Toppbilden, visa:    


Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 1963

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 1963

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja, som ett litet minnesmärke över projekt Parillien, min videoserie med en pastisch på ett "icke-byggande" av en modelljärnväg Mölle-Snickarbo anno 1963-2015 (se http://motessparet.se/viewtopic.php?f=4 ... &start=340 ff), så sammanställde jag som minnesmärke ett litet diorama med en sammanfattning av några av de viktigaste händelserna, skrönorna och personerna. Vi börjar med en liten översiktsbild:
Bild

Scenariot avspeglar hur det såg ut då det allra sista direkttåget från Berlin, passande draget av ett "Lederhosen-Lokomotiv" KBSB S 3/6 från Lederhosenland Bayern, anlände till Parilla-Möllywood i september 1963. Vi ser här hur de ofta fryntligt Bierbauchade prominenta passagerarna från Berlin stigit av tåget och sträcker på benen och låter sig väl förplägas med förfriskningar från barvagnen på perrongen. Vi kan även notera att en av passagerarna nog stigit på fel tåg, han skulle nog ha tagit ett tåg till Nor Norge i stället för att gå på tur där med tanke på skidorna som han har med sig! :D

Ordningsmakten är väl representerad som synes, dels av den lokala poliskåren konstapel Bruno och hans Rover polisbil, den från trafikpolisen i Faaalun inlånade konstapel A Messing och dennes VW Variant samt slutligen även en representant från den tyska Polizei-kåren, Fritz Möller, som dök upp i sin Mercedes-Benz 190 för att övervaka sina landsmäns förehavanden. Även die Modelleisenbahn-Besichtigunsamt i tredje rikets största stad Erzinzel, representerad av Überinspektor Reinhardt Grefling och hans trogne vapendragare Dr F Oster WaSSermann. har anlänt i sin tjänstevagn, en Jaguar XK 120 Open Two Seater lackerad i Old English White.

Alltsammans dokumenteras på film av den på stegen uppklättrade paparazzi-fotografen "ständigt denne Mölle-Mats".

I bakgrunden skymtar det grufliga kapellet i byn, och dör ser vi även hur "ständigt denne Riesenschnauzerdorfer-Mats" i vanlig ordning lyckats köra omkull med sin Volvo Cypressgröna (färgkod 110) SAAB vid namn EBerhaX Gurka, och till hans undsättning har Valentin Messing kommit farandes i Daaala Biiilcäntrums skabbiga paketbil i form av en hårt sliten SAAB 95. På andra sidan kapellet skymtar Doc Emmet Browns silverfärgade tidsmaskin, då dennes konsulttjänster anlitats flitigt för vissa justeringar i tid och rum av scenariot. Ovanför the Docs tidsamskin ses även en flygande taxi från 2015, som anlitats av den ondskefulle Biff Tannen för att skugga the Doc i syfte att ändra historiens gång till sin egen fördel.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Ubbe »

ROFL! :lol:
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Pennstativ »

Mats!

Varför inte fortsätta till det verkliga avslutet med den katastrofala händelse som sedan inträffade på eftermiddagen samma dag? Du vet! Den berusade lokföraren som slocknat hängande över pådraget och eldaren som inte kunde göra annat än att dra i visslan. Stinsen som genom fönstret såg sitt öde beseglat och reseledaren som under visst lyckorus klinkade fram Gräsänkling Blues på stinsens gamla piano. Stinsfrun som stod vid diskbänken förundrad över mängden rusdryck som gått åt senaste timmen. Allt som alldeles strax därefter blev ett inferno av trasighet under glödande kol och kokande vatten. Loket som inte stannade förrän det efter passagen genom stationshuset, över parkeringen, och genom ett par hus till blev hängande vid klippan mot havet. Alla skrotvagnar, skrotbilar, skrothus, skrotbarnvagnar, skrotpiano med inbakad f.d. reseledare, skrotdiskbänk med tillhörande f.d. stinsfru, skrotstation med tillhörande skrotstins och allt annat skrot som hör till den "Big Bang" som ägde rum.

Visst finns en viss lockelse i att skapa om dioramat för att på ett realistiskt sätt åstadkomma "förödelsen i Mölle"? :twisted: :twisted: :twisted:
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Mer om Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, sept 1963

Inlägg av Mölle-Mats »

Pennstativ skrev:Mats!

