Toppbilden, visa:    


Ritning till vagnvåg sökes

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av SWB-56 »

Hej!
Är det någon här på detta forum som har ritningar till eller bra bilder på en vagnvåg till "utlånings". Mitt MJ-projekt, Klackbergs Järnvägar, behöver en vagnvåg på malmbangården, men jag har ingen aning om hur den såg ut eller hur stor den var. Ja, stor var väl att ta i :lol: men mått hade den iaf.
Själva vågen finns ju beskriven i banläran , men inte huset. :mrgreen:
LarsEric

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av Göran T »

Hej Lars-Erik.
Jag har en ritning på vagnvågen i Lidköping (numera riven). Den kan jag scanna och skicka dig om du ger mig din mailadress, antingen här eller i ett PM till mig. Den har även varit publicerad i ett äldre nummer av Smalspårigt.
Vagnvågen finns som etsbyggsats hos SV&LV men känner jag dig rätt så vill du bygga själv?
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av SWB-56 »

Göran T skrev:Hej Lars-Erik.
Jag har en ritning på vagnvågen i Lidköping (numera riven). Den kan jag scanna och skicka dig om du ger mig din mailadress, antingen här eller i ett PM till mig. Den har även varit publicerad i ett äldre nummer av Smalspårigt.
Vagnvågen finns som etsbyggsats hos SV&LV men känner jag dig rätt så vill du bygga själv?
/Göran T
Tack! Det var snabba ryck. :o Du har dessutom helt rätt i att jag helst bygger själv, så om du vill ha besväret att scanna ritningen och skicka den till le.b@me.com blir jag riktigt glad. :D :D :D
Tack på förhand.
LE

tågtyckarn

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av tågtyckarn »

Kan du inte göra en stjälavandring till Pennstativ och låna hoonoms vagnvåg? Likt WNJ och Barsken. [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av PeO »

Ta lärdom av hur det gick för Barsken. Smålänningar kan också vara grilska, så det kan gå illa. :roll: Och anlita inte Spléen som konsnylt, om du vill få något gjort.

Svenne

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av Svenne »

Så här såg våghuset ut i Ljusdal 1980. Inte för att jag tror att den skrala bilden är till någon hjälp, men jag hade den ju till hands. ;)

Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av ford1929 »

Fanns i Allt om hobby 1981 tror jag. Från WNJ
Roger(Forden)

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av MickeC »

Utnyttjade funktionen Sök i allt om hobby

Om Barskens "Stjälavandring" stod det i nummer 1 1982, sidan 28 närmare bestämt. Tidaholms vagnvåg var föremålet både för artikeln och bygget.

Hela historien om WNJ tål ju att läsas om med jämna mellanrum...
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av SWB-56 »

tågtyckarn skrev:Kan du inte göra en stjälavandring till Pennstativ och låna hoonoms vagnvåg? Likt WNJ och Barsken. [JC_doubleup.gif]
Njae, jag tror inte det. Jag bygger nog hellre i trä som originalet. :lol: :lol:

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av S Johansson »

En vagnvåg är genom sin storlek lätt att placera på modelljärnvägen. Här är några foton!
Bild
Sunne 1976
Bild
Mellerud 1990
Bild
Vansbro 1994

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av Göran T »

Som sagt, vagnvågar - eller rättare sagt våghusen - kan se ut lite hur som helst och de skall ju också rymmas inom det fria rummet. Därför kan de få lite asymmetriska tak, precis som Stigs översta bild visar.
Nu har du alla fall fått en ritning från Smalspårigt nr 100 där jag och Curt Juhlin ritade och berättade om vagnvågen i Lidköping. Och det var inte fem år sedan utan 8 år sedan!!! :o
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av SWB-56 »

Tack alla för tips och bilder på vagnvågar. Nu har jag tillräckligt för att knåpa ihop en egen kur. :D :D :D :D :D
Jag hade en gammal bild på den verkliga bangården där man kan se vågkuren som en liten suddig prick i fjärran, men den kan jag inte visa, eftersom det verkar som någon "stulit" mitt konto med alla bilder. :mrgreen: I vart fall kommer jag inte åt det längre. Yahoo har hittills inte kunnat ge mig någon hjälp. :mrgreen: Men det löser sig nog endera året... :roll:
LE

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ritning till vagnvåg sökes

Inlägg av SWB-56 »

Svenne skrev:Så här såg våghuset ut i Ljusdal 1980. Inte för att jag tror att den skrala bilden är till någon hjälp, men jag hade den ju till hands. ;)
Bild
Tack för tipset, men för mitt vidkommande är nog detta lite vågat... :lol: :lol: :lol:

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"