånger där, bl a deras svenska personvagn och ett par danska vagnar, och det har fungerat alldeles utmärkt. Senast för cirka ett år sedan.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Varning.

Inlägg av arcego »

Det är alltid tråkigt att få inblicken att människan är en olycklig och märklig natur.
Med anledning av tråd i syterforumet kan väl konsteras att ytterligare en "lyckosökare" är medlem både där och här.
Nu tycker jag att beskyllningar inte ska kastas hur som helst, utan att ge den utpekade en möjlighet till försvar.
Vore väl bra om vererbörande ger sig till känna och kommer med sin bild.
Annars är väl möjligheten/risken för "uthängning" överhängande.
Så signaturen "jaginte", vad är sant och vad är osant?
Modelljärnvägshobbyn är en trevlig, social och utvecklande hobby som ger många möjligheter.
Tydligen även utrymme för lurendrejare och geschäftsmän?
Se upp!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Varning.

Inlägg av alsum »

Om du vill läsa svensk MJ forum och stod det. :evil:

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Varning.

Inlägg av arcego »

"Alsum" - jag har den allra högsta förståelsen om du känner dig dragen vid näsan.
Människor som inte gör rätt för sig och lurar andra har jag inte mycket för.
Därför är alla inlägg som avslöjar dessa bedragare och deras tillvägagångssätt välkomna.
Om man läser i Sv Mj forum så är det många som känner sig lurade och bedragna av denne man.
Det är bara synd och skam att någon som du ska behöva förlora både pengar och tron på andra.
Du och andra ska känna att ni har vårt fulla stöd och att ni har vår tacksamhet för avslöjandet.
Stå på dig. Om karl har lurat dig så ska han lagföras. Punkt.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så var även 1200 dagarsstrecket passerat - still waiting.......

på det utelovade ersättningschassiet och ersättningsboggierna.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Blev idag uppmärksammad av en mj-broder om att det såldes en färjemodell via våra två systerforum.
http://www.stinsensforum.se/saljes-dsb- ... 10960.html
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=16346.0

Intressant är att det uppenbarligen är en av Hobbyshoppens modeller, möjligen prototypen då, så vitt jag förstått, ingen av de tio seriemodellerna någonsin levererades. Dessutom intressant att bilderna som illustrerar annonserna i våra systerforum är identiska med M. Larssons egna bilder på Modellbyggarforum från 2013-02-06.
http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... out75.html
Ett sammanträffande, eller ett sätt för producenten (?) att nyttja några nya plattformar för sina försäljningar?

Förresten: Idag är det 1290 dagar sedan jag utlovades ersättningsboggier och underrede till mitt rälsbussläp.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Det var väl innerligt väl att Max (?) inte reggat sig här för att försöka prångla ut sin Holger Danske. Ett av få tillfällen där man i så fall får tänka efter ordentligt om man inte för en gångs skull skulle moderera. Eller i varje fall förpassa till Vislanda direkt.


Apropå På Sporet som broder Arcego nämnde har jag nyss fått nästa leverans därifrån, två godsvagnar, utgångna ur produktion — Heljans lådvagn litt Pb och HobbyTrades täckta godsvagn litt Hj. Både i perfekt skick inklusive emballage såsom vid tidigare tillfällen. Det känns således som ett sorgligt olycksfall i arbetet. Jag handlar av diverse danska leverantörer och har utmärkta erfarenheter av dem. Dock blir man skörtad av danska posten de gånger de utnyttjar denna distributionskanal ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Jag har också blivit uppmärksammad på att signaturen "f601" håller på att sälja av Max modeller på Svenskt MJ-forum. Börjar det bli besvärligt att prångla ut dem på Tradera numera? Då är det ju skönt att ha andra kanaler ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan Molin skrev:Jag har också blivit uppmärksammad på att signaturen "f601" håller på att sälja av Max modeller på Svenskt MJ-forum. Börjar det bli besvärligt att prångla ut dem på Tradera numera? Då är det ju skönt att ha andra kanaler ...
Om det nu skulle vara så vill jag absolut inte tro att det sker med våra systerforums goda minne. Man skall nog akta sig för att påstå, vllket du inte heller gör, att det sker medvetet från forumansvarigas sida. Att registrera sig är lätt och att "bannlysa" medlemmar på vaga grunder är tveksamt. Vi är dock många som har fodringar hos Max så skulle det handla om samma person så är i alla fall jag förgrymmad att han tillåts bedriva försäljningsverksamhet så här på våra forum!