Varför inte fortsätta till det verkliga avslutet med den katastrofala händelse som sedan inträffade på eftermiddagen samma dag? Du vet! Den berusade lokföraren som slocknat hängande över pådraget och eldaren som inte kunde göra annat än att dra i visslan. Stinsen som genom fönstret såg sitt öde beseglat och reseledaren som under visst lyckorus klinkade fram Gräsänkling Blues på stinsens gamla piano. Stinsfrun som stod vid diskbänken förundrad över mängden rusdryck som gått åt senaste timmen. Allt som alldeles strax därefter blev ett inferno av trasighet under glödande kol och kokande vatten. Loket som inte stannade förrän det efter passagen genom stationshuset, över parkeringen, och genom ett par hus till blev hängande vid klippan mot havet. Alla skrotvagnar, skrotbilar, skrothus, skrotbarnvagnar, skrotpiano med inbakad f.d. reseledare, skrotdiskbänk med tillhörande f.d. stinsfru, skrotstation med tillhörande skrotstins och allt annat skrot som hör till den "Big Bang" som ägde rum.

Visst finns en viss lockelse i att skapa om dioramat för att på ett realistiskt sätt åstadkomma "förödelsen i Mölle"? :twisted: :twisted: :twisted:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Haha, ja tanken är lockande! :mrgreen: Men innan jag "går loss" med att åstadkomma det scenariot med vinkelslipen, kobenet, Volvo-verktyget, Bruksbo bergborrmaskinen, Roca Gil hobbylimstuben etc (och här finns väl inspiration att hämta igen i Tillbaka till framtiden II, när Marty och the Doc återvände till 1989 efter sin lilla utflykt till 2015 så hade ju Biff Tannen lyckats ändra historiens gång så att ett liknande scenario hade blivit resultatet).

Men innan dess så får jag väl redovisa resten av scenariot av dioramat "as is", d v s innan himlen föll in över dess huvud:

Bild

Framför stationshuset ser vi den för evenemanget speciellt engagerade tyska mässingorkestern spela tyska marscher för att hälsa de prominenta gästerna välkomna - som det anstår musikanter av rang så har de kontraktsenligt parkerat "turnébullan" - en flott röd Mercedes-Benz 220 SE - i anslutning till scenen. Men - det låter som att det fattas något i orkestreringen ...

Bild

... och visst gör det det! Bastubaisten Karl-Heinz Radendorfer har ännu inte anslutit sig till orkestern, han har nyss anlänt i sin flådiga Lincoln och ses och hörs här när han värmer upp bastuban runt hörnet genom att spela lite på melodin "Öresundsvågornas brus".

Här ser vi också en ung dam ur det tyska sällskapet snabbt ge sig iväg neråt byn på eget vandringsstråt, något som paparazzifotografen "ständigt denne ..." kvickt uppmärksammade och hängde på. Den unga damen, som visade sig vara CSU:s ungdomsförbunds ordförande i Berlin med en uttalad ambition att kröna sin framtida karriär som Frau Präsident der Europeischen Vereinigten Staaten, presenterade sig som Frau Angelica Märklin Hon hade ju hört talas om det syndens näste med gemensamhetsbad som byn utgjorde vid denna tid, och sporde fotografen om det fanns någonstans "wo man nackt baden kann"? Ett sådant tillfälle kan ju förstås inte en paparazzi-fotograf på jakt efter sensationella bilder och eftertraktade Deutschmarks motstå, så han visade tjänstvilligt den unga damen till byns dambad, där han sedan i lönndom tog en rejäl serie komprometterande bilder då denna yppiga unga dam svalkade av sig resdammet i vågorna i all sin nakna prakt - ett tilltag som senare fick internationella förvecklingar och ledde till rättsliga efterspel!

Bild

På andra sidan stationshuset var det trångt om saligheterna som en lördagsförmiddag en lönehelg på IKEA-parkeringen - vi ser här att byssen te staun nästan inte kommit fram till sin hållplats i röran! Framför entrén till stationshuset har den lilla franska skåpbilen från Grand Hotel backat fram för att lasta ur delikatesser till kvällens bankett i väntsalen för de prominenta gästerna, och det lokala EKOlogiska bryggeriets bryggarbil har ankommit med goda drycker till!

