Toppbilden, visa:    


Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Pennstativ »

Hej igen!

Jag saknar både bilder och ritningar (om det ens finns) på det numera rivna godsmagasinet i Burseryd, eller Smålands Burseryd som det tidigare hette. Finns det möjligen någon som vet hur man kan få tag på detta? Det gäller det sista magasinet som fanns. Då banan byggdes fanns ett litet magasin, men detta revs och ersattes med ett betydligt större. Någon som kan hjälpa?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Johan Molin »

Det var svårt så här i en hast! Boken om HNJ verkar inte ha något (mer än stationsritning) som kan vara till hjälp.
Samlingsportalen har tio bilder från Smålands Burseryd. Den enda där man vagt kan skymta magasinet förefaller vara denna:

Bild

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Pennstativ »

Tack Johan!

Just den bilden saknade jag! Perfekt då lite av magasinet framgår. Att dessutom TV antennen på stationshuset (riktad mot Bredarydssändaren) framgår gör definitivt inte saken sämre!

//JS
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Johan Molin »

Det förefaller ju vara en relativt modern byggnad mht den flacka takvinkeln och putsade ytterväggarna. 1940 - 50-tal?

Frågan är om någon annan station på samma bansträcka hade ett liknande magasin (man återanvände ju gärna ritningar för att spara pengar!)?

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:Det förefaller ju vara en relativt modern byggnad mht den flacka takvinkeln och putsade ytterväggarna. 1940 - 50-tal?

Frågan är om någon annan station på samma bansträcka hade ett liknande magasin (man återanvände ju gärna ritningar för att spara pengar!)?
Riktigt! Exakt när det är byggt vet jag inte, men det ersatte det tidigare magasinet som var av en utmed gamla VCJ vanlig typ. Stationer i samma utförande fanns i stort sett på varenda VCJ-station.

Det blir till att forska vidare...
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Johan Molin »

Det bör finnas byggnadslovsritningar förvarade i arkivet i den kommun orten numera tillhör (?).

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:Det bör finnas byggnadslovsritningar förvarade i arkivet i den kommun orten numera tillhör (?).
Numera tillhör orten Gislaveds Kommun. Verklighetens kommunalråd i Burseryd hette vid kommunsammanslagningen Arvid Persson. Han fick även samma post i den nya storkommunen. Detta, om något, borde borga för att Burserydsritningar bör finnas kvar.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Johan Molin »

I avvaktan på djupdykning i kommunala arkiv ska vi kanske leta efter något snarlikt i närheten?

Bild
Viskafors ligger väl inte alltför långt bort?

En bild till finns på Samlingsportalen ...
Bild

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av MickeC »

En fundering kan vara om GM i Tranemo var likadant, där fanns också ett nyare större, kan dom vara byggda samtidigt och i så fall efter samma ritningar. Jag skall kolla i fotoarkivet...
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:I avvaktan på djupdykning i kommunala arkiv ska vi kanske leta efter något snarlikt i närheten?


Viskafors ligger väl inte alltför långt bort?

En bild till finns på Samlingsportalen ...
Tack! Viskafors ligger utmed f.d. BAJ. Magasinet ser snarlikt ut, men verkar sakna brygga och skärmtak på spårsidan. Dörren på gaveln stämmer inte heller, så det blir ytterligare en del MJ-arkeologi innan frågan är löst.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Pennstativ »

MickeC skrev:En fundering kan vara om GM i Tranemo var likadant, där fanns också ett nyare större, kan dom vara byggda samtidigt och i så fall efter samma ritningar. Jag skall kolla i fotoarkivet...
Hej Micke, och tack för engagemanget! Det kan mycket väl vara så att Tranemos godsmagasin kan stämma. Ska bli intressant att se vad du hittar.

MVH

Jan Stridh
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av MickeC »

En tråd med Burserydsbilder även om det inte är många plankor av magasinet som syns

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=47842
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Pennstativ »

MickeC skrev:En tråd med Burserydsbilder även om det inte är många plankor av magasinet som syns

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=47842
Tack Micke! Kolla denna tråd. Där finns en del bilder: http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ;topicseen
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Johan Molin »

Du har börjat göra mina upptäckter: Man får tillräckligt att göra bara med att hitta bakgrundsinfo om EN enda station. Vänta bara sedan när du ska detaljplanera trafikspelet ...

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Godsmagasin i Smålands Burseryd - Behöver hjälp!

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:Du har börjat göra mina upptäckter: Man får tillräckligt att göra bara med att hitta bakgrundsinfo om EN enda station. Vänta bara sedan när du ska detaljplanera trafikspelet ...
Johan! Kan föreställa mig det! Variationsrikedomen på den industri som finns utmed Falköping-Landeryd-Halmstad ger en diversifiering av rang! Allt från taggtråd, spik, virke och massa till spånskivor och möbler. Till detta en hel del annat. Syra till Burseryds Bruk, Pappersrullar från Hylte. Flis och massaved till Hylte o.s.v. Ekstockar till Parkettfabrikerna i Burseryd (det fanns två) och färdig parkett både borr- och söderut. Trafikspelet kan bli enormt omfattande! Det dagliga godståg som växlade i Burseryd innehöll vanligtvis ett trettiotal vagnar. Ibland fler!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"