Toppbilden, visa:    


Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Hit flyttas trådar som ägts av forummedlem som inte längre finns med oss i detta jordeliv.

Moderator: cgn1954

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av P Falk »

Ser ut som någon fått blodad tand efter vågbygget... ! [JC_doubleup.gif]
Mycket elegant! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

P Falk skrev:Ser ut som någon fått blodad tand efter vågbygget... ! [JC_doubleup.gif]
Mycket elegant! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Tack! Fattar inte själv att jag inte lödde från början. Särskilt nu när man kan titulera sig "mässingsbyggare" :oops: ?!

Hur som helst! Visst har det blivit blodad tand! Metall och lödning är grejen som både är riktigt kul och håller! Dock saknas etsade satser till de hus jag behöver, och därmed får det bli papp/plast till dessa. Nu krävs dock paus i pillet och återgång till det normala, annars blir aldrig mina G-finkor från SMJ färdiga!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av jogra »

Nja, nog är väl ändå möbler ala version 1 lite väl fina för jaktstugan ändå... :o
Det är ett väldans fint möblemang du fått ihop, både version 1 och 2! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

jogra skrev:Nja, nog är väl ändå möbler ala version 1 lite väl fina för jaktstugan ändå... :o
Det är ett väldans fint möblemang du fått ihop, både version 1 och 2! [JC_doubleup.gif]
Hej! Tack! men nja... ...Claes Kulsson tyckte som Du! helt ok med ver. 1 således. Undertecknad som tagit på sig rollen som baningenjör i min fiktiva värld har dock andra preferenser:

Felet med version 1 är att den blev väldigt ömtålig. Både bottenplattan, pallen och bordsskivan är av väldigt tunn kartong och pianotråden sitter inte så bra med superlim. Lossnar lätt. Version 2 blev däremot väldigt stabil och tålig! Benen av gitarrsträngsbitar är både styva och fjädrande. Stolen i version 2 kan förbättras genom: A: Ytterst försiktig filning ut mot kanterna på ryggstödet i syfte att det ska se tunnare ut. Lite tjock nu. B: Avrundning av kanternas översida på själva sitsen. Ska försöka med en bit våtslippapper (kornstorlek 2000) runt en nålfil först och se hur det blir.

Kontentan: Strängar till elgitarrer (hårda) är perfekta till modellbygge! Bra fäste på lödtennet och små storlekar. De kan enkelt dessutom bockas i väldigt små radier. Kommer definitivt att köpa på mig G-, H- och E-strängar till materiallagret!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Helt underbart! Det känns som om du är en omedelbar naturbegåvning! Jag får stuffa iväg till Malmö Musikhandel (två kvarter bort) och leta gitarrsträngar — förutom lite goa pianonoter också förstås ...

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:Helt underbart! Det känns som om du är en omedelbar naturbegåvning! Jag får stuffa iväg till Malmö Musikhandel (två kvarter bort) och leta gitarrsträngar — förutom lite goa pianonoter också förstås ...
Tack för komplimangen! Själv funderar jag på att hitta ett vertikalpiano och slakta det! Det borde finnas byggmateriel inuti :roll: :roll: ! Nu över till dagens hä(n)delser i Smålands Burseryd:


Nästa dag kom Claes åter efter att ha varit hemma och funderat, och nu besiktigade möblerna nooooga!! Då blev det klagomål: "De va la då inga snygga kanter på stolen precis, å ryggen e så tjock att en trellar bakåt bara å tyngden, men bena verkar setta fast rejält! Kan du inte fixa te detta?

Baningenjör Stridh, som hade mycket att göra (Bl.a. bygga G-finkor) tänkte att nu gäller det att få tyst på "vågmästarn", och satte därför igång direkt. Ryggstödet filades ner rejält och fick en något rundad form varvid den trubbiga kanten förfinades avsevärt. Själva sitsens kanter fick även de en avslipning, dock till em mera rundad form. Då det hela ansågs klart, kröp (naturligtvis) vågmästare Claes åter in under bordet, tittade noga och utbrast: "-Jaha, hm..... äh! De får la duga nu då! Måla kan jag göra om du vell?"."- I [censur] heller!" sade baningenjör Stridh! "-Det gör jag själv!". Vågmästare Claes kom med svar direkt: "..-å när i helgutta ska ingenjören hinna med det? Det finns ju inte en enda G-finka alls mellan Landeryd & Falköping! Vad ska vi med en våg te utan vagnar, å när i [censur igen] kommer rälsen?" resterande ordväxling avstår vi från med hänvisning till känsliga läsare. Överens blev de, för visst har vår käre vågmästare en poäng i det han säger?! ;)