På parkeringen ser vi bl a stinsens Opel rEKOrd, f d köpmannen Hjalmar Normans från Aaavesta flotta Jaguar Mk VII och familjen Bylingssons från Snorshyttan/Rumpkulla/Räscheåkra Bränneri lilla skruttiga Renault parkerats. Ute på gatan ser vi närmast Arne "Jvan Foyt - Neubauer" Lindgren komma körandes i sin i aluminiumfärg penselmålade Jaguar D-type följd av Henry ”Månsökarens" MG och familjen Dävling från Malmö i sin flotta Jaguar Mk 2. Vid vägbygget i mötande fil har köpmannen från Aaavesta, Rune Eriksson, tvingats stanna med sin Feuer Anusline och fått motorstopp och har klara problem med att få igång vagnen igen, startmotorn hackar som en dialog mellan "ständigt denne Mölle-Mats" och Gandalf Snickaren!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Cor van der Meijde »

Så upptagen har inte varit i år i Mölle. Även 2CV inte kan komma ifrån parkeringen. Om detta verkligen är den sista pusselbiten i Pari Lien ... enkel ljus Förluster (flaggstänger) och du äntligen börjar. Det vore synd, är detta en trevlig påminnelse att aldrig realiserade planer.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Mölle-Mats »

Cor van der Meijde skrev:... är detta en trevlig påminnelse att aldrig realiserade planer.
Mja, egentligen så hade jag beslutat mig av diverse skäl (där nog det ekonomiska är det som väger tyngst ... :cry: ) att skrinlägga alla mina tidigare vanvettiga idéer och inte bygga någon modelljärnvägsanläggning (Mölle-Snickarbo a k a Parillien var väl aldrig en allvarligt menad idé dock) och att samla på mig modelltåg och modellbilar i stora mängder.

Men - genomförandet av projekt Parillien i den form den nu kom att bli tände mitt intresse för modelljärnvägar igen - och jag har nu fått ett par idéer (förstås - bara en vore ju inte tillräckligt "Matsish" ... :roll: ) om modelljärnvägsanläggningar som jag skulle vilja bygga! En liten hint om vad som - förhoppningsvis - är på gång finns väl i min "icke-anläggningstråd" Mölle-Snickarbo a k a Parillien här:
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=4 ... &start=620
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av GammelDansken »

Jag vill inte påstå att något är fel i dit magnifika diorama, men när nu Dalarna skickad ned en trafikpolis,
den från trafikpolisen i Faaalun inlånade konstapel A Messing och dennes VW Variant
borde dom väl, set i ljuset av dit store "Saab intresse", ha skickad denna, och med doc Emmet Brown i krokarna
kan väl denna målning få passera på 60 talet. :D
Bild
// John

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Mölle-Mats »

GammelDansken skrev:Jag vill inte påstå att något är fel i dit magnifika diorama, men när nu Dalarna skickad ned en trafikpolis,
den från trafikpolisen i Faaalun inlånade konstapel A Messing och dennes VW Variant
borde dom väl, set i ljuset av dit store "Saab intresse", ha skickad denna, och med doc Emmet Brown i krokarna
kan väl denna målning få passera på 60 talet. :D
// John
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Och inte bara att den är från Dalarna - utan från självaste Hädämooora till på köpet! :mrgreen: 78-80 års modell i o f s, men det hjade ju the Doc fixat lätt! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Mer om Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, sept

Inlägg av Pennstativ »

Mölle-Mats skrev:
Pennstativ skrev:Mats!

Varför inte fortsätta till det verkliga avslutet med den katastrofala händelse som sedan inträffade på eftermiddagen samma dag? Du vet! Den berusade lokföraren som slocknat hängande över pådraget och eldaren som inte kunde göra annat än att dra i visslan. Stinsen som genom fönstret såg sitt öde beseglat och reseledaren som under visst lyckorus klinkade fram Gräsänkling Blues på stinsens gamla piano. Stinsfrun som stod vid diskbänken förundrad över mängden rusdryck som gått åt senaste timmen. Allt som alldeles strax därefter blev ett inferno av trasighet under glödande kol och kokande vatten. Loket som inte stannade förrän det efter passagen genom stationshuset, över parkeringen, och genom ett par hus till blev hängande vid klippan mot havet. Alla skrotvagnar, skrotbilar, skrothus, skrotbarnvagnar, skrotpiano med inbakad f.d. reseledare, skrotdiskbänk med tillhörande f.d. stinsfru, skrotstation med tillhörande skrotstins och allt annat skrot som hör till den "Big Bang" som ägde rum.