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av cgn1954 »

Johan Molin skrev:Det var väl innerligt väl att Max (?) inte reggat sig här för att försöka prångla ut sin Holger Danske.
Tja, det är väl lätt registrera sig även här å Forumet? Strunt samma... modellen ser ju bra ut - vad är problemet? Finns den inte? I så fall är det väl ett fall för Pekka (polisen alltså).

Och en liten vink till grann-forumen... 8-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Givetvis inte avsett att vara en gliring åt SvMJF, utan snarare en vidarebefordrad varning. Det bör väl vara solklart vilken hal fuling Max är vid det här laget, så han tar givetvis de chanser han får ...

Och visst, det är klart att risken finns att han kan registrera sig här, även om alla registreringar kollas upp först, så gott det nu går.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

cgn1954 skrev: ... modellen ser ju bra ut - vad är problemet? Finns den inte? I så fall är det väl ett fall för Pekka (polisen alltså).
Och en liten vink till grann-forumen... 8-)
Som "förfördelad" tar jag mig friheten att besvara frågan. Som kan läsas längre upp i tråden (den börjar bli lång nu) har jag en fordran hos Max på erättningschassie till ett betalt fordon som jag lovades få levererat för 1290 dagar sedan. Jag tror att jag är långt ifrån ensam om att sakna, oftast redan betalda, leveranser från denne "Max. "Max" har stängt sitt forum för inlägg sedan tre år och är omöjlig att nå. Under tiden har upprepade försäljningar skett (se tråden ovan) på Tadera under olika alias men alltid samma typ av objekt (ibland även sådana som aldrig levererats av "Max" till kunder som betalt). Det är därför intressant när en ny signatur, därmed inte sagt att detta är just "Max", dyker upp på våra olika forum och marknadsför objekt som är sådana som aviserats av "Max", dessutom med samma illustration, något som jag i alla fall ser som en antydan om koppling till just "Max".

/Ola

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Varning.

Inlägg av Stefan S »

Lihkströmsverken skrev:Blev idag uppmärksammad av en mj-broder om att det såldes en färjemodell via våra två systerforum.
http://www.stinsensforum.se/saljes-dsb- ... 10960.html
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=16346.0

Intressant är att det uppenbarligen är en av Hobbyshoppens modeller, möjligen prototypen då, så vitt jag förstått, ingen av de tio seriemodellerna någonsin levererades. Dessutom intressant att bilderna som illustrerar annonserna i våra systerforum är identiska med M. Larssons egna bilder på Modellbyggarforum från 2013-02-06.
http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... out75.html
Ett sammanträffande, eller ett sätt för producenten (?) att nyttja några nya plattformar för sina försäljningar?

Förresten: Idag är det 1290 dagar sedan jag utlovades ersättningsboggier och underrede till mitt rälsbussläp.

/Ola
Om man söker på skribenten som säljer modellen på Svenskt mj forum får man fram mailadressen stockholmsrallarna@mail.com

Söker man på stockholmsrallarna är det enda man hittar detta

http://www.studiogeistmann.com/

Nån som hört talas som detta "företag" tidigare? Sett några av deras byggsatser?

Länken på sidan som går till stockholsmrallarna är dock död.....

Stefan

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Varning.

Inlägg av pareng »

Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

Undrar vem Thomas & Michael är?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

pareng skrev:https://who.is/whois/https://www.studiogeistmann.com

Ingen överraskning,,,,,,,,,
Utmärkt grävande, Pär! Och var det inte precis som vi trodde!

Bo-Arne
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 feb 2012, 20:54

Re: Varning.

Inlägg av Bo-Arne »

Nästa längst ner finns lite allmän information, bland annat "Medlemsmöte hålles i Spårvägsmuseets lokaler" någon där kan veta mer?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Har liiite svårt att tro att Rune Holm och Max Larsson är bundisar ... :?

