Toppbilden, visa:    


Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Brimalm Mg lok.Vädrat av erkänt duktige Lasse Lundgren.Kolla frontfönsterna.Själv har jag fortsatt gett det lite vädring under korgen bla..
Trevligt lok där mitt ex går mycket bra.För det priset det gick loss på fabriksnytt så var det klart prisvärt.Bygger själv ett Mg lok just nu o bara byggdelarna går på halva priset jämnfört med detta färdiga lok.Sen är det några timmars jobb ro det hela i land.Plump i protokollet är att på mitt ex så var båda strömavtagarna väldigt defekta.Nya ska komma är det utlovat sen några år tbx.Är van vänta så det är lugnt.På bilden är det löst monterade PKB strömavtagare av fabrikat Entec.Glipan i fronten undrar jag om nån annan har ?
Bild
Senast redigerad av loktok den 22 jan 2012, 21:10, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Vädrat Mg lok

Inlägg av 1956 »

Bild

Märkligt Lasse, mitt lok är helt perfekt. Kan det bero på någon skada eftersom även strömavtagarna var defekta?

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok

Inlägg av loktok »

Haft mitt nerpackat mer eller mindre sen det var nytt.Tog fram det igår för jämnföra lite mot det Mg bygge jag påbörjat.När jag fick loket så var strömavtagarna i en seperat liten låda.De såg helt ok ut.Men de var felmonterade så de passa inte alls i sina fästen mot taket.Inga extra var tillverkade ,nya ska komma enligt Christer men lär dröja ytterliggare en del tid.Jag vill inte permanent montera Entec än varjefall,då jag måste göra nya fästhål i taket.Låter tiden gå an.I vår MJ hobby får man vara beredd saker tar sin tid.Så detta var ingen nyhet för mig,men vad jag blev lite förvånad över var glipan.Den har jag inte sett innan.Syns rätt tydligt nu när jag tänker på den.Jag ska prova montera av kåpan o se om det går fixa själv.Eftersom ditt är felfritt där så lär det gå bra.Trevlig bild Rikard .
Senast redigerad av loktok den 22 jan 2012, 21:13, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok

Inlägg av loktok »

Så här ser mitt Mg bygge ut än så länge.Det är Bosse Ekmarks plåt(finns ny etssats från etsmodeller nu) + Kai Nilsson driv o extra plåtar.Gjutdelar från JPMJ.
Bild

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Vädrat Mg lok

Inlägg av SWJ »

Idel vackra maskiner som presenteras här.
Det skall bli kul att få se den "ofullbordade" färdigbyggd.
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Lite mer byggt på den ofullbordade...
OBS ! på bilderna är en del detaljer löst monterade,andra saknas än.Matchvikt redan uppe i 388g.
Bild

Bild
Senast redigerad av loktok den 19 jan 2012, 18:32, redigerad totalt 1 gånger.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av SWJ »

Ser mycket lovande ut. :D
Imponerande vikt.
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Detta loket kommer att bli ett starkt godslok.Bara boggiesidorna från JPMJ väger rätt mycket.Snygga o bra gjutningar,finns även andra användbara saker därifrån.Jag har köpt bla. ett antal sandboxar till mina Skanex TGOJ Hg byggsatser.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Jag kommer framöver i år bygga flera Mg lok till.Då är det etsmodellers nya Mg sats + driv från Kai.Kan fylla på i denna tråden mer om det ,om intresse finns.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av SWJ »

Gärna. Mycket intressant och lärorikt få att följa dina fina byggen. :D
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Detta bygge har haft ett moment som jag inte räkna ut på förhand skulle bli ett problem.När jag lött fast 4 muttrar i sina utvalda ställen på extraplåten till loket, passa allt fint tills jag montera boggiesidorna.Sen var det inte plats skruva fast underredet med lokkåpan.Jag fick i efterhand löda fast nya muttrar i bägge fronterna.Ingen "big deal" ,men kan vara ett tips om nån är i startfasen av likadant bygge med samma delar.Etsmodellers Mg bygge kommer jag ta fler bilder av under tiden.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Nya bilder från idag.