Visst finns en viss lockelse i att skapa om dioramat för att på ett realistiskt sätt åstadkomma "förödelsen i Mölle"? :twisted: :twisted: :twisted:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Haha, ja tanken är lockande! :mrgreen: Men innan jag "går loss" med att åstadkomma det scenariot med vinkelslipen, kobenet, Volvo-verktyget, Bruksbo bergborrmaskinen, Roca Gil hobbylimstuben etc (och här finns väl inspiration att hämta igen i Tillbaka till framtiden II, när Marty och the Doc återvände till 1989 efter sin lilla utflykt till 2015 så hade ju Biff Tannen lyckats ändra historiens gång så att ett liknande scenario hade blivit resultatet).

Men innan dess så får jag väl redovisa resten av scenariot av dioramat "as is", d v s innan himlen föll in över dess huvud:


Framför stationshuset ser vi den för evenemanget speciellt engagerade tyska mässingorkestern spela tyska marscher för att hälsa de prominenta gästerna välkomna - som det anstår musikanter av rang så har de kontraktsenligt parkerat "turnébullan" - en flott röd Mercedes-Benz 220 SE - i anslutning till scenen. Men - det låter som att det fattas något i orkestreringen ...
...och det var alldeles strax därefter som man hörde det stora tyska lokets frustande då det kom rusande rakt emot både mässingsorkester, stins, station, parkering och några kåkar till. Förödelsen blev på ett ögonblick total...


...Näe! Utan bilder går det helt enkelt inte att beskriva 8-) !
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mer om Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, sept

Inlägg av Mölle-Mats »

Pennstativ skrev: ...och det var alldeles strax därefter som man hörde det stora tyska lokets frustande då det kom rusande rakt emot både mässingsorkester, stins, station, parkering och några kåkar till. Förödelsen blev på ett ögonblick total...

...Näe! Utan bilder går det helt enkelt inte att beskriva 8-) !
Asså det känns lite som att den där stationära motorlösa lokmodellen av Atlas Editions tillverkning i skala 1:100 nog inte är helt adekvat för den uppgiften. :?

Men hjälp är på väg, "den store dansker" avgick från Præstø i vårt sydvästra grannland med destination Möllywood tidigare under dagen - och det vore väl f-n om inte denna ursprungligen tyska kulstötardam skulle klara biffen även om hon maskerat sig med Dannebrogens färger! :mrgreen:

Bild
Senast redigerad av Mölle-Mats den 12 mar 2015, 20:34, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Pas op! Den store dansker kommer!!!

Inlägg av Mölle-Mats »

Jahaja, så kom då den store danskern ångandes för full maskin med en likaledes full lokförare hängandes i gaspådraget - och så gick det som det gick! :shock:

Also sprach der Matserschmitt!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Pennstativ »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag är tårögd av skratt!

Måste säga att Du lyckats fånga detta katastrofala inferno alldeles fantastiskt fint! Kan se framför mig hur den numera av ordningsmakten omhändertagne lokföraren mår i sin cell :mrgreen: . Eldaren är definitivt dagens stora hjälte. Detta då hans idoga visslande räddade varenda närvarande själ.

Mu har Du ett drömläge! Återuppbyggnaden av Mölle, dock med en något modifierad verklighet från denna dag 1963, ska bli verkligt intressant att följa!

tack Mats för fantastisk underhållning hälsar

Pennstativ!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

The Big Bang i Parilla-Möllywood, september 1963

Inlägg av Mölle-Mats »

Pennstativ skrev::lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag är tårögd av skratt!

Måste säga att Du lyckats fånga detta katastrofala inferno alldeles fantastiskt fint! Kan se framför mig hur den numera av ordningsmakten omhändertagne lokföraren mår i sin cell :mrgreen: . Eldaren är definitivt dagens stora hjälte. Detta då hans idoga visslande räddade varenda närvarande själ.

