Toppbilden, visa:    


Y01s

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Y01s

Inlägg av Beeblebrox »

Jag håller på med en Y01s från Rimbo Grande. Det är inte mycket kvar mer än sista inpassningen av drivningen till karossen. Det jag undrar är om en lämplig ljuddekoder till denna. Jag vill helst köra ESU då det är det enda jag kan något om programmering av. Hur nära verkligheten ligger tex en dekoder från en Y6?
Bilder kommer och tips mottages tacksamt.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: Y01s

Inlägg av Anders Johansson »

Kör Du med Jecos Y6. Den är nämligen inspelad på en YBo5p på ULJ. Därmed passar den bättre till en Yo1S än en Y6...
Det som saknas är rasslet av den osynkade lådan, fel signalhorn mm men det är nära nog.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Y01s

Inlägg av Beeblebrox »

Anders Johansson skrev:Kör Du med Jecos Y6. Den är nämligen inspelad på en YBo5p på ULJ. Därmed passar den bättre till en Yo1S än en Y6...
Det som saknas är rasslet av den osynkade lådan, fel signalhorn mm men det är nära nog.
Tack för det snabba svaret!
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Y01s

Inlägg av TuveB »

De flesta Yo1 (alla?) hade Scanias raka 8:a i D810 serien. Tror, utan att titta i alla böcker, att de flesta boggirälsbussar hade denna motorfamilj. I Y6 familjen hade motorn turboladdning, D815, den turbon är en rätt stor pjäs. D8 satt också i Z41/43.

Som extra info kan nämnas att tändföljden är samma som Scanias V8:or, och även MACKs V8 som i Europa satt i en del MACKar och Renault Magnum 500AE.
#JB17

Skriv svar

Återgå till "Svenska Motorvagnar"