Toppbilden, visa:    


SJ litt E2

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

SJ litt E2

Inlägg av 1956 »

Bild

Ihopknåpad av DJH,s byggsats. Motor i tender med silikonslang över till brimalmväxellåda med drivning på tredje hjulparet.

Användarens profilbild
Fraz
Inlägg: 134
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:00
Kontakt:

Re: SJ litt E2

Inlägg av Fraz »

Mycket snygg bild som vanligt.
Hade du noll problem med koppelstängerna och ojämn gång? Mina band särskilt vid gång bakåt, krånglade och gängade ur några av tapparna och det slutade med att två av dem kröktes (ganska mjukt material). Allt kanske beroende på min egen inkompetens, men... Kommer förr eller senare att göra nya, och då troligen inte delade som ju inte behövs, då axlarna inte är fjädrande upphängda.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ litt E2

Inlägg av 1956 »

Nej, jag har faktiskt inte haft några sådana problem. Det är mycket störande när drivningen inte fungherar som den skall.

Användarens profilbild
Fraz
Inlägg: 134
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:00
Kontakt:

Re: SJ litt E2

Inlägg av Fraz »

Ja det kan man kalla ett understatement. Säger bara grattis!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ litt E2

Inlägg av 1956 »

Bild

E2 1183 i Brösarp

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: SJ litt E2

Inlägg av SWJ »

Här går det banne mig inte att skilja modell från verklighet. ;)
Snygg bild! :D
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ litt E2

Inlägg av 1956 »

Jo Tommy, man ser det på gubben! :mrgreen:

ubbehuggkubbe
Inlägg: 225
Blev medlem: 16 feb 2012, 19:42

Re: SJ litt E2

Inlägg av ubbehuggkubbe »

Aj fan!Och jag som trodde det var Vidar Visping..... :D

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ litt E2

Inlägg av 1956 »

Bild

En något rökig bild men som ändå tydligt visar E-lokens något säregna hjulställning, låt oss hoppas att den inte går förlorad i kommande modeller. Notera även plogarnas kurvatur.

Användarens profilbild
Fraz
Inlägg: 134
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:00
Kontakt:

Re: SJ litt E2

Inlägg av Fraz »

Fin bild. Men åtminstone hos mig blir den för stor för att jag ska kunna se plogarnas kurvatur till höger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ litt E2

Inlägg av 1956 »

Bild

Här är plogen.

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: SJ litt E2

Inlägg av BoIS:aren »

Någon som vet något om Jecos E/E2 lok. Prototyp kommer senvåren 2013, leverans färdigmodeller hösten 2013! Enligt Hobbyexpertens hemsida. Känns som det är höst nu :( .
/Janne

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: SJ litt E2

Inlägg av PeO »

Nja... det blir nog in på nästa år fick jag till svar när jag frågade för några månader sedan.

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: SJ litt E2

Inlägg av Erik R. »

Var inne hos Hobbyexperten idag. Och som Peo skriver så är loket klart för leverans tidigast nästa år. Nu frågade jag om E-loket eftersom det är det jag beställt.

Erik R.

Johan L
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 aug 2012, 12:12

Re: SJ litt E2

Inlägg av Johan L »

För den som vill bygga sitt eget E/E2 lok kommer på vårkanten en mässingsbyggsats från Tumba Lokstation. Bild på tendern visan nedan, lokebilder kommer senare också.

Bild

Johan L
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 aug 2012, 12:12

Re: SJ litt E2

Inlägg av Johan L »

Mer provbygge och nya delar framtagna. Mer nyheter från E/E2 projektet kommer under våren.

Bild

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: SJ litt E2

Inlägg av BoIS:aren »

Leverans hösten 2013 skrev Hobbyexperten. Nu har vi höst 2014. Något nytt som framkommit. Om och när? Är nog många som väntar.....
/Janne


Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ litt E2

Inlägg av Johan Molin »

Jag väntar också! Det finns flera fina fotografier av E2-lok på hästholmenbanan så jag beställde hos JECO för rätt längesedan nu. Men det finns ingenting som verkar antyda att modellen är nära förestående. Hoppas bara att projektet fortfarande lever.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: SJ litt E2

Inlägg av Graffen »

Johan Molin skrev:Jag väntar också! Det finns flera fina fotografier av E2-lok på hästholmenbanan så jag beställde hos JECO för rätt längesedan nu. Men det finns ingenting som verkar antyda att modellen är nära förestående. Hoppas bara att projektet fortfarande lever.
Som nämnts ovan: Tumba lokstations E och E2 kommer snart.
Visserligen i byggsats men relativt prisvärd enligt uppgift.
Att den kommer piska det som finns på marknaden rent detalj och skalamässigt råder det inte mycket tvivel om.
;)
Bild

Svenne

Re: SJ litt E2

Inlägg av Svenne »

Jag är också intresserad av E/E2. De drog lokalgodstågen på "tvärbanan" Ljusdal - Hudiksvall kring 1950.

Men jag anar att det behövs större volymer än på "DJH-tiden" för att motivera Jeco att nu ta fram färdigmodeller av "gamla" ånglok. Jag köar sedan länge för ett J-lok, men det låter som om det var ytterst avlägset av slika skäl. :( Vore bra om jag missuppfattat det hela. :roll:

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: SJ litt E2

Inlägg av Lasse M »

1956 skrev:Bild

Ihopknåpad av DJH,s byggsats. Motor i tender med silikonslang över till brimalmväxellåda med drivning på tredje hjulparet.
Missat denna tråden av någon anledning. Har en Jeco E som avstannat pga att jag tycker det är svårt att få till det med motorn i tendern, det känns trångt helt enkelt. Har några idéer om att bygga om underredet så man får mer utrymme för en lite större motor.

Hur fick du till det? Har du någon/några bilder där man ser motorarrangemanget på din E2:a.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ litt E2

Inlägg av 1956 »

Har tyvärr inga bilder på hur det ser ut men om jag inte minns fel så är det fastlimmat en Faulhaber i tendern som, precis som jag skrev, via en silikonslang driver en brimalmväxellåda som är fastskruvad i själva loket.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: SJ litt E2

Inlägg av Lasse M »

Ok, tack ändå. Inte ofta man sett bilder på byggen av Jecos E/E2. I boken om Ekensholmsbanan så finns där bilder där det ser ut att sitta "stora" motorer som dessutom är monterade i motorhållare med fästskruv ovanpå samt svänghjul, hur dom lyckats få in detta i det lilla utrymme som finns på höjden förstår jag inte. Iallafall inte utan att modifiera underredet i mässing som hjulen är monterade i. Nåja, det löser väl sig en dag, det lutar att modifiera underredet, etsa ett nytt med lägre höjd.

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: SJ litt E2

Inlägg av Bengt Nylén »

Jag kan bidra med två bilder på ett E2 lok. Byggt av den sats som UGJ tillhandahöll 1983. Vitmetallbyggsatsen kom från DJH i UK.Byggt enligt bild på 1096 tagen i Nässjö 1949. Loket har drivning helt i tendern. Faulhabermotor. Hjulen nersvarvade. Hjulbanorna gjorda tunnare genom att såga ner mellan varje eker och ta bort en del.
Bengt
Bild

Bild

Jagaren
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 jul 2013, 18:58
Ort: Näsåker

Re: SJ litt E2

Inlägg av Jagaren »

Snyggt!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"