Toppbilden, visa:    


Ny medlem säger h

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Bengt Ohliv
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 mar 2015, 15:59

Ny medlem säger h

Inlägg av Bengt Ohliv »

    Hej.
    Jag heter Bengt Ohliv, 64 år ung eller gammal i Växjö. Nyfikenheten på järnväg har funnits sedan barnsben. Min första mj-bana var en Märklin rundbana med lok och några växlar samt blå transformator. Loken gjorde ett skutt när man ändrade körriktning, dåtidens high tech.............
    Sedan mitten 90-tal har jag byggt en 2-räls anläggning med Sverige som förebild livligt påhejad av mina tågvänner i VJMS. Min anläggning är ca 3 x 1,35 meter (4m2) Tidsepoken är sent 60-tal till sent 80-tal. Här finns det bruntåg och rälsbussar som jag upplevat. Tågen är digitala men ställverket för växlar och signaler är analogt med många bistabila reläer. Flera växlar är förreglade i signalerna, det går bara att lägga om en växel när signalerna visar rött. Roligt att konstruera, bygga och se att allt fungerar. Huvudlinjen är en rundbana med "svensk" kontaktledning i två plan med två stationer där tågen kan mötas varav en är utrustad med programeringsspår samt en bibana som trafikeras av rälsbuss och vut. Flera av byggnaderna har jag byggt efter bilder och ritningar från nätet, några färdiga från Jeco/NMJ. En mj-anläggning blir aldrig färdig, nu skall jag befolka banan med figurer och montera diverse belysningar..................................
    Se bild.
    Hälsningar Bengt

    Bild

    Användarens profilbild
    Johan Molin
    Inlägg: 19964
    Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
    Ort: Moth Virgin
    Kontakt:

    Re: Ny medlem säger h

    Inlägg av Johan Molin »

    Hej och varmt välkommen i gänget! Hoppas du ska trivas med alla udda individer här (och jämna också för den delen ...)!

    Jag misstänker att du försökt klistra in en bild rätt upp-och-ner i din anteckning. Tyvärr fungerar inte det, utan man måste skapa en bild-länk till ett bildlagringsforum, som t ex Photobucket, där man lagrar sina bilder (den upplagrade bildens bildadress ska kopieras in mellan två klamrar:
    "[img ]bildens nätverksadress på bildlagringsforumet[/img ]".

    Denna fråga kommer upp titt som tätt, och är väl en av svagheterna hos den forumadministratör Mötesspåret valt. Det finns dock flera trådar på detta forum där man kan få detaljbeskrivning hur man gör. Hoppas det löser sig, vi sitter med popcorn-skålen i högsta hugg och väntar på att få se dina bilder! [JC_doubleup.gif]

    Bengt Ohliv
    Inlägg: 3
    Blev medlem: 21 mar 2015, 15:59

    Re: Ny medlem säger hej

    Inlägg av Bengt Ohliv »

    Hej
    Jag gör ett nytt försök att visa några bilder /Bengt

    [URL=http://www.forumbilder.se/EAO90/sk ... .JPG[/img][/url]

    [URL=http://www.forumbilder.se/EAO91/sk ... =600[/img][/url]

    Användarens profilbild
    Johan Molin
    Inlägg: 19964
    Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
    Ort: Moth Virgin
    Kontakt:

    Re: Ny medlem säger h

    Inlägg av Johan Molin »

    Där satt den! Ser ut att vara en mycket trevlig miljö, som vi gärna ser mer av!

    Användarens profilbild
    P Falk
    Inlägg: 2894
    Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
    Ort: Gråbo

    Re: Ny medlem säger h

    Inlägg av P Falk »

    Hej Bengt! Välkommen och tack för trevliga bilder. Kul att du kom igång med bildlänkningen också.
    Man ser att det rullar svenskt på din bana och att du verkar ha Roco DCC (om jag ser rätt?).
    Måste kännas bra att du får plats med egen bana i ett speciellt tågrum, som gjort för många trevliga kvällar! [JC_doubleup.gif]
    /Peter
    ---------------------------------------
    Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

    PeO
    Inlägg: 3061
    Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

    Re: Ny medlem säger h

    Inlägg av PeO »

    Anläggningen ser ganska "färdig" ut, men vi lånar en devis från.... någon.
    En modelljärnväg blir aldrig färdig - och tur är väl det.
    Välkommen att byta tips om hur man får den lite färdigare.

    Användarens profilbild
    1956
    Inlägg: 6065
    Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
    Ort: Brantevik

    Re: Ny medlem säger h

    Inlägg av 1956 »

    Välkommen till Mötesspåret!
    Din anläggning ser verkligen välbyggd och mysig ut. Jag ser fram emot att få se fler bilder.

    Skriv svar

    Återgå till "Ny medlem säger Hej!"