Toppbilden, visa:    


Svenska lokstall

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Svenska lokstall

Inlägg av krillodil »

Jag var ute på en arbetsresa idag och hade kameran med, på vägen passerade jag den här platsen. Jag tänkte kolla om någon vet var det här läckra lokstallet finns.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


/Christer
/Christer

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Svenska lokstall

Inlägg av ollef »

Lokstallet i Kisa - Östergötland.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: Svenska lokstall

Inlägg av krillodil »

Det var snabbt jobbat!! [JC_doubleup.gif]

/Christer
/Christer

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Svenska lokstall

Inlägg av ollef »

Tja, det låg kvar i minnet :D

Googlade runt för ett par månader sedan och sökte bilder på lokstall och detta med sina torn och tinnar fastnade som sagt i minnet.
Har själv inget minne av lokstallet trots att jag var i Kisa rätt så ofta som barn.
Men då var det kanske inte lokstall som stod högst på intresselistan
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: Svenska lokstall

Inlägg av krillodil »

Jag hittade den här sidan som handlar om lokstallet.
http://www.stangadalsbanan.se/lokstall.html
/Christer
/Christer

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: Svenska lokstall

Inlägg av Jigun »

Var detta ett normalspår eller ett smalspårs stall när det byggdes?
Det måste vara ett av de mest unika kolstallen i Sverige.

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: Svenska lokstall

Inlägg av krillodil »

Det har varit normalspår från början.
/Christer

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenska lokstall

Inlägg av magnus63 »

Stångådalsbanan (Linköping- Bjärka Säby - Kisa - Vimmerby - Berga - Kalmar) har aldrig varit smalspår vad jag vet. Däremot är Tjustbanan, som grenar av sig från Stångådalsbanan breddat 891 mm spår. Bjärka Säby - Åtvidaberg har varit normalspår, men Åtvidaberg - Jenny - Västervik är breddat, rätt säker på att det är NVHJ gamla spår.

Sträckan Jenny - Västervik är treskenspår, och Jenny - Hultsfred - Åseda är fortfarande 891 och i drift (museijärnväg). Västervik - Hultsfred (- Växjö) var i kommersiell drift till säkert slutet på 1970-talet, kanske rentutav 1980-tal. Det står kvar en hel del junk i Västervik, som Yp-bussar och någon Z4p, samt lite Op, Gsp och Gp-vagnar, samt Q37p(??) grodor. Ser ut som Rimbo-Grandes 87:1 kollektion ungefär...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Svenska lokstall

Inlägg av PeO »

magnus63 skrev:Stångådalsbanan (Linköping- Bjärka Säby - Kisa - Vimmerby - Berga - Kalmar) har aldrig varit smalspår vad jag vet. Däremot är Tjustbanan, som grenar av sig från Stångådalsbanan breddat 891 mm spår. Bjärka Säby - Åtvidaberg har varit normalspår, men Åtvidaberg - Jenny - Västervik är breddat, rätt säker på att det är NVHJ gamla spår.
Sträckan Jenny - Västervik är treskenspår, och Jenny - Hultsfred - Åseda är fortfarande 891 och i drift (museijärnväg). Västervik - Hultsfred (- Växjö) var i kommersiell drift till säkert slutet på 1970-talet, kanske rentutav 1980-tal. Det står kvar en hel del junk i Västervik, som Yp-bussar och någon Z4p, samt lite Op, Gsp och Gp-vagnar, samt Q37p(??) grodor. Ser ut som Rimbo-Grandes 87:1 kollektion ungefär...
Rätt överlag. Åtvidaberg-Västervik (77,1 km) breddades medan du åkte barnvagn, norrut från Åtvidaberg till Norsholm (41,3 km) lades ner -64, när normalspåret till Västervik invigdes. Växjö-Västervik (inte Åseda) hade rälsbusstrafik till 19/8 1984.
Om jag kunde det här utantill? nääää.. :oops: , jag läste i "Kronan på verket" av Stig Svallhammar, Frank Stenwalls förlag, många fina bilder av bl. a. Lars Hagström.

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Svenska lokstall

Inlägg av Anders_S »

magnus63 skrev:Stångådalsbanan (Linköping- Bjärka Säby - Kisa - Vimmerby - Berga - Kalmar) har aldrig varit smalspår vad jag vet. Däremot är Tjustbanan, som grenar av sig från Stångådalsbanan breddat 891 mm spår. Bjärka Säby - Åtvidaberg har varit normalspår, men Åtvidaberg - Jenny - Västervik är breddat, rätt säker på att det är NVHJ gamla spår.

Sträckan Jenny - Västervik är treskenspår, och Jenny - Hultsfred - Åseda är fortfarande 891 och i drift (museijärnväg). Västervik - Hultsfred (- Växjö) var i kommersiell drift till säkert slutet på 1970-talet, kanske rentutav 1980-tal. Det står kvar en hel del junk i Västervik, som Yp-bussar och någon Z4p, samt lite Op, Gsp och Gp-vagnar, samt Q37p(??) grodor. Ser ut som Rimbo-Grandes 87:1 kollektion ungefär...
Delvis har du rätt, sträckan Kalmar -Berg har varit smalspår med 891 mm.
Den breddades i två omgångar, Kalmar-Sandbäckshult - Mönsterås breddades 1971-1972, sträckan Sandbäckhult - Berga breddades 1977-1978.
Persontrafiken Kalmar - Berga - Linköping startade igen 1997.

Mvh
Anders Svensson, Kalmar

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: Svenska lokstall

Inlägg av krillodil »

Lokstallet i Kisa har nu blivit byggnadsminne. [JC_doubleup.gif]

http://www.lansstyrelsen.se/ostergotlan ... lanet.aspx
/Christer

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Svenska lokstall

Inlägg av Johan Molin »

Så trevligt! Vilket ju bevisar tesen att det finns ångloksstall kvar i Sverige, påståenden om motsatsen till trots! [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"