Toppbilden, visa:    


Ång- och dieselkranvagnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Ång- och dieselkranvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Tar till lite grövre doningar än H0n3, med Nässjös (nåja...) ångkranvagn, en "liknelse" som i både fullskala och modell härstammar från "Old Blighty". Sedan finns det väl 101 punkter eller fler där förbättringar kan göras på modellen för att få den att efterlikna verklighetens kran.

Bild
Den gamla O-vagnen är en Limaprodukt, själva kranen är av Hornbys tillverkning. Det fattas en manskapsvagn, vilket PERL torde ha i sitt sortiment (visserligen även den krävande ombyggnad, men ändå...).
Senast redigerad av Johan Molin den 17 maj 2012, 11:08, redigerad totalt 1 gånger.

Fernis

Re: Ångkranvagn

Inlägg av Fernis »

Hej detta blir mitt första inlägg :D
Tänkte egentligen bara säga att din ångkran Johan är inte helt olik en annan kran som var på besök hos järnvägsmuseet i Gävle i somras.

Bara att skicka ett pm om högupplösta bilder önskas

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångkranvagn

Inlägg av Johan Molin »

Tack för trevlig bild!

Ja, det måste vara ångkran A2. Trevligt att den är vid god vigör! Det tycks vara ett grannlaga arbete att sköta alla reglagen för denna kran.
Min kranvagn är avsedd att avbilda A1 som hörde hemma i Nässjö, den är dock skrotad sedan länge. Jag kan i varje fall försvara mig med att både fullskala och modell föreställer Cowans Sheldon-kranar, sedan är de inte helt identiska.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Ångkranvagn

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev:Tack för trevlig bild!

Ja, det måste vara ångkran A2. Trevligt att den är vid god vigör! Det tycks vara ett grannlaga arbete att sköta alla reglagen för denna kran.
Min kranvagn är avsedd att avbilda A1 som hörde hemma i Nässjö, den är dock skrotad sedan länge. Jag kan i varje fall försvara mig med att både fullskala och modell föreställer Cowans Sheldon-kranar, sedan är de inte helt identiska.
Nej då. Det är nog A1 nr 2.
A2 är en helt annan kran.
Den här:
Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångkranvagn

Inlägg av Johan Molin »

Aha, jag visste inte att de hade olika litterabeteckningar. Jag har bara noterat A1 & A2 Cowans Sheldon, A3 och A4 den större modellen av "tyskstuk". Därav förvirringen ...

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ångkranvagn

Inlägg av d680ae »

BoJ skrev:
Johan Molin skrev:Tack för trevlig bild!

Ja, det måste vara ångkran A2. Trevligt att den är vid god vigör! Det tycks vara ett grannlaga arbete att sköta alla reglagen för denna kran.
Min kranvagn är avsedd att avbilda A1 som hörde hemma i Nässjö, den är dock skrotad sedan länge. Jag kan i varje fall försvara mig med att både fullskala och modell föreställer Cowans Sheldon-kranar, sedan är de inte helt identiska.
Nej då. Det är nog A1 nr 2.
A2 är en helt annan kran.
Den här:
Bild
Sedan när då?
Senast redigerad av d680ae den 12 maj 2012, 16:32, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Ångkranvagn

Inlägg av BoJ »

A2 an på bilden är från ca mitten av 80talet fotad på dia. Platsen är Götrborg central där detta sett stod en tid. Har ingen aning om varför.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ångkranvagn

Inlägg av d680ae »

BoJ skrev:A2 an på bilden är från ca mitten av 80talet fotad på dia. Platsen är Götrborg central där detta sett stod en tid. Har ingen aning om varför.
BoJ

Det finns rätt övertygande bildbevis på hur märkningen före UIC-numreringens införande löd t.ex på

"ÅNGE" "KRANVAGN LITT A NR 2 "
"HAGALUND" "KRANVAGN LITT A NR 3"

Det rimmar också mycket bra med uppgifterna i tjänstevagnsboken av Koponen/Rönn som säger att:

"De första stora kranvagnarna till SJ anskaffades 1948 Från den engelska tillverkaren Cowans Sheldon & Co Ltd i Carlisle. Det rörde sig om två kranvagnar med ångdrivet maskineri. Vagnarna betecknades A1 och A2. De kompletterades 1956 med två, likaledes ångdrivna, kranvagnar från Krupp-Ardelt Gmbh, Wilhelmshaven. Beteckningen för dessa blev A3 resp A4. "

Rekonstruktion av beteckningen för de båda resterande kranarna bör då ha lydit:

