Toppbilden, visa:
Originalutseende på fraktsedlar?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Originalutseende på fraktsedlar?
Februarinumret av Model Railroader var synnerligen intressant. Där beskrevs på flera ställen vidareutvecklingar av "operations"-begreppet, där man nu tydligen försöker göra sig av med begreppet "vagnsedel" som eget begrepp, och samtidigt göra fraktsedlar mer lika originalet.
Man borde kunna åstadkomma något liknande med svenska förutsättningar också. Men hur ser / såg fraktsedlar ut ? Nu menar jag inte den papperexercis som fraktades i små portföljer utan de faktiska blad som placerades i fraktsedelshållarna på godsvagnarna. Det tycks vara utomordentligt svårt att hitta några bra bilder på detta. Samtidigt måste de ju ha varit mycket tydligt utmärkta för att vara lätta att läsa, jämfört med det dokument som godskunden skriver på och som är det juridiska "fraktavtalet".
Man kan se små blänkare t.ex. i LEG:s film om Skåne-Smålands Järnväg, och filmen SJ Fraktar allt, del 3. Men de ger ingen jättestor vägledning.
Någon som kan fylla i? Jag förstår mycket väl att utseende kan (och väl troligtvis) bör ha ändrats flera gånger genom åren.
Man borde kunna åstadkomma något liknande med svenska förutsättningar också. Men hur ser / såg fraktsedlar ut ? Nu menar jag inte den papperexercis som fraktades i små portföljer utan de faktiska blad som placerades i fraktsedelshållarna på godsvagnarna. Det tycks vara utomordentligt svårt att hitta några bra bilder på detta. Samtidigt måste de ju ha varit mycket tydligt utmärkta för att vara lätta att läsa, jämfört med det dokument som godskunden skriver på och som är det juridiska "fraktavtalet".
Man kan se små blänkare t.ex. i LEG:s film om Skåne-Smålands Järnväg, och filmen SJ Fraktar allt, del 3. Men de ger ingen jättestor vägledning.
Någon som kan fylla i? Jag förstår mycket väl att utseende kan (och väl troligtvis) bör ha ändrats flera gånger genom åren.
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Trafikspel och frakter är spännande!
Tror det du tänker på kallas adresskort och sätts i godsvagnens adresskortshållare, dvs grejen med öppningsbar nätlucka. I stort sett så innehåller adresskortet information om avsändare, mottagare, avsändarstation och mottagarstation samt en notering om lasten. Ska vagnen skickas till någon speciell station efter lossning så står väl också detta på adresskortet.
Tror det du tänker på kallas adresskort och sätts i godsvagnens adresskortshållare, dvs grejen med öppningsbar nätlucka. I stort sett så innehåller adresskortet information om avsändare, mottagare, avsändarstation och mottagarstation samt en notering om lasten. Ska vagnen skickas till någon speciell station efter lossning så står väl också detta på adresskortet.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Tack för info! "Adresskort", ja det låter väl rimligt. Vad jag har kunnat skymta så har en del haft tjocka svarta ramar. Sett en kursvagn med snedställda tjocka svarta streck i hörnen, alltså en rombliknande form. Men det är alltså dessa kort jag efterlyser bilder på.
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Hittade en bild på ett adress-/vagnskort.
http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... d&id=45091
Ganska mycket information som skulle skrivas in så det lär bli svårt att få det läsbart i H0.
Jan
http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... d&id=45091
Ganska mycket information som skulle skrivas in så det lär bli svårt att få det läsbart i H0.
Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Jovisst, men mycket är ju irrelevant, om betalning mm. Jag skulle gärna vilja hitta något som är mindre än FREMO:s blaffor till vagnkort - de härrör ju historiskt från den tid man använde indexkort att skriva på för hand eller skrivmaskin.
Men du hittade exakt det jag var ute efter! Tar gärna emot fler exempel!
Men du hittade exakt det jag var ute efter! Tar gärna emot fler exempel!
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Det är ju i princip en adresslapp, som sitter där.......varifrån och vart, och hur.
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Fremos vagnskort är ju i princip en pappersrepresentation av vagnen med en adresskortshållare i form av en plastficka. Sedan verkar förvirringen vara total vad man ska kalla adresskortet - lastkort, fraktkort, fraktsedel, följesedel mm...
Kör man hemma med få vagnar kan man säkert klara med en förenklad variant vagnskorten med vid träffar är det bra att ha koll på vilka vagnar som går i tågen.
Kör man hemma med få vagnar kan man säkert klara med en förenklad variant vagnskorten med vid träffar är det bra att ha koll på vilka vagnar som går i tågen.
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Om du tycker att Fremos vanliga vagnskort är för stora kan kolla in länken nedan.
Fremo Norge använder ett vagnskort 110x65 mm, kanske lite behändigare format.
Finns en excelfil som man kan ladda ner under rubriken "Kleine Norwegische wagenkarte"
http://www.fremo-net.eu/1724.html
Mvh
Anders S
Fremo Norge använder ett vagnskort 110x65 mm, kanske lite behändigare format.
Finns en excelfil som man kan ladda ner under rubriken "Kleine Norwegische wagenkarte"
http://www.fremo-net.eu/1724.html
Mvh
Anders S
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Jag använder ju NMRA's vagnskortsystem. Det ger ju en trevlig representation av transport mellan kund och leverantör.
Man skulle ju väldigt enkelt kunna ta och försvenska själva informationen på korten men behålla själva systemet.
De "nya" korten som visades upp i februarinumret tilltalade mig inte på något vis dock...
De verkar bara vara ett resultat av påverkan genom T Koesters övervurm för prototypisk trafik.