Bild

Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av 1956 »

Läckert Lasse! Vilket tempo du håller, det är verkligen imponerande!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Tack Rikard.
Lödkolven,eller snarare färgsprutan har fått jobba hårt hela helgen.Lött på nytt lok medans färg o dekaler ska sin torktid på detta loket + 2 st Rb lok....Jo ,jag har varit sjuk i helgen,därför ovanligt mycket tid i hobbyrummet.

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av alsum »

Vilken skitsnyggaste Mg lok hade Loktok. Han gjorde flera olika ellok byggare. Trevligt och snyggt lok.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Tack för det Alf :)
Trevligt av Håkan hjälpa dej så vi alla kan se dina fina lokbyggen från den tiden man inte var så bortskämd med svenska modeller..

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Jag har fixat lite mer på Mg loket.
Målat fönsterramarna,jalusierna på ena sidan ,hytthandtagen samt A-skärmhållaren.
Har monterat handtag till kompressorluckorna.Gjort innerväggar som skiljer hytt o maskinrum.Håller på just nu att montera hyttstegar.Börjar bli klart m.a.o.

Bild

Bild

Bild

Användarens profilbild
LarsG
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 feb 2012, 11:59

Re: Vädrat Mg lok

Inlägg av LarsG »

1956 skrev:Bild

Märkligt Lasse, mitt lok är helt perfekt. Kan det bero på någon skada eftersom även strömavtagarna var defekta?
Hej!
Lars-Gunnar heter jag och kommer från Hällnäs I Västerbotten. Vid något av mötesspåren på Hällnäs station (Mycket fin station som stått modell) såg jag några gånger på någon av dess mötesspår en MG ståendes med ett långt godståg på väg söderöver. Från första stund jag såg MG:n tyckte jag att den slog D-loket i kraft, tyngd och utstrålning. Hällnäs station skall jag visa som det såg ut vid slutet av 50-talet tror jag det är. Där finns skärmtaket över hela sidan där ställverket var och bommarna sköttes. Ena ej elektrifierat det andra elektrifierat. Man kan se den tidstypiska runda kiosken.

Bild
Bild

Ni ser bangården intakt med alla spår och det första visar spåren södergående. Det var på dessa spår MG-loken stod och väntade på möte. Detta är lite historiebeskrivning. Stationen blev föregångare till Hennan m.fl.
Det är stoltare våga sitt tärningskast
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare att lyss till den sträng som brast
än att aldrig spänna en båge.

Av Verner von Heidenstam

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Mg lokbygge ger mersmak,så nu är planen att jag ska bygga 2 st till medans järnet är varmt(minnet).
Dessa Mg lok blir Etsmodeller`s Mg plåt,Byggsvenskt driv+extra plåt samt gjutdelar från JPMJ.
Jag har påbörjat löda korgen,går inte så djupt in på det som en ren byggtråd kanske.Bertil(bermod) har även sitt säveräna bygge här.
Mer att jag kan visa hur jag gör med just detta val av driv.
En sak man behöver göra som avviker från Etsmodeller`s bygginstruktion, är att undvika de undre frontplåtarna jag markerat med pil ,om man som jag använder Kai/byggsvenskt plåt/driv.

Bild
Drivningen från Byggsvenskt/Kai.

Bild

Bild
Korgen + Byggsvenskt innerplåt för korgen.

Bild
Markerat vilken del man inte ska använda från Etsmodeller`s om man använder som jag Byggsvenskt driv+plåt.

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av bermod »

Tjusigt Lasse,men du fuskar med att gå den enkla vägen färdigt driv. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
bermod

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

:oops:
Alla är inte så tålmodig o kunnig som du Bertil ,alias Bermod = Centralverkstaden i Örebro ;)
Senast redigerad av loktok den 29 mar 2012, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Kommit en liten bit längre med Mg lok nr 2.
Någon som har många klockisolatorer i mässing från Perlmodell över ? de köper jag gärna.Har restad beställning som kan dröja i värsta fall.