Bo-Arne
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 feb 2012, 20:54

Re: Varning.

Inlägg av Bo-Arne »

Johan Molin skrev:Har liiite svårt att tro att Rune Holm och Max Larsson är bundisar ... :?
Äntligen, nu blir det intressant!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

För ordningens skull; jag har alldeles väldigt svårt att tro att Max L skulle ha några närmare band med det ärevördiga Spårvägssällskapet, det borde falla på sin egen orimlighet.

Mht skurkens bostadsort skulle man möjligen kunna tro att det refererar till museispårvägen i Malmö, men även det verkar vara en orimlig koppling. Mht Max sätt att bete sig så är det väl sannolikt få uppgifter som över huvud taget är trovärdiga ...

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Varning.

Inlägg av pareng »

Johan Molin skrev:
pareng skrev:https://who.is/whois/https://www.studiogeistmann.com

Ingen överraskning,,,,,,,,,
Utmärkt grävande, Pär! Och var det inte precis som vi trodde!

Tack Johan :)
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Varning.

Inlägg av Stefan S »

I dagens elektroniska samhälle lämnar man ju spår efter sej som är lätta att hitta, det är svårt att hålla sej dold. Och nuförtiden när nästan alla har Facebook så kan man ju t ex lätt att där hitta personer som är inblandade i olika fuffens som t ex väktarna som brottade ner en busschaufför härom veckan.

Det är lite märkligt att Max Larsson tror han kan göra comeback när han fortfarande inte gjort rätt för sej i tidigare affärer och spåren efter dessa affärer finns på flera ställen som t ex i den här tråden.

Jag tycker det är bra om nya aktörer granskas, har man rent mjöl i påsen framgår det förhoppningsvis, är det tveksamheter som i detta fallet så framgår det också.


Stefan

ps följer på ett annat förum granskningen av en mycket skumm hemsida där man hävdar att man sysslar med renovering av Revox och Studer bandspelare, i det fallet är det stor humor ds

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Märkligt kanske, men det är väl såsom man brukar karaktärisera diktatorer; att man kan lura några en del av tiden, men inte alla hela tiden.

Det är kanske inte så att man måste dra öronen åt sig när någon som kallar sig f601 reggar sig på ett forum; det är ju först när v b bevisar sig genom sina aktiviteter som det finns anledning att börja ana oråd.

Undrar hur många som blivit blåsta på pengar i tron att de ska få varsitt exemplar av Holger Danske?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter de senaste dygnens uppmärksamhet släcktes plötsligt sidan
http://www.studiogeistmann.com/
ner!
Undrar vem "Thoms och Michael" är/var och vilken inblandning Spårvägsmuseum hade/har i saken?

Förresten, 1295 dagar sedan jag utlovades ersättningschassie till mitt redan betalda rälsbussläp.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Svenskt MJ-Forum verkar ha fimpat sidan med försäljning av Holger Danske, medan Stinsen lite anmärkningsvärt nog har den kvar.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Varning.

Inlägg av Stefan S »

Skribenten f601 skrev såhär på Svenskt mj-forum
Hej!

Det stämmer att Max är med i modulprojektet "Stockholm", men någon försäljning av modeller till externa personer är inte aktuellt.
Endast ett litet antal modeller för själva anläggningen kommer att tas fram, och endast med Stockholmsanknytning.
Den tillfälliga hemsida som det refererades till var inte någon officiell sida och den var inte heller tänkt att bli det.
Det finns inte heller några planer på andra modeller än de tunnelbanetåg och SSnJ fordon som görs till oss själva.

Gällande tidigare havererade modellprojekt genom Skanex/Hobbyshoppen får Max själv svara på här på forumet.
Det kommer ett inlägg inom kort som vi hoppas ger lite konkreta svar.
På den nu försvunna hemsidan stod det
Ingenjörssällskapet Modellteknik levererar exklusiva skalamodeller

av svenska och nordiska förebilder av tåg och tillbehör i skala HO (1:87).

Våra modeller är oerhört detaljerade och tillverkas i flera skalor.

