Toppbilden, visa:    


Ett nytt byggprojekt .....

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Då och då påbörjas byggprojekt som lika ofta rinner ut i intet. Nu i helgerna påbörjades ett nytt och då tack vare att jag kom över den "saknade" ritningen som löser de flesta av de hinder som fördröjt byggstarten. Om jag kommer i mål får framtiden utvisa men jag tänker från och till visa bilder på det än så länge "hemliga" projektet.

Bild

Att få till grunderna till vagnsunderredet är relativt enkelt. En mässingsplåt med U-balk på undersidan och två mässingsprofiler på ovansidan för att hindra underredet från att slå sig.

Bild

Boggier, i detta fall m/91 från UGJ, plockades fram från förrådet och hjul från Rimbo Grande testades. Nu visade det sig att de bussningar som följt med boggierna uppenbarligen ligger "någon annanstans" så här blev det till att göra egna mässingsbussningar.

Bild

Med en mässingsprofil i vilken det borrades ett 1,4 mm hål som sedan gängades kunde boggierna provisoriskt monteras. Nu skall underredet kompletteras innan jag ger mig på vagnskorgen.

Bygget fortsätter (förhoppningsvis) ....

/Ola

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av cgn1954 »

Fritt fram å gissa?

Jag tror det blir en sån här... 8-) Bild från Lokmans Webb: www.lokman.se (fina bilder finns det där...) :)
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

cgn1954 skrev:Jag tror det blir en sån här


Fel, bygget fortsätter med såväl korg som underrede. Eftersom jag scratchbygger underredet så måste jag tänka till när det gäller korgkonsollerna.

Bild

Så här gör jag;

Bild

Många korgkonsoller blir det och jag löder dem mot livet på U-balken. Med hjälp av Dremeln fräser jag en slits i golvet, bockar konsollen mot mässinsprofilen som fungerar som hjälp för att rikta vagnen och säkrar med en lödning.

Bygget, främst på underredet fortsätter.....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget på underredet fortsätter och tog en oväntad vändning. Som ni kanske förstått förenklar jag gärna och därmed utelämnas en del detaljer på mina byggen - det går lite fortare på så sätt, men nu hamnade jag i en diskussion angående gas- och vakumtankarnas placering med en mj-kamrat. Detta medförde att jag generöst fick en överbliven (?) lite etsplåt med all (?) utrustning för att kunna få till färsten till bromscylindrar och även vissa länkarmar. Jag fick inte bara etsplåten utan även en beskrivning hur jag skulle få ihop delarna och i övrigt en hänvisning till Vagnläran. Detta resulterade att jag ikväll torrpassade vissa av detaljerna och resultatet syns nedan;

Bild

Kvällslitteraturen, Vagnsläran, är given och bygget fortsätter ....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dagen har använts till, förutom att titta på en massa sport på tv:n, till att försöka få vakumbromsutrustningen på plats på vagnen. Efter ett givande telefonsamtal gav jag mig lös på att få ihop delarna som innebar ett brutet borr, flera "uppbrotchade hål" där "hålet" försvunnit och sedan flera misslyckade lödningar i ett resultat som kan skådas nedan;

Bild

Ingen skugga på konstruktören men med mina klumpiga lödningar så gick jag hårt åt etningarna, dessutom skippade jag en del rördragningar som ändå inte skulle synas utan snarare komplicera bygget. Nu gäller det bara att upprepa i andra vagnsänden.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Johan Molin »

Spännande men ännu svårbegripligt med detta "klia-bygge" (scratch building ... :roll: )!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Några timmars arbete på vagnsunderredet ....

Bild

och det är strax dags för spännstagen .....

Bild

och så skall fotsteg, buffertbalkar med utrustning och slutlingen TB-koppelhållare på plats ...

Bild

sedan kommer det roliga - vagnskorgen, som jag redan byggt lite på.

Bygget fortsätter ....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Buffertbalkar med buffertar på plats;

Bild

Den observante ser att det är personvagnsbuffertar m/1874 som sitter på vagnen något som denna vagnsindivid hade en bra bit in på 1900-talet tvärtemot alla SJ:s standarpersonvagnar som var utrustade med buffert m/98 från 1898. En intressant detalj är dock det faktum att "alla" SJ personboggievagnar levererade före 1898 hade just personvagnsbuffert modell 1874, inte att sammanblanda med godsvagnsbufferten med samma årsbeteckning. Bara en av våra mj-producenter har denna buffert i sitt sortiment (HNJ:verkstad) något som borde mött större uppmärksamhet eftersom våra byggsatser av dessa äldre personboggievagnar ofta inkluderar just buffert av årsmodell 1898, alltså helt fel om man vill bygga en modell i leveransutförande före 1898.