Bild
[/quote]
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Senaste nytt från Smålands Burseryd:

Dagens "Unboxing":

I den s.k. "Kollosalverkstaden" råder viss stiltje i väntan på materal och dokumentation. I dag dök dock ett mycket viktigt verktyg upp - Det för husbyggare obligatoriska dragstiftet finns nu på plats i verkstaden. Det är ett bra och mycket välskött lätt begagnat exemplar. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]! Bra med en pensionerad arkitekt till broder! Tack Owe! :
Bild

Vidare har även små (närmast mikroskopiska) belysningskällor till bl.a. vagnsvågen anlänt. Valet föll på att beställa LED med pålödda isolerade 0,2mm kablage. Dessa är tänkta att användas till belysning främst inomhus.
Bild

Här avslöjas obönhörligen leverantören:
Bild

Vid ett besök på "Tåg"-tema hittades dessa palettknivar! Betraktas av undertecknad som perfekta verktyg för både bergsformationer och annat! Dessutom både billiga och slipbara för vassare egg!:
Bild

Därmed skingrar sig orsakerna till rådande stiltje på kollosalverkstaden för varje dag som går. Nu återstår Airbrushutrustning inför bygget av mina G-finkor. De måste bli klara nån gång! Härlig låda förresten:
Bild
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

De där SMJ-byggsatserna är mycket användbara — även som utgångspunkt till vagnar ombyggda från G-finkor! Jag samlade på mig ett dussintal för några år sedan, och har haft rätt mycket användning av "delar av dem" förutom de två äkta G-vagnar som MHJ ska trafikeras med framöver.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:De där SMJ-byggsatserna är mycket användbara — även som utgångspunkt till vagnar ombyggda från G-finkor! Jag samlade på mig ett dussintal för några år sedan, och har haft rätt mycket användning av "delar av dem" förutom de två äkta G-vagnar som MHJ ska trafikeras med framöver.
Aha! Det var en ny infallsvinkel! Själv behöver jag G-finkor både utan- med halv- och med hel bromsplattform. Under 59-69 användes de flitigt till- och från Smålands Burseryd. Även äldre typer förekom. Min plan är att färdigställa dessa tio med olika nummer och i olika utföranden inom ramen för vad byggsatsen avsetts till. Byggandet ser jag inga konstigheter i, men däremot målningen. Minnesbilden är tydlig med slarvigt bättringsmålade fält efter lagningar etc. Ser det som en utmaning att försöka återskapa en lagom sliten park av finkor. med inte mindre än sju olika lastbryggor/vagnsmottagare så går det åt en del:

Dagligt bruk:
Godsmagasinet: 1-3 st.
Bruket byggnad väster: 2-4 (Utlastning av färdiga band och tråd).
Bruket brygga vid kontor: 1 st. Godsmottagning styckegods.
Färgfabriken: 2 st. En för utlastning och en med råvaror (Alkydharts, pigment, lacknafta etc).
Parkettfabriken: 1-2 st. (Parkettgolv klara för läggning).
Kvar i tåg till nästa station(er): Minst 5 st.

Tar gärna emot tips om förebilder på ombyggda G-finkor!

Därutöver behövs en lång rad O-vagnar! Har dock inte hittat lämpliga byggsatser. man kanske t.o.m. måste köpa profiler, plåt och tråd och bygga efter ritning???
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av ford1929 »

Lokstallet har väl O-vagnar? I byggsats
Roger(Forden)

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

ford1929 skrev:Lokstallet har väl O-vagnar? I byggsats
Hej! Var hittar man dom?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av ford1929 »

http://www.lokstall1.se. Har själv funderat på att köpa dom
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av ford1929 »

Ser att du beställt G vagnar från smj...har byggt 3st själv. Det jag upptäcker med dessa är att dom är glappa i axellagringarna
Går att lösa med lösa lagringar,har beställt från MRW..så vi se om det funkar :roll:
Roger(Forden)

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

ford1929 skrev:Ser att du beställt G vagnar från smj...har byggt 3st själv. Det jag upptäcker med dessa är att dom är glappa i axellagringarna
Går att lösa med lösa lagringar,har beställt från MRW..så vi se om det funkar :roll:
Samma här! Visste inte vilken av de tre olika lagringarna från MRW som funkar bäst. Fick därför en första sändning med 4 av varje typ som test! Gillar MRW! Tillmötesgående och bra på alla sätt! Om Du tittar uppe till höger på min tidigare bild så skymtar förpackningarna under påsen med etsdelar.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

ford1929 skrev:http://www.lokstall1.se. Har själv funderat på att köpa dom
tack för tips och länk! hade ingen aning om att dessa finns tillgängliga.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Nu behöver vagnsavdelningen i "kollossalverkstaden" på f.d. VCJ forumkamraternas hjälp med svar på ett antal frågor!

