Toppbilden, visa:    


Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Ubbe »

Hej på er!

Jag har hela tiden planerat med att bygga en flervånings bana och har där bra koll på vad som funkar för mig.
Övre plan: 160 cm
Nedre plan: 90 cm
Därunder uppställningsbangårdar i förekommande fall.

Om jag nu istället bygger endast en våning, vad skulle ni rekommendera för höjd på anläggningen?
Vad är ett lämpligt avstånd till dolda nivåer och mellan dem?

Förebild är en kuperad bergsbana, lite likt John Allens, men kanske inte så extrem.
Banan skall ju ändå vara någonstans i Tyskland, Hessen blir det nog om man skulle försöka pejla in efter förebilderna bland modellerna, men jag kan väl också säga att jag har rätt livlig fantasi. :lol:

Alla mått från golv till räls topp (eller räls till räls mellan nivåer).

/Ubbe von Hessen, Oberingenieur, Gleisplanung Abteilung ;)
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Sture Bylén

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Sture Bylén »

Jag har 130 cm till rälsen och tycker det är bra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Johan Molin »

Jag har t.o.m. valt 135 cm. Men ganska högt ska det vara, så man kan beskåda sitt underverk i grodperspektiv!

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Peking »

Är det någon som provat med någon lösning där man kan justera höjden efter behov?
Har själv ingen sådan lösning. Det finns lösningar för t.e.x databord med motoriserad nivå reglering.
Mvh Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Johan Molin »

Det finns så himmelens mycket annan teknologi att behärska innan man ens får lov att börja köra sina små tåg. Inte ett moment till, snälla! :shock: :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Svenne

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Svenne »

Statistiskt har det ju visat sig att mj-folk är över medellängd, så hög höjd är måhända inget problem för flertalet.

När jag byggde min längs-väggarna-bana Ljusnäs och valde bredden 70 cm för stationsområdet och 30 cm för "flyglarna", blev erforderlig räckvidd i hörnen ca 95 cm. Jag valde då höjden 105 cm. Naturligtvis helt fel, men jag (178 cm) når överallt.

I gengäld sitter jag när jag "leker" och återställer så grodperspektivet.

Vid bygget använder jag "framflyttade" metermoduler, så här
Bild

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Peking »

[quote="Johan Molin"]Det finns så himmelens mycket annan teknologi att behärska innan man ens får lov att börja köra sina små tåg. Inte ett moment till, snälla! :shock: :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:[/

:mrgreen: Apropå ny teknik... Men snälla doktorn det var mycket tråkigt att patienten avlidit under ambulanstransporten men jag hade ju händerna fulla med att dokumentera på vår nya fina dator i ambulansen se vilka fina parametrar som jag skickat med paratus ( ambulansjournal ) Innan patienten dog :mrgreen:

Mvh Ola
Senast redigerad av Peking den 01 mar 2012, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Johan Molin »

Aha, det var därför man drog in ambulansen i Åsele! För att göra sjukvården säkrare ...

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Peking »

Mmmm det törs jag inte svara på...... Men kan det vara så att gode doktorn är inne på rätt spår?
Hjälp nu kanske man blir tvungen att utveckla vad vi pysslar med i Epidimivagnen. Passande smeknamn så här i influensa tider... Ber härmed trådskaparen om ursäkt offtopic /Ola

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Graffen »

Én variant på dubbeldäckare är ju annars att bygga en "mushroom"!
Det är ett koncept som ger normal höjd på banan men ändå i flera plan.
Jag läste den serie som gick förr i Model Railroader om det, och det ger ju mest utbyte i mängd bana kontra rumsarea.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Johan Molin »

Aha! Det ska bli spännande att få se! :D :D :D

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av TuveB »

Mushroomvarianten kräver i grunden ett ganska stort och fyrkantigt rum för att bli bra. Jag skulle säga börja med 4x4m men i gengäld får man då in vad som annars ryms på kanske 5,5x5,5m. Har man ett mindre rum så är kanske partiell mushroom något att titta på.
#JB17

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av H0n3 »

Jag var naturligtvis tvungen att gå ner och mäta vad jag har min på. Tumstocken visade ca 125 cm från golvet till mellanplanets rälsöverkant. Eftersom jag har ca 6 cm stigning till överplanet blir det 131 cm där och 6 cm mindre till undervåningen, d v s 119 cm.

