Toppbilden, visa:    


Från A till B och Åter

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Från A till B och Åter

Inlägg av H0n3 »

Som rubriken antyder handlar det om trafik på modelljärnvägen. Att göra anläggningen och dess drift än mer verklighetstrogen genom att köra trafikspel.

Som ett typ av kontrollmekanism för trafikspel så finns ett par kortsystem (vill minnas både Johan Molin och Graffen pratat om det) och nyss såg jag ett på CDn till senaste MIBA Digital. Datorsystemet kallas Ship It! och lär ha sitt ursprung i USA där enligt artikeln trafikspel är långt mer vanliga än hos oss.

Ville bara nämna det i hastigheten.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Från A till B och Åter

Inlägg av Graffen »

Jo, nog använder jag kortsystem för trafiken på min bana... ;)
Det är det "vanliga" 4 way Car-card systemet. D.v.s. ett kort med ficka per godsvagn och ett kort med fyra destinationer som man sätter i fickan.
Ger mycket trevligt trafikspel med stora möjligheter till variation med extrakort för diverse fel m.m.
Har nu i dagarna även tittat på de mer förebildsenliga korten som var i senaste Model Railroader. Ser mycket lovande ut! :D
Som jag kör nu så tar en "normal" session ungefär en och en halv timme. Då innefattar det lastning och lossning av vagnspråmen samt vagnsutsättning.
I snitt är det c:a 16 vagnar i drift (jag byter vissa vagnar då och då för att få mer variation).
Funderar även på att införskaffa en vagnsvåg av den typ som MR använder på sin nya projektbana.
Det ger lite mer realism i pråmtrafiken då maxvikter samt placering måste tas hänsyn till.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Från A till B och Åter

Inlägg av Johan Molin »

Själv använder jag mig av vagns- och fraktkort av ungefär samma slag som FREMO gör. Fraktkortet beskriver således var last ska hämtas, och sedan lämnas.
Jag ska beskriva mina funderingar kring trafikspel närmare i en egen tråd längre fram.

Vare nog sagt att utgångspunkten är detta lilla fiffiga Excel-program som presenterats i danska tidskriften Banen och som kan hämtas hem helt gratis!

http://www.banen.dk/Godsvognsforsendels ... -09-06.xls

Problemet med mitt koncept, att man ska kunna driva trafik vilket år som helst mellan 1910 och våra dagar , är att man får skapa sig ett excelark för varje trafikslag (båtanlöp, smalspåret respektive MHJ!) och år! Ett svårsmält klosterarbete som dessutom kräver en viss form av kännedom om hur trafiken ändrats med åren - något jag också haft turen att delvis kunna få kännedom om. Detta arbete är precis slutfört, och förklarar kanske varför byggandet delvis fått stå tillbaka en tid.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Från A till B och Åter

Inlägg av H0n3 »

Heja Johan,

Ja jag undrade väl varför byggaktiviteten varit så låg ett tag :mrgreen: det har ju bara dykt upp mer berättelser och ett par nya Vätterbåtar den senaste tiden förutom deltagande i skapande av detta forum ;)

Ska bli intressant att läsa om din modell för befraktning och trafikspel.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Skriv svar

Återgå till "Trafik"