De levereras både som färdigmodeller och som byggsatser.



Vi har en egen modellverkstad där vi handhar etsning i mässing och nysilver,

formgjutning med resin, vitmetall och mässing, samt traditionellt modellhanterverk

i trä, plast och metall. Vi utför alla typer av modellbyggen, både i småserier och enskilda

specialbyggen för privata samlare och företag.



Här på vår hemsida hittar du de aktuella serieproducerade modellerna och kommande

projekt. Beställning göres genom att skicka ett mail till:



modellteknik@email.com



Ange artikel, beställningsnummer, namn, adress och telefon.

De artiklar som finns på hyllan skickas normalt inom 2-3 veckor. Övrigt noteras och

skickas när det är färdigt. För de modeller som är planerade ses en beställning som en

intresseanmälan, och vi kommer att höra av oss om och när det blir aktuellt för produktion.

Ju fler betällningar som kommer in dessto snabbare kommer modellen i produktion.



Vänligen noterat att vi inte utlovar specifika leveranstider, utom för kontrakterade

enskilda specialbyggen. All serietillverkning sker i den takt vi hinner med då vi alla

jobbar med detta på vår fritid.



Det kostar inget att boka eller beställa. All betalning sker genom postförskott vid leverans.



Ingenjörssällskapet Modellteknik är en ideell förening där vi alla delar en gemensam

passion för skalamodeller, modelljärnväg, digitalteknik, modellproduktion och radiostyrning.

Är du intresserad av medlemsskap så är du hjärtligt välkommen, både som aktiv och passiv

medlem. Årsavgiften är 200 kr. Som medlemmar har vi 10% rabatt på alla inköp av modeller.

Du behöver inte vara medlem för att beställa våra modeller och byggsatser.



Våra serieproducerade modeller hittar du listade här nedan.



Vänliga hälsningar,

Thomas & Michael



modellteknik@email.com
Sidan kan förresten fortfarande hittas här

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se

Stefan

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så blev även "färjemodellen" såld trots de senaste dagarnas uppmärksamhet!
http://www.stinsensforum.se/saljes-dsb- ... 10960.html

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av cgn1954 »

Behöver ju inte vara så... :roll:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Varning.

Inlägg av Stefan S »


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Det betyder m a o att Ola kommer att få det han blivit utlovad???

Words, words, words. Och löften, löften, löften. Jag tycker liksom att vi har sett och läst olika varianter på samma tema i åratal. Men Max har ju åtminstone en vapendragare som bums hoppar i säng med honom så fort han lovar bort ett lillfinger i en framtid.

Det står ingenting i försvarsskriften vart alla beställares sura pengar har tagit vägen. Trots att han "aldrig velat lura någon".

Vore det en hederlig producent skulle han aldrig göra sig otillgänglig under långa perioder som han gjort, stänga sitt forum, och uppträda under otillgängliga nick. Det känns ju onekligen som att det är tack vare att vaksamma människor lyckats dechiffrera dessa som han nu tvingas till att lämna skrattspeglarnas och skuggornas värld, åtminstone tillfälligt. Hela historien känns ungefär som om någon mindre begåvad än Graham Greene skrivit Tredje Mannen.

Och jag som beställt 3 bussar av Hobbyshoppen kanske rentav kan räkna med att de plötsligt ska levereras?
Nej tack, jag är inte intresserad av dem längre. JECO har ju visat att man kan gå från ord till handling när det gäller just det, och har dessutom aldrig skörtat mig på en enda krona, så jag tror jag håller mig till producenter som inte levererar luftslott i fortsättningen.

Edit: Rättat skrivfel. SKRATT-speglar ska det stå och ingenting annat.
Senast redigerad av Johan Molin den 13 jun 2015, 16:59, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Varning.

Inlägg av ford1929 »

Tyvärr så är en människa som denne en skurk,kommer alltid att lura folk tyvärr,
Synd om dom som betalt i förskott och inte fått något för det.hoppas att folk tagit lärdom att inte betala något i förskott om man inte har säkra garantier
Roger(Forden)

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Varning.

