Toppbilden, visa:    


Enkel sprutbox

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Enkel sprutbox

Inlägg av Arne Lindgren »

Efter låång tid har min sprutbox äntligen blivit byggd.Bild
Till vänster är min gamla lackbox, till höger den nya.
Två lager genomskinliga plastboxar från Biltema, genomskinliga för att få in ljus.
En biltemafläkt för en hundring i bottnen den yttre och hål i den inre.
Emellan sitter två lager filterväv från classe. När jag testade den så blev det första lagret färgat men inte det andra. [JC_doubleup.gif] :up:
På golvet en snurrskiva från classe med lite ply ovanpå.
I taket sitter en lexanskiva under elastiska band. Blir den skitig för fort byter jag ur den och sätter in en ny, med gladpack rund så kan jag byta gladpacken.
Nu så.. lämplig kompressor och en vettig airbrushspruta..

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Pennstativ »

Arne Lindgren skrev:Efter låång tid har min sprutbox äntligen blivit byggd.Bild
Till vänster är min gamla lackbox, till höger den nya.
Två lager genomskinliga plastboxar från Biltema, genomskinliga för att få in ljus.
En biltemafläkt för en hundring i bottnen den yttre och hål i den inre.
Emellan sitter två lager filterväv från classe. När jag testade den så blev det första lagret färgat men inte det andra. [JC_doubleup.gif] :up:
På golvet en snurrskiva från classe med lite ply ovanpå.
I taket sitter en lexanskiva under elastiska band. Blir den skitig för fort byter jag ur den och sätter in en ny, med gladpack rund så kan jag byta gladpacken.
Nu så.. lämplig kompressor och en vettig airbrushspruta..
Hej!

Smart lösning. Har det fungerat som tänkt?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Arne Lindgren »

Oja, det funkar, bara man kommer ihåg att slå på strömmen. :oops:
Fast en rejäl LED-lampa limmad ovanpå locket skulle nog förbättra den, särskilt som jag är lat och inte byter gladpacken runt innertakskivan så ofta.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Pennstativ »

Arne Lindgren skrev:Oja, det funkar, bara man kommer ihåg att slå på strömmen. :oops:
Fast en rejäl LED-lampa limmad ovanpå locket skulle nog förbättra den, särskilt som jag är lat och inte byter gladpacken runt innertakskivan så ofta.
Tack för info Arne!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Lasse M »

Förstått din konstruktion någorlunda och funderar på att försöka få ihop en sådan då jag också använder pappkartong modell större numera. Men det där med lexanskivan hänger jag inte med i och ser inte den riktigt heller på bilden. Så har du tid och lust att utveckla det så skulle det vara intressant att se.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Arne Lindgren »

I den inre lådan, under taket, har jag en lös skiva av klar lexan. Den sitter med gummiband, typ bläckfisk-remmar.
Finns på båtfirmor, tror dom kallas gummirep.. eller gummisnöre. Ca 5 mm grovt.
Tanken var att den ska bytas ut när den blir smutsig, så att man alltid har ett ljusinsläpp uppifrån, även om lådan i övrigt blir rejält smutsig.
Jag råkade ha lexan.. går lika bra med akryl/plexi.
Sen kom jag på att man kan slå in skivan i plastfolie, och bara byta folien.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Lasse M »

Arne Lindgren skrev:I den inre lådan, under taket, har jag en lös skiva av klar lexan. Den sitter med gummiband, typ bläckfisk-remmar.
Finns på båtfirmor, tror dom kallas gummirep.. eller gummisnöre. Ca 5 mm grovt.
Tanken var att den ska bytas ut när den blir smutsig, så att man alltid har ett ljusinsläpp uppifrån, även om lådan i övrigt blir rejält smutsig.
Jag råkade ha lexan.. går lika bra med akryl/plexi.
Sen kom jag på att man kan slå in skivan i plastfolie, och bara byta folien.