Bild

Året är 1960 och månaden smällkalla februari.På bilden mitt i "kollossalverkstaden" sitter vår käre vän och tillika vågmästaren Claes Kulsson mest apatisk över sakers tillstånd. I stället för att öppna pärmen med dokumentation över bakomvarande nyförvärv stirrar han med tom blick på sina nya möbler undrande om när det han kallar "det rysliga eländet" skall ta slut. Som han ser det så är det naturligtvis ingen ordning på allting just nu! Ledningen velar fram och tillbaks gällande bl. a. vilket koppelsystem som skall användas på f.d. VCJ. Av bl.a. denna anledning har bygget av 10 st SMJ-finkor gått i stå. I SJ´s spariver (man ansåg sig ju inte ens ha råd att göra klart elektrifieringen söder om Smålands Burseryd) har man nyligen gjort affärer med Östtyskland! I utbyte mot ett B-lok i sämre skick fick man en lång rad uttjänta gamla vagnar. Två av dessa tilldelades f.d. VCJ som provbänkar samt för lärlingsutbildning! I förhandlingarna ingick att flakvagnarna skulle renoveras och målas om före leverans. Tyskarna hade dock missförstått de instruktioner man fått gällande märkningen av flakvagnen. Naturligtvis borde det ha stått "VCJ" och inte "NBJ"! Man hade blandat ihop instruktioner från en annan Svensk köpare. Således kommer denna vagn att åter målas om i f.d. VCJ´s regi. Den gamla tankvagnen med nitad tank fick man ta i befintligt skick. Således behöver nu båda dessa objekt anpassas till Sverige de behov som finns på f.d. VCJ. Därmed blir det en lite större revision som skall ta vid. Här följer planer:

Vagnarna kommer bl.a. att utgöra provbänk för:
En nygammal koppelmetod! Det prov som avses utföras är med konventionella koppel samt s.k. TB-koppel.

Fråga 1:Var hittar man billiga och vettiga imitationer av skalakoppel??

Nu över till tankvagnen. På bilden är vagnen demonterad och endast löst ihopställd för fotografering:
Bild

Planen är att revidera denna gamla vagn till något som liknar en Svensk äldre tankvagn. Ny stege med tillhörande utrustning på taket skall tillverkas av mässing & gitarrsträngar. Likaså nya steg till bromsplattformen. Bromskuren har dörr från båda sidor. Det mer eller mindre groteska märkningsplåtarna skall justeras. Vagnen skall (likt flakvagnen) märkas någorlunda korrekt. Här följer några mått: L.ö.b: 100mm. Axelavstånd: 52 mm. Tanklängd 76mm. Bromskuren ser redan väldans Svensk ut!

Fråga 2: Finns det någon lämplig Svensk förebild att efterlikna vid denna tankvagnsrevision? Svara gärna med bilder/ritningar!
Fråga 3: Hade Svenska tankvagnar dörrar och fotsteg på båda sidorna om bromskuren, eller bör den ena spacklas bort?
Fråga 4: Var hittar man dekaler inkl. Svensk märkning till en tankvagn som denna?


Därefter blickar vi åter på flakvagnen:
Bild

Här planeras inga större åtgärder förutom komplettering med skalakoppel, bromsslangar, nya smäckrare räcken, Några förstyvningsstag under sidobalkarna, TB-koppel samt omlackering. Vagnens mått: L.ö.b: 104,5mm. Axelavstånd: 52mm. Vagnens höjd från räls till brädsidans överkant: 32mm: Några frågor igen:

Fråga 5: Finns någon "lookalike" för denna vagn på SJ´s spår? Bilder?
Fråga 6: Finns dekaler till lämplig märkning?


Och slutligen en fråga om TB-koppelproblematiken:
Fråga 7: Jag behöver 2 st avkopplingsmagneter för test! Någon som har data om antingen var man hittar sådana eller hur man lindar dem själv?

