Tack Johan!
Jo, jag är ju tyskrallare lite genom evolution.
Jag valde tyskt en gång i tiden då jag skulle bygga en anläggning i N-skalan med fokus på ånglok.
Ganska naturligt blev det då epok II då det var peak på ånglokens utveckling kontra alternativa transportsätt.
När jag sedan skulle börja bygga mitt stora projekt (som finns beskrivet i annan tråd) var det naturligt att helt enkelt expandera det jag hade i N.
Av olika anledningar ledsnade jag på N-skalan i kombination med ånglok och valde att gå över till H0.
Här hade jag ju kunnat byta till svenskt eller amerikanskt men jag kände att jag hade införskaffat en relativt stor kunskap om DRG, Länderbahnen, signalsystem, tågsammansättning etc. så det blev ändå rätt naturligt att fortsätta den vägen.
Jag kan erkänna att jag t.o.m. studerade ett antal böcker om tysk 1800-tals historia, litteratur om Weimarrepubliken samt ett par riktigt maffiga band som heter "The Most Valuable Asset of the Reich - A history of the German National Railway 1920 - 1945" av Alfred C. Mierzejewski; de senare inte helt lättlästa.
Trafikspel har alltid fascinerat mig. Det är väl allt sedan jag läste om John Allens G & D anläggning och givetvis även Bruno Kochs en gång i tiden.
För mig har just trafikspel alltid lockat "för att ha något att göra" på modelljärnvägen.
Om jag bara kan hitta lite tid för att göra en refresh på mina programmeringskunskaper skall jag försöka få till ett bra program som genererar trafik på banan.
Parallellt med denna testbana finns även planer på att påbörja en större sektionsanläggning som i en eventuell framtid kan infogas i en större anläggning.
Segmentanläggningen skall bli ett stort Bahnbetriebswerk lite i stil med B & K's Bahnbetriebswerk Düsseldorf Abstellbahnhof.
...fast det äventyret får nog få en egen tråd.