Aha, som ett utbytbart fönster ungefär där ljuset ska komma in när sidorna m.m blivit för nersmutsat av färg. Hänger inte riktigt med i hur upphängningen är konstruerad då jag inte ser skivan på bilden.

Minns du vilken fläkt du köpte? Jag har en fundering om att kombinera det med någon ventilationsslang som man kan lägga ut genom ett fönster på glänt och därmed bli av med mer av doften.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Arne Lindgren »

Lasse M skrev:
Arne Lindgren skrev:I den inre lådan, under taket, har jag en lös skiva av klar lexan. Den sitter med gummiband, typ bläckfisk-remmar.
Finns på båtfirmor, tror dom kallas gummirep.. eller gummisnöre. Ca 5 mm grovt.
Tanken var att den ska bytas ut när den blir smutsig, så att man alltid har ett ljusinsläpp uppifrån, även om lådan i övrigt blir rejält smutsig.
Jag råkade ha lexan.. går lika bra med akryl/plexi.
Sen kom jag på att man kan slå in skivan i plastfolie, och bara byta folien.

Aha, som ett utbytbart fönster ungefär där ljuset ska komma in när sidorna m.m blivit för nersmutsat av färg. Hänger inte riktigt med i hur upphängningen är konstruerad då jag inte ser skivan på bilden.

Minns du vilken fläkt du köpte? Jag har en fundering om att kombinera det med någon ventilationsslang som man kan lägga ut genom ett fönster på glänt och därmed bli av med mer av doften.

Oj, tänk dig en plexiskiva i A4 . Lägg den ovanpå lådan med långsidan mot öppningen och dra tuschlinjer på lådan runt den så du får en fyrkant.
Sen markerar du 4 punkter, 2 utefter varje kortsida, ungefär 3 cm från hörnen.
Sen borrar du 4 hål ca 7mm i diameter där du markerat. Gör en knut på gummisnöret och trä in det genom valfritt hål, dra det inuti lådan rakt till andra kortsidan, upp där och ner igen i det andra hålet på samma kortsidan.
Sen inne i lådan parallelt med det första draget, och upp i sista hålet och spänn lite och gör en knut.
Nu har du två elastiska band som du kan skjuta in skivan under, framifrån.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Lasse M »

Tack för beskrivningen av hur du gjort Arne, nu hängde jag med. Tror jag ska prova din variant, verkar enkelt men funktionellt. Funkar det även med målning med sprayburk eller det blir för mycket färgdimma för filter och fläkt?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Arne Lindgren »

Lasse M skrev:Tack för beskrivningen av hur du gjort Arne, nu hängde jag med. Tror jag ska prova din variant, verkar enkelt men funktionellt. Funkar det även med målning med sprayburk eller det blir för mycket färgdimma för filter och fläkt?
Jag kör bara sprayburk för att slippa rengöring av spruta.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Lasse M »

Arne Lindgren skrev:
Lasse M skrev:Tack för beskrivningen av hur du gjort Arne, nu hängde jag med. Tror jag ska prova din variant, verkar enkelt men funktionellt. Funkar det även med målning med sprayburk eller det blir för mycket färgdimma för filter och fläkt?
Jag kör bara sprayburk för att slippa rengöring av spruta.
Låter bra.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Lasse M »

Har du något artikelnummer eller korrekt artikelnamn på det du nämner som "filterväv"? Får inga träffar hos Claes Ohlson när jag söker på filterväv.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Arne Lindgren »

Lasse M skrev:Har du något artikelnummer eller korrekt artikelnamn på det du nämner som "filterväv"? Får inga träffar hos Claes Ohlson när jag söker på filterväv.
Nej, men det är troligen

Artikelnummer 36-5028
Filter till luftfuktare Air

Det är det som liknar mest

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Enkel sprutbox

Inlägg av Lasse M »

Ok, tack för hjälpen Arne.

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"