Toppbilden, visa:    


EXXON Chemicals

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

EXXON Chemicals

Inlägg av Tågklareraren »

Roco har ju gett ut en svensk tankvagn med Littera Zes. art nr 47782, jag hittar
inget i min litteratur om denna littera.
Är den "hittepå" eller är det en omlittererad vagn?

/Stefan
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: EXXON Chemicals

Inlägg av BoJ »

Ze var väll det normala litterat på tvåaxliga tankvagnar på 80-90tal. Zes hittar jag inget om just nu.
Helt taget ur luften bör väll inte vagnen i fråga vara. Troligen var det en CHR vagn med självbärande tank.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: EXXON Chemicals

Inlägg av d680ae »

Tågklareraren skrev:Roco har ju gett ut en svensk tankvagn med Littera Zes. art nr 47782, jag hittar
inget i min litteratur om denna littera.
Är den "hittepå" eller är det en omlittererad vagn?
/Stefan
Vagnens identitet och littera är helt autentiska. Omlittererade vagnar finns det gott om, minst lika gott om som det finns vagnar som fortfarande bär samma littera de levererades med. Den här hör helt visst till den förra kategorin. Jag skulle tro att den hade minst 3 olika generationer identiteter och littera bakom sig innan den lämnade spåret via den yttersta växeln och sönderdelades i huvudbeståndsdelarna underrede och tank. Exakt hur autentiskt utseendet på modellen kan vara är däremot inget jag än så länge med säkerhet kan uttala mig om. Om man skickar spanare till Göteborg skulle det möjligen kunna tänkas gå att få viss uppfattning om åtminstone tankens utseende. Den såldes som lagertank till en firma VOPAK därstädes. Det var bara ca 10 år sedan, och den kan kanske ha överlevt.
BoJ skrev:Ze var väll det normala litterat på tvåaxliga tankvagnar på 80-90tal. Zes hittar jag inget om just nu.
Helt taget ur luften bör väll inte vagnen i fråga vara. Troligen var det en CHR vagn med självbärande tank.
BoJ
Jag vet inte om just Ze var överrepresenterade på den tiden. Åtskilligt av den vid den tiden rätt åldrade flottan av 2-axliga cisternvagnar rådde väl inte på mer last än att de fick ståta med Klen Kapcitets-underlitterat "kk". Men det fanns en del mindre uråldriga individer redan bland de vagnar som levererades som Q12. Det bör ha funnits minst ett hundratal som 1967 blev .Uhs. Den omfrågade vagnen levererades 1962, alltså som Q12 (506549) och blev i nästa inkarnation 2174 0720224-1 .Uhs. Med tiden förärades den också ett typnummer 580 när sådana blev populära. Eftersom den troligen i kraft av sin relativa modernitet (stax 20T, sth 100) överlevde ända till 2004 hann den alltså också bli Zes. Vagninnehavare när den slopades bör ha varit ADR-transport i Göteborg. Det förefaller väl inte helt osannolikt att den kan ha varit avdelad för transporter åt Exxon Chemicals. En av de få .Uhs jag haft i sikte var ägd av AB Tankvagnar och med all önskvärd tydlighet byggd av Christian Olsson. Jag håller också på att han troligen byggde även den efterfrågade vagnen och att den därmed kan ha varit rätt lik denna .Uhs

Bild

ccgan
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 feb 2013, 17:37

Re: EXXON Chemicals

Inlägg av ccgan »

Zes 23 74 737 1 001-8, fd. Uhs 072 0224, ex. Q12 506549, COF 1962, är uppgifterna på Rocovagnen. Den ska vara såld/övertagen av BJ 2004 och vagnen ska finnas kvar i Lärje.

1980 blev en grupp vagnar Zes 737 1000 - 1016. Det var vagnar i serien Uhs 072 0223 - 0299, ex. vagnar i serien Q12 506548 - 506699, COF 1962-63 som märktes om till Zes. De två sista Uhs-vagnarna 0298 och 0299, AGV 1971 hade alltså inga Q12-nummer utan märkta Uhs från början. Sedan är det osäkert om alla Uhs-vagnar verkligen hann ommärkas till Zes, men dessa 17 vagnar var avsatta och skulle bli Zes. Vad jag vet är det inga fler svenska vagnar med denna littera. Förutom "Roco"-vagnen, så tvivlar jag på att det finns någon mer kvar idag. De andra är nog skrotade.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"