Inlägg av Lasse M »

Och med tanke på hur mycket han sålt på Tradera under diverse namn så borde han ju ha fått in pengar för att iallafall betala tillbaka förskottsinbetalningar till sina kunder, om han nu inte ville lura någon och bara ville så väl. Yeah right!
Och att den första som varit snabb att svara på hans inlägg på SvMjF visade sig vara "den allomvetande" förvånar ju inte heller precis. :roll: Lite väl brun tunga där, som vanligt när det gäller "den allomvetandes" inställning gentemot M.L.

Och ja, M.L har även mot mig inte gjort rätt för sig. Men jag är bara så trött på idioten så jag orkar inte driva det vidare (känns det som nu), jag blir inte utfattig på att inte få in den skulden och att jaga idioten M.L tar för mycket energi som jag hellre lägger på bättre saker.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Varning.

Inlägg av Stefan S »

Fanns ju ett inlägg till med förklaring till den nya sidan med modeller till salu.....

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg161857

Tror jag säger som doktor Dengrot,"jag är skeptisk" :roll:

Stefan

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Varning.

Inlägg av Kjedlund »

En fungerande modell av Xoa5 visades idag i Skövde av ett företag som kallar sig One:87 AB. Eftersom den inte visades i utställningslokalen utan var placerad på anläggningen vill jag inte visa någon bild här på forumet eftersom det officiellt råder fotoförbud på skövdeanläggningen. En kvarleva från kriget och kalla krigets dagar månne??

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Det är ytterst intressant att någon annan överhuvud taget vågar sig på att driva ett projekt vidare som blivit så nedsvärtat av lurenfrejerifasoner. Återstår att se om det är "någon annan" ...

Max avböner innehåller vad jag kan se inte någonting alls om hur han prånglat ut ett antal modeller via Tradera, trots att andra både beställt och betalat för dem. Bara det är väl skäl nog att fortsätta nagelfara vad som händer.

"Personangrepp"??? Jaså? :shock: Uppträder man hederligt torde man inte råka ut för misstänkliggöranden, även om inte ekonomin räcker till för att driva projekt i land. Men, som sagt, att inte återbetala, inte leverera, utan istället att sälja av andras egendom på internet-auktion, uppträda under ett antal främmande mantlar både på fora och Tradera, driva ett eget modellforum där man i olika skepnader diskuterar med sig själv, eller möjligen med sitt eget forums flitigaste skribent, Mäster själv, snickaren från Malmö, som på likartat vis varit den som i denna tråd på alla olika möjliga vis försökt ta Max i försvar (jodå, jag har läst igenom alla 12 sidorna under dagen), det känns så graverande att det är chockartat, om det nu är så att andra försöker driva Max egen affärsverksamhet vidare.

Den som lever få se. Under tiden tickar dagarna iväg med Olas rälsbuss-chassi, och han är väl bara en av alla som väntar ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Oaktat vad som skrivs här och på andra forum konstaterar jag nu att det är exakt 1300 dagar sedan jag utlovades ett ersättningschassie med tillhörande boggier till ett redan betalt rälsbussläp!

Skäms Max Larsson!

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av cgn1954 »

Jag noterade att det i senaste Modelljärnvägsmagasinet finns en signatur "Undrande Nisse" som väntar på leverans/besked/kompensation sedan 2008. :shock:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Jag noterade också det.

Men man behöver inte vara något större ljushuvud (!) för att förstå att det är att leka med elden att ge sig i lag med Max.

Just därför undrar jag så i mitt stilla sinne om hans kompanjoner existerar i verkligheten. Att hans trogne vapendragare gör det behöver det inte råda något tvivel om ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Max främste vapendragare tycker tydligen att det är personförföljelse att varna för Max affärsetik.

Om man tycker det är personförföljelse att avslöja bluff och båg och humbugeri, då är det återigen något som inte stämmer med ens egna moraliska kompass.