/Ola

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av alsum »

Undrar mässingrör tunga under vagnen sida. Tror klara vagnen som stå rak. Inte luta vagnen menar jag. Skulle ha mässingrör istallet men jag vet inte om du har gjort.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

alsum skrev:Undrar mässingrör tunga under vagnen sida. Tror klara vagnen som stå rak. Inte luta vagnen menar jag. Skulle ha mässingrör istallet men jag vet inte om du har gjort.
Funderade på risken med massiva tankar innan jag bestämde mig och min bedömning höll, med en sådan låg tyngdpunkt uppstår inga problem.....

Däremot uppstod ett annat när jag nu ikväll monterade fotsteg. Det mellersta kom på ena sidan i konflikt med en av tankarna. Det är lätt att vara efterklok och inse i efterhand hur byggordningen borde varit. Med lite trixande gick det dock till sist.

Bild

Nu återstår på underredet att få dit spännstag med spännstagshållarna, övergångsbryggor, skalkoppelimitation och vakumslangar samt att ersätta några avbrutna bromsledningar och detaljera boggierna. Därefter är det korgen som gäller.

Idag kom oxså ett spännande kuvert med dekaler till vagnen och till tre andra, nu ser jag slutet på byggprojekten denna gång ....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nu när underredet börjar bli klart och jag fått dekaler så är det dags att ge sig lös på vagnskorgen. Började förvisso för ett tag sedan med att testa hur det skulle ta sig ut så en del av bilderna som kommer visar korgen tillsammans med ett odetaljerat underrede och tagna för ett tag sedan;

Bild

Som syns blir korgen lite av "klipp & klistra", egentligen "sågat & lött", från olika etsplåtar (främst från HNJ:verkstad) där jag dessutom ändrat en del på korgsidorna. Den största svårigheten till att börja med är att få korgdelarna att "hålla ihop" vilket löstes med flera tvärgående balkar förutom i gavlarna. Dessutom blev det "balkar" i korgarnas ovankanter. Kändes rätt svajjigt men tillräckligt bra för att fortsätta med bygget av underredet. Fler bilder från korgbygget följer .....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

För att rikta upp korgen skars ett mässingstak till som efter att glödgats formades till vagnen;

Bild

/Ola

GOJ
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 okt 2012, 14:47

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av GOJ »

Hej Ola och alla andra motesspårläsare

Jag är ganska säker på att ditt projekt rör vagnen SJ 10 36.

Detta var, enligt uppgift från vanligtvis välunderättad källa, SJs första personboggievagn. Byggd i Malmö i början av 1890-talet. Den byggdes på ett nytt underrede genom att man sätta två korgar från två-axliga personvagnar. Från början var det både 1:a och 2:a klass eftersom man hade tagit en kaross av vardera slaget. Sedan blev det bara 3:e klass.

Vagnen finns för närvarande i Klippan hos Veteranjärnvägen där. Tyvärr har vi efter att taket mer eller mindre brakat ihop varit tvungna att riva tak och väggar. Men underrede med välbehållna originalboggier av balanstyp, Det skulle vara häftigt att få göra som du Ola fast i skala 1:1 men till det fodras både pengar och personella resurser.

Hälsningar

Gunnar

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jovisst är det SJ BCo2 1036 från 1892, inte SJ:s första personboggievagn men nästan. Ett försök i likhet med ombyggnaden av tre Kungliga salongsvagnar men där det bara blev en vanlig personboggievagn, det var kanske både billigare och bättre med nybyggnation?

Bild

Som vanligt handlar det om kompromisser när det handlar om mina modellbyggen. I detta fall borde "mittsektionens fönster/dörrar och lanterninfönster" varit mer tajta men då hade jag fått välja mellan fler "skarvningar" av plåtar eller ett något kortare chassie. Nu blev det som sagt en kompromiss.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Börjar närma mig dagsläget på byggprojektet så här kommer sista bilden innan det blir nytagna bilder;

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så var underredet klart bortsett från rengöring, trådbygeln (TB-kopplet) och detaljerna på boggierna.

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Inne på årets tredje månad och ännu ingen färdigbyggd vagn för 2015. Däremot står fyra på byggbordet ....

Bild

varav den ena nu närmar sig målningsstadiet ..

Bild

och kvar är detaljering boggien, trådbygeln till TB-kopplet, dörrhandtag på korgen liksom slutsignalhållare och ...

Bild

så lite kabeldragning på taket. Sedan är det givetvis målning, dekaler och allt som hör därtill ...

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ett nytt byggprojekt .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

... och så en bild för att knyta ihop tråden och visa slutresultatet.

Bild

Mer om vagnen kommer i en "tidskrift nära dig" i sommar.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"