Men säg 125 cm som normalmått.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av S Johansson »

Bild
Som framgår av den forntida skylten på Gulmåla stationshus var bangårdens höjd en gång 1040 mm över golvet. Dessbättre har en landhöjning på 140 mm ägt rum sedan bilden togs. Men fastighetsavdelningen har ännu inte haft råd att ändra uppgifterna på stationsskylten. Kattnosa station befinner sig efter landhöjningen 1280 mm över golvet.
Av flera skäl - inte minst elektriska felsökningar och service av växelmotorer - bör man nog akta sig för att bygga mj-anläggningen för lågt. För den som är född på 1600-talet känns det i armar, rygg och nacke att arbeta under bordet! Man kan ju hoppas på en ny landhöjning, innan man bestämmer sig för att sätta yxan i anläggningen.....
Råden ovan på 125 - 135 cm verkar bra. Sedan får man ju ta hänsyn till takhöjd och ev snedtak mm. Himmelens fåglar skall också få plats!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av 1956 »

125 cm over the ground förordar jag. Då kan man sitta på en barstol på lagom nivå och se tågen passera.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av hakang »

I modulvärlden är 130cm så gott som allenarådande.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Arne Lindgren »

Högre barstol, eller en telefonkatalog att sitta på.
Errol Garner hade en Manhattandel som favorit.

Synd inte gruvarbetarna i Abbonnerád virkar eller stickar.. annars hade handarbetsbutiken Errols Garner kunnat etablerats.


Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Ubbe »

Tack för alla hjälpsamma svar!

Det verkar som om 120 - 140 cm verkar bra höjd för banor på ett våningsplan.

Jag får gå tillbaks till ritbordet och komma fram till om det blir en eller flervåningssystem som gäller framöver.

Ni som bygger multideckare, vilket avstånd använder ni mellan planen?

Ha det gott,
Ubbe
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Svenne

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Svenne »

123 mm rök/rök (det nedre planet är en dold bangård).

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av TuveB »

Två plan med landskap? Då skulle jag försöka få till minst 250mm.
#JB17

liabacken
Inlägg: 196
Blev medlem: 30 dec 2011, 19:52
Ort: Äppelbo
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av liabacken »

Jag använder mig av höjd räls räls mellan 40- 45 cm på dom flesta ställen,

Bild

Bild

det fungerar bra för mig :D

Magnus
http://www.liabacken.se

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Ubbe »

Ja, just det, "Multi däckare" med landskap tänkte jag närmast på men det är klart höjd mellan plan i dold bangård är också intressant att höra era erfarenheter av.

Magnus, tycker det verkar intressant att du kör med 40 - 45 cm.
Jag kollade din webbsida om anläggningen och måste säga att jag blev väldigt imponerad.

Tidigare hade jag räknat med ca. 70 cm mellan planen och då var det i skala N.

Det blir tillbaks till ritbordet med lite nya inputs från er, inser jag. :)

Tackar för alla inkomna tipps, tricks och erfarenheter hitintills,
Ubbe
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av H0n3 »

På min Slötorp-Dåseberga så är det 12 cm mellan planen. Det under är ett dolt uppställningsplan och det övre har alltså "vanliga" trafikspår.

Men jag har gjort så att en del av trafiken ligger på ett plan mitt emellan den högsta och lägsta nivån för att hålla backarna nere.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av arcego »

Aktualiserar denna tråd med en ny fråga,

Om jag räknar med 10 mm för Märklins C räls 70 mm för lok med uppfällda strömavtagare plus 10 mm för spårunderlag av plywwod, vad behöver jag för virke för att bära plywood = avstånd spåröverkant till spåröverkant.

Ber om råd och tips.

Med vänlig hälsning, Thomas

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Bild

Jag valde 155cm för övre planet och 100cm för undre planet samt 65cm för uppställningsbangård på min
lilla N-Hyllbana jag bygger nu. Jag har inte ångrat det än så länge ialla fall.

Funderade på om man skulle börja färdigställa uppifrån eller nerifrån och valde uppifrån ..

MvH
Pär

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av Mölle-Mats »

Arne Lindgren skrev:Högre barstol, eller en telefonkatalog att sitta på.
Errol Garner hade en Manhattandel som favorit.

Synd inte gruvarbetarna i Abbonnerád virkar eller stickar.. annars hade handarbetsbutiken Errols Garner kunnat etablerats.
Men bäste Arne, hvad har hänt med din berömda kreativa anda??? :shock: Inte ska du väl låta dig hindras av att grufarbetarne i Abonnerad inte stickar eller virkar, självfallet har de väl huskors därhemma i stugorna som sköter den detaljen - och då är det väl bäst att ha en liten påse från Errolls Garner med sig när man kommer hem på lönedagskvällarna!!!

Och jag kan väl bjuda på ett litet tips till en lämplig grannbutik på det temat när vi ändå är igång - Ronnies Gardiner (för er som inte visste så var Ronnie Gardiner trummis i "ruuumpmasen i förskingringen" Charlie Normans Trio ...).


