Toppbilden, visa:    


Ryska personvagnar i modell och förebild

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av LYR »

Mj-tillverkaren Heris presenterar inför 2015 ett antal ryska modellvagnar, varav åtminstone en sovvagn gick i trafik Stockholm-Moskva
se länk: http://www.heris-modelleisenbahn.de/pdf ... e-2015.pdf

Samt diskuteras idag denna trafik på järnvägshistoriskt forum där också bilder finns: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=160182

/LYR
:

tågtyckarn

Re: Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av tågtyckarn »

Samt svenska trätransportvagnar.

Var finns priserna?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av Johan Molin »

Jag antar att de ryska vagnarna har 16,5 mm spårvidd. Skillnaden mot "riktigt" bredspår, har det ju hävdats annorstädes, är tämligen liten.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av cgn1954 »

Jaaee... i H0 skiljer det sig knappt +1 mm (mer exakt 0,97701 mm) för rysk spårvidd (1520) men hela +2,7 (mer exakt 2,67816 mm) för Spanien/Portugal (1668).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av PeO »

cgn1954 skrev:Jaaee... i H0 skiljer det sig knappt +1 mm (mer exakt 0,97701 mm) för rysk spårvidd (1520) men hela +2,7 (mer exakt 2,67816 mm) för Spanien/Portugal (1668).
Räknar du approximativt med 1/87, eller med 1/87,08571428571428571428571428571428571428571428571.......... ?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av Johan Molin »

Det senare såklart. Det gör väl alla? :shock:

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av Traveller »

De nye Heris-vognene har russisk profil, mens vognene som gikk til Oslo og Stockholm hadde UIC-profil. Mellom Brest og Berlin ble det laget "Stalin-profil" i 1945, og her kan man kjøre med "vanlige" russiske vogner med normalsporboggier.

Jeg husker godt den russiske sovevognen som gikk til Norge. Det var mye hemmelighetskremmeri rundt den vognen, særlig i et NATO-land. Jeg mener å huske at det var alltid to sovevognskonduktører, hvorav den ene var KGB-mann. Varmekoblingene hadde en spesiell lås som bare den russiske sovevognskondukturen hadde nøkkel til. Det skapte mye bry for skiftepersonalet. Minst to kupeer var belagt med diplomatpost, som ambassaden leverte selv, og det var nok vognens egentlige hensikt.

Bildet viser vognen på vei til Oslo ved Rygge på Østfoldbanen. Det er et flott internasjonalt tog som lar seg gjenskape med modeller fra Sachsenmodelle/Tillig http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-74485.html, NMJ (SJ) og Heljan (DSB).

Mvh P.

Bild
Foto 1975: Bjørn Næss
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av BoJ »

Traveller skrev:De nye Heris-vognene har russisk profil, mens vognene som gikk til Oslo og Stockholm hadde UIC-profil. Mellom Brest og Berlin ble det laget "Stalin-profil" i 1945, og her kan man kjøre med "vanlige" russiske vogner med normalsporboggier.

Jeg husker godt den russiske sovevognen som gikk til Norge. Det var mye hemmelighetskremmeri rundt den vognen, særlig i et NATO-land. Jeg mener å huske at det var alltid to sovevognskonduktører, hvorav den ene var KGB-mann. Varmekoblingene hadde en spesiell lås som bare den russiske sovevognskondukturen hadde nøkkel til. Det skapte mye bry for skiftepersonalet. Minst to kupeer var belagt med diplomatpost, som ambassaden leverte selv, og det var nok vognens egentlige hensikt.

Bildet viser vognen på vei til Oslo ved Rygge på Østfoldbanen. Det er et flott internasjonalt tog som lar seg gjenskape med modeller fra Sachsenmodelle/Tillig http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-74485.html, NMJ (SJ) og Heljan (DSB).

Mvh P.

Bild
Foto 1975: Bjørn Næss
Snyggt.
Trevligt att vagnen faktiskt finns i modell från Tillig! Var en klar nyhet för mig.
Har sett den "Ryska" vagnen i Göteborg sent 70 eller möjligen tidigt 80tal. Politruken höll alla dörrar stängda.
Kommer ihåg att det talades om Diplomatresor i vagnen.
Loket fanns (hoppas komer åter) också i modell från Jeco.
Sissta vagnen? En SJ B5?
BoJ

Bild med vagnen vid Götaälv på väg mot Oslo.
Foto Hans Nilsson.

Betänk att detta är gamla BJ! Över Mellerud och vidare gamla DJ, med trästolpar, mot Kornsjö och vidare Oslo.
Detta blir jag knäsvag över.

Bild
Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

quzäta
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 okt 2014, 12:19

Re: Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av quzäta »

Hur gick det med Heris SJ AB8K? Den bara dog liksom...

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Ryska personvagnar i modell och förebild

Inlägg av Svante Andersson »

cgn1954 skrev:Jaaee... i H0 skiljer det sig knappt +1 mm (mer exakt 0,97701 mm) för rysk spårvidd (1520) men hela +2,7 (mer exakt 2,67816 mm) för Spanien/Portugal (1668).
Om du kollar lite vad det ryska (sovjetiska?) spårviddsbytet innebar så var det egentligen inte en systemvid förändring av spårvidden.
Man minskade spårvidden i linjespår för att få lugnare gång med snabbare tåg men man ändrade inte inte på axlarnas spårvidd. På så sätt fick man 4 mm mindre spel och lugnare gång. Antagligen ändrade man inte heller på växlar och liknande.

Så man kan lugnt räkna rysk spårvidd i H0 som 17,5 mm... 17,5172 och en massa decimaler till om man vill vara noga. Vore ganska kul att bygga och innebär bara ett bygga att bygga spåret själv. Axlar på lok och vagnar kan man nog i de flesta fall flytta isär 0,5 mm på vardera sidan. :lol:

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Utländska Vagnar"