Syftet är således att vagnarna skall utgöra egna "lärlingssobjekt" för:
TB-koppel, målning med airbrush inkl. vädring, läran om bromstyper, detaljeringsövning samt praktisk utprovning av det omtalade TB-kopplet inkl. avkopplingsfunktionen. Tacksam för all hjälp jag och Vågmästare Kulsson kan få!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Det var ett mastigt pensum!

Får jag blygsamt bidra med fråga 5:
Rätteligen kallas väl denna vagntyp för "lådvagn". HNJ anskaffade efter 1 världskriget ett drygt 60-tal vagnar från Tyskland (en del kom via SWB) som i allt väsentligt liknar den vagn du har. 25 st "lånades ut" till Tyskland igen under 2 världskriget, och i likhet med MHJ:s utlånade motsvarigheter om de väl aldrig tillbaka. Men det bör betyda att 35-40 vagnar fanns kvar när HNJ förstatligades.
Officiellt fick dessa vagnar SJ:s nummerserie littera Is(u) 11658 — 11741. Vilka av dessa som fanns "i verkligheten" och korresponderade till rätt vagntyp vet jag dock inte. Det finns kunniga människor på forumet som kan vidareutveckla detta.

Hur länge dessa vagnar gick kvar i trafik vet jag inte heller; således är det svårt att svara på hur pass bra de stämmer med "din epok".

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:Det var ett mastigt pensum!

Får jag blygsamt bidra med fråga 5:
Rätteligen kallas väl denna vagntyp för "lådvagn". HNJ anskaffade efter 1 världskriget ett drygt 60-tal vagnar från Tyskland (en del kom via SWB) som i allt väsentligt liknar den vagn du har. 25 st "lånades ut" till Tyskland igen under 2 världskriget, och i likhet med MHJ:s utlånade motsvarigheter om de väl aldrig tillbaka. Men det bör betyda att 35-40 vagnar fanns kvar när HNJ förstatligades.
Officiellt fick dessa vagnar SJ:s nummerserie littera Is(u) 11658 — 11741. Vilka av dessa som fanns "i verkligheten" och korresponderade till rätt vagntyp vet jag dock inte. Det finns kunniga människor på forumet som kan vidareutveckla detta.

Hur länge dessa vagnar gick kvar i trafik vet jag inte heller; således är det svårt att svara på hur pass bra de stämmer med "din epok".
Tack! Anledningen till att jag valde dessa vagnar till min "egenutbildning" är mina egna minnesbilder från 60-talets Smålands Burseryd. Även riktigt gamla godsfinkor förekom. Ska bli spännande att se vad mitt inlägg ovan kan leda till!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Lihkströmsverken »

Pennstativ skrev: Nu behöver vagnsavdelningen i "kollossalverkstaden" på f.d. VCJ forumkamraternas hjälp med svar på ett antal frågor!
Innan jag ger mig ikast med dina frågor, som dock kommer att ta ett tag att bena ut, vill jag fråga om du har tillgång till Godsvagnsboken (utgiven för några år sedan av Trafikverket/Järnvägsmuseum)? Denna bok är ett referensverk av klass som bör finnas i var mj-rallares bokhylla.

Där på sidan 128 återfinns Tysk typ "Frankfurt", på sidan 130 Tysk typ "Halle" och din vagn, Tysk typ "Breslau" på sidan 132. Din vagntyp återfanns på SWB, UGJ, TGOJ, GBJ, NBJ och så givetvis senare vid SJ. Anndra källor är Tåg 1974 nr 3, Tåg 2001 nr 11 och avsomnade tidskrifte Skarvjärnet.

Tankvagnar av tysk typ återfinns på sidan 262 med fyra bilder. Annan källa är Tåg 1974 nr 4.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

När det gäller fråga 2 så fanns det äldre tankvagnar från 1910 (-1920?)-tal länge kvar i drift. Problemet du har här är ju framförallt att det saknas räcken. Bromskurerna monterades väl också bort på 1930 - 1940-tal.

Om det inte är just detta exemplar du vill rädda finns det nyproduktion av liknande svenskmärkta tankvagnar. Vilket dock inte löser ditt problem med gasoltankvagnar. MÖJLIGEN skulle du kunna hitta vagnar med märkning Kvarntorps Skifferoljefabrik som skulle kunna vara "stand-ins", just de hade väl ett antal gasoltankvagnar har jag förstått, både 2- och 4-axliga (?).

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:När det gäller fråga 2 så fanns det äldre tankvagnar från 1910 (-1920?)-tal länge kvar i drift. Problemet du har här är ju framförallt att det saknas räcken. Bromskurerna monterades väl också bort på 1930 - 1940-tal.

