Toppbilden, visa:    


Godstrafikgenerator

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Godstrafikgenerator

Inlägg av Johan Molin »

Ubbe beskrev nyss sina funderingar att skapa ett program för att generera godstrafik.

Jag har tidigare beskrivit (frågan är bara var???) ett danskt projekt signerat Mogens Duus och ursprungligen presenterat i tidningen Banen nr 109. Det är ett Excel-ark där man kan generera såväl vagnlistor som fraktkort. Länken är här:

http://www.banen.dk/Kopi%20af%20Godsvog ... -11-18.xls

Själv har jag använt mig av detta program, modifierat det en del och försökt snygga till fraktkorten, för att kunna generera såväl godstrafik på FVÖJ och MHJ som båttrafik till Hästholmens hamn. Om intresse finns kan jag beskriva det närmare, men som sagt "farfar" till det program jag anpassat för mina egna behov är alltså Mogens.

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Godstrafikgenerator

Inlägg av Ubbe »

Jag har tidigare använt ett program från Albion Software som heter Ship It

Bild

Problemet med programmet att det är ungefär lika modernt som ett gammalt bokföringsprogram från 90-talet. :(
Allt är listor och rapporter. Har de aldrig set en iPad/iPhone kan man ju undra? :roll:

Så min tanke var att göra ett program som jobbar med med grafik och objekt istället för dessa tråkiga listor.
Mer som ett datorspel typ SimCity, RailroadTycoon etc.
I en förlängning finns även idéer om att koppla ihop programmet med TC. :)
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafikgenerator

Inlägg av Johan Molin »

Jag tänkte visa hur jag har modifierat layout och funktion hos det danska programmet.
Nu är det så gräsligt att eftersom jag vill kunna köra vilket år som helst fram till våra dagar, måste jag göra en kopia av excel-arket för varje år, eftersom frakterna ändrades över tiden!

1. Destinationslista

Bild
En nödvändighet för att beräkningarna ska kunna fungera.

2. Fraktrelationer
För år 1910 finns 62 st totalt för MHJ.

Bild
Listan borde vara självförklarande.
Längst till höger på varje rad anges vanligheten (beräknat antal transporter per vecka).
På översta raden ser man på motsvarande sätt totalt antal frakttransporter per vecka, i detta fall således 33,6.
Sedan måste man anpassa antal vagnstransporter per dag ( 5) så att siffran näst längst till höger (6,710) hamnar så nära 7 (antal dagar per vecka!) som möjligt.
5 vagnar per dag x 7 dagars trafik per vecka = 35; det är så nära man kan komma 33,6.

Därmed är Excelarket inställt för att kunna göra beräkningarna själva med slumptalsgeneratorer för att ange både hur många och vilka fraktuppdrag som ska klaras av.

3. Vagnslista

Bild
Som synes kommer 4 vagnar att behövas för fraktuppdrag måndagen (som det visar sig vara) den 1 augusti 1910.
Två godsfinkor som kursvagnar t o r; en från Mjölby till Väderstad och en från Mjölby till Hästholmen.
En I-vagn ska hämta rörtegel från Bosgårds tegelbruk i Väderstad för transport till Mjölby, möjligen för vidare transport (så småningom kom Bosgård att transportera rörtegel ända till Örebro!)
Till slut en G- eller H-vagn för att transportera silltunnor från Hästholmens Hamn. Notera att det är lastångaren TYRA som transporterat dit dem, varför det nog rätteligen ska stå "strömming"; TYRA gick ju mellan Stockholm och Jönköping!

Längre ner i vagnslistan finns en förteckning av behövliga tomvagnstransporter.

4. Fraktsedlar

Bild
Programmet genererar också automatiskt fraktsedlar.
Här har jag lagt ned rätt mycket energi på att försöka få dessa så lika svensk verklighet som möjligt. Det danska originalet har alldeles för stor likhet med spelkort.

Alla trafikdagar är avsedda att äga rum i augusti, med lite sensommarfärger i naturen, men fortfarande en sommarmånad när passagerarångarna gick efter sommarturlista.
Där har jag gjort så att 1910 föreställer 1 augusti, 1911 2 augusti osv. Det är rätt lätt att i Excel få fram vilken veckodag respektive datum motsvarar (så 2/8 är INTE en tisdag!). När man så småningom når 31 augusti 1930, får man börja om på ny kula, så därefter blir det återigen 1 augusti 1932. Klart som korvspad?

Sedan bör som sagt noteras, att motsvarande excelark är gjort för godstrafiken på FVÖJ, och ytterligare en för lastångare och skutor (passagerarångarna har jag autentiska turlistor för!). När man närmar sig 2000-talet har man uppnått en skön grad av vansinne ...

Till detta behövs ju någon form av tjänstetidtabell för varje år, som dessutom måste vara arrangerad så att jag kan klara av en trafikdag själv (det skulle kunna få plats 4 trafikanter som var och en skulle kunna ha sina egna specifika uppdrag. Mer om det senare). Varje tågrörelse, båtanlöp osv måste m a o ske sekventiellt, inte efter någon form av snabb klocka.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Godstrafikgenerator

Inlägg av Magnus P3 »

Tack för att ni delar med er, Ubbe och Johan. Trafik är en underskattad aktivitet inom svensk MJ-hobby, tycker jag.

Bra idé med program för surfplatta. Jag skulle gärna vilja ha ett sånt för att slippa utskrivna papper.

Skriv svar

Återgå till "Trafik"