Nu återstår väl dock att se vad resultatet blir av den "nya" affärsrörelsen. Den kunde ju onekligen ha startat med ett större förtroendekapital. Jag bedömer det som höggradigt osannolikt att det finns några som vill ta i Max byk med tång ens, så frågan är om det överhuvud taget finns någon mer involverad än Max själv. Det är fortfarande samma fagra framtidslöften som presenteras, som det alltid har varit. Påminner lite om tidningen Blandarens fras en gång i världen: "Han uppträdde som desillusionist. Folk gick därifrån j-t besvikna".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

Nämnda vapendragares inställning i fallet är väl kanske inte särskilt förvånande med tanke på att vederbörande själv har uppvisat en liknande brist på affärsmoral, åtminstone i en affär med undertecknad.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Google har intressant nog en cachelagrad Studiogeistmann-sida från 9/6. Det är en omfattande produktion det handlar om (jag har kortat ner beskrivningarna av respektive modell, det blir lätt tröttsamt att läsa igenom rubbet):
INGENJÖRSSÄLLSKAPET

MODELLTEKNIK

Ingenjörssällskapet Modellteknik levererar exklusiva skalamodeller
av svenska och nordiska förebilder av tåg och tillbehör i skala HO (1:87).
Våra modeller är oerhört detaljerade och tillverkas i flera skalor.
De levereras både som färdigmodeller och som byggsatser.

Vi har en egen modellverkstad där vi handhar etsning i mässing och nysilver,
formgjutning med resin, vitmetall och mässing, samt traditionellt modellhanterverk
i trä, plast och metall. Vi utför alla typer av modellbyggen, både i småserier och enskilda
specialbyggen för privata samlare och företag.



Här på vår hemsida hittar du de aktuella serieproducerade modellerna och kommande

projekt. Beställning göres genom att skicka ett mail till:

modellteknik@email.com

Ange artikel, beställningsnummer, namn, adress och telefon.
De artiklar som finns på hyllan skickas normalt inom 2-3 veckor. Övrigt noteras och
skickas när det är färdigt. För de modeller som är planerade ses en beställning som en
intresseanmälan, och vi kommer att höra av oss om och när det blir aktuellt för produktion.
Ju fler betällningar som kommer in dessto snabbare kommer modellen i produktion.

Vänligen noterat att vi inte utlovar specifika leveranstider, utom för kontrakterade
enskilda specialbyggen. All serietillverkning sker i den takt vi hinner med då vi alla
jobbar med detta på vår fritid.

Det kostar inget att boka eller beställa. All betalning sker genom postförskott vid leverans.

Ingenjörssällskapet Modellteknik är en ideell förening där vi alla delar en gemensam
passion för skalamodeller, modelljärnväg, digitalteknik, modellproduktion och radiostyrning.
Är du intresserad av medlemsskap så är du hjärtligt välkommen, både som aktiv och passiv
medlem. Årsavgiften är 200 kr. Som medlemmar har vi 10% rabatt på alla inköp av modeller.
Du behöver inte vara medlem för att beställa våra modeller och byggsatser.

Våra serieproducerade modeller hittar du listade här nedan.

Vänliga hälsningar,
Thomas & Michael
...
Järnvägsmodeller i skala HO 1:87:

SJ BC2K (80-tal/brun)
SJ BC2K (90-tal/blå)
SJ BC2K (2010-tal/svart)
Snälltåget BC2K (röd/vit)

Öresundståg X31K (3-enheter)

SL motorvagnståg X60 (6-enheter)

Pågatågen/Skånetrafiken X61 (4-enheter)
Västtrafik(Göteborg) X61 (4-enheter)
Östgötatrafiken X61 (4-enheter)

Motorvagnståg C10 + C11 SL Saltsjöbanan

Motorvagn litt XCo nr 15 Saltsjöbanan

Manövervagn litt CFo nr 22 Saltsjöbanan

SL Tunnelbanetåg C6, 4 enheter (70-tal, grön korg)
SL Tunnelbanetåg C6, 4 enheter (90/00- tal, blå korg)

SL Tunnelbanetåg C14, 4 enheter (80-tal, ljusblå/bernadotte-blå korg)
SL Tunnelbanetåg C14, 4 enheter (00- tal, blå korg)

SL Tunnelbanetåg C20, 1 ledad enhet

Under hösten 2015 har vi planerat att tillverka hus och tillbehör med
svenska förebilder i skala HO. Vi har en hel del modeller och detaljer
under framtagning till föreningen Stockholmsrallarna med förebilder
från Stockholm City, tunnelbanan och Saltsjöbanan. En del av dessa
kan komma att läggas ut till försäljning i byggsatsform under senare
delen av 2015.

