Toppbilden, visa:    


Lantmäteriets karta över Ekensholmsbanans trafikområde

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Lantmäteriets karta över Ekensholmsbanans trafikområde

Inlägg av SWB-56 »

Låt mig presentera en trevlig ”avart” inom MJ-eriet: Kartritning! :D
Under det år jag varit med här på M-spåret har jag med oftast oblandad förtjusning tagit del av den svenska landsbygdens häpnadsväckande verklighetsbeskrivningar – så fantastiska att de lätt skulle kunna betraktas som skrönor, ja superskrönor, om det inte vore för berättarnas väldokumenterade heder- och oförvitlighet… :lol: :lol: :lol:

Som liten bodde jag visserligen på landet, Norberg, straxt söder om eller mitt i garnridån, men då var jag inte tillräckligt utvecklad som bygderomantiker. Istället vidtog ett 50-årigt storstadsliv med åtföljande mj-liv i SMJ, där jag träffade Christer Johnssén och tillsammans roade vi oss med det bygderomantiska perspektivet. Vi bedrev lite fördjupade studier om natur, kultur och ortnamn i Bergslagen.
Men med tiden blev det en alltför heterogen social gemenskap, för att hålla ihop och odla den ”riktigt lilla skalan” om liknelsen inte missförstås. Arbetet dog helt enkelt ut.

För att råda bot på detta erbjöd jag mig helt :evil: envåldsmäsigt :evil: att rita en karta över Ekensholmsbanans trafikområde. :roll:
Stationssamhällena var redan bestämda och Bergslagsområdet likaså. Banan skulle så långt möjligt avspegla Bergslagen en höstdag 1955. Mitt förslag var måndagen den 3:e oktober, dels därför att landskapet just då börjar ikläda sig årets mest praktfulla klädnad! Men det råkade också vara den första vardagen i ett ”fritt” Sverige – motboken var död! :mrgreen: :mrgreen:

Kartan omfattar i min fantasi ett nytt litet landskap inträngt mellan Dalarna i norr, Uppland i öster, Västmanland i söder och i väster binder Värmland ihop cirkeln. För att förankra det nya lilla landskapet, har jag valt ortsnamn eller namnformer som kan hänföras till de kringliggande landskapen. En del av de 363 :o olika namnen är sådana som är vanliga i de olika landskapen. Andra är inspirerade av vistexter, gamla SMJ-medlemmar eller rena fantasier och/eller förvrängningar av verkliga namn. :lol:

Det var fantastiskt roligt att göra kartan. Många gånger satt jag och gapskrattade åt namnkombinationer som plötsligt dök upp i huvudet. :lol: :lol: :lol:
Förstora kartan och ta gärna en tripp och se vad ni upptäcker. Undrar ni över något så fråga, Jag berättar gärna mera.

Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Lantmäteriets karta över Ekensholmsbanans trafikområde

Inlägg av PeO »

Det var på den kartan jag för många år sedan, på en hjulmarknad i stadshuset, upptäckte SMJ:s samtrafik med TNJ. Börsle ligger i närheten av (Väne) Åsaka.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lantmäteriets karta över Ekensholmsbanans trafikområde

Inlägg av Johan Molin »

En underbart vacker karta! Enda felet är att bilden inte är skalbar, så det stört omöjligt att läsa alla roliga namn! Jag antar att kartan är en vidareutveckling av den som finns i en av Jan Jangös tågböcker (jag tror det var nr 1 som hade en artikel om dåvarande SMJ), och redan där fanns ju ett antal obetalbara namn med. Fast redan där var det så pyttigt att det var svårläst ...)

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Lantmäteriets karta över Ekensholmsbanans trafikområde

Inlägg av SWB-56 »

PeO skrev:Det var på den kartan jag för många år sedan, på en hjulmarknad i stadshuset, upptäckte SMJ:s samtrafik med TNJ. Börsle ligger i närheten av (Väne) Åsaka.
Ja, Åsaka ligger väl straxt söder om Börsle i Nedare härad, men tyvärr nedanför kartkanten om jag inte missminner mig. Rätta mig om jag har fel. Förlåt min glömska men vad står TNJ för? :oops:

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Lantmäteriets karta över Ekensholmsbanans trafikområde

Inlägg av SWB-56 »

Johan Molin skrev:En underbart vacker karta! Enda felet är att bilden inte är skalbar, så det stört omöjligt att läsa alla roliga namn! Jag antar att kartan är en vidareutveckling av den som finns i en av Jan Jangös tågböcker (jag tror det var nr 1 som hade en artikel om dåvarande SMJ), och redan där fanns ju ett antal obetalbara namn med. Fast redan där var det så pyttigt att det var svårläst ...)
Tack, tack! All uppskattning uppskattas all-tid. Kartan i Jangös bok är samma som den nuvarande med den skillnaden att den bemålats och fått viktigare vägar inlagda.
Beträffande skalbarheten mejlar jag gärna en skalbar bild direkt till dig om det passar.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Lantmäteriets karta över Ekensholmsbanans trafikområde

Inlägg av PeO »

TNJ står för Trollhättan Nossebro Järnväg, 1916-1968. Här Gällde det Väne-Åsaka. se'n finns det förståss Skånings, Barne, Kållands och kanske även Nedare. Det blev ett par timmars väntetid för internätavbrott innan jag lyckades skicka svaret.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Lantmäteriets karta över Ekensholmsbanans trafikområde

Inlägg av SWB-56 »

PeO skrev:TNJ står för Trollhättan Nossebro Järnväg, 1916-1968. Här Gällde det Väne-Åsaka. se'n finns det förståss Skånings, Barne, Kållands och kanske även Nedare. Det blev ett par timmars väntetid för internätavbrott innan jag lyckades skicka svaret.
Du har verkligen hittat namn som jag aldrig kollat. Börsle trodde jag att jag hittat på själv genom att byta ut en och annan bokstav i ett annat ord som jag hade i huvudet.... Undrar vart det här bär iväg.
När du anspelade på samtrafik TNJ - SMJ fattade jag ingenting, förrän jag kollade i Ståhles bok Enskilda järnvägars Entreprenörer och Arbetschefer och på kartan. :oops: :lol:
Nedare har jag däremot kollat alldeles nyss och det finns inte i min referenslitteratur från 50-talet. Har för säkerhets skull kollat med Google, men de vet inget heller. :roll:
LE

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Lantmäteriets karta över Ekensholmsbanans trafikområde

Inlägg av PeO »

Jag trodde själv att det bara var ett par gårdar, vi hade en kund på 70-talet på en av dem, sedan blev det en vägkorsning, när 44:an flyttades ut från Lilleskog till andra sidan Hunneberg, men nu finns där också en bilverkstad. http://www.borslebil.se/kontakt.html med liten karta, tittta annars på https://www.google.se/maps/@58.2833325,12.433333,13z
Järnvägen gick några hundra meter söder om Börsle, från Åsaka till Norra Björke.

Skriv svar

Återgå till "Landskapsbygge"