Om det inte är just detta exemplar du vill rädda finns det nyproduktion av liknande svenskmärkta tankvagnar. Vilket dock inte löser ditt problem med gasoltankvagnar. MÖJLIGEN skulle du kunna hitta vagnar med märkning Kvarntorps Skifferoljefabrik som skulle kunna vara "stand-ins", just de hade väl ett antal gasoltankvagnar har jag förstått, både 2- och 4-axliga (?).
Tack igen! 60-talet var tiden då var- och varannan industri- och villaägare installerade oljeeldning! Just denna tankvagn är därför tänkt att transportera eldningsolja till industrier kring stationen. Att räcken uppe på tanken saknas avses lösas med mässing/gitarrsträngar. Dock krävs en bild av förebilden för att lista ut ungefär hur dessa delatljer såg ut.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av PeO »

På fråga 7 gräver jag i minnet, det enda som kommer fram klart direkt är att de måste drivas med växelspänning. Jag gjorde ett enkelt prov, i brist på annat liggande mitt framför fötterna, lindade jag lindningstråd på ett par M8-bultar och riggade upp dessa under ett provspår. På banan jag bygger nu , har jag inte kommit längre än att borra hål i underlaget, för att kunna sätta dit magneter senare.
Artikel jag läste, länge innan provet, torde ha varit i en AoH på 80-talet. Är det någon, som har ett mindre adventskalenderliknande minne, eller ett register över artiklar?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Lihkströmsverken »

Pennstativ skrev: Fråga 1:Var hittar man billiga och vettiga imitationer av skalakoppel??
Fråga 2: Finns det någon lämplig Svensk förebild att efterlikna vid denna tankvagnsrevision? Svara gärna med bilder/ritningar!
Fråga 3: Hade Svenska tankvagnar dörrar och fotsteg på båda sidorna om bromskuren, eller bör den ena spacklas bort?
Fråga 4: Var hittar man dekaler inkl. Svensk märkning till en tankvagn som denna?
Fråga 1: Söker du en icke fungerande atrapp av ett skalkoppel kan jag rekomendera den etsade byggsatsen som SV&LV säljer, "Skruvkoppel med koppelkrok"
http://www.svlv.se/tillbehoumlr.html

Fråga 2: Godsvagnsboken sidan 263. Fem vagnar till SJ, tre till SWB och tre till BJ alla införskaffade under WW1. Ytterligare vagnar inregistrerade senare vid HHJ, GDJ och KJ. Avbildade är SJ 502199, SJ 100675, SJ 502117 (Texaco) och SJ 502080 (Shell)

FRåga 3: Tre av bilderna i boken visar vagnar med bromshytt. Alla dessa har fotsteg, och därmed sannolikt dörrar, på bägge sidor.

Fråga 4: Kanske Dekaler&Etsat har något som kan användas, om inte annat genom klipp&klistara. Titta under fliken till vänster - tankvagnar
http://www.byggsvenskt.nu/

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tillägg;

Bilden i Godsvagnsboken av SJ Q12 100775 visar vagnen 1957 fortfarande med bromshytt!

/Ola

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Lihkströmsverken skrev:
Pennstativ skrev: Fråga 1:Var hittar man billiga och vettiga imitationer av skalakoppel??
Fråga 2: Finns det någon lämplig Svensk förebild att efterlikna vid denna tankvagnsrevision? Svara gärna med bilder/ritningar!
Fråga 3: Hade Svenska tankvagnar dörrar och fotsteg på båda sidorna om bromskuren, eller bör den ena spacklas bort?
Fråga 4: Var hittar man dekaler inkl. Svensk märkning till en tankvagn som denna?
Fråga 1: Söker du en icke fungerande atrapp av ett skalkoppel kan jag rekomendera den etsade byggsatsen som SV&LV säljer, "Skruvkoppel med koppelkrok"
http://www.svlv.se/tillbehoumlr.html

Fråga 2: Godsvagnsboken sidan 263. Fem vagnar till SJ, tre till SWB och tre till BJ alla införskaffade under WW1. Ytterligare vagnar inregistrerade senare vid HHJ, GDJ och KJ. Avbildade är SJ 502199, SJ 100675, SJ 502117 (Texaco) och SJ 502080 (Shell)

FRåga 3: Tre av bilderna i boken visar vagnar med bromshytt. Alla dessa har fotsteg, och därmed sannolikt dörrar, på bägge sidor.