Mu har Du ett drömläge! Återuppbyggnaden av Mölle, dock med en något modifierad verklighet från denna dag 1963, ska bli verkligt intressant att följa!

tack Mats för fantastisk underhållning hälsar

Pennstativ!
Tack! :D :D :D :D :D

Men egentligen är det jag som ska tacka för den här fantastiska idén - den hade jag aldrig kommit på själv!!! Jättekul att genomföra den här lilla utvikningen av projekt Parillien! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Återuppbyggnad av Mölle är väl inte vad som står på tapeten dock (kan väl dock tillstå att det stationshus som kraschades inte var det "riktiga", så dioramat är återställt i intakt skick som det var innan. :oops: )! Är lite förvånad över att diskussioner och spekulationer om vad jag egentligen har i kikaren för mitt ena "seriösa" anläggningsbygge inte kommit igång än här på forumet, trots att jag redan släppt några små ledtrådar (anläggning två däremot håller jag nogsamt tand för tunga kring än så länge ...)
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av jogra »

Pennstativ skrev: Mu har Du ett drömläge! Återuppbyggnaden av Mölle,
Bra Pennstaiv, det behövs fler som styr upp MM. [JC_doubleup.gif]
Han behöver liksom ledtrådar hela tiden om vart han skall lägga sin energi. Annars delar han bara ut uppgifter hittan å dittan... 8-)
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, sept 1963

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:
Pennstativ skrev: Mu har Du ett drömläge! Återuppbyggnaden av Mölle,
Bra Pennstaiv, det behövs fler som styr upp MM. [JC_doubleup.gif]
Han behöver liksom ledtrådar hela tiden om vart han skall lägga sin energi. Annars delar han bara ut uppgifter hittan å dittan... 8-)
Ja det där kom ju från rätt person vill jag lova - ska jag påminna om en villkorad "gåva" av en Parilla-scootran kanske (vilken ju - hittills - resulterat permanent i bl a en videoserie om 19 avsnitt, en förstörd lekmatta och ett bokhyllediorama)!?! :roll:

Men apropå det, hur går det med min "returnerade vänlighet" med de utdelegerade arbetsuppgifterna egentligen - har varit väldigt tyst om dem länge nu ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av tågtyckarn »

Ni har inget att gnälla på gubbar, det var tre år sedan jag inlämnade en fromm önskan om att bandisponenten skulle spela she caught the Katy på sax. Inget har hänt, jag börjar misstänka att han inte har stycket i sitt lipsynk arkiv. :evil:

Berra
Inlägg: 316
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:00
Ort: Väskinge

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Berra »

Vi kan väl toppa James May, http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... ieves.html och bygga H0 Mölle -Höganäs Kattarp. :D Jag ställer upp med den flexräls jag äger.
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Ni har inget att gnälla på gubbar, det var tre år sedan jag inlämnade en fromm önskan om att bandisponenten skulle spela she caught the Katy på sax. Inget har hänt, jag börjar misstänka att han inte har stycket i sitt lipsynk arkiv. :evil:
Helt riktigt, det är ju en uppmaning som jag hittills lyckats förtränga att infria ... :oops:

Blev ju tvungen att lyssna in mig på stycket - och givetvis då med the Blues Brothers version:


Vilket blåsarr!!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] Men - det är ingen vanlig bluestolva som kan tröskas fram på gammalt väl beprövat malande sätt det där inte - här krävs helt andra insatser!!! De där "prupparna" på barytonsaxen skulle jag väl kanske fixa tämligen rakt av, men resten ... Ska jag ta ut de här blåsriffen och nöta in dem, så lär det inte bli mycket tid till modelljärnvägs-anläggningsbyggande framöver!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Mölle-Mats »

Berra skrev:Vi kan väl toppa James May, http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... ieves.html och bygga H0 Mölle -Höganäs Kattarp. :D Jag ställer upp med den flexräls jag äger.
Jamen det där vore ju en Top Idea!!! [JC_doubleup.gif] Och inte behöver jag ändra frisyr heller för att bli Sveriges svar på projektledaren Captain Slow! :mrgreen:

I´m in! Äger inte mindre än två bitar flexräls (med punktkontakter) som jag kan bidra till bygget med! 8-)
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av tågtyckarn »

Kanske skulle översätta she caught the Katy

Hon tog Mölletåget å lämna en SAAB till mej. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

tågtyckarn

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av tågtyckarn »

det skulle kunna sluta....

