Toppbilden, visa:    


Färg stolpar

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Färg stolpar

Inlägg av Beeblebrox »

Jag är på gång att måla ett helt gäng luftledningsstolpar från Entec. Det är den lite äldre modellen som skall vara grön. Eftersom jag i alla lägen jag kan målar med Vallejo Air så vill jag även göra det här.
Finns det någon som kan hjälpa mig med vilken kulör som borde bli rätt? Jag hade en tanke om att "Duck Egg green" borde kunna funka, men har vissa misstankar om att den kanske är för blek.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Färg stolpar

Inlägg av Graffen »

Skulle nog blanda den med Vallejo light green.
Kan bli bra...
:)
Bild

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Färg stolpar

Inlägg av Beeblebrox »

Graffen skrev:Skulle nog blanda den med Vallejo light green.
Kan bli bra...
:)
Du menar Duck egg+ light green? Jag tänkte försöka få till rätt nyans, har väl säkert ett 50-tal stolpar att måla.

Sen har jag haft lite problem med att blanda Vallejo vid några tillfällen. Det har skiktat sig i koppen lite så först kommer det nästan bara ena färgen och sedan skiftar det nyans helt plötsligt. Det kan iofs vara när jag blandat med vitt, en färg som är helt omöjlig att måla i alla fall...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färg stolpar

Inlägg av Johan Molin »

vitt, en färg som är helt omöjlig att måla i alla fall...
You don't say? (Håller på att måla relingsstöttor och sånt trams f n ...) :shock: ( :mrgreen: )

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Färg stolpar

Inlägg av Graffen »

Vallejo polyurethane vitt är en fröjd att använda jämfört med den vanliga model air.
Jag har för mig att Humbrol 101 har nämnts som stolpfärg?
Det borde kanske finnas något RAL-nummer på originalfärgen?
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färg stolpar

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror inte mitt problem är själva färgnyansen, utan att få den att fästa så det inte ser "melerat" ut på vanlig ståltråd.

Det är som Marc Levengoods farmor sade, "det är bara att bryta ihop och gå vidare" ...

simonarvestrand
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:44
Ort: Rinna,Boxholm

Re: Färg stolpar

Inlägg av simonarvestrand »

Beeblebrox skrev:
Graffen skrev:Skulle nog blanda den med Vallejo light green.
Kan bli bra...
:)
Du menar Duck egg+ light green? Jag tänkte försöka få till rätt nyans, har väl säkert ett 50-tal stolpar att måla.

Sen har jag haft lite problem med att blanda Vallejo vid några tillfällen. Det har skiktat sig i koppen lite så först kommer det nästan bara ena färgen och sedan skiftar det nyans helt plötsligt. Det kan iofs vara när jag blandat med vitt, en färg som är helt omöjlig att måla i alla fall...
Gör lite bubblor med jämna mellanrum och testa spruta på papper. Bubblor = håll för nozzeln så det blir tätt och spruta då blandar det sig bra i koppen.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Färg stolpar

Inlägg av Svante Andersson »

SJ färg 54 grågrön finns hos SMJ som deras S109!
http://www.smj.org/wp/?p=3956&cat=114

Om man jämför SMJ:s färgchip på hemsidan i http://scalemodeldb.com/paint så får man förslag på Vallejo #79 och #82.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Färg stolpar

Inlägg av larsess »

Hej!
SJ "Stolpgrönt" kommer ju då och då upp som diskussionsämne i våra MJ-Fora. På MMjS har vi kommit fram till Humbrol matt 80 som bästa kulör. I skala 1:1 varierar ju kulören en del beroende på blekning, ålder mm. Men en studieresa utmed Kilafors-Söderhamn på 90-talet då stolpar mm ännu var riktigt fräscha i kulören fick oss att bestämma H 80 som "likare". Lysekilsbanan var ett annat studieobjekt för detta. Gemensamt för dessa båda linjer var att hela kontaktledningsanläggningen ännu var kvar enligt den gamla SJ-standarden, så diverse andra frågor om utförandet fick också bra svar!
Bild
Här ses hur stolpar, vattenhäst och lokstallsportar ser ut i vårt "HO-Bollnäs", målade med Humbrol Matt 80. Men smaken är ju olika om vad som passar bäst! (Jodå, kolkranen är numera reparerad! :oops: )
Hoppas du hittar din stolpgröna också, Beeblebrox!
/Larsess

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Färg stolpar

Inlägg av 1956 »

Jag köpte för ett antal år sedan en burk sprayfärg Multona 600 605 (volvokulör) som jag tycker stämmer helt. Om man störs av att den blir för blank så är det enkelt att spraya dem med matt fixatur efteråt.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Färg stolpar

Inlägg av Graffen »

Svante Andersson skrev:SJ färg 54 grågrön finns hos SMJ som deras S109!
http://www.smj.org/wp/?p=3956&cat=114

Om man jämför SMJ:s färgchip på hemsidan i http://scalemodeldb.com/paint så får man förslag på Vallejo #79 och #82.

SA
#79 i så fall. #82 är väldigt gröngul i tonen.
Bild

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Färg stolpar

Inlägg av Beeblebrox »

Det här var en djungel... det enda jag vet nu är att jag inte gjort helt rätt- men...
Det hela slutade med att jag grundade med Vallejo vit polyuretanprimer och sedan lägger jag på Vallejo Air Interior green 71010.
Jag hade ett prov med Humbrol som jag tyckte blev för skarp. Sen har vi några stolpar som köpts målade från Entec, jag tycker dom ser lite blekgula ut. Mitt resultat ligger ungefär mitt mellan dessa.
När det gäller färger, nyanser och nummer på Vallejo blir jag bara inte klok. Jag beställde hem ett gäng färger men blev inte nöjd med dom. Det slutade med att jag nu har tagit prov på alla mina Vallejo. Jag har en kartongbit med färgnummer och en liten klick färg. Jag insåg att det var det enda sättet för mig att få lite rätt i alla fall.
Sen grundade jag ett gäng stolpar svarta och ett gäng vita. Därefter sprutade jag en svart och en vit i den nyanser som jag ville prova. Till slut hittade jag en som verkade vettig.

Första batchen om 22 stolpar är klar och jag har idag grundat batch 2 med ytterligare 22 stoplar.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"