"NÄSSJÖ" "KRANVAGN LITT A NR 1" resp.
"BODEN" "KRANVAGN LITT A NR 4"

Jag är också rätt övertygad om att det är den sistnämnda som figurerar på bilden ovan om än i modernare märkning.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångkranvagn

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Jag är inte någon fullfjädrad expert på littreringar och fordonsindivider på det svenska järnvägsnätet, men texten på " min" kranvagn har jag kopierat efter foto. Min tolkning är således densamma som d680ae:s. Men jag är således inte rätt person att vara domare i denna fråga.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Ångkranvagn

Inlägg av Svante Andersson »

OK... i avsaknad av domare får vi väl avgöra "by popular vote".
Och jag röstar på det alternativ som d680ae framfört!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångkranvagn

Inlägg av Johan Molin »

"BODEN" "KRANVAGN LITT A NR 4"

Jag är också rätt övertygad om att det är den sistnämnda som figurerar på bilden ovan om än i modernare märkning.
Bara av ren nyfikenhet: Har du någon specifik information som tyder på det, eller "känner du igen" just den kranvagnen jämfört med kranvagn A nr 3? (Jag kan givetvis inte ifrågasätta ditt påstående, och gör det inte heller!)

Möjligen om man tittar på bilden skulle man med fantasins hjälp kunna ana att det strax till höger om SJ-märket i vit text mot den gröna botten står

"KRANVAGN
BODEN"

Det kan i varje fall knappast stå

"KRANVAGN
HAGALUND" där. Kan detta vara ledtråden?

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ångkranvagn

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:
"BODEN" "KRANVAGN LITT A NR 4"

Jag är också rätt övertygad om att det är den sistnämnda som figurerar på bilden ovan om än i modernare märkning.
Bara av ren nyfikenhet: Har du någon specifik information som tyder på det, eller "känner du igen" just den kranvagnen jämfört med kranvagn A nr 3? (Jag kan givetvis inte ifrågasätta ditt påstående, och gör det inte heller!)

Möjligen om man tittar på bilden skulle man med fantasins hjälp kunna ana att det strax till höger om SJ-märket i vit text mot den gröna botten står

"KRANVAGN
BODEN"

Det kan i varje fall knappast stå

"KRANVAGN
HAGALUND" där. Kan detta vara ledtråden?
Bilden i sig själv är inte den allra bästa ledtråden. Märkningen på kranen är vid det här laget ändrad till UIC-nummer och med det är nog på denna likväl som övriga kranar den gamla pre-UIC märkningen med littera, nummer, disponerande distrikt och hemstation utplånad.
Grunden för påståendet är i stället lite historiekunskap på området plus en del annan information om SJ:s kranbestånd och en serie bilder tidigare publicerade av Christer Nyqvist.

Traditionellt var under ångkrangenerationens glansperiod stationeringsorterna för kranar = Nässjö, Hagalund, Ånge och Boden. Märk då att Göteborg inte ingick i den skaran. 1970 ändrades dock förutsättningarna något beträffande tillgången på tunga kranar. Då levererades nämligen den första av nästa krangenerations bjässar till SJ. Boden fick sin dieselelektriska EDK1000 från SM Kirow i Östtyskland. De tre övriga kranstationerna fick nöja sig med sina ångkranar i ca 6 år till innan nästa leverans av kranar ersatte även deras.
När och hur behovssituationen av bärgningskran i Göteborg uppstod eller blev ett ärende som föranledde beslut har jag just nu inte uppgifter om. Men helt klart är att den 1970 i Boden övertaliga ångkranen f.d. A4 omstationerades till Göteborg för en tid. Nämnda bilder av Christer N visar en Krupp-Ardelt kran i aktiv tjänst och med märkning "Hemstation Göteborg".
Nuförtiden finns båda Krupp-Ardelt-kranarna i musealt förvar. Den f.d. Boden-kranen A4 tillhör idag BJs samlingar i Göteborg och paradoxalt nog står i Bodens omedelbara närhet, Karlsvik i Luleå, i stället Hagalunds gamla kran A3. Hur den gamla Cowans-Sheldon-kranen A2 från Ånge mår idag framgick väl av bild tidigare i tråden.

Av de totalt 4 mellan 1970 och 1976 anskaffade diselelektriska kranarna EDK500 och EDK1000 har ingen erbjudits tryggad ålderdom i musealt hägn. Alla är skrotade, antingen aktivt eller genom spontan naturlig nedbrytning.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångkranvagn

Inlägg av Johan Molin »

Var det inte en del problem med DDR-kranarna? Har något vagt minne att jag sett bilder på någon som välte (!) i Jönköpingstrakten, vilket krävde kranvagnsinsats ...