För att återvända till trådens ursprungliga frågeställning om lämplig höjd på anläggningen, så rekommenderas inte 0,1 cm i alla fall. Det är inte helt lätt för äldre bittra män att krypa omkring på golvet när man "bygger" "modell"järnvägar på en lekmatta som ligger direkt på golvet/uteplatsen ... :roll:

Även om jag själv mäter klart över medellängd även för MJ-rallare med mina 197 cm i strumplästen, så rekommenderar jag inte alltför högtflygande anläggningar heller - var härförleden och "modelljärnvägsbesiktade" en anläggning som var byggd på strax över 140 cm över golvet - och detta gav då problem då mitt kamerastativ inte riktigt nådde upp för att kunna videodokumentera tilldragelsen på ett adekvat sätt (resultatet av den övningen har jag ännu inte bearbetat eller delgivit er i presentabelt skick, men "any day" när jag får "en stund" över så ska jag ge mig i kast med att försöka klippa ihop de förtifnutton videosnuttarna om tillsammans cirka 10 GB till något "sevärt" videoreportage ...).

Idén med att bygga på höj- och sänkbara kontorsskrivbords-stommar är verkligen utmärkt (även om det förstås innebär en källa till ytterligare tekniskt strul, och motorer/mekanik för detta etc kräver ju också lite plats under anläggningen), här kan man ju i varje ögonblick få en lämplig höjd på anläggningen just för de syften man har med den för tillfället (speciellt bra att kunna sänka ned den när man ska jobba med svåråtkomliga delar förstås ...).

Med erfarenhet av höjden på de anläggningar som jag haft förmånen att få bese i. r. l. under senare år så känns det väl som att 125-130 cm över golvet är en bra "kompromiss" som borde funka för de flesta - här går det väl fortfarande att nå och jobba med anläggningen samtidigt som man kan få såväl en översiktlig bild när man står upp som komma ner i grodperspektivet när man sitter på en lagom hög barstol. Och det finns ju faktiskt även stolar av "lämplig modell" som är höj- och sänkbara, så att man kan finanpassa sitthöjden (utan att behöva skaffa Gula Sidorna-delen av telefonkatalogen från Manhattan).
Also sprach der Matserschmitt!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av BAn »

En lärdom från akvarievärlden är att man skall kunna stå stadigt på golvet och nå ner i varje del av akvariet med handen. Behöver man stå på en pall så ställer man förr eller senare till det för sig. På motsvarande sätt bör man nog kunna nå varje del av banan, över alla natur- och infrastrukturelement, utan att stå på en pall.
Svenne skrev:Statistiskt har det ju visat sig att mj-folk är över medellängd, [...]
Aha, undrar om de också är över medellängd för mj-folk? ;) Jag får nog studera detta närmare...

Det jag däremot tydligt observerat vid mina empiriska studier är att medelåldern på mj-folk är över genomsnittet för befolkningen. Det gör att det kan vara trevligt att sitta på en stol (typ kontorsstol) och blicka ut över nejden. Då hamnar vi i mitt fall på sisådär 125 - 130 cm över golv för den skalenliga människans ögonhöjd i anläggningen...

Min tänkta APA-lådhyllbana ser just nu ut att få en framkantshöjd på 121 cm - men det går att reglera med Elfa-skenornas hålsteg på cirka 33 mm (undrar hur har de fått till detta udda avstånd?).

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Höjd på anläggningen: vad rekommenderar ni?

Inlägg av PeO »

Två alternativ:
1: Barnvänlig höjd, c:a 110 cm, och kontorsstolar på hjul för fullvuxna
2: Vuxenvänlig höjd, 130-145, och periskop för barn och rullstolsburna.
I model railroader har förekommit ett par exempel på den förra typen. I majnumret beskrev en byggare hur han byggde en bana på 17'x28', trots att han inte hade något ledigt rum. Krypgrunden under huset hade cementgolv, 5' takhöjd (150 cm) och massor av flyttlådor. Lådorna eliminerades undan för undan, som han byggde ut och han byggde med så breda gångar att man kunde mötas med rullstol eller kontorsstolar. För ett par år sedan beskrev en byggare, hur han kom tillbaka som byggare efter en olycka och med mycket hjälp från andra byggare byggde om sin bana till sitthöjd.John de Frasynet har i många år pläderat för barn- och rullstolsvänliga banor. Liksom många andra byggare är han dessutom en stor kattvän. se mer på http://www.009.cd2.com
Själv har jag byggt på den högre varianten och ett antal pallar runt banan. För att överhuvudtaget få plats med en bana av storlek, måste jag använda utrymmet både över och under banan som lagerplats. Två trappsteg ner till banan omöjliggör ändå rullstolsåkning. Dessvärre ligger mycket mer saker lagrade nu, än innan jag började bygga.

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"