Fråga 4: Kanske Dekaler&Etsat har något som kan användas, om inte annat genom klipp&klistara. Titta under fliken till vänster - tankvagnar
http://www.byggsvenskt.nu/

/Ola
tack för svaren :)! VaBoken Du nämner verkar ytterst intressant. Var hittar man den?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Frank Stenwall i Malmö borde ha den kvar i sitt lager. Kolla hans hemsida!

http://www.stenvalls.com/shop/

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Lihkströmsverken »

Pennstativ skrev: Fråga 1:Var hittar man billiga och vettiga imitationer av skalakoppel??
Vill med några bilder förtydliga vad jag menar när jag tipsar om etsade skalkoppelimitationer från SV&LV.

Jag använder TB-kopplel på alla mina normalspåriga vagnar och vill därför ha ett skalkoppel för att inte bufferbalken skall verka alltför naken. Det finns fungerande skalkoppel (dyra) och det finns såväl gjutna imitationer i vitmetall eller i plast. Dessa sistnämnda betingar dock även de några kronor så jag har funnit ett billigare alternativ som numara finns hos SV&LV.

Eftersom du blivit vän med din lödstation och även skaffat en uppsättning verktyg bör du med mina bilder se hur jag gjort;

Bild

Bild

[imghttp://i57.tinypic.com/r9ol4y.jpg][/img]

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bilderna återfinns i en tråd på ett Norskt forum där text förtydligar bygget.
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID ... andardvagn

Jag skall bara vara extra tydlig med att skalkopplet, byggsatsen, jag använde inte är ett fungerande koppel utan just en imitation.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Lihkströmsverken »

Svenska godsvagnar Normalspår 1856-1956, Erik Sundström, Trafikverkets Museer, ISBN 978-91-979236-0-6.

/Ola

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Lihkströmsverken skrev:
Pennstativ skrev: Fråga 1:Var hittar man billiga och vettiga imitationer av skalakoppel??
Eftersom du blivit vän med din lödstation och även skaffat en uppsättning verktyg bör du med mina bilder se hur jag gjort;



Jag skall bara vara extra tydlig med att skalkopplet, byggsatsen, jag använde inte är ett fungerande koppel utan just en imitation.

/Ola
tackar ödmjukast! En Etsplåt redan beställd!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Lihkströmsverken skrev:Svenska godsvagnar Normalspår 1856-1956, Erik Sundström, Trafikverkets Museer, ISBN 978-91-979236-0-6.

/Ola
Tack!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Lihkströmsverken »

En bra "detalj" säljs av Rimbo Grande;

Bild

Det är TB koppelhållaren som syns till höger på bilden och som säljs i "storpack". Fungerar till de flesta modeller såväl "etade" som till plastmodeller. En klar fördel är att man kan löda "tråden" och slippa bocka och limma (på plastvagnar). Dessutom finns fästen för kroken i detaljen - rekomenderas.

Dock får man ibland "palla upp" etsdetaljen så de i buffertbalken borrade hålen kommer i rätt nivå.

/Ola

Sture Bylén

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Sture Bylén »

Oj,oj, vad pilligt!! :o
Det där är definitivt inte min bag. Fylld av beundran! [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av PeO »

Sture Bylén skrev:Oj,oj, vad pilligt!! :o
Mycket mindre pilligt än att limma fast varje del för sig. Jag har inte provat RG:s variant, men det fanns en liknande på VVA-plåten SJ + godis, även koppelimitationer.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Lihkströmsverken skrev:En bra "detalj" säljs av Rimbo Grande;

Bild

Det är TB koppelhållaren som syns till höger på bilden och som säljs i "storpack". Fungerar till de flesta modeller såväl "etade" som till plastmodeller. En klar fördel är att man kan löda "tråden" och slippa bocka och limma (på plastvagnar). Dessutom finns fästen för kroken i detaljen - rekomenderas.

Dock får man ibland "palla upp" etsdetaljen så de i buffertbalken borrade hålen kommer i rätt nivå.