.... tre saxofoner och en SAAB är allt jag har, det spelar ingen roll när jag till Dalarna far.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Kanske skulle översätta she caught the Katy

Hon tog Mölletåget å lämna en SAAB till mej. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:det skulle kunna sluta....

.... tre saxofoner och en SAAB är allt jag har, det spelar ingen roll när jag till Dalarna far.
Fast jag har faktiskt fyra saxofoner (däremot ingen SAAB)! 8-)
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av tågtyckarn »

Har du fyra saxofoner :shock: :shock: :shock:

Då ¨måste vi byta melodi till den här.....


http://www.youtube.com/watch?v=bKaJ4b0X ... 4b&index=8


Framföres med fördel med Saxofon och dragspel- [JC_doubleup.gif]

(Ironiskylt)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Har du fyra saxofoner :shock: :shock: :shock:
Yep! Sopran, alt, tenor och baryton - en av vardera av "standardmodellerna" således (finns väl ytterligare en tre-fyra medlemmar i saxofonfamiljen, så det kan bli kompletteringar framöver. En bassax tycker jag att det skulle vara ballt att ha! 8-) ).
tågtyckarn skrev:Framföres med fördel med Saxofon och dragspel- [JC_doubleup.gif]

(Ironiskylt)
Mja, kombinationen av dessa bägge musikinstrument är kanske inte såååå helt totalt otänkbar ändå ... Tänkte mig in till Helsingborg igår kväll för att digga "Evil Emil and King Kongo Cobras" - ett zydecogäng med bl a dessa bägge instrument i orkestreringen - men jag fick tyvärr ge mig då min efterhängsna influensa gjorde sig påmind. Ett smakprov (hoppas ni får upp det, här krävs förstås tillgång till Facebook):
https://www.facebook.com/bjarne.lundin.5?fref=ts

Killen som lagt ut det här videoklippet kom jag i kontakt med på senaste bluesjammet. Han överväger att starta ett zydecogäng med bl a dragspel för egen del, och jag anmälde mig frivilligt som saxofonist! Håll tummarna för att det blir av! 8-)
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Sture Bylén »

Film, det är ju rörliga bilder, det, och nu för tiden finns ju faktiskt även ljudfilm......Och visst, här såg vi en ensam blinkande lampa men scenen var en i övrigt helt tyst och stillastående lok/katastrofkyrkogård. Det enda katastrofljud som åstadkoms var i filmens påannons. "Less is more" är tydligen det förhärskande uttryckssättet i dagen Möllywood.... :mrgreen:

tågtyckarn

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av tågtyckarn »

Less IS more.

Vissa skåningar har jag hört använda uttrycket fede less-

Pga brist på Ironniskyltar så tånker jag inte förklara det.

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Absolut sista tåget till Parilla-Möllywood, september 19

Inlägg av Johan i Hok »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Det här var så att säga kul på riktigt! Dessutom skoj att se lite EKO-bilar!

Johan i Hok

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

En viktig felande länk är nu på plats

Inlägg av Mölle-Mats »

När jag satte samman minnesdioramat över projekt Parillien så var ju ansatsen att endast återanvända redan befintligt eller donerat material, och jag lyckades väl rätt bra om jag får säga det själv. Men det var en detalj som jag inte var riktigt nöjd med, och det var att jag nödgades använda en modell av en helt standard Jaguar XJ 220 för att symbolisera den allerstädes närvarande the Docs tidsmaskin.

I samband med att jag bevistade Höganäs marknad den 25 april i nådens år 2015 i syfte att hitta kistchiga utsmyckningsdetaljer till mitt förestående bygge av en trädgårdsjärnväg, så råkade jag snubbla över en modell (förvisso i skala 1:64, men det är väl tillräckligt nära för att passera "kvalitets"kriterierna i dioramat) av tidsmaskinen baserad på en DeLorean - och det var ju bara att lätta på svinlädret även om jag därigenom åter igen överskred den stipulerade budgeten med oändligt många procent!

Här ser vi the Docs tidsmaskin lagom dold bakom Grufkapellet, och den ondskefulle Biff Tannen komma flygandes i en Citroën-taxi för att "bilnappa" tidsmaskinen för en tur i tiden.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"