Hemsida: http://www.modell-teknik.com
Telefon: 0720-32 76 45
Visst är det en imponerande produktion! Något som näppeligen vare sig Heljan eller NMJ skulle mäkta med. Det snällaste man kan säga är väl at "Thomas och Michael" inte tycks ha lärt sig något av Max Larssons fadäser. Den som gapar efter mycket ... som sagt var.
Hemsidan var ju synnerligen informativ. Telefonnumret har i varje fall inte jag lyckats hitta.

Någon som vågar sätta en slant på att Michael och Thomas existerar i verkligheten?

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Varning.

Inlägg av Stefan S »

Jag har ju lite svårt att tro att den sidan lades ut "av misstag"..........

Bland pansarbyggare har namnet Cromwell modells en speciell klang. I ca 20 år har innehavaren Gordon Brown lurat årskilliga personer på pengar för modeller som aldrig levererats. Finns hur många trådar som helst på utländska modellforum om hans affärer. Och han håller fortfarande på + att det numera är väldigt svårt att över huvud taget beställa av honom.

Varför fortsätter folk att beställa och betala undrar ni kanske? Jo för hans modeller håller en mycket hög klass och många vill köpa dom men det är väldigt svårt för att inte säga näst intil omöjligt. Även i det fallet finns det ett fåtal personer som har kanaler direkt till tillverkaren och faktiskt lyckas köpa hans modeller.

Som jag ser det kan Max bara göra på ett sätt.
1 Betala alla skulder
2 Hålla sej långt borta från tillverkning och försäljning av alla de slag för alltid.

Känns inte helt stabilt att han jobbar som pilot med den här röran i bagaget....


Stefan

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Varning.

Inlägg av Svante Andersson »

Stefan S skrev:
Känns inte helt stabilt att han jobbar som pilot med den här röran i bagaget....


Stefan

Vet vi att han fortfarande jobbar som pilot? Det var väl Emirates som var bolaget och Max rykte kanske har nått öron även där. Och ekonomiskt fiffel är en av de större synderna i den delen av världen.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Känns inte helt stabilt att han jobbar som pilot med den här röran i bagaget....
Man kommer ju onekligen att tänka på denna:


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Lågvattenmärke: Vi har i denna tråd följt Max Larssons göranden och låtanden och fått ett antal exempel på människor som känt sig lurade. Motsvarande diskussion har inte helt överraskande pågått på SvMJF också då han tycks ha många människors tomma plånböcker på sitt samvete.

Vad jag kan se har en enda person gång på gång försökt stoppa denna diskussion och på olika sätt tagit Max i försvar. Det är ju då inte särskilt konstigt att denne persons ställningstagande blir ifrågasatta. Senast en tydligen ny skribent på grannforumet, som måhända inte uttryckte sig på ett sätt som skulle passa i diplomatins finsalonger.

Genast hoppar då en annan känd skribent in och i understucken formulering hävdar att det måste vara en medlem på detta forum som skrivit! Det är onekligen ett slag under bältet och oerhört ohyfsat att hänga ut ett helt forum - debatten om Max och hans lurendrejerier är alldeles för allvarlig för att använda demagogiska trick för att vara elak mot andra. Jag har tyvärr ingen möjlighet att gå i svaromål eftersom jag sagt upp mitt medlemskap på grannforumet. Så mycket kan jag säga, att jag aldrig uppträtt på något forum med något annat än mitt eget namn, och aldrig skulle få för mig att göra det. Att använda nick som 1956 och H0n3 är väl helt ok då det är uppenbart vilka personer dessa är; dock inte att smyga sig in på ett forum och använda anonymiteten för att man antingen blivit portad på v.b. forum, eller få möjligheten att uttrycka åsikter som man inte vågar stå för i öppen dager - enligt min mening i alla fall.

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"