Bild

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av bermod »

Jag har inte många men två st över sen mitt eget bygge,om du vill kan du få dom kanske lite hjälp för att få ihop alla.
bermod

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Tack för det Bertil.2 st är lite i minsta laget för hjälpa till.Jag behöver till 2 andra lok som saknar.Men det löser sig,tack som sagt ändå.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »


Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

haha tydligen har min "hemlige beundrare" varit framme igen o tryckt på ogilla knappen :lol: sicken tönt...tror jag känner på mig vem det är.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Nu börjar Mg loket närma sig målning.
Saknar typhoner i nuläget.
Efter målning /märkning ska loket få belysning,a-skärmar,fjädrande buffertar o strömavtagare.

Bild

Detta lok har i B änden nemkoppel hållare.

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av Regenten »

Mina varma applåder till detta underbara bygge! Mitt personliga favoritlok och det är alltid en fröjd för ögat att följa dina projekt, loktok :D

Vädringen är också mycket fint gjord, passar detta lok ypperligt :D

Glad påsk!

Hälsar Jonas

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Trångt även i ett relativt stort HO lok när det ska till digital teknik med 8 lampor o ljud.....

Bild

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »


Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tjusigt bygge! :D Får en känsla av fullskala på slutet när loket susar förbi.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Tack Stefan :)

Svårt detta med ljud i våra lok.Finns inget självklart "rätt ljud" , de flesta använder sig av förinställda dekodrar.Finns några få som har programmerat in "rätt ljud" från loket när det passerar förbi micken...

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av alsum »

Vilken fina Mg lok rulla på rälsen? Snyggt lok. Om jag bygga Mg lok utan ljud så kallas Döv Mg. :lol: Vi Dövs

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Tack Alf :)



Bild

raptor_4_ace
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 jun 2012, 18:03

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av raptor_4_ace »

^_^ HQbygge! Uppskattat!

Sture Bylén

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av Sture Bylén »

Affetuff skrev:Vi Dövs
:lol: :lol:

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av arcego »

Fantastiskt fina modeller av ett av Sveriges vackraste lok.
Såg tyvärr att Etsmodeller lagts ned?
Finns andra leverantörer av detta lok som modell?

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Jag skickar ett PM....

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Snart är ännu ett Mg lok klart.

Som nyhet kan jag berätta att Mg lok går att köpa numera igen som byggsats.Jag prata med Kai Nilsson förra veckan o han ville jag skulle meddela på div. forum att hans senaste byggsats är just Mg loket.
Adress : http://www.byggsvenskt.nu/



Bild

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av lars t »

Jag är ytterligare en som slarvat med färdigt driv, men det gjorde jag för cirka tjugo år sedan. Sedan jag byggt ihop Bosse Ekemarks plåt och diverse andra delar, satte jag korgen på ett förkortat och något ompulat underrede från en Märklin E 94. Resultatet blev snyggt och loket har gått fint "alla dessa år".

Lars

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Trevlig Lars.Mitt första Mg var även en plåt från Bosse.Där använde jag ett Kleinbahnchassie som gick mjukt o fint.

Mjo
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 jun 2014, 22:35

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av Mjo »

Riktigt imponerande arbete! Vad är det för svårighetsgrad på bygget av MG-loket?

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av loktok »

Svårt att avgöra.Är man någorlunda van att bygga mässingmodeller så är det kanske en 7 av 10.
"svårigheterna" är bocka fronter,löda på tak,spackla igen gjutdelar o detaljmåla tycker jag.

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Vädrat Mg lok+bygge av Mg

Inlägg av alsum »

Jo det har du rätt i. Jag hade provat D lok etsplåt så vårare som jag inte kunskap. Jobbigt att fram och tillbaka på front hörnar. Ska vara lika alla hörnar så passar plåt tak på korgen. Annars blir sned. Till sist klar och puuhh skönt. När man bocka hörna och kolla tak plåt på om passa till hela korg kanter ovanpå, om inte så göra om. Därför för lite kunskap själv. Bättre köpa nybörja etsplåt och får lära sig och känna hur det går och vad blir resultat.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ellok"