Toppbilden, visa:    


BJ G-vagnar, hur tänkte man här?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

BJ G-vagnar, hur tänkte man här?

Inlägg av Lihkströmsverken »

För ett antal år skaffade jag en etsplåt med fyra olika täckta BJ G-vagnar som gavs ut av HNJ verkstad. En trevlig plåt som dock blivit liggande fram till i veckan då jag satte lödkolven i den. Plåten innehåller fyra olika varianter av BJ godsvagn, två korta och två långa där en av varje längd är bromsad, alltså har en bromskupé. Till plåten följer en verbal byggbeskrivning och en sidovy av en kort bromsad vagn samt några fotografier. Därutöver finns bilder på vagnar i olika publikationerr liksom några artiklar om vagnarna. Som kuriosa kan nämnas att det byggdes totalt 160 G-vagnar av denna generation till BJ av inhemska verkstäder med start 1875 och tydligen hela 140 av dessa var bromsade. Uppgiften är förvånande då jag lärt mig (?) att en tumregel skulle vara att var femte eller var tionde vagn var bromsad, och då ofta vagnar som slutade på "0" och/eller "5", något som snarare skulle peka på 140 obromsade och 20 bromsade. Dock får jag erkänna att jag i detta fall tydligen har fel.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=164668

Så till det roliga bygget;

Bild

Jag gör det enkelt för mig och börjar med två obromsade vagnar, en kort och en lång.

Konstruktionen innebär att det skall stickas ner två flikar i varje korgände som är fastlödda i gaveln. Dessa flikar skall senare bockas för att låsa korg i underrede. Lösningen är intressant, jag frångår dock den och sätter som vanligt en 4x4 mm balk i gaveln som gängas för att kunna skruva ihop modellen. Oavsett detta uppstår ett intressant problem. Buffertbalken sitter fast i korgen och med ett löst golv uppstår då ett problem när man vill ha TB-kopplel (något som modellen är förberedd för. Titta på bilden nedan;

Bild

Till vänster visar jag här med rött TB-koppelbygeln, med blått TB-koppelkroken och med grönt buffertar. Vid målning, och glasning av vagnar med bromskupé, vill man kunna ha golvenhet och korg delade. Detta är omöjligt om man inte vidtar vissa åtgärder. Trådbygeln måste i detta fall bockas 90 grader efter att trätts igenom buffertbalken och lödas mot buffertbalkens insida, buffertarna måste slipas jämt med buffertbalkens baksida och, som syns till höger, måste en del av golvet (här markerat med rött) filas bort för att den fastlödda bygeln inte skall hindra delning av vagnen. Har någon annan byggare en annan lösning?

Nästa fråga som dyker upp. Bilder och den sidvy som visas visar en skjutdörr som öppnas mot höger och bilderna visar då en bromskupé till vänster. Etsplåten innehåller till alla vagnar dörrar som går att öppna mot samma gavel;

Bild

Detta innebär att en av skjutdörrarna öppnas mot vänster. Jag har tittat på bilder av svenska G-vagnar och just bilder som visar en skjutdörr som går mot vänster är svår att finna. Enda gångerna jag hittar sådana är när vagnar har en bromskupé vars dörr skulle kunna blockeras av en skjutdörr. Just dessa BJ G-vagnar som till största delen har bromskupér, så skulle inte någon dörr där blockeras av en skjutdörr, än mindre på de obromsade G-vagnar. Är det möjligen så att BJ skiljde sig från t.ex. SJ i detta fall och alltid hade skjutdörrar som gick mot samma gavel eller är det ett misstag vid konstruktionen?

/Ola

KRS
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 maj 2015, 15:50

Re: BJ G-vagnar, hur tänkte man här?

Inlägg av KRS »

Hej Ola

Jag har slipat bort buffertarna jäms med buffertbalkens insida, den krockar även med långbalkarna annars.
För trådbygelkopplen har jag filat i golvet som du visar för att få frigång.

När det gäller dörrarna så öppnades de (troligen) på alla vagnar mot samma gavel, även de obromsade.
Det finns en bild på Samlingsportalen, jvm.KDAJ03509, som visar en kort obromsad vagn i Filipstad (vagnen längst till höger), vars dörr öppnas åt vänster.
Har även sett en ritning på en lång obromsad som visar att båda dörrarna öppnas åt samma gavel.

Har någon uppgifter om hur vagnarna var målade, var de brunare än SJ rödbrun?

/KRS

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: BJ G-vagnar, hur tänkte man här?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Sporrad av bygget av de två obromsade vagnarna gav jag mig idag på det två bromsade;

Bild

I den verbala byggbeskrivningen finns dock en formulering som jag inte riktigt förstår;

" De långa vagnarna
Hade en plåtvinkel som förstärkning i vardera hörnen, se bild. Dessa ritsas på baksidan (sikta i mitten av fästnabbarna) och bockas. Löds fast på korgen, det syns bra på bilden hur de skall sitta."


Har identifierat detaljen men sedan tar det stopp. Hittar en bild på en ombyggd bromsad lång vagn som "bangårdsvagn" med en liknande detalj men även bilder utan. Vad gäller?

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"