Toppbilden, visa:    


Hej från Pennstativ!

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Hej från Pennstativ!

Inlägg av Pennstativ »

Nu är det dags att synas även på Mötesspåret. Tack Johan Molin för hjälpen! Ska försöka bli rutinerad direkt och även prova bilduppladdning i detta inlägg. Namnet är Jan Stridh. Är 57 fyllda och bor i Reftele i en murad kåk i 2,5 plan byggd 1953. Gör det tillsammans med älskade hustrun Chris (nr 2 i ordningen. Detta då den förra tillsammans med sonen de facto rev upp min gamla bana. Låt vara att rummet behövdes till annat, men ändå???, Snacka om att skapa posttraumatisk stress :oops: ). Har två vuxna barn, tre barnbarn och två vuxna "plastbarn" (konstiga äro dessa moderna ord). Husrenovering pågår, men snart är det dags för det sista rummet, MJ-RUMMET. I detta rum kommer min virtuella värld, "SJ-VCJ/BAJ 1959-1969", att växa fram. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] .

Insamling av material och tillbehör till banan är redan påbörjat. Rummet (4700 x 3550 mm) är husets f.d. tvättstuga. Det som återstår i detta rum före byggstart är borttagning av onödiga- och inbyggnad av nödvändiga kvarvarande VA-rör. Golvet, som nu har golvbrunn och fall mot denna, skall göras plant och bra för MJ. Väggarna skall inledningsvis bli klarblå himmel, och när underredet, skivor, banarbetet och landskapsformationerna är anlagda ska lägre regioner smyckas med djupa skogar, och högre regioner med lätta sommarmoln. :idea: . Därefter blir det byggstart av miljöer och natur.

Planeringen av anläggningen, dess trafikidé och mycket annat har pågått sedan 2012, och nu börjar den fasen bli klar. Planeringsresan har, via en hel del MJ-arkeologi, gått från en rejäl spårsallad till vad som med hjälp av forumkamrater på SvMJF formats till det som framgår på nedanstående bild.

Själva kärnan i min MJ-värld är stationen Smålands Burseryd. Denna station var i verkligheten en av de större på f.d. VCJ. Godstrafiken var intensiv med hela åtta lastbryggor/lastningsplatser till industrier/godsmagasin samt en gasoltankanläggning som servades med vagnar. Politikerna ville dock hellre få intäkter från kilometerskatten på vägarna än att bekosta underhåll på järnvägen, och av denna orsak avvecklades så småningom trafiken. Burserydsborna är dock av det rätta virket, och genom finurlighet, uthållighet och många hårda förhandlingar genom åren så finns både sträckan till Landeryd och bangården i Burseryd i allt väsentligt kvar! Så sent som under 2014 fraktades ca 40000 ton stål till Burseruds Bruk. Sista godståget, vilket kördes av Green Cargo lämnade Burseryd i oktober -14. Just nu pågår, enl. välinformerad källa, reella förhandlingar mellan ledningen för Burseryds Bruk AB, Banverket samt en ny operatör. Burseryds Bruk AB är enl. uppgift inne på att att skaffa sig ett eget godstågslok för sträckan Landeryd-Burseryd. Detta då de större bolagen säger sig ha lönsamhetsproblem. Till saken hör att de s.k. sandtågen mellan Halmstads hamn och Limmared numera passerar Landeryd (HNJ till V-mo, därefter f.d. BAJ till Limmared). Tanken är sannolikt att även kroka på stålet, parkera det i Landeryd varvid Burseryds Bruk på egen hand sköter transport till- och från, samt sköter växling i Burseryd. Detta vore naturligtvis lysande då det bidrar till det trafikunderlag som behövs för både bevarandet av HNJ och kvarvarande del av VCJ. Därmed säkras även det i allra högsta grad levande Landeryds Järnvägsmuseum framtida trafikmöjligheter!

I min blivande MJ-värld ser det hela annorlunda ut! I min värld tar historien en helt annan vändning med början 1955. Detta framgår i allt väsentligt i de förehavande som redovisas i en fiktiv tidningsnotis den 6/4 1958:

Elavbrott i elektrifiering.
"-SJ´s styrelse har, under ledning av generaldirektör Erik Upmark, den 3.e april beslutat att tillfälligt stoppa den nu pågående elektrifieringen av sträckan Falköping - Landeryd. Detta i ett läge då ledningen är helt färdigställd mellan Limmared och Smålands Burseryd. Just nu pågår elektrifieringen av bangården i Smålands Burseryd, men efter det är det stopp! Detta i väntan på att elektrifieringen av sträckan Halmstad - Nässjö (HNJ) blir klar. Godsvolymerna på sträckan Halmstad - Nässjö har under de senaste åren krympt avsevärt vilket innebär att elektrifieringen av denna a sträcka får anstå ytterligare en tid. Linjen Halmstad-Falköping, och särskilt då sträckan Limmared - Smålands Burseryd upplever däremot kraftigt ökande godsvolymer och därmed allt bättre lönsamhet. Genom att redan till sommaren släppa på spänning på denna sträcka säkerställs ökad kapacitet omedelbart. De Diesel- och ångdrivna lok som i dag drar godståg hela vägen från Halmstad till Falköping kommer fr.o.m. den 1/6 i år att vända i Smålands Burseryd. Där tar ellok vid för vidare färd norrut. Persontågen kommer dock att fortsätta med diesel- och ångdrift som vanligt mellan Landeryd-Falköping. När hela sträckan Halmstad- Falköping elektrifierats fullt ut kommer dagens dieseldrivna rälsbussar att bytas ut mot moderna komfortabla eldrivna snälltåg.