/Ola
Bra! Detta blir perfekt i ett något senare skede då byggandet av vagnar helt i mässing tar fart på allvar. Tack!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Sture Bylén skrev:Oj,oj, vad pilligt!! :o
Det där är definitivt inte min bag. Fylld av beundran! [JC_doubleup.gif]
Sture! Här är lösningen som gör skalakoppel nästan groteskt stora att jobba med: http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... upp-p40112.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

tågtyckarn

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av tågtyckarn »

Jag måste erkänna att det i alla fall förbättrar hans ut-seende- :twisted:

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

tågtyckarn skrev:Jag måste erkänna att det i alla fall förbättrar hans ut-seende- :twisted:
Aha!?!? Själv har jag den för syns skull :? :?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Sture! Här är lösningen som gör skalakoppel nästan groteskt stora att jobba med: http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... upp-p40112.
Jag förstår fortfarande inte hur man monterar dit den på buffertbalken? :roll:


Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:Lite inspiration kanske?

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=160634
Man tackar! Hade ingen aning om att S1 trafikerat HNJ.

Frågan om luppen och buffertbalken: Häng luppen i koppelkroken!

Här finns dock en bild på mitt Sb tagen före det att dekaler kom på plats. Det är ett Tenshodo Sb inköpte på E-bay. Då i ett penselmålat grönt skick :oops: . Därefter skickat till Graffen för motorbyte, dekodermontering, omlackering, fjädrande buffertar fram (Nem bak), domkrafter, verktygslåda, fungerande belysning runt om och mycket mera. Visst blev det fint?
Bild

...och Din bildlänk på S1 här. Denna är f.ö. perfekt till att få fram rätt utförande och mått på mina blivande bangårdsbelysningar!
Bild
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Fråga gällande TB-koppel:

behöver hjälp med att få fram en lämplig "fixtur" att använda vid montering av själva trådbygeln. Det gäller naturligtvis att få till höjden exakt. Några bra tips?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Lihkströmsverken »

Pennstativ skrev:.... behöver hjälp med att få fram en lämplig "fixtur" att använda vid montering av själva trådbygeln. Det gäller naturligtvis att få till höjden exakt. Några bra tips?
Menar du med "fixtur" något lim eller motsvarande? I så fall vill jag på nytt rekomendera detaljen från Rimbo Grande jag visat i ett tidigare inlägg. Med detta slipper du att limma i och innanför buffertbalken utan kan istället, med lämpligen lågtemperaturtenn, snabbt punktlöda bygelns ände i de två avsedda "öronen". Handlar det om en plastvagn/lok kan man lämpligen kyla med en papptuss indränkt i vatten så tråden inte riskera smälta buffertbalken.

En annan vits med mässingsdetaljen är att man kan använda den som borrmall genom att hålla den först mot buffertbalken utvändigt, då kommer de borrade hålen rätt. Men kom ihåg, mässinsdetaljen måste ofta kompletteras med en plast eller helre mässingsbit för att komma "ner" i rätt nivå, limmas/löds den direkt mot golvet kommer hålen i öronen i fel nivå i förhållande till de borrade hålen.

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av MatsN »

Pennstativ skrev:Fråga gällande TB-koppel:

behöver hjälp med att få fram en lämplig "fixtur" att använda vid montering av själva trådbygeln. Det gäller naturligtvis att få till höjden exakt. Några bra tips?
MRW har haft en jigg som man kan använda att kolla höjd och utstick på bygeln samt kolla krokens längd och funktion.
Vet dock inte om de fortfarande säljer den...
Kolla i deras katalog via denna länken:
http://www.mrw1.se/

/Mats

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Lihkströmsverken skrev:
Pennstativ skrev:.... behöver hjälp med att få fram en lämplig "fixtur" att använda vid montering av själva trådbygeln. Det gäller naturligtvis att få till höjden exakt. Några bra tips?
Menar du med "fixtur" något lim eller motsvarande? I så fall vill jag på nytt rekomendera detaljen från Rimbo Grande jag visat i ett tidigare inlägg. Med detta slipper du att limma i och innanför buffertbalken utan kan istället, med lämpligen lågtemperaturtenn, snabbt punktlöda bygelns ände i de två avsedda "öronen". Handlar det om en plastvagn/lok kan man lämpligen kyla med en papptuss indränkt i vatten så tråden inte riskera smälta buffertbalken.

En annan vits med mässingsdetaljen är att man kan använda den som borrmall genom att hålla den först mot buffertbalken utvändigt, då kommer de borrade hålen rätt. Men kom ihåg, mässinsdetaljen måste ofta kompletteras med en plast eller helre mässingsbit för att komma "ner" i rätt nivå, limmas/löds den direkt mot golvet kommer hålen i öronen i fel nivå i förhållande till de borrade hålen.

