Toppbilden, visa:    


Senaste MJ magasinet.

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Senaste MJ magasinet.

Inlägg av Graffen »

Hej alla forumvänner.
Jag känner mig onödigt nöjd över vädringsartikeln i senaste numret.
8-) :oops:
Är det någon som läst den och har lite input att ge?
Det skulle vara bra att veta om man har gett för lite utrymme åt någon aspekt av det.
Jag använder i stort sett samma tips i mina kurser, men det är ett helt annat medium med utrymme för frågor under kursens gång.
Tackar på förhand.
-M
Bild

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av cgn1954 »

Klart jag läst den - både artikeln och hela tidningen. Då händer det inte så mycket annat i denna del av världen, dvs. inom en radie av 0.5 meter från mig.

Betyg? Jag kan inget om vädring men kommer att prova på så småningom. Ska noga hålla koll på var denna artikel är så jag kan ha den som uppslagsverk när det blir dax. I framtiden. :)

Bra jobbat! [JC_doubleup.gif]

Saknade: Kanske en liten faktaruta "det här behövs" med alla lösningsmedel och färger och grejer, vadde heter och vadde är bra till. Min enkla åsikt.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av Johan Molin »

Hade tänkt försöka mig på någon form av recension under "Inspirationskällor", men plötsligt trillade flera olika mj-tidningar ner i brevlådan på en gång. Model Rail, Smalspårigt, Finescale Railway Modelling Review och Model Railroad Planning 2015 ...

Men så mycket kan väl sägas att ditt bidrag tog MJ-magasinet till en ny nivå! [JC_doubleup.gif]

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av Lasse M »

Läser inte MJ-Magasinet men detta låter intressant, då kanske man skulle ta och köpa detta numret av MJ-Magasinet. Får ta och titta om där möjligen finns något mer läsvärt i numret annars känns det lite väl dyrt med 99:- för enbart en artikel som intresserar.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av GammelDansken »

Lite samma känsla här. Det är en dyr tidning, med mycket bra i, men 70-80 % av det är klart över min tekniska kunskap.
Har dragit på en prenumeration, och måste åka 7 mil för att handla den, så det blir mycket glest mellan exemplaren.
// John

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av Johan Molin »

Bästa svenska mj-magasin är enligt mitt tycke Smalspårigt, med ofta mycket bra artiklar av såväl Bengt Nylén som Ola Ahlström, Anders Steen, Göran Tholin och andra, ingen glömd. I övrigt finns ju inte så mycket att välja på. Danska Spor og Baner prenumererar jag också på; jag tycker den har bra recensioner av nyutkomna danska modeller, med visserligen påpekanden av detaljer som inte stämmer med förebild men ändå med en relativt avslappnad attityd till dessa.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av 1956 »

Håller med dig Johan, Smalspårigt är definitivt Sveriges bästa MJ-tidning där senaste numret var det i mitt tycke bästa hittills. (Förutom det där jag bidrog med en artikel om MMJ som ju numera är att betrakta som ett hett eftertraktat samlarnummer.) :lol:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av Johan Molin »

Liksom det där jag recenserade Norra Sandbymötet för ett par år sedan ... :roll:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av Johan Molin »

Bild

En tidning som numera innehåller intressanta artiklar om våra riktigt gamla järnvägsvagnar med Ola Ahlströms mycket noggrant grundforskade byggen, dock inte i detta nummer!

Vad har vi väl då här?

Belysningar. KMJK har börjat sälja bangårdsbelysningar. Med hänsyn till denna förenings stora noggrannhet i genomgång av fullskaleförlagor verkar detta onekligen spännande! Dessutom har Göran Eriksson beskrivit hur han bygger Rimbo Grandes dito. Således full pott för hobbyns "lysmaskar"!

Personligen blev jag intresserad av Bengt Stockefors "monografi" över en norsk GF-vagn och dess öden och äventyr. Det är alltid extra spännande med beskrivning av en enstaka vagn-individ, som blir på något sätt "levande" genom en historik av detta slag.

Eurohobby har fått en ny försäljningslokal i Munka-Ljungby. Lite trist att man måste lämna Väla, det var lätt att slinka in där när man hade vägarna förbi Helsingborg. Men tydligen har man många som söker sig personligen till deras "outlet" så det är bara att säga lycka till!

Rush Rails timmervagnar i H0. Tycker jag också personligen är kul att läsa om. Det jag saknar är info om vilka vagn-nummer vi talar om. Tydligen handlar det om 200 tysk-registrerade vagn-individer.

Scratchbygge av 30-talsbuss, beskrivning av koloniträdgårdar och tågfärjor är alltid intressanta.

Beskrivningar av svenska ånglok och modeller av dessa har nu kommit fram till olika varianter av littera G. Spännande läsning!

Laxå-Röfors Järnväg i verklighet och modell, och sist men inte minst Bo Japlins serie om reklammålade svenska godsvagnar, nu närmast när Fyffes bytte namn till Chiquita, som väl näst intill har uppnått kultstatus vid det här laget! Innan jag gör några nya idiotinköp av margarinvagnar eller liknande vill jag ju veta deras historik, om det överhuvud taget går att kröka verkligheten till att innefatta dem i min MHJ-verklighet (fast det vet jag ju egentligen på förhand inte går alls!!! :=u ).

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av Tågklareraren »

Om du svarar på detta inlägg så blir det ditt inlägg nummer: 10 000
Och då kommer jag att vara den som fick dej att skriva det! [JC_doubleup.gif]
Grattis Johan!
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av P Falk »

Kanske hinner jag före... Kanske inte..?
Härligt när det kommer ett nytt nummer. Får lägga mig tidigt ikväll! Mkt roligt att läsa! Yes! :-JJ
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Senaste MJ magasinet.

Inlägg av PeO »

Dags igen. Efter ett par dagars långtbortajobb för Norsk Forsvar, jobbar jag så nära att jag kan åka hem och äta middag, posten har just kommit och i den ligger MJ-MAGASINET. Jag har ännu så länge bara hunnit skumma genom Likhströmsverkens doktorsuppsats om de äldsta personvagnarna på SJ, den artikel får djupstuderas ett par gånger till. Förra numret kändes lite som ett mellannummer, den här gången var det som vanligt många artiklar man kommer att gå tillbaka till och studera igen.
Norgeresan innebär också att jag fick hem operatörspanelen till belysningen på banan, som norska försvaret fick låna i vänta på nästa besök, eftersom displayen på deras panel var pålitlig som ett windowsprogram och vi inte hade någon ny panel på lager. se fjärde inlägget på http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 2&start=40

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"