Ungefär som när hundägare Barbror Lindeman hävdade att bästa sättet att leta reda på en bortsprungen hund var att använda en hund.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ångkranvagn

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:Var det inte en del problem med DDR-kranarna? Har något vagt minne att jag sett bilder på någon som välte (!) i Jönköpingstrakten, vilket krävde kranvagnsinsats ...

....
Skall vi återkomma till dessa frågeställningar i en egen tråd "Dieselkranvagn"?

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Ångkranvagn

Inlägg av kilowatt »

Även i Hindås (Gbg) trillade en spårbunden kran, av spåret på sin tid, med påföljd att den tidigare porträtterade stora gbg baserade kranan fick åka en sväng.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångkranvagn

Inlägg av Johan Molin »

Det blir lättare om jag ändrar rubrik. Kranvagnarna har ju inte varit fler än att de borde rymmas i samma tråd!

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Ångkranvagn

Inlägg av BoJ »

BoJ skrev:
Johan Molin skrev:Tack för trevlig bild!

Ja, det måste vara ångkran A2. Trevligt att den är vid god vigör! Det tycks vara ett grannlaga arbete att sköta alla reglagen för denna kran.
Min kranvagn är avsedd att avbilda A1 som hörde hemma i Nässjö, den är dock skrotad sedan länge. Jag kan i varje fall försvara mig med att både fullskala och modell föreställer Cowans Sheldon-kranar, sedan är de inte helt identiska.
Nej då. Det är nog A1 nr 2.
A2 är en helt annan kran.
Den här:

Sorry. Sorry
Där tänkte jag ju helt fel. Kranen på bilden är A3 eller A4.
Här ett försök till modell. Bygger på en Lilliputkran och en lima o-vagn
BoJ

Bild
Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ång- och dieselkranvagnar

Inlägg av Johan Molin »

No worries! Jag blev lätt förvirrad en stund, men vad är ett forum till för om inte att sprida kunskap under gemytliga former?

Din fina modell ger mycket ha-begär :!: , men jag har svårt nog redan att motivera hur Cowans-Sheldon-kranen lyckades ta sig till Hästholmen på MHJ:s bräckliga skenor ...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ång- och dieselkranvagnar

Inlägg av S Johansson »

Bild

Bild

Som Kilowatt antyder ovan trillade en av SJs stora kranvagnar av spåret på Boråsbanan. Jag brukar inte fotografera olyckor. Ovanstående foton är ett undantag och, vill jag minnas, orsakades inga personskador. Jag råkade köra förbi några dagar efter vurpan som skedde 1978. Platsen är mellan Landvetter och Härryda. Kranen skulle användas vid utbyte av vägporten som skymtar på den andra bilden. SJ hade fyra stora Kirowkranar (tillv i Leipzig, DDR) av två något olika typer. Kranarna var stora och tunga och krävde stabilt underlag för att inte välta. De användes bara en kort tid och ersattes av mobilkranar. De här bjässarna är alltså inget för MHJ- eller KGJ-liknande banor!

Måns l.
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 nov 2013, 15:16

Re: Ång- och dieselkranvagnar

Inlägg av Måns l. »

S Johansson skrev:Bild

Bild

Som Kilowatt antyder ovan trillade en av SJs stora kranvagnar av spåret på Boråsbanan. Jag brukar inte fotografera olyckor. Ovanstående foton är ett undantag och, vill jag minnas, orsakades inga personskador. Jag råkade köra förbi några dagar efter vurpan som skedde 1978. Platsen är mellan Landvetter och Härryda. Kranen skulle användas vid utbyte av vägporten som skymtar på den andra bilden. SJ hade fyra stora Kirowkranar (tillv i Leipzig, DDR) av två något olika typer. Kranarna var stora och tunga och krävde stabilt underlag för att inte välta. De användes bara en kort tid och ersattes av mobilkranar. De här bjässarna är alltså inget för MHJ- eller KGJ-liknande banor!
Det stämmer. Dock var det nära att min morfar fick den över sig.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ång- och dieselkranvagnar

Inlägg av ford1929 »

tog lite bilder på den kran som finns i kalsvik
Bild
Bild
Bild

en ganska ståtlig "pjäs"
Roger(Forden)

Skriv svar

Återgå till "Svenska Tjänstefordon och Övrigt"