Trafik är kul, men pappersarbete är det inte.....
Därför förstår jag inte varför man ska ta det till det extremas gränser?
Man skulle ju väldigt enkelt kunna ta och försvenska själva informationen på korten men behålla själva systemet.
De "nya" korten som visades upp i februarinumret tilltalade mig inte på något vis dock...
De verkar bara vara ett resultat av påverkan genom T Koesters övervurm för prototypisk trafik.
Trafik är kul, men pappersarbete är det inte.....
Därför förstår jag inte varför man ska ta det till det extremas gränser?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Jag misstänker att det kommer att sluta med att jag endast använder vagnlistor - trafiken var ju aldrig särskilt omfattande vare sig på MHJ eller FVÖJ! Och det danska systemet som jag visat löser väldigt många problem för min del.
Men de norska korten hamnar betydligt närmare den verklighet jag letar efter.
Men de norska korten hamnar betydligt närmare den verklighet jag letar efter.
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Det är bra med lättöverskådliga kort.
Onödig information, oavsett hur prototypisk den än är, bör helst undvikas.
Som att ange vikter eller annan kringinformation som inte påverkar hur man sköter trafiken på banan.
Mina vagnskort anger; Bolaget som äger vagnen samt vagnsnummer och typ av vagn. Det gör identifieringen av vagnen enkel!
Sedan anges; destination, utsättningsplats och typ av last (vilket är viktigt för vissa transporter, då vissa laster inte får placeras direkt efter lok!), det gör det hela enkelt att sätta ihop tåg med den informationen.
Onödig information, oavsett hur prototypisk den än är, bör helst undvikas.
Som att ange vikter eller annan kringinformation som inte påverkar hur man sköter trafiken på banan.
Mina vagnskort anger; Bolaget som äger vagnen samt vagnsnummer och typ av vagn. Det gör identifieringen av vagnen enkel!
Sedan anges; destination, utsättningsplats och typ av last (vilket är viktigt för vissa transporter, då vissa laster inte får placeras direkt efter lok!), det gör det hela enkelt att sätta ihop tåg med den informationen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Där håller jag helt med dig. FREMO-korten är inte bara stora och otympliga, de innehåller dessutom en massa information som för mig är helt onödig. Det hände väl aldrig att några andra fordon än rälsbussar färdades snabbare än 40 km/tim på hästholmenbanan t.ex.
Däremot kan jag gärna se att den info som faktiskt behövs är presenterad på ett någorlunda förebildsenligt sätt. Jag har provat massor med färgkoder och liknande, mig stör de mest.
Däremot fungerar inte mitt trafikspel med de amerikanska "4-way waybills" alls. Får fundera vidare. Ska försöka se om det går att göra något av den information jag har hittills. Så är det viktigaste förstås att testa sig fram. Det danska excelarket är suveränt som trafikgenerator, men fungerar egentligen bara tillsammans med deras vagnlistor.
Däremot kan jag gärna se att den info som faktiskt behövs är presenterad på ett någorlunda förebildsenligt sätt. Jag har provat massor med färgkoder och liknande, mig stör de mest.
Däremot fungerar inte mitt trafikspel med de amerikanska "4-way waybills" alls. Får fundera vidare. Ska försöka se om det går att göra något av den information jag har hittills. Så är det viktigaste förstås att testa sig fram. Det danska excelarket är suveränt som trafikgenerator, men fungerar egentligen bara tillsammans med deras vagnlistor.
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Varför fungerar inte 4-way bills för din bana Johan?
Min bana är ju inte alltför olik din i upplägg och storlek
Min bana är ju inte alltför olik din i upplägg och storlek
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Jag tror jag måste förklara det i min särskilda MHJ-tråd under denna rubrik. I grunden har jag försökt åstadkomma en "sannolikhetslista" för olika transporter, år från år fr.o.m. 1910 och framåt, vilket gör att grundförutsättningarna ändras en LIIITEN aning år från år. När vi kommit till 1950 dock, då fungerar inte 1910 års transporter alls längre. Låter det komplicerat? Jag återkommer som sagt i en annan tråd! Här handlade det mest om förlagor i den verkliga världen. Och du - och jag själv - har i praktiken övertygat mig att använda "the switch lists" istället!
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Har trafikspelat med vagnskort och fraktsedlar både av amerikansk typ, Stora Fremo, små norska Fremo och switchlists.
Tycker att switchlists är det som fungerar bäst.
Tycker att switchlists är det som fungerar bäst.
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Har ägnat en del tid åt att "snygga till" vagn- (båt!-)listorna i det danska programmet. Här är ett exempel på vad som slumpmässigt sållats fram för 1910.
Enda problemet är att tomvagnsrekvisitionerna måste göras för hand ...
... men å andra sidan finns gott om utrymme att skriva själv på. Och man får väl finna sig i att arbeta med dubbla vagnlistor för varje trafikbolag. Är det inte fler vagnar än så här att hålla reda på går det väl an.
Beskriver mer i detalj i min "MHJ-trafikspelstråd" framöver!
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
http://www.vasonabranch.com/railroad/switchlist.html Hittade det här gratisprogrammet för MAC.
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Originalutseende på fraktsedlar?
Jag har kikat lite grann på SwitchList och laddat hem det. Det jag fastnat för som passar just mig är dock detta:
http://www.banen.dk/Godsvognsforsendels ... -09-06.xls
Listorna ovan kommer därifrån -lite tillsnyggade.
http://www.banen.dk/Godsvognsforsendels ... -09-06.xls
Listorna ovan kommer därifrån -lite tillsnyggade.