/Ola
Tack! Att fästa bygeln är inte problemet, utan att verkligen säkerställa exakt höjd på den! För bra funktion skall jag försöka hålla mig inom +/- 0,1 mm. Då krävs någon slags bra fixtur vari bygeln kan vila under t.ex. härdningstid. Funderar på att tillverka en själv med hjälp av en rälsbit och lämplig fastsatt anordning till detta. Dock slipper man detta om färdig dito finns att tillgå.

Gälland RG-plåtarna - En av de aktuella vagnarna är en tankvagn där underredet består av öppna balkar. Då blir det inte bra med RG_plåtarna då dessa blir synliga uppifrån.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

MatsN skrev:
Pennstativ skrev:Fråga gällande TB-koppel:

behöver hjälp med att få fram en lämplig "fixtur" att använda vid montering av själva trådbygeln. Det gäller naturligtvis att få till höjden exakt. Några bra tips?
MRW har haft en jigg som man kan använda att kolla höjd och utstick på bygeln samt kolla krokens längd och funktion.
Vet dock inte om de fortfarande säljer den...
Kolla i deras katalog via denna länken:
http://www.mrw1.se/

/Mats
Hej! Tack för din länk, men dessvärre finns de inte kvar. Blir nog till att hitta på nåt själv till slut.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av MatsN »

Ajdå, nä har för mig att MRW tillverkade en laddning jiggar på beställning för ett antal år sedan.
Men om du går in på "byggtips" på deras hemsida så finns en ritning på jiggen samt ritning på TB-koppel.
Själv har jag tejpat upp en koppelkrok jag bockat till och är nöjd med på ett papper och använder som mall då jag ska bocka till nya krokar.

Bygeln ska ju sitta i höjd med buffertcentrum (c:a 12 - 12,5 mm över r.ö.k.)
och lika långt ut från buffertbalken som buffertarna.
Utsticket brukar jag justera genom att lägga en stållinjal mot bägge buffertarna och den ska då också toucha bygeln.

/Mats

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

MatsN skrev:Ajdå, nä har för mig att MRW tillverkade en laddning jiggar på beställning för ett antal år sedan.
Men om du går in på "byggtips" på deras hemsida så finns en ritning på jiggen samt ritning på TB-koppel.
Själv har jag tejpat upp en koppelkrok jag bockat till och är nöjd med på ett papper och använder som mall då jag ska bocka till nya krokar.

Bygeln ska ju sitta i höjd med buffertcentrum (c:a 12 - 12,5 mm över r.ö.k.)
och lika långt ut från buffertbalken som buffertarna.
Utsticket brukar jag justera genom att lägga en stållinjal mot bägge buffertarna och den ska då också toucha bygeln.

/Mats
Tack! Jag har boken Modelltåg -93 och den utomordentliga beskrivning på alla mått som finns där. Gällande mallen för trådbygeln kom jag nu på en idé jag skall prova! :P !

Återkommer i ärendet [JC_doubleup.gif]
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Lasse M »

MatsN skrev:Ajdå, nä har för mig att MRW tillverkade en laddning jiggar på beställning för ett antal år sedan.

/Mats
Fanns det inte en koppelmall för TB-koppel i etsad variant från VVA? Kanske har Mats B sådana kvar? Hur man får tag på Mats numera kan jag dock inte hjälpa till med men det kan kanske någon annan?

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Hej igen!

Den gångna veckan medgav dessvärre inte tid till VCJ/BAJ. Dock har superintressant äldre litteratur om HNJ inköpts, och med boken VÄLDIGT nära sängen så hinns det med lite ur den varje dag. Boken, skriven 1950, handlar om näringslivet utmed HNJ´s bansystem. Här finns mängder av stoff att botanisera ur för kommande trafikspel och alla de små figurer som skall få sina små levnadsöden å banan.

Dessvärre har även nästa vecka massvis av övrigt att önska gällande hobbytid. Därmed blir det stiltje på modellbyggarfronten även då. Byggs på fritiden görs det, men då i form av renoveringsarbeten i huset. Måste bli färdig så att hobbyrummet blir klart snarast möjligt! Banan ska ju byggas vettja!

Vi hörs!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Det låter fantastiskt spännande! Du har hittat ett koncept som i varje fall jag är svårt fascinerad av! Hoppas att du hittar fram till en "värld som inte är större än du kan hantera", eller hur det var han uttryckte sig, salig KBran. Jag är helt övertygad om att vi tillsammans här kommer att ha fascinerat kul tillsammans kring din "världsbild" med Smålands Burseryd i centrum!

Låst

Återgå till "Minnenas spår"