Karl-Josef Evertsson, ägare till Burseryds Bruk AB beklagar beslutet om avbruten elektrifiering, men säger sig samtidigt vara mycket nöjd med att Brukets gods norrut redan i juni kommer att transporteras med ellok. "-Detta innebär att brukets behov säkerställs tidigare än beräknat! I dag går det för få tåg! Vi producerar dygnet runt, och då vill det till att både få in råvaror och få iväg godset till kunderna i en jämnare ström än i dag! Att redan nu i sommar kunna skicka tåg mot både Limmared och Halmstad samtidigt innebär bättre flexibilitet för bruket och våra kunder. Detta är bra, och det kan t.o.m. visa sig bättre än om hela sträcka elektrifierats eftersom loken från båda håll nu kommer att vända här i Burseryd. Det är bra. Det är riktigt bra!"


I min värld blev inte sträckan Halmstad - Nässjö elektrifierad förrän 1972, och sträckan Burseryd - Landeryd blev klar 1973, närmare bestämt tre år efter det att min återgivningsperiod (1959-1969) är förbi. Redan 1959 får denna nya vinkling viss effekt på Burseryd. Inte så att gatubilden förändras, men däremot så att kraven på stationsområdet ökar något under åren fram till -72. Smålands Burseryd får nu hela 14 år som slutstation för ellok, och lika många som vändplats för diesel och ånga. Det naturliga är då naturligtvis både lokstall, vattenhäst (torn?), kolgård, dieselstation, vagnsvåg och mycket annat. Hur denna utveckling kommer att se ut får framtiden med SJ-VCJ/BAJ 1959-1969 utvisa :roll: :roll: .

Tråden på SvMJF finns här. För Dig som vill se hur det hela växt (värkt?) fram så är den sannolikt läsvärd och har dessutom en hel del bilder: http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=13644.0
(om det funkar med min första bilduppladdning):Bild.

I det arbete som hittills genomförts på banan (som inte finns än, men som fr.o.m. första planeringsmötet för dess tillkomst betraktas som "bana") vill jag tacka alla som hjälpt till med tips och råd via SvMJF för all hjälp. Många av Er finns även på detta forum. Jag vill särskilt tacka Graffen för den fantastiskt fina lackeringen och "pimpningen" av mitt Tenshodo Sb till SJ Litt S2. (Detta fullt medveten om att Sb inte trafikerat VCJ, men väl medveten om att minst ett S2 dragit tåg på BAJ platsar den definitivt [JC_doubleup.gif] !

Vill även tacka Sture Bylén för alla fantastiska tips och filmer samt Johan Molin som i ett inlägg på SvMJF fick mig bort från villospåret kallat "spårsallad" [JC_doubleup.gif].

Härmed är både jag som person och tanken på att starta en tråd i detta forum för "SJ-VCJ/BAJ 1959-1969" avslöjade. Har kollat i de rubriker som finns, och min fråga är - Under vilken rubrik bör man lägga en tråd om en bana som denna? Tanken är att göra de sista slutjusteringarna av både lay-out och trafikidé tillsammans med Er samt att därefter låta banan växa även i tråden. Således blir det en tråd till i detta forum:

"SJ-VCJ/BAJ 1959-1969"

MVH
Jan Stridh
Senast redigerad av Pennstativ den 12 jan 2015, 16:12, redigerad totalt 2 gång.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hej från Pennstativ!

Inlägg av 1956 »

Hej Jan!

Välkommen hit till Mötesspåret, jag ser med spänning fram emot realiserandet av dina planer som ser mycket lovande ut. Fortsätt gärna under rubriken "Min anläggning" som ligger under huvudrubriken "Järnväg i fullskala och modell".

/Rikard

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hej från Pennstativ!

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen Jan! Nu förstår jag din vurm för Smålands Burseryd. Min morfar kom från Reftele så det är välbekanta trakter för mig. Vi besökte ofta Värnamo dit mina morföräldrar efter vissa kringelikrokvägar hamnade, för att 1935 flytta vidare till Norköping.

Det här ska bli riktigt spännande att få följa: Jag är övertygad om att många kommer att haka på i hejakören framöver!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hej från Pennstativ!

Inlägg av Johan Molin »

Din tråd ska givetvis återfinnas under rubriken "Min anläggning", kanske under rubriken "Smålands Burseryd" rentav? Visserlige får du tampas med Stue Bylén och Mölle-Mats fantastiska Parillienbana ( :roll: ) (och många många andra), men det tror jag ditt kommande alster tål!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Hej från Pennstativ!

Inlägg av SWJ »

Av dina planer att döma ser det här ut att kunna bli en riktigt trevlig
modelljärnvägsmiljö. :D
Så kallad spårsallad är inte heller min grej – det här ser riktigt bra ut.
Välkommen!
Tommy(SWJ)

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Hej från Pennstativ!

Inlägg av Pennstativ »

SWJ skrev:Av dina planer att döma ser det här ut att kunna bli en riktigt trevlig
modelljärnvägsmiljö. :D
Så kallad spårsallad är inte heller min grej – det här ser riktigt bra ut.
Välkommen!
Tommy(SWJ)
Kul att Du gillar det!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Hej från Pennstativ!

Inlägg av Pennstativ »

Hej igen!

Nu har banan fått lämna denna presentation av mig själv, och fått den tråd jag tror den förtjänar :oops: : http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=2906
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Sture Bylén

Re: Hej från Pennstativ!

Inlägg av Sture Bylén »

Kul att du dyker upp här, Jan! [JC_doubleup.gif]
Välkommen!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Hej från Pennstativ!

Inlägg av Pennstativ »

Sture Bylén skrev:Kul att du dyker upp här, Jan! [JC_doubleup.gif]
Välkommen!

Tack Sture!